گم شدن اف 35

جنگنده اف 35 آمریکا پس از سقوط غیب شد؛ ارتش دست به دامن مردم برای پیدا کردن هواپیما!

گم شدن اف 35 آمریکایی با قابلیت رادارگریزی در حین پرواز، سبب فراخوان ارتش برای کمک مردم در یافتن این هواپیمای چند میلیون دلاری شده است.

چند شب پیش یک جت جنگنده چند منظوره F-35B Lightning II در کارولینای جنوبی مفقود شد. بر اساس گزارش‌ها، خلبان مشکلاتی را در مورد هواپیما گزارش کرده و سپس خود را به بیرون هواپیما پرتاب کرده است. خوشبختانه خلبان آسیب جدی ندیده، اما گم شدن اف 35 مشکلی اساسی و غیرمعمول است که ارتش با آن دست و پنجه نرم می‌کند و برای یافتن این جنگنده‌ی گران‌قیمت دست به دامن مردم شده است.

براساس یک پست فیس‌بوک توسط پایگاه مشترک چارلستون، مقامات نظامی یک پایگاه نظامی در کارولینای جنوبی از مردم می‌پرسند که آیا آنها اطلاعاتی در مورد مکان احتمالی جت دارند یا خیر. درواقع گم شدن اف 35 چیزی ماورای فاجعه است و ماجرا به سادگی مفقود شدن یک دسته کلید نیست، به خصوص با توجه به این واقعیت که این هواپیما چیزی حدود 130 میلیون دلار قیمت دارد.

مقامات نظامی تأیید کردند که خلبان قبل از بیرون پریدن، با سیستم خلبان خودکار F-35 درگیر شده است. این بدان معناست که ممکن است هواپیما برای مدتی بدون مراقبت پرواز کرده باشد. یعنی نه تنها شعاع جستجو می‌تواند بسیار وسیع‌تر باشد، بلکه برای مدتی یک قطعه سخت‌افزار نظامی بسیار پیشرفته به تنهایی بر فراز یک منطقه پرجمعیت ایالات متحده پرواز کرده و درحال تهدید جان غیرنظامیان بوده است.

دست و پا زدن آمریکا برای یافتن سلطان هواییِ گمشده‌

گم شدن اف 35

از صبح روز دوشنبه، جست‌وجوگران هنوز نمی‌دانند هواپیما کجا می‌تواند باشد، اما طبق گزارش‌ها، در حال جستجوی نزدیک دریاچه مولتری و دریاچه ماریون در کارولینای جنوبی هستند.

لاکهید مارتین اِف-۳۵ لایتنینگ ۲ – Lockheed Martin F-35 Lightning II، دومین هواپیمایی که نام Lightning را پس از جنگ جهانی دوم یدک می‌کشد، یک هواپیمای جنگنده نسل پنجم است که توسط سازنده‌ی خود به عنوان کشنده‌ترین جت جنگنده در جهان توصیف شده است.

لاکهید مارتین می‌گوید اف-35 نه تنها امنیت ملی را تقویت می‌کند، بلکه تقویت‌کننده‌ی مشارکت‌های جهانی نیز محسوب می‌شود و رشد اقتصادی را بهبود می‌بخشد. از طرف دیگر سایر جنگنده‌ها مانند F-22 Raptor که همچنین ساخت لاکهید مارتین است، فقط یک جنگنده است و مانند اف 35 با چندین نقش محوری تولید نشده است.

گم شدن اف 35

اف 35 به بسیاری از کشورهای متحد صادر شده و نوع F-35B، همان مدل مفقود شده، با قابلیت‌های STOVL (برخاست کوتاه و فرود عمودی) برای تفنگداران دریایی ایالات متحده طراحی شده است. این بدان معناست که برای برخاستن از باندهای بسیار کوتاه و همچنین برای فرود عمودی یا شناور شدن در محل در صورت لزوم مناسب است.

اف 35 این کار را با چرخاندن نازل جت خود به سمت پایین انجام می‌دهد. این رانش به سمت پایین به حدود 40 هزار پوند می‌رسد و تفنگداران دریایی از این قابلیت برای فرود روی کشتی‌ها در دریا بدون نیاز به ناو هواپیمابر معمولی استفاده می‌کنند.

لاکهید مارتین همچنین گزارش می‌دهد که این هواپیما می‌تواند به 1.6 برابر سرعت صوت برسد و قادر است سوخت کافی برای سفر بیش از 1000 مایل با باک پر را حمل کند.

بیشتر بخوانید:

۱۴ مورد از بهترین هواپیماهای جنگنده تاریخ

درحال حاضر گزارشی مبنی براینکه آیا خلبانی که در کارولینای جنوبی اف 35 را ترک کرده بود با توانایی‌های شناور هواپیمای خود درگیر بوده است یا خیر به دست ما نرسیده، همچنین مشخص نیست که هنگام گم شدن اف 35 چقدر سوخت داخل هواپیما بوده است.