چیپ A17 Pro Apple

پردازنده A17 پرو اپل با 19 میلیارد ترانزیستور و لیتوگرافی 3 نانومتری به صحنه آمد

پردازنده A17 پرو بایونیک اپل ، مغز متفکر آیفون 15 پرو و پرومکس به حساب می‌آید. در ادامه قصد داریم تا با جزئیات چیپ A17 Pro Bionic Apple آشنا شویم و شگفتی‌های جدید آن را بخوانیم.

رویداد اپل ایونت 2023 با معرفی پرچمداران جدید اپل همراه بود؛ هرچند که فعلا سرنوشت واردات این اعجوبه‌ها به ایران، همچنان مشخص نیست و به احتمال خیلی زیاد، داستان رجیستری آیفون 15 در ایران به این زودی‌ها به نتیجه نرسد. به هر حال اجازه دهید تا برای چند لحظه، این مسائل را فراموش کنیم و مستقیم به سراغ شاهکار جدید اپل یعنی قلب تپنده در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس برویم.

پردازنده A17 پرو بایونیک اپل در آیفون 15 پرو و پرو مکس لقب قوی ترین سی پی یو موبایل را دارد!

پردازنده A17 پرو اپل

تایوانی‌های TSMC امسال گل کاشتند و قوی ترین پردازنده موبایل در جهان را روی لیتوگرافی 3 نانومتری یا همان N3B، راهی بازار کردند. این پردازنده تحت نام A17 پرو اپل و روی گوشی‌های آیفون 15 پرو و پرومکس به صحنه آمده است.

19 میلیارد ترانزیستور با 6 هسته پردازشی، 20 درصد بهتر از A16 و 35 تریلیون عملیات در ثانیه

چیپ A17 Pro Apple

پردازنده A17 پرو اپل از 19 میلیارد ترانزیستور 3 نانومتری بهره می‌برد که این تعداد، بین 6 هسته پردازشی تقسیم شده‌اند. برای مقایسه بد نیست بدانید که A17 در برابر نسل قبلی خود یعنی A16، از 10 درصد توانایی پردازش بالاتر برخوردار است.

از میان این 6 هسته، دو عدد از آن‌ها هسته‌های «پردازشی بالا» هستند که خود اپل، لقب «سریع ترین سی پی یو موبایل» را به آن‌ها داده است. در کنار این دو هسته، چهار هسته دیگر هم وجود دارند که وظیفه مدیریت باتری در زمان کار، بر عهده آن‌هاست.

چیست 16 هسته‌ای اپل یا همان «موتور عصبی» هم می‌تواند تا 35 تریلیارد عملیات را در هر ثانیه انجام دهد؛ این عدد چه معنایی می‌دهد؟ آیا پیشرفت بزرگی به حساب می‌آید؟ بله چون این عدد در پردازنده A16 به 17 تریلیارد عملیات در ثانیه محدود می‌شد. البته اپل قصد دارد تا این عدد را در آیفون 15 پرو و پرو مکس، کمی افزایش دهد و به همین خاطر، چند موتور اختصاصی را برای ProRes (فرمت کدک ویدیوی اپل) و AV1 (دیکودر) قرار داده‌اند.

همچنین کنترلر USB 3 هم روی پردازنده A17 Pro بایونیک تعریف شده است که همین موضوع، سرعت انتقال اطلاعات از طریق پورت تایپ C را به 10 گیگابیت بر ثانیه می‌رساند.

6 هسته گرافیکی با قابلیت رهگیری پرتو

پردازنده A17 پرو اپل

اگر این مقایسه را روی بخش گرافیکی A17 پرو پیاده کنیم، باید بگوییم که این پردازنده تقریبا 20 درصد بهتر از A16 عمل می‌کند و از همه مهم‌تر، به قابلیت رهگیری پرتو هم مجهز شده است. همین عامل باعث می‌شود تا تجربه گیمینگ فوق العاده بهتری را داشته باشید. همچنین اپل این نوید را به خریداران داده است که آن‌ها می‌توانند بازی‌هایی مثل ریمیک رزیدنت اویل 4، رزیدنت اویل: ویلیج و اساسینز کرید را بدون هیچ مشکلی، روی پرچمداران جدید این شرکت تجربه کنند. در پایان کار می‌توانید جدول مقایسه کلی بین چیپ A17 Pro اپل و A16 بایونیک را ببینید.

پردازنده A17 پرو اپل

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*