مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس

مقایسه جامع پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس؛ کدام کنسول بازی را بخریم؟

در این مطلب به مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس می‌پردازیم؛ اگر می‌خواهید بین ایکس باکس سری S و پی اس فایو یک کنسول بازی تهیه کنید، همراه ما باشید.

چند سالی می‌شود که کنسول‌های نسل نهمی سونی و مایکروسافت در بازارهای داخلی و جهانی عرضه شده‌اند، از ابتدای عرضه این کنسول‌ها، مقایسه‌های زیادی از پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس/ایکس در سطح وب منتشر شده است. اما با گذشت سه و نیم سال از عرضه این 3 کنسول کدام یک موفق‌تر ظاهر شده‌اند؟ سیاست گذاری‌های سونی و ماکروسافت در طول این مدت به چه صورت بوده و این دو کمپانی برای آینده چه برنامه‌ای دارند؟ آیا باید این کنسول‌ها را خرید یا منتظر میان‌نسلی‌هایی مانند پلی استیشن ۵ پرو ماند؟ تفاوت عملکرد ایکس باکس سری اس/ایکس با پلی استیشن 5 چقدر است؟ با مقایسه ایکس باکس سری اس با PS5 همراه با گجت نیوز باشید.

مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس

در این مطلب قصد داریم به سوالات بالا و همچنین تمامی سوالاتی که ذهن شما را برای خرید یک کنسول نسل نهمی درگیر خود کرده است، پاسخ دهیم.

پی اس فایو یا ایکس باکس سری اس، کدام یک بهتر است؟

در ادامه این دو کنسول را از تمامی جوانب با توجه قدرت سخت افزاری، بازی‌ها، قیمت، شرایط تحریم‌ها و… مقایسه می‌کنیم تا به بهترین انتخاب ممکن میان پی اس ۵ و ایکس باکس سری اس برسیم.

مقایسه طراحی و ساختار پی اس ۵ و ایکس باکس سری اس

از لحاظ طراحی، رویکرد دو کمپانی کاملا با یک دیگر متفاوت است. ماکروسافت با طراحی Series S محصولی مینیمال و کوچک را به بازار عرضه کرده؛ از مزیت‌های این طراحی قدیمی نشدن آن در طول زمان و ست شدن راحت آن با سایر لوازم خانه است؛ اما در سوی مقابل سونی برای پلی‌استیشن 5 از زبان طراحی گیمینگ به همراه نوار RGB استفاده کرده است، به طور کلی در خصوص ظاهر این دو کنسول نمی‌توان نظر قطعی داد اما با توجه به بازخوردهای کاربران در فضای مجازی طراحی پلی استیشن 5 بیشتر مورد پسند افراد قرار گرفته است.

مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس

از لحاظ ابعاد، ایکس باکس سری اس واقعا کوچک است! در ابتدای عرضه این کنسول این سوال که چگونه ماکروسافت توانسته چنین سخت افزار قدرتمندی را در این ابعاد جای دهد بحث برانگیز بود! اما با پیشرفت تکنولوژی امسال شاهد کنسول دستی Asus Rog Allay بودیم که در ابعاد بسیار کوچک‌تر پرفورمنس بالایی از خود نشان می‌دهد.

هر دو کنسول نسل نهمی از پلاستیک فشرده مات برای ساختار بدنه خود استفاده می‌کنند که تقریبا کیفیت یکسانی دارند، اما در قسمت میانی پلی‌استیشن 5 شاهد به کارگیری پلاستیک براق مشکی رنگ هستیم که به مرور زمان خط و خش‌های بسیاری بر روی آن ایجاد می‌شود.

دیگر مزیت طراحی بدنه پلی‌استیشن 5 را می‌توان قاب‌های جدا شونده آن دانست، شما به راحتی می‌توانید این قاب‌ها را جدا کرده و شخصی سازی کنید، یا با مراجعه به فروشگاه‌های اینترنتی رنگ‌ها و طرح‌های مختلف این فیس پلیت‌ها را تهیه کنید.

مقایسه قدرت پردازشی PS 5 با Xbox Series S

مهم‌ترین بخش هر کنسول بازی قدرت سخت افزاری آن است، کنسول‌های بازی برخلاف رایانه‌ها قابلیت ارتقا سخت افزار ندارند؛ پس در همان ابتدای عرضه خود باید به قدری قدرتمند باشند که بتوانند در طول یک بازه 5-6 ساله از پس اجرای بازی‌های عرضه شده بر بیایند تا خیلی زود سراغ پی اس ۶ نرویم.

قبل از مقایسه قدرت سخت افزاری پلی‌ استیشن 5 و ایکس باکس سری اس ابتدا نگاهی به جدول مشخصات فنی این دو کنسول نگاه بیاندازید:

Play Station 5Xbox Series S
پردازنده مرکزی (CPU)Zen 2 AMD

8 هسته با فرکانس 3.5 گیگاهرتز

بهره‌گیری از قابلیت SMT

Zen 2 AMD

8 هسته با فرکانس 3.6 گیگاهرتز

پردازنده گرافیکی (GPU)AMD RDNA 2 سفارشی

36 واحد CU در فرکانس 2.23 گیگاهرتز

10.28 ترافلاپس قدرت

AMD RDNA 2 سفارشی

20 واحد CU در فرکانس 1.565 گیگاهرتز

4 ترافلاپس قدرت

حافظه RAM16 گیگابایت رم DRR6

256 بیتی

10 گیگابایت رم DDR6

128 بیتی

پهنای باند حافظه RAM448 گیگابایت بر ثانیه244 گیگابایت بر ثانیه برای بخش 8 گیگابایتی

56 گیگابایت بر ثانیه برای بخش 2 گیگابایتی

نوع حافظه ذخیره سازی داخلیSSD NVMe 1TBSSD NVMe 512GB
خروجی تصویر4k/120 Hz, 8k/30 Hz

HDMI 2.1

VRR

2k/120 Hz

HDMI 2.1

VRR

فناوری صدای خروجیSony Tempest 3D

Audio Tech

Dobly Atmos

Windows Sinc, DTS:X

پورت‌های خروجیHDMI 2.1, 3x USB 3.2

Ethernet, Storage expansion Slot

HDMI 2.1, 3x USB 3.2

USB Type C, Ethernet

درایور نوریدارد (در نسخه دیجیتا ندارد)ندارد

با توجه به جدول ارائه شده بالا، کیفیت اجرای بازی‌ها بر روی این دو کنسول نسل نهمی چگونه است؟

خب بگذارید همین ابتدا پاسخ این سوال را بدهم؛ کیفیت اجرای بازی‌ها در ایکس باکس سری اس به هیچ وجه به پای پلی استیشن 5 نمی‌رسد. در پلی 5 بازی‌ها با وضوح بالاتر، نرخ فریم بیشتر و رنگ‌های جذاب‌تر به نمایش در می‌آیند. البته کیفیت خروجی سری اس بد نیست اما در حد پلی 5 نیست!

در اکثر بازی‌ها هر دو کنسول از دو نوع تنظیمات گرافیکی مختلف پشتیبانی می‌کنند؛ حالت Quality برای وضوع و کیفیت بالاتر و حالت Performance برای نرخ فریم بیشتر.

در حالت Quality پلی استیشن 5 معمولا بازی‌ها را با رزولوشن 4k و نرخ فریم 30 و ایکس باکس سری اس بازی‌ها را با رزولوشن 2k و نرخ فریم 30 اجرا می‌کند.

درحالت Performance نیز پلی استیشن 5 بازی‌ها را با رزولوشن متغییر (1080-2160) و نرخ فریم 60 و ایکس باکس سری اس بازی‌ها را با رزولوشن 1080 و نرخ فریم 60 اجرا می‌کند.

البته در برخی بازی‌ها حالت‌هایی نظیر + Performance یا + Quality نیر وجود دارد که بسیار محدوداند.

به طور کلی کیفیت تصویر خروجی پلی استیشن 5 به قدری بالاتر از سری S است که حتی حالت Quality سری اس از حالت Performance پلی استیشن 5 کیفیت به مراتب پایین‌تری دارد.

تاری، تکسچرهای بی‌کیفیت، نرخ فریم پایین، رنگ‌های مرده بارزترین ویژگی تصویر خروجی سری اس در مقابل پلی‌استیشن 5 است.

بعلاوه موارد بالا پلی‌ استیشن 5 در بسیاری از بازی‌ها از قابلیت رهگیری پرتو نور (Ray Tracing) پشتیبانی می‌کند که سبب انعکاس نمور در سطوح شفاف مانند شیشه، آینه، آب و… می‌شود. این در حالی است که سری اس تنها در تعداد انگشت شماری از بازی‌ها قابلیت پیاده سازی این ویژگی را دارد.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید تلویزیون مخصوص بازی

آیا قدرت پردازشی ایکس باکس سری اس برای اجرای بازی‌ها راضی کننده‌ است؟

اگرچه در مقایسه مستقیم این دو کنسول نماینده ایکس باکس حرفی برای گفتن ندارد اما باید به برچسب قیمتی سری اس نیز توجه کرد، سری اس حدودا 40 درصد از پلی 5 استاندارد ارزان‌تر است!

در بازه قیمتی 13 تا 15 میلیون تومان شما هیچ کنسول گیمینگی نمی‌توانید تهیه کنید که به اندازه سری اس قدرتمند باشد! بله درست است که سری اس توانایی رقابت با پلی 5 یا سری ایکس را ندارد اما در بازه قیمتی خود بهترین انتخاب موجود است.

کیفیت تصاویر و نرخ فریم بازی‌ها بر روی سری اس برای گیمرهای نیمه حرفه‌ای کاملا رضایت بخش خواهد بود.

مقایسه بازی‌های انحصاری پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس

در مبحث بازی‌های انحصاری باز هم برگ برنده دست نماینده سونی است، سونی ارائه بازی‌های انحصاری کنسول نسل نهمی خود را به گونه‌ای برنامه ریزی کرده‌ است که همواره طرفداران منتظر ارائه یکی از این محصولات جدید این کمپانی هستند. در سوی مقابل ماکروسافت رویکرد مشخصی برای ارائه عناوین انحصاری خود ندارد؛ گاها گیمرها برای مدت زمانی طولانی بدون بازی رها می‌شوند و گاهی نیز در طول یک ماه شاهد عرضه چندین بازی انحصاری هستیم.

مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس

در خصوص بازی‌های انحصاری و AAA هدف گذاری دو شرکت نیز کامل متفاوت است؛ فیل اسپنسر (رئیس فعلی ایکس باکس) در این خصوص می‌گوید: هدف ما در ساخت بازی‌های انحصاری رقابت با بازی‌های داستان محور پلی‌استیشن مانند GOD OF WAR ،UNCHARTED و… نیست، بلکه ما می‌خواهیم با ارائه بازی‌های متفاوت کاربران جدیدی را جذب کنیم. اما سوال اینجاست، دقیقا چه بازی‌هایی؟

انحصاری‌های ایکس نه تنها محدود و انگشت شمار هستند بلکه همین تعداد کم نیز با پروسه‌های ساخت طولانی و تاخیر‌های زیاد همراه می‌شوند؛ خروجی کار نیز به ندرت امتیاز متا ی 90 دریافت می‌کند.

در چند سال اخیر ماکروسافت رویکرد جدیدی برای ساخت بازی‌های انحصاری اتخاذ کرده است. که این رویکرد خرید استدیوهای بازی سازی و ارائه عناوین این شرکت‌ها است. به عنوان نمونه شرکت‌های Bethesda و Activision مهم‌ترین استدیوهای خریداری شده توسط ماکروسافت هستند.

مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس

در سوی مقابل سونی رویکردی هدفمند و مطمعن برای ارائه عناوین انحصاری خود دارد، استدیوهای بازی‌سازی سونی در طول نسل‌های هفت، هشت و نه به قدری خوب عمل کرده‌ و بازی‌هایی با سطح کیفی بالا تولید کرده‌اند که گیمرهای زیادی را چشم به راه عناوین جدید این استدیوها هستند.

در جدولی که در ادامه ارائه شده است، به مقایسه مجموعه‌های انحصاری ایکس باکس و پلی‌ استیشن می‌پردازیم. همچنین در کنار نام هر مجموعه تاریخ انتشار آخرین نسخه از سری و امتیاز متا آن را برای مقایسه بهتر ذکر کرده‌ایم.

فرانچایزهای انحصاری پلی‌استیشنفرانچایزهای انحصاری ایکس باکس
The Last of Us

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2023

امتیاز متا 88

Hellblade

تاریخ انتشار 2024

امتیاز متا _

God of War

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2023

امتیاز متا 94

Starfield

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2023

امتیاز متا 82

Final Fantasy

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2023

امتیاز متا 87

Halo

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2021

امتیاز متا 87

Gran Turismo

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2022

امتیاز متا 87

Forza

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2021

امتیاز متا 92

Horizon

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2022

امتیاز متا 88

Microsoft Flight Simulator

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2020

امتیاز متا 91

Uncharted

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2022

امتیاز متا 87

Ori

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2020

امتیاز متا 90

Ghost of Tsushima

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2021

امتیاز متا 87

Gears

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2019

امتیاز متا 84

The Nioh

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2021

امتیاز متا 87

Sea of Thieves

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2018

امتیاز متا 69

Death Stranding

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2021

امتیاز متا 85

State of Decay

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2018

امتیاز متا 66

Ratchet & Clank

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2021

امتیاز متا 88

Fable

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2010

امتیاز متا 80

Marvel’s Spider-Man

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2020

امتیاز متا 85

_
Astros playroom

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2020

امتیاز متا 83

_
Days Gone

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2019

امتیاز متا 71

_
Detroit: Become Human

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2018

امتیاز متا 78

_
Shadow of Colossus

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2018

امتیاز متا 91

_
Demon’s Souls

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2018

امتیاز متا 78

_
The Last Guardian

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2016

امتیاز متا 82

_
Bloodborne

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2015

امتیاز متا 92

_
Until Dawn

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2015

امتیاز متا 79

_
Infamous

تاریخ انتشار آخرین نسخه 2014

امتیاز متا 80

_

همانطور که مشاهده می‌کنید سونی برنامه‌ای هدفمندتر برای ارائه بازی‌های خود دارد اما در نحوه انتشار بازی‌های انحصاری ماکروسافت تقریبا هیچ قانونی وجود ندارد.

بعلاوه آن فرنچایزهای پلتفرم پلی‌ استیشن از کیفیت و محبوبیت بیشتری برخوردار هستند، سونی معمولا در ساخت بازی‌های انحصاری خود تمرکز را بر روی بخش داستانی بازی می‌گذارد و در سوی مقابل ایکس باکس توجه بیشتری به رقابت‌های آنلاین دارد.

گیم پس (Game Pass) در برابر پلی‌ استیشن پلاس (PS PLUS)

تا پارسال ایکس باکس یک برگ برنده به نام گیم پس در اختیار داشت، گیم پس یک سرویس اشتراک گذاری بازی‌های ویدویی است که توسط ماکروسافت برای ایکس باکس و رایانه‌ها طراحی شده است؛ شما با خرید اشتراک گیم پس به شمار زیادی بازی که در کاتالوگ این سرویس گنجانده شده است دسترسی پیدا خواهید.

بسیاری از گیمرها به دلیل گرانی بازی‌ها (قیمت تقریبی 60 دلار برای هر بازی) روی به خرید ایکس باکس و استفاده از این سرویس می‌آوردند، یکی از مزیت‌های مهم این سرویس دسترسی به بازی‌های انحصاری در روز عرضه آن‌ها بود.

مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس

سونی برای جا نماندن از این قافله و گرفتن برگ برنده ایکس باکس سال گذشته با توسعه سرویس پلی استیشن پلاس خود به سه زیر مجموعه پلاس استاندارد، پلاس اکسترا و پلاس پریمیوم تا حد زیادی توانست در برابر قدرت گیم پس ایستادگی کند.

اینکه کدام سرویس بهتر است بستگی به علاقه شما به سبک بازی‌ها دارد؛ چرا که اکثر بازی‌های ارائه شده در این دو سرویس با یک دیگر متفاوت هستند.

مزیت‌های سرویس گیم پس آلتیمیت

  • دسترسی به بیش‌‌ از 400 بازی
  • دسترسی رایگان به برخی از بازی‌های جدید در روز عرضه
  • دریافت اشتراگ لایو گلد (Live Gold) به شکل رایگان
  • دریافت اشتراک EA Play به شکل رایگان
  • افزوده شدن بازی‌های جدید به سرویس در هر ماه
  • قابلیت استفاده از مزایای گیم پس بر روی PC
  • خرید محتوی‌های جانبی بازی‌ها با تخفیف ویژه
  • قابلیت Xbox Cloud Gaming (در صورت وجود اینترنت قوی با استفاده از این قابلیت می‌توانید بدون دانلود کردن بازی‌ها در لحظه به تجربه بازی بپردازید).

مزیت‌های سرویس پلی‌استیشن پلاس پریمیوم

  • دسترسی به بیش‌ از 400 بازی PS5 و PS4
  • دسترسی به بیش از 300 بازی PS1، PS2، PS3 و PSP
  • توانایی بازی کردن 5 ساعت ابتدایی برخی عناوین جدید
  • قابلیت آنلاین بازی کردن
  • دسترسی به 3 بازی به صورت ماهانه
  • دسترسی به بازی‌های کالکشن پلاس سابق
  • تخفیف‌های ویژه برای خرید برخی بازی‌ها و محتوهای جانبی
  • دسترسی به 100 گیگ فضای ذخیره سازی ابری

در ادامه مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس لیستی از بازی‌های محبوب سرویس‌های پلاس و گیم پس را برای شما آماده کرده‌ایم.

بهترین عناوین سرویس Game Passبهترین عناوین سرویس PS Plus
Forza HorizonGod of war
HaloUncharted
Gears of WarMarvel’s Spider-Man
A Plague Tale: RequiemGhost of Tsushima
Assassin’s CreedDemon’s Souls
BattlefieldDeath Stranding
Rainbow Six: SiegeThe Last of Us Remastered
Crusader Kings IIIReturnal
Sea of ThievesHollow Knight
Doom EternalFarcry
FalloutShadow of the Colossus
FIFAThe Last Guardian
Hellblade Senua’s SacrificeFallout
HitmanDays Gone
It Takes TwoDevil May Cry 5
Microsoft Flight SimulatorFinal Fantasy VII
Middle-earth: Shadow of MordorMonster Hunter World
Need for SpeedMortal Kombat 11 Ultimate
OriBatman: Arkham Knight

همانطور که مشاهده می‌کنید عناوین قرار گرفته شده در هر دو سرویس از کیفیت بالایی برخوردارند و نمی‌توان یکی را برتر از دیگری دانست.

مشاهده لیست کامل بازی‌های سرویس پلی استیشن پلاس

مشاده لیست کامل بازی‌های سرویس گیم پس

خرید بازی‌های پلی استیشن و ایکس باکس در ایران

به دلیل تحریم‌ها و عدم توانایی خرید مستقیم بازی‌ها توسط گیمرهای ایرانی، نیاز به وجود واسطه‌گرها در داخل کشور احساس می‌شود. در واقع در ایران به جای آنکه شما به صورت مستقیم از فروشگاه‌های پلی‌ استیشن و ماکروسافت بازی‌ها را خریداری کنید مجبورید از فروشکاه‌های واسطه داخلی برای انجام این خرید کمک بگیرید.

در کشور ما به دلیل علاقه بیشتر مردم به پلی‌ استیشن فروشگاه‌ها و مراکز ارائه خدمات این کنسول بیشتر است. در واقع شما برای خرید بازی‌های ایکس باکس مجبورید بیشتر هزینه کنید!

مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس

همچنین بازار فروش بازی‌های خریداری شده پلی استیشن نیز به مراتب بهتر از ایکس باکس است. شما می‌توانید بازی مورد نظر خود را خریداری کنید و هر زمان که به آن نیاز نداشتید آن را بفروشید.

از راه‌های استفاده از بازی‌های پلی‌استیشن می‌توان استفاده از سرویس‌های بازی فروشگاهی، اجاره دیسک بازی، اجاره اکانت بازی، خرید دیسک و اجاره دیسک بازی را نام برد.

مقایسه رابط کاربری ایکس باکس و پلی استیشن

رابط‌ کاری نیز جز موارد سلیقه‌ای در انتخاب یک کنسول به شمار می‌رود؛ در ادامه قصد داریم شما را با ویژگی‌های این دو رابط کاربری بیشتر آشنا کنیم.

پایه و اساس طراحی و فرم‌دهی رابط کاربری ایکس باکس استفاده اشکال هندسی مربع و مستطیل است. تقریبا تمام منوهای این کنسول طراحی‌ای 4 ضلعی دارند. ماکروسافت در طراحی رابط کاربری سری اس سعی کرده همه چیز ساده و در دسترس باشد.

مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس

یکی از موارد جالب منو ایکس باکس مربوط به طراحی فروشگاه (Store) است، هنگامی که شما در فروشگاه ایکس باکس در حال گشت و گذار هستید اطلاعات بازی‌ها و قابلیت‌هایی که توسط آن‌ها پشتیبانی می‌شوند به خوبی برای کاربران به نمایش در می‌آیند. همچنین در قسمت اسکرین شات‌ها نیز از تصویر کاهش حجم یافته با افت کیفیت ناچیز استفاده شده که برخلاف فروشگاه سونی به سرعت بارگذاری می‌شوند.

یکی قابلیت‌های کارآمد ایکس باکس امکان دانلود بازی‌ها در حالت آماده به کار کنسول است، برای مثال زمانی که شما می‌خواهید یک بازی با حجم 100 گیگابایت را دانلود کنید نیازی نیست که کنسول خود را برای مدت زمان طولانی روشن نگه‌دارید، با فعال کردن این قابلیت در حالت sleep نیز امکان دانلود کردن بازی‌ها وجود خواهد داشت.

در سوی مقابل سونی برای طراحی رابط کاربری پلی‌ استیشن 5 سنگ تمام گذاشته، تقریبا نمی‌توان هیچ ایرادی از این رابط کاربری گرفت، وجود منوهای ردیفی کنترل سنتر، هوم اسکرین و نوار اعلانات سریع‌ترین دسترسی ممکن را برای شما به ارمغان می‌آورند.

مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس

اما یک تفاوت مهم بین این دو رابط کاربری وجود دارد؛ سونی همان 16 گیگابایت رم اصلی را برای اجرای رابط کاربری پلی استیشن مد نظر قرار داده است اما سری اس تنها از 2 گیگ رم برای رابط کاربری خود استفاده می‌کند که ناکافی است، کافیست تنها چند دقیقه در منوهای ایکس باکس series s جا به جا شوید و چند بازی مختلف را اجرا کنید تا انواع باگ، کندی، لگ و کرش کردن را ببینید!

به طور کلی اگرچه ظاهر رابط کاربری موضوعی سلیقه‌ای است اما xbox series s به دلیل عدم توانایی در اجرای مناسب رابط کاربری خود رقابت را واگذار می‌کند، توجه داشته باشید که ایکس باکس سری x در این زمینه عملکرد متفاوتی با سری اس دارد.

یک مورد بسیار آزار دهنده دیگر در خصوص رابط کاربری ایکس باکس، اجبار به بروز بودن نرم افزار و بازی‌های دستگاه است، توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید به صورت آنلاین از کنسول خود استفاده کنید، ایکس باکس شما را مجبور به دانلود تمام بروزرسانی‌ها می‌کند! در غیر این صورت اجازه دسترسی به رابط‌کاربری و بازی‌های خود را نخواهید داشت.

مزیت‌های رابط کاربری پلی‌استیشن:

  • وجود بخش Activities
  • بخش Game Help
  • بهره‌گیری از قابلیت Quivk-Join برای Parties و Voice Chat
  • قابلیت گرفتن اسکرین شات‌های 4K
  • توانایی تایپ صوتی با DualSense
  • وجود اعلان هشدار اسپویل

مزیت‌های رابط کاربری ایکس باکس:

  • طراحی بهینه و کارآمد فروشگاه
  • قابلیت شخصی سازی منو اصلی
  • شخصی سازی بک‌گراند
  • حالت Dark Mode

دسترسی به سرورهای Play Station و Xbox در ایران

با وجود تحریم‌ و محدودیت‌های وجود در داخل و خارج کشور دسترسی مستقیم به سرورهای ایکس‌ باکس و گاها پلی‌استیشن ممکن نیست، شما برای دور زدن این محدودیت‌ها مجبورید از DNS استفاده کنید و در این مورد از مقایسه ایکس باکس سری اس با ps5، هر دو کنسول ضعیف عمل می‌کنند.

با وجود فیلترینگ عملکرد سرور کدام کنسول در ایران بهتر است؟

بر اساس تجربه شخصی و استفاده از انواع DNS و راهکارهای دور زننده تحریم تقریبا می‌توان گفت که دسترسی به سرورهای پلی‌ استیشن در ایران راحت‌تر از ایکس‌ باکس است.

اگر به بازی‌های رقابتی آنلاین مانند کالاف دیوتی، فیفا و… علاقه‌مند هستید خرید پلی‌ استیشن 5 تجربه بهتری را برای شما رقم می‌زند.

مقایسه دسته پلی‌ استیشن 5 (DualSense) و ایکس باکس سری اس

در بحث دسته‌های بازی نیز تفاوت شایانی بین این دو کنسول وجود دارد. ماکروسافت در طراحی دسته‌ کنسول‌های نسل جدید خود جز چند تغییر و بهینه‌سازی ساده کار دیگری انجام نداده است!
مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس

در سوی مقابل سونی برای افزایش انتقال حس درون بازی به گیمرها ایده‌های جذاب و هیجان انگیزی به دسته جدید خود یعنی دوال سنس اضافه کرده است.

مهم‌ترین قابلیت جدید دسته دوال سنس تریگرهای تطبیق پذیر آن است، این تکنولوژی سبب می‌شود دکمه‌های R2 و L2 با توجه به موقعیت بازیکن در بازی سفت و شل شوند این قابلیت بخصوص در بازی‌های شوتر تا حد زیادی حس لگد اصلحه واقعی را به شما منتقل می‌کند.

 

قابلیت بعدی دوال سنس اسپیکر و میکروفن داخلی آن است، استفاده خلاقانه بازی‌سازها از اسپیکر دسته پلی 5 برای پخش برخی اصوات و همچنین وجود میکروفن داخلی برای مکالمه در بازی‌های آنلاین حس بسیار خوبی را به گیمر منتقل می‌کنند، در حالی که کنترل ایکس باکس از هر دو این قابلیت‌ها محروم است.

قابلیت بعدی دسته پلی استیشن 5 بازخورد لمسی دسته (DualSense haptics) است، این قابلیت با استفاده از دو موتور لرزاننده در دو سوی دست امکان به لرزش در آوردن تمام نقاط دسته به صورت مجزا را دارد، این تکنولوژی سبب شده استدیوهای بازی‌سازی استفاده‌های جالبی از آن در بازی‌های خود کنند.

مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس

از دیگر قابلیت‌های دوال سنس می‌توان به تاچ پد، نوار RGB کنار تاچ پد و باتری یکپارچه با بدنه را نام برد.

اما از لحاظ کیفیت ساخت و دوام عمر این‌بار دسته ایکس باکس حرف اول را می‌زند، به شخصه در طول استفاده 7 ساله از دسته ایکس باکس وان و چند ساله سری اس هیچ گاه با خرابی این دسته‌ها مواجه نشدم! اما در سوی مقابل شوک‌های دسته پلی استیشن مدام خراب ‌شده و دریفت پیدا می‌کنند که اگر مراقب آن‌ها نباشید مجبورید هر چند وقت یکبار برای تعمیرات جزئی دسته به مراکز تعمیرات مراجعه کنید (تعمیرات جزئی بوده و معمولا با تعویض شوک دسته با هزینه اندک مشکل برطرف می‌شود).

یکی از موارد منفی، که برخی افراد به دسته ایکس باکس نسبت می‌دهند عدم وجود باتری داخلی آن است، اما اگر شما از باتری‌های شارژ شونده با‌کیفیت بازار استفاده کنید نه تنها این مورد نقص محسوب نمی‌شود بلکه به نوعی مزیت آن خواهد بود، به گونه‌ای که اگر باتری دسته دوال سنس حدود 4 ساعت دوام عمر داشته باشد شما می‌توانید تا بیش‌از 15 به طور مداوم از دسته ایکس باکس استفاده کنید.

نکته دیگری که در خصوص مقایسه دسته پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس وجود دارد صدای دکمه‌ها است؛ شما هنگام فشردن دکمه‌های دوال سنس تقریبا صدایی را نمی‌شنوید اما دکمه‌ها و شوک دسته ایکس باکس بشدت از خود صدای آزاردهنده تولید می‌کنند.

برای هر دو کنسول دسته‌های حرفه‌ای نیز طراحی و عرضه شده است، DualSense Edge برای پلی استیشن 5 و Elite Wireless Controller Series 2 برای ایکس باکس، به دلیل آن که این دسته‌ها در باکس دو کنسول وجود ندارند و باید آن‌ها را به صورت جداگانه با قیمت زیاد خریداری کنید، در این مطلب به برسی این دو دسته نمی‌پردازیم.

مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس

در مجموع قسمت دسته مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس با توجه به موارد گفته شده و در نظر گرفتن مزایا و معایب هر دسته، دسته دوال سنس را برنده بی‌چون و چرای این قسمت می‌دانیم.

مقایسه لوازم جانبی پلی استیشن و ایکس باکس

اگر در کنار کنسول بازی خود می‌خواهید لوازم دیگری نیز برای افزایش حس لذت و واقع گرایانه بازی‌ها تهیه کنید، باز هم پلی استیشن 5 انتخاب هوشمندانه‌تری محسوب می‌شود.

سونی کنسول نسل نهمی خود را با شمار زیادی لوازم جانبی در زمینه‌های مختلف راهی بازار کرده که بتواند تمامی نیاز‌های گیمرها را پاسخ دهد.

مهم‌ترین لوازم جانبی ‌PS5 شامل DualSense Edge، PlayStation VR2، دوربین HD، هدست بی سیم مدل Pulse 3D، شارژر دوگانه DualSense، کارت حافظه NVMe SSD و Project Q هستند. که در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

در سوی مقابل ماکروسافت هیچ وسیله جانبی‌ای را برای کنسول‌های خود در نظر نگرفته و هدفون، دسته الایت و کینکت همگی مواردی هستند که از نسل قبل به این کنسول به ارث رسیده‌اند.

مقایسه ایکس باکس سری S و پلی 5 از لحاظ سازگاری با بازی‌های نسل قبل

در زمینه سازگاری این دو کنسول برای اجرای بازی‌های نسل 8، هر دو شرکت عالی می‌کنند، هر دو کنسول توانایی اجرای تمامی بازی‌های نسل 8 را دارند اما با یک تفاوت!

سونی تعدادی (در حدود 30 عدد) از محبوب‌ترین بازی‌های پلی استیشن 4 را برای کنسول پلی 5 بهینه سازی کرده است، در واقع شما می‌توانید این بازی‌ها را با رزولوشن 4K و نرخ فریم 60 اجرا کنید، اما ایکس باکس برنامه‌ای برای ارتقا بازی‌های محبوب خود نداشته است.

اگر به بازی‌های نسل 7 علاقه‌مند هستید این بار ایکس باکس عملکرد بهتری دارد، شمار بازی‌های قابل اجرای نسل 7 بر کنسول‌های نسل 9 ایکس باکس بیشتر از پلی استیشن است و بهتر است در مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس، این نکته را مد نظر قرار دهید.

مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس

پاسخ به سوالات متداول در خرید ایکس باکس و پلی‌استیشن

پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری اس، کدام کنسول ارزش خرید بیشتری دارد؟

اگر در تامین هزینه‌های خرید کنسول بازی مشکلی ندارید پلی استیشن 5 می‌تواند تجربه لذت بخش‌تری را برای شما رقم بزند؛ در غیر این صورت کنسول نسل نهمی ماکروسافت نیز توانایی اجرای تمامی بازی‌های روز با کیفیت معقول را دارد.

آیا بازی‌های PS5 ارزان‌تر XBOX است؟

با توجه به شرایط بازار بازی‌های ویدیوی کشور، بازی‌های قانونی پلی‌ استیشن ارزان‌تر از ایکس باکس است، اما اگر بخواهید بازی‌ها را به صورت پکیج و غیر قانونی بر روی کنسول خود نصب کنید، هزینه پرداختی شما برای بازی‌های ایکس باکس به مراتب کمتر خواهد بود.

پلی استیشن 5 یا ایکس باکس، کدام قوی‌تر است؟

به طور کلی پلی استیشن 5 بازی‌ها را به وضوح و کیفیت بیشتری به نسبت ایکس باکس سری اس اجرا می‌کند، اما ایکس باکس سری X  در این زمینه حتی از پلی ‌استیشن 5 نیز قوی‌تر است.

کدام کنسول انحصاری‌های بهتری دارد؟

در نسل‌های قبلی برای انتخاب بهترین انحصاری‌ها از واژه سلیقه‌ای استفاده می‌شد، اما در این نسل به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح و تعداد اندک بازی‌های انحصاری ایکس باکس سبب شده پلی استیشن برنده بی چون و چرای این قسمت باشد.

جمع بندی

به پایان مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس رسیدیم؛ در این مطلب سعی شد تمامی قابلیت‌ها و امکانات این دو کنسول محبوب با یک دیگر مقایسه شوند، با وجود تمام برتری‌های کنسول پلی استیشن 5، انتخاب کنسول و لذت بردن از بازی‌ها امری سلیقه‌ای است. اگر به ایکس باکس و سیاست‌های ماکروسافت علاقه‌مند هستید سری اس گزینه مطلوبی به شمار می‌رود حتی شما می‌توانید با تهیه سری ایکس از نهایت توانایی یک کنسول خانگی بهرمند شوید.

مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس

در آن سوی ماجرا کنسول پلی 5 از محبوبیت بیشتری برخوردار است، امکانات و قابلیت‌های بیشتری دارد و در خصوص نحوه ارائه محتوی به مخاطب خود کاملا حساب شده رفتار می‌کند.

شما کدام کنسول را انتخاب می‌کند پلی استین 5 یا ایکس باکس سری اس؟

نظر شما درباره مقایسه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری اس چیست؟