ضعف امنیتی آیفون

دولت چین: گوشی های آیفون ضعف امنیتی دارند

ضعف امنیتی آیفون سبب شده است که کشور چین این گوشی را در دفاتر دولت مرکزی ممنوع کند و از کارمندان آژانس‌ها و شرکت‌های دولتی بخواهد آیفون را به محل کار نبرند.

چین به عنوان بزرگترین بازار گوشی‌های هوشمند جهان، استفاده از آیفون را در دفاتر سازمان‌های دولتی مرکزی ممنوع اعلام کرده است و به مقامات شاغل در این دفاتر گفته شده که آیفون خود را سر کار نیاورند. همه اینها به طرز مشکوکی پس از معرفی غافلگیرکننده گوشی پرچمدار جدید میت 60 پرو توسط هواوی رخ داد که شامل یک تراشه 5G Kirin بود.

چین بازار مهمی برای محصولات اپل است و اقدام این کشور یک رخداد بسیار منفی برای اپل تلقی می‌شود، به خصوص با نزدیک شدن به عرضه نسل جدید آیفون 15 این شرکت. این امر با افت شدید سهام اپل که روز بعد اتفاق افتاد و ضعف آن تأیید شد.

ضعف امنیتی آیفون

چین اعلام کرد که تمامی گوشی‌های ساخته شده توسط شرکت‌های خارجی در دفاتر آژانس‌های دولتی مرکزی ممنوع شده‌اند. تحلیلگران بر این باورند که هواوی میت 60 پرو که اخیراً معرفی شده است در فروش آیفون‌های چینی نقش خواهد داشت.

هیچ قانونی برای توقف فروش و استفاده از گوشی برندهای خارجی تصویب نشده است

به گزارش بلومبرگ، چین از ضعف امنیتی آیفون شکایت دارد. صبح امروز، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین تلاش کرد دلیل اقدامات چین علیه گوشی هوشمند اپل را توضیح دهد و گفت:

ما متوجه شدیم که گزارش‌های رسانه‌ای زیادی در مورد ضعف امنیتی آیفون منتشر شده است. چین اهمیت زیادی برای امنیت قائل است و همه شرکت‌هایی که در چین فعالیت می‌کنند باید قوانین و مقررات آن را رعایت کنند.

اظهارات مائو که توسط وزارت خارجه چین به عنوان رونوشت رسمی به زبان انگلیسی منتشر شد، کلمه «رسانه» را از نظرات او حذف کرد که معنای بیانیه او را تغییر داد. این بیانیه توضیح می‌داد که چین چگونه از مسائل امنیتی ادعا شده در آیفون مطلع شده است.

بیشتر بخوانید:

فروش آیفون ۱۲ در فرانسه ممنوع شد؛ سطح تشعشعات گوشی‌های اپل بالاست

در زبان چینی، به نظر می‌رسد که این کشور تنها حساب‌های رسانه‌ای مربوط به این مشکلات را مشاهده کرده است، در حالی که رونوشت انگلیسی این گونه به نظر می‌رسد که چین تجربه دست اولی با ضعف امنیتی آیفون دارد.

نینگ برای تصحیح اخبار منتشر شده در پاسخ به خبرنگاران گفت: «چین قانونی به‌منظور ممنوعیت خرید و استفاده از موبایل برندهای خارجی از جمله اپل تصویب نکرده است.»

ضعف امنیتی آیفون در چین

این نخستین بار نیست که یک کشور با ضعف امنیتی آیفون مواجه می‌شود. تابستان گذشته، روسیه اعلام کرد که چندین هزار واحد آیفون به نرم‌افزار جاسوسی آلوده شده‌اند. یک آژانس روسی موسوم به FSB اعلام کرد که آیفون‌های این کشور توسط یک سازمان اطلاعاتی ایالات متحده که نامش فاش نشده هک شده است. FSB اپل را متهم کرد که با اطلاعات سیگنال ایالات متحده همکاری می‌کند تا این واحدهای آیفون را با نرم‌افزارهای جاسوسی آلوده کند، اگرچه هیچ مدرکی دال بر وقوع این اتفاق نداشت.

نقص‌های موجود در iOS قبل از اینکه وصله شوند در آیفون مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند و آیفونی که متعلق به یکی از کارکنان یک سازمان جامعه مدنی مستقر در واشنگتن بود، مورد حمله از راه دور قرار گرفت که از نرم‌افزارهای جاسوسی توسعه یافته توسط گروه NSO اسرائیل استفاده می‌کرد. اپل نه تنها این اتفاق را تایید کرد، بلکه iOS 16.6.1 را نیز برای رفع نقص حذف کرد.

تاثیرات اقدام چین بر درآمد کمپانی اپل

ضعف امنیتی آیفون

چین مسئول حدود 20 درصد از درآمد سالانه اپل است. برای اثبات قدرت آیفون در چین می‌توان به ماجرای افزایش فروش 8 درصدی آیفون در طول تعطیلات 618 این کشور اشاره کرد. این افزایش درحالی بود که دیگر برندهای گوشی‌ هوشمند شاهد کاهش 8 درصدی نسبت به سال گذشته بودند.

اما اکنون با ادعای چین مبنی بر ضعف امنیتی آیفون، می‌توانیم شاهد کاهش فروش آیفون در این بازار باشیم، حتی با وجود هیجانی که از رونمایی از خط تولید آیفون 15 اپل می‌آید.

چین همچنین کشوری است که اپل اکثریت مدل‌های آیفون را در آن تولید می‌کند. در نتیجه، بسیاری از مصرف کنندگان چینی در واقع از اپل به خاطر دادن فرصت دریافت چک حقوقی به آنها سپاسگزار هستند. اپل به دنبال انتقال تولید آیفون به خارج از چین بوده و ساخت برخی از مدل‌های فعلی آیفون خود را به طور همزمان در هند آغاز کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*