اگر سرعت وای فای گوشی شما پایین است، راهکار اینجاست

سرعت اینترنت خوب و قابل قبول در گوشی‌های هوشمند برای افرادی که امروز در جامعه زندگی می‌کنند، یک آرامش خاطر است. اگر سرعت وای فای در گوشی شما پایین است این مطلب را با دقت کامل بخوانید.

امروزه یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های اتصال به اینترنت، استفاده از گوشی‌های هوشمند است. احتمالاً هم‌اکنون با گوشی خود به اینترنت متصل شده‌اید و در حال مطالعه این مطلب در وب سایت گجت نیوز هستید. برای همه ما پیش آمده و خوب به آن آگاه هستیم که سرعت وای فای کند چقدر خسته‌کننده و عذاب آور است و به راحتی می‌تواند استفاده روزمره ما از اینترنت، علی الخصوص برقراری ارتباط با دیگران را دچار مشکل کند.

هنگامی که سرعت اینترنت در گوشی ما کند می‌شود، اولین فکری که به ذهن ما خطور می‌کند ایجاد اختلال در فعالیت شرکت خدمات اینترنتی ماست و اکثر مواقع آنها را مقصر سرعت پایین اینترنت خود می‌دانیم؛ اما بدانید همیشه اینگونه نیست و ممکن است مشکل از خود ما باشد. به عبارت دیگر، این احتمال وجود دارد که اتصال اینترنت در بهترین وضعیت خود قرار داشته باشد، اما همچنان سرعت وای فای ما پایین باشد. در اینجور مواقع چندین راهکار وجود دارد که با انجام آنها می‌توانید سرعت اینترنت گوشی خود را تقویت کنید و از داشتن یک اینترنت پرسرعت بهره ببرید.

تا انتهای این مطلب همراه گجت نیوز باشید.

از اتصال مطلوب اینترنت خود آگاه شوید

قبل از انجام هرکاری در ابتدا باید مطلع شوید که آیا وضعیت اتصال شما به اینترنت در شرایط مطلوبی قرار دارد یا خیر؟ برای پی بردن به این موضوع با استفاده از کابل شبکه لپ تاپ خود را به اینترنت متصل کنید. اکثر مودم‌ها دارای پورت اینترنت هستند که می‌توانید با کابل شبکه لپ تاپ یا کامیپوتر شخصی خود را به مودم متصل کرده و سپس مستقیماً به اینترنت متصل شوید.

به محض اینکه به اینترنت متصل شد، تست سرعت اینترنت را انجام دهید. شما می‌توانید از سایت‌هایی مانند Ookla یا Fast.com استفاده کنید. پس از انجام تست اینترنت متوجه خواهید شد که آیا متناسب با همان پهنای باندی که با شرکت خدماتی اینترنت قرارداد بسته‌اید اینترنت دریافت می‌کنید یا خیر؟ اگر اینطور سریعاً با شرکت تماس گرفته و از آنها تقاضا کنید تا مشکل شما را حل کنند.

در لینک زیر شما می‌توانید مطلبی که در آن نحوه انجام تست سرعت اینترنت را به صورت کامل و جامع آموزش داده‌ایم مطالعه نمایید.

برای سرعت وای فای بهتر، بهترین موقعیت مکانی را برای مودم خود انتخاب کنید

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود سرعت وای فای در گوشی شما پایین باشد، موقعیت مکانی بد مودم شماست. به طور کلی اکثر مودم‌ها تا شعاع سی الی چهل متری را پشتیبانی می‌کنند، اما با این حال باز هم اگر مودم شما در موقعیت مکانی بدی قرار داشته باشد سرعت وای فای شما پایین بوده و نمی‌توانید تجربه خوبی از استفاده اینترنت داشته باشید.

یک قانون کلی که برای انتخاب موقعیت مکانی مودم وجود دارد این است که در همه جا بتوان به صورت مستقیم مودم را دید زد. به بیانی دیگر، بهترین مکان برای قراردادن مودم تقریباً وسط خانه است. با قراردادن مودم در وسط خانه تعداد دیوارهایی که بین مودم و شما قرار خواهند گرفت به حداقل خواهد رسید و همین راهکار ساده در اکثرا مواقع توانسته است سرعت وای فای را در گوشی‌های هوشمند بهبود ببخشد.

همچنین شما می‌توانید با بررسی کردن نماد وای فای در بالای صفحه گوشی موبایل خود متوجه شوید که آیا مودم در موقعیت مکانی خوبی قرار دارد یا خیر؟ هنگامی که آنتن‌های وای فای پر باشد، بدین معناست که شما از سیگنال وای فای قوی برخوردار هستید. اگر یکی از خانه‌ها خالی‌ست، بدین معناست که سیگنال کمی ضعیف است اما همچنان سرعت وای فای قابل قبولی دارید؛ اما اگر خانه‌های آنتن نصف خالی یا کلاً خالی است، بدین معناست که سیگنال وای فای شما ضعیف بوده و از سرعت وای فای پایینی برخوردار هستید.

اگر خانه‌های آنتن وای فای گوشی شما نیمه پر یا خالی است، بهتر است یا خودتان به مودم نزدیک شوید یا مودم را در موقعیت بهتری قرار دهید. در غیر اینصورت سرعت اینترنت شما پایین خواهد بود و کارهای اینترنتی خود را به سختی باید انجام دهید.

برای آن دسته از افرادی که منزل بزرگی دارند و در برخی نقاط منزلشان آنتن دهی وای فای ضعیف است، می‌توانند با خرید توسعه دهنده شبکه بی‌سیم این مشکل را حل کنند. این دستگاه در ابعاد کوچک وجود دارند و به صورت مستقیم به هر پریز برقی وصل خواهند شد؛ تنظیمات زیاد و تخصصی ندارند و به راحتی می‌توانند مشکل سرعت وای فای پایین به خاطر دور بودن از مودم را برطرف کنند.

تراکم یکی از دلایل پایین بودن سرعت وای فای است

یکی از دلایل مرتبط با مودم که منجر به پایین آمدن سرعت وای فای می‌شود، ازدحام و تراکم است. اصل مطلب این است که مودم‌ها سیگنال‌های بی‌سیم را در یک کانال خاص و مشخص پخش می‌کنند و این احتمال وجود دارد که همسایگان شما نیز مودم‌های خود را روی همان کانال تنظیم کرده باشند. این مسئله باعث می‌شود که در شبکه ازدحام و تراکم به وجود آید و در نتیجه آن سرعت وای فای و اینترنت در گوشی شما پایین خواهد آمد.

سرعت وای فای

برای حل این مشکل و داشتن بهترین کانال برای مودم خود می‌توانید از یک سری نرم‌افزارهای که در این زمینه تهیه شده‌اند استفاده کنید. به عنوان مثال برای سیستم عامل اندروید اپلیکیشنی به نام WiFi Analyzer وجود دارد و برای سیستم عامل آی او اس نیز می‌توانید از اپلیکیشن AirPort Utility  استفاده کنید. استفاده از هر دو این اپلیکیشن‌ها رایگان بوده و خیلی راحت می‌توانید مشکل ازدحام و تراکم شبکه مودم خود را برطرف کنید.

وجود نویز سرعت وای فای را پایین می‌آورد

سرعت وای فای ممکن است تحت تأثیر نویزهایی که دیگر لوازم خانگی ایجاد می‌کنند قرار گرفته و دچار کندی شود. وسایلی مانند ریموت در، مایکروویو، تلفن‌های بی‌سیم و سایر دستگاه‌های بی‌سیم ممکن است با سیگنالی که از مودم شما خارج می‌شود تداخل یافته و باعث پایین آمدن سرعت وای فای شما شوند. راهکار شما برای حل این مشکله ایزوله کردن مودم است.

اولین کاری که باید انجام دهید این است مودم خود را دور از دستگاه‌های بی‌سیم قرار دهید؛ همچنین اکثر مودم‌ها دو بانده هستند. یکی از آنها 2.4 گیگاهرتز و دیگری 5 گیگاهرتز است. احتمال تداخل نویزها با فرکانس‌های 2.4 گیگاهرتزی بسیار بیشتر است در حالی فرکانس‌های 5 گیگاهرتزی نسبت له نویزها از خود انعطاف‌پذیری نشان می‌دهند؛ بنابراین اگر شرایط ایزوله‌کردن مودم مهیا نیست، گوشی خود را به شبکه 5 گیگاهرتزی متصل کنید تا اسیر نویزهای لوازم خانگی نشوید.

اگر نمی‌دانید که چطور متوجه شوید به کدام یک از این دو فرکانس متصل هستید، اصلاً جای نگرانی نیست؛ کافیست مراحل زیر را قدم به قدم پیروی کنید تا از فرکانسی که به آن متصل هستید با خبر شوید.

وارد تنظیمات خود شده و به بخش وای فای یا بخش WLAN بروید. در آنجا شبکه وای فای که به آن متصل هستید را بیابید و روی آن کلیک کنید. اگر به فرکانس 5 گیگاهرتزی متصل شده باشید کلمه Generation 5 را خواهید دید یا در بخش SSID یا connection info واژه 5GHz را خواهید دید.

وی پی ان نامناسب باعث کندی سرعت وای فای می‌شود

انتخاب وی پی انی که قرار است از آن استفاده کنید، با سرعت وای فای شما رابطه بسیار قوی دارد. یک وی پی ان نامناسب بدون شک باعث می‌شود تا سرعت وای فای شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند؛ حتی گاهی اوقات پیش می‌آید که اصلاً نتوانید به اینترنت متصل شوید. به طور کلی، وی پی ان‌هایی که رایگان هستند فوق العاده سرعت وای فای شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اگر شما از یک وی پی ان نامناسب و رایگان استفاده می‌کنید، همین الآن آن را حذف کنید.

سرعت وای فای

اگر گوشی قدیمی دارید، آن را با یک گوشی جدیدتر تعویض کنید

پایین آمدن سرعت وای فای در گوشی‌های قدیمی یکی از نشانه‌هایی که اشاره دارد باید هزینه کرده و برای خود یک گوشی جدید خریداری کنید. به عنوان مثال می‌خواهید در گوشی قدیمی خود از اینستاگرام استفاده کنید؛ آپدیت‌های جدید اینستاگرام دیگر برای گوشی‌های قدیمی سنگین شده‌اند و آنها نمی‌توانند به خوبی این برنامه را اجرا کنند، در نتیجه اکثر بخش‌های گوشی با اخلال مواجه شده که سرعت وای فای نیز یکی از آن بخش‌ها ممکن است باشد.

برای اینکه مطمئن شوید گوشی قدیمی شما عامل پایین بودن سرعت وای فای است، می‌توانید با یک گوشی جدیدتر سرعت اینترنت مودم خود را بررسی کنید تا متوجه این امر شوید.

شما چه راهکارهایی دیگری برای بالابردن و بهبود سرعت وای فای در گوشی‌های هوشمند سراغ دارید؟ خوش حال می‌شویم نظرات خودتان را با ما و دیگر مخاطبین سایت گجت نیوز به اشتراک بگذارید.