بهترین هواپیماهای جنگنده تاریخ

14 مورد از بهترین هواپیماهای جنگنده تاریخ

باتوجه به سرعت تکامل صنعت هوانوردی از گذشته تاکنون و ورود هواپیماهای جدید به این عرصه، در ادامه به‌معرفی 14 مورد از بهترین هواپیماهای جنگنده تاریخ خواهیم پرداخت.

کشورهای قدرتمند جهان در عرصه ساخت جت جنگنده، هرساله از برترین هواپیماهای خود رونمایی کرده و قدرت نظامی خود را در آسمان به‌نمایش می‌گذارند. ارتش و صنعت خصوصی نیز با گذشت زمان پیشرفت کرده و صنایع خارق‌العاده‌تری تولید می‌کنند.

اولین هواپیماهای نظامی تنها برای شناسایی اهداف و حفاظت از حریم آسمان مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما طولی نکشید که ارتش راه‌هایی برای مسلح کردن آنها به مسلسل و بمب پیدا کرد. این موضوع سبب شد نبردهای هوایی آغاز شده و میدان جنگ تغییر بزرگی را شاهد شود.

جت‌های جنگنده به‌مرور زمان عصر مدرن شگفتی‌های مهندسی را به‌نمایش گذاشتند و نماد ادغام علم و مهندسی شدند. آنها همچنین به نمادی از قدرت یک ملت تبدیل شده‌ و توجه بسیاری را به‌خود جلب کردند.

با در نظر گرفتن پیشرفت‌های مستمر تمامی صنایع در دفاع و درگیری‌های مسلحانه بی‌شمار در طول سال‌ها، در اینجا 14 مورد از بهترین هواپیماهای جنگنده تاریخ را بررسی خواهیم کرد.

Grumman F6F Hellcat

Grumman F6F Hellcat

کشور سازنده: ايالات متحده
سال ساخت: 1943

بیش‌از 75 درصد از نبردهای هوایی موفق متحدین در جنگ جهانی دوم به نام این هواپیما ثبت شده است. در خلال این نبرد جهانی، آمریکا این جت جنگنده را در نبرد‌های اقیانوس اطلس به کار گرفت.

نیروی هوایی آمریکا در واقع F6F را به‌عنوان جایگزینی برای هواپیماهای از رده خارج F4F وارد عرصه کرد. این جت قدرت رانش و آتش ارتقا یافته‌ای را به‌نمایش گذاشت و تنها در 18 ماه از یک طراحی به هواپیمای عملیاتی تبدیل شده و تا سال 1943 آماده ورود به خدمت شد.

جت جنگنده F6F Hellcat توسط شرکت Grumman ساخته ساخته شد و اولین پرواز خود را در 26 ژوئن 1942 تجربه کرد. آخرین نمونه از آن نیز توسط نیروی هوایی اوروگوئه در سال 1960 بازنشسته شد. پیش‌از خارج شدن این جت از رده، تعداد 12272 فروند از آن ساخته شد و کشورهای ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و اوروگوئه این هواپیماها را به‌کار گرفتند.

این هواپیما توسط یک خلبان پرواز می‌کرد و با 2000 اسب بخار پیش می‌رفت. موتور این ابزار جنگی یک طراحی شعاعی 18 سیلندر هوا خنک با 45.9 لیتر بود که توسط کاربراتور فشار و سوپرشارژر استرومبرگ تغذیه می‌شد. حداکثر سرعت 376 مایل در ساعت، همراه با توانایی مانور هوایی عالی و یک جفت توپ کالیبر 50، این جت را به دشمنی سرسخت تبدیل کرد.

F-16 Fighting Falcon

F-16 Fighting Falcon

کشور سازنده: ایالات متحده
سال ساخت: 1972

این جنگنده توانمند توسط شرکت جنرال داینامیکس و به سفارش دولت ایالات متحده آمریکا در دهه ۱۹۷۰ طراحی شد. از زمانی که برای اولین بار در سال 1977 وارد خدمت شد، این جت به‌نمادی از پیشرفته‌ترین جت‌های جنگنده مافوق صوت ارتش آمریکا تبدیل شد.

این جت جنگنده چندمنظوره و تک موتوره توانایی عملیات در تمام شرایط آب و هوایی را دارد و به‌عنوان یک جنگنده سبک، ساده و ارزان برای نیروی هوایی آمریکا طراحی شده است.

در حالی که هواپیماهای پیشرفته‌تر از آن پیشی گرفته‌اند و نمونه‌های اولیه‌ی این مدل 50 سال پیش از خط مونتاژ خارج شدند، F-16 هنوز یک دارایی ارزشمند محسوب شده و همچنان به تولید خود ادامه می‌دهد. در مجموع ۲۵ کشور از این هواپیما استفاده می‌کنند و مدل‌هایی از آن در ژاپن و ترکیه نیز تولید می‌شود.

اف-16 در ابتدا در سال 1972 به‌عنوان یک جنگنده سبک وزن برای کمک به ایجاد برتری هوایی توسعه یافت. علیرغم اینکه تولید آن در دهه 70 آغاز شد، سیستم‌های اویونیک و تسلیحات آن از پیشرفته‌ترین سیستم‌ها هستند.

به‌دلیل اندازه کوچک و کنترل الکترونیکی پرواز، این جت بسیار چابک است و می‌تواند به‌سرعت بیش‌از 2 ماخ و همچنین مانورهای 9-G دست یابد. برد عملیاتی این جت ۲۹۵ مایل دریایی (۳۳۹ مایل؛ ۵۴۶ کیلومتر) است و در مأموریت بدون سوخت‌گیری هوایی می‌تواند ۴ عدد بمب ۴۵۰ کیلوگرمی را با خود حمل کند.

F-35 Joint Strike Fighter

F-35 Joint Strike Fighter

کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
سال ساخت: 2006

اف-35 از هواپیماهای جنگی چندمنظوره تک سرنشین است که در نتیجه طرح ارائه شده توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شد. پروژه ساخت اين هواپیما یکی‌از پرهزینه‌ترین برنامه‌های هواپیمایی بود که تاکنون انجام شده است و نتیجه آن یکی از بهترین هواپیماهای جنگنده تاریخ را به‌وجود آورد.

تا به‌امروز چندین مدل مختلف از F-35 ساخته شده است، از جمله نسخه نیروی دریایی مجهز به یک فن در وسط که به آن اجازه می‌دهد به‌صورت عمودی بلند شود و بدون باند فرود بیاید.

این مدل همچنین یک جنگنده رادارگریز است که از ترکیبی از بدنه هواپیما با طراحی هوشمندانه استفاده می‌کند. فناوری رادارگریز باعث می‌شود این جت مافوق صوت 29 هزار پوندی در رادار بزرگتر از یک توپ گلف به نظر نرسد.

جدا از سلاح‌ها و قابلیت‌های پرواز، چیزی که F-35 را واقعاً منحصر به فرد می‌کند، مکمل جنگ الکترونیک و تجهیزات ارتباطی آن است. این ابزار جنگی نه تنها دارای سیستم‌های هدف‌گیری راداری و الکترواپتیکی فوق‌العاده پیچیده است، بلکه می‌تواند به‌عنوان یک مرکز ارتباطات سیار برای انتقال اطلاعات بلادرنگ از کشتی‌ها در دریا و سایر هواپیماهای داخل مأموریت عمل کند.

پیش‌بینی می‌شود این جنگنده تا سال ۲۰۷۰ در خدمت باشد. ایالات متحده قصد دارد تا سال ۲۰۴۴ تعداد ۲۴۵۶ فروند F-35 خریداری کند که بخش عمده نیروی هوایی تاکتیکی خدمه نیروی هوایی، نیروی دریایی و سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا را تشکیل خواهد داد.

Mikoyan MiG-15

Mikoyan MiG-15

کشور سازنده: شوروی
سال ساخت: 1947

میکویان-گورویچ میگ-۱۵ یک هواپیمای جت جنگنده تک سرنشینه است که برای نیروی هوایی شوروی توسط آرتم میکویان و میخائیل گورویچ طراحی شد. توسعه این جت بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم به دستور جوزف استالین آغاز شد.

میگ-15 یک دارایی ارزشمند برای اتحاد جماهیر شوروی بود و بیش‌از 12 هزار فروند از آن ساخته شده که بسیاری از آنها به کشورهای مختلف سراسر دنیا صادر می‌شد.

طراحی این جت به اضافه کردن موتور به یک سیستم هوای قدیمی موتور پیستون منحصر نمی‌شد. با استفاده از بال‌های عقب، یک باله دم و تثبیت کننده‌های افقی، از اصول آیرودینامیکی یاد گرفته شده از مهندسی آلمانی در اواخر جنگ جهانی دوم در ساخت این جت استفاده شده است.

سپرهای این جت می‌توانند در هنگام فرود تا 55 درجه منحرف شوند و در هنگام برخاستن تا 20 درجه. تسلیحات این هواپیما توپی بود و از یک توپ 37 میلی‌متری NS-37 و همچنین 2 توپ 23 میلی‌تری NS-23 بهره می‌برد.

جت‌های تولید شده به‌طور گسترده به کشورهای چین، کره شمالی، کشورهای پیمان ورشو و همچنین به تعدادی از کشورهای خاورمیانه (سوریه، مصر) صادر شدند.

Spitfire Supermarine

Spitfire Supermarine

کشور سازنده: بریتانیا
سال ساخت: 1938

اسپیت فایر یک هواپیمای جنگنده تک سرنشینه بریتانیایی است که در جنگ جهانی دوم توسط نیروی هوایی سلطنتی و دیگر کشورهای متفقین مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در حالی که ایالات متحده تنها پس‌از حمله به پرل هاربر وارد جنگ جهانی دوم شد، بریتانیایی‌ها از سال 1939 در حال جنگ بودند. در همین حین این سوپرمارین بود که در سال 1938 وارد خدمت شد و به‌این کشور در میدان نبرد کمک بسیاری کرد.

اکنون تنها نزدیک به ۶۰ فروند از این هواپیما باقی مانده و سایر مدل‌های این جت در نمایشگاه‌های استاتیک در موزه‌های هوانوردی در سراسر جهان مستقر هستند.

در نسخه‌های اولیه، این هواپیما 1175 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و در پایان جنگ این قدرت به بیش‌از 2000 اسب بخار افزایش یافت. درحالی که اسپیت فایر طراحی قابل توجهی دارد، خارق‌العاده‌ترین ویژگی این جنگنده قدرت پرواز آن است.

اسپیت فایر همچنین قدرت مانور بالایی داشت و رقابت سختی را در برابر جنگنده‌های آلمانی ورودی بر فراز کانال انگلیس ارائه می‌داد. بال‌های نیمه بیضوی ویژگی مهمی بود که امکان ساخت نازک و آیرودینامیک کارآمد را برای این جت فراهم می‌کرد.

بدون اسپیت فایر، بریتانیایی‌ها نمی‌توانستند از کشور خود دفاع کنند و جنگنده‌های RAF در این هواپیماها برای ممانعت از ورود آلمانی‌ها به بريتانيا بسیار مهم بودند. در طول تولید، طرح‌ها برای بهبود هواپیما تغییر یافت و در پایان جنگ، آنها به هشت مسلسل با 300 گلوله مسلح شدند.

F-22 Raptor

F-22 Raptor

کشور سازنده: ایالات متحده
سال ساخت: 1996

رپتور یکی از بهترین هواپیماهای جنگنده در تاریخ است که از قابلیت ابرپیمایش سوپرکروز برخوردار است، یعنی بدون روشن کردن پس‌سوز موتور در سرعت‌های مافوق‌صوت می‌تواند پرواز کند.

این جنگنده نسل پنجم ساخت شرکت‌های لاکهید و بوئینگ است و قابلیت‌های هواگرد تهاجمی، جنگ الکترونیک و شنود الکترونیک دارد.

اف-۲۲ با پیروی از قاعده دید اول-شلیک اول، قبل از این که هواپیمای دشمن او را بر روی صفحه رادار خود تشخیص دهد، آن را شناسایی می‌کند و پس از شلیک به‌سمت آن از منطقه جنگ دور می‌شود.

اف-22 دارای نسبت رانش به وزن 1.26 در سوخت 50 درصد و نیروی رانش 70 هزار پوندی است. این ویژگی برای آن حداکثر سرعت 2.25 ماخ را فراهم کرده و آن را به‌یکی از سریع‌ترین جت‌های در حال خدمت تبدیل می‌کند.

ساخت نسخه صادراتی این جت هرگز انجام نشده است و آمریکا تنها کشوری است که از این هواپیما استفاده می‌کند. حتی بزرگترین و اصلی‌ترین هم‌پیمانان امریکا، یعنی انگلیس، کانادا و استرالیا نیز اجازه دسترسی به‌این جنگنده قدرتمند را ندارند.

اف‌-22 در اصل به‌عنوان یکی از بهترین جت‌های جنگی هوا به هوا ساخته شده است و هنوز هم عنوان بهترین هواپیمای جنگنده در ناوگان آمریکا را به‌نام خود دارد. این هواپیما همچنین به یک توپ 20 میلی‌متری و سه جایگاه تسلیحاتی با قابلیت حمل موشک‌های هوا به هوا مجهز است.

Messerschmitt Bf 109

Messerschmitt Bf 109

کشور سازنده: آلمان نازی
سال ساخت: 1935

مسرشمیت بی‌اف ۱۰۹ که توسط ویلی مسرشمیت و رابرت لوسر در اوائل دهه ۱۹۳۰ میلادی طراحی شد، یک هواگرد جنگنده تک‌باله، تک‌موتوره و تک‌سرنشین است که موتوری با قدرت 1000 اسب بخار دارد. با وجود این موتور، این جنگنده حداکثر سرعت 350 مایل در ساعت و سقف سرویس 36 هزار فوت را تجربه می‌کند.

این جنگنده از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز در نقش‌های مختلف شامل رهگیری و اسکورت بمب‌افکن برخوردار است. از جمله وظایف متعدد بی‌اف ۱۰۹ می‌توان به بمب افکن ویرانگر، هواپیمای شناسایی و استفاده از آن در تمام حالت‌های ممکن از جمله روز یا شب، یا در هوایی بارانی، صاف و آفتابی اشاره کرد.

کاربران اصلی این جنگنده نیروی هوایی مجارستان، نیروی هوایی جمهوری سوسیالیستی ایتالیا و نیروی هوایی سلطنتی رومانی بودند. آلمانی‌ها این جنگنده را به چندین کشور دیگر نیز فروختند که برخی از آن‌ها تا سال‌ها پس از پایان جنگ جهانی دوم به فعالیت ادامه دادند.

Spad XIII

Spad XIII

کشور سازنده: فرانسه
سال ساخت: 1918

جنگ جهانی اول اولین درگیری مسلحانه بود که در آن جت‌های جنگنده به بخش مهمی از میدان نبرد تبدیل شدند. Spad XIII که توسط یک موتور V8 با آب خنک‌کننده هیسپانو-سوئیزا تا 235 اسب بخار قدرت داشت، یک هواپیمای قدرتمند بود که در زمان جنگ جهانی دوم توسط بسیاری از خلبانان شجاع استفاده شد و به تثبیت نقش هوانوردی در درگیری‌های مسلحانه کمک کرد.

این خودرو مجهز به دو مسلسل Vickers .303 بود و حداکثر سرعت آن به 135 مایل در ساعت می‌رسید که در آن زمان بسیار سریع بود.

این مورد از بهترین هواپیماهای جنگنده تاریخ نقش جنگنده اصلی فرانسه را داشت و نه تنها توسط متفقین در طول جنگ، بلکه توسط آمریکا نیز مورد استفاده قرار گرفت. زمانی که این جت به ایالات متحده وارد شد، آمریکا هیچ هواپیمای جنگنده‌ی‌ آماده‌ای نداشت و این به یکی از گزینه‌های اصلی سرویس هوایی ارتش تبدیل شد.

Sukhoi Su-27

Sukhoi Su-27

کشور سازنده: شوروی
سال ساخت: 1985

سوخو Su-27 یکی از آخرین جت‌های جنگنده ساخته شده توسط اتحاد جماهیر شوروی بود که هنوز هم از آن استفاده می‌شود. توسعه و طراحی این جت جنگی توسط دفتر طراحی سوخو انجام شده‌ است.

این هواپیمای پیشرفته با بدنه‌ای از تیتانیوم و آلومینیوم با مقاومت بالا، همراه با موتورهای توربوفن دوگانه است که آن را به حداکثر سرعت 2 ماخ می‌رساند. این هواپیما همچنین قادر است تا ارتفاع 62 هزار فوتی پرواز کند.

هدف از طراحی اولیه سوخو سو-27 مقابله با F-15 آمریکایی بود تا اتحاد جماهیر شوروی سابق بتواند در برابر نسل جدید جنگنده‌های آمریکایی آن زمان مقاومت کند.

سو-27 دارای بسیاری از فناوری‌های پیشرفته است که در طول سال‌ها به‌طور مداوم ارتقا یافته‌اند. تسلیحات این هواپیما شامل یک تفنگ 30 میلی‌متری با 10 نقطه سخت برای موشک‌ها و مهمات دیگر است. در داخل کابین خلبان از یک سیستم ردیابی مادون قرمز، فاصله‌یاب لیزری و تجهیزات هدف‌گیری نصب شده روی کلاه ایمنی استفاده می‌شود.

پس از فروپاشی اتحاد شوروی، سوخو 27 در خدمت نیروهای هوایی کشورهای مستقل همسود باقی‌ماند. آخرین سری این جنگنده قادر است موشک‌های بسیار دوربرد هوا به هوای Novator KS-172 AAM-L را حمل نماید.

F/A-18 Super Hornet

F/A-18 Super Hornet

کشور سازنده: آمریکا
سال ساخت: 1983

اف/ای-۱۸ هورنت جت جنگنده دوموتوره و تک سرنشینه‌ای است که براساس جنگنده آزمایشی وای‌اف-۱۷ توسط شرکت مک‌دانل داگلاس و نورتروپ برای استفاده در نیروی دریایی آمریکا طراحی شد.

این یک هواپیمای مافوق صوت سریع و چابک با حداکثر سرعت 1.7 ماخ و برد 1275 مایل است. سوپر هورنت با ده‌ها نقطه سخت و پیکربندی برای حمل تا 27 سلاح مختلف یا مخزن سوخت اضافی، به‌یکی از بهترین هواپیماهای جنگنده تاریخ تبدیل شده است.

بزرگترین مزیت وجود این جت در ناوگان نیروی دریایی به هزینه‌ی آن برمی‌گردد. در مقایسه با F-14 Tomcat که پیش‌از آن در نیروی هوایی کاربرد داشت، هورنت هزینه هر ساعت پرواز را تا 40 درصد کاهش می‌داد و نیاز به نیروی کار در هر ساعت پرواز را نیز تا 75 درصد کم می‌کرد.

اف-۱۸ برای انجام مأموریت شبانه‌روزی در هر نوع شرایط آب‌وهوایی طراحی شده و قابلیت سوخت‌گیری در هوا و فرود و پرواز از ناوهای هواپیمابر را دارد.

این جت جنگی در مدل‌های A، B، C و D سال‌ها برای نیروی دریایی ایالات متحده و هشت کشور خارجی خدمت کرد. این کشورها عبارتند از: کانادا، فنلاند، استرالیا، مالزی، اسپانیا، کویت، سوئیس و تایلند.

Mitsubishi A6M Zero

Mitsubishi A6M Zero

کشور سازنده: ژاپن
سال ساخت: 1940

میتسوبیشی زیرو یک جنگنده سبک و دورپرواز در جنگ جهانی دوم بود که توسط شرکت میتسوبیشی و برای پرواز از روی ناو هواپیمابر طراحی شده بود.

این هواپیما به لطف طراحی بدنه دقیق خود می‌توانست با سهولت مانور دهد و این ویژگی سرنگونی آن را برای نیروهای دشمن سخت می‌کرد. هنگامی که جنگ جهانی دوم به پایان رسید، این جت جنگنده در سال 1945 بازنشسته شد.

مزیت Zero نسبت به هواپیماهای متفقین توانایی آن در بالا رفتن با سرعت بسیار بیشتر و سپس پیشی گرفتن از سایر هواپیماها بود. این جت همچنین می‌توانست از یک ناو از فاصله‌ای فوق‌العاده پرتاب شود و به نوعی برد بازگشت را داشت.

آمریکایی‌ها تلاش‌های هماهنگ زیادی را به‌منظور به دست آوردن این جت انجام دادند، اما تلاش‌های آنها توسط ژاپنی‌ها بی‌نتیجه ماند و ارتش ژاپن اطمینان حاصل کرد فناوری ساخت آن هیچگاه به‌دست آمريکایی‌ها نیفتد.

نام این جنگنده از نیروی دریایی ژاپن (جنگنده ناو هواپیمابر صفر) گرفته شده بود. زیرو در ابتدای جنگ از نظر برد، سرعت و مانورپذیری، فراتر از تمامی هواپیماهای دیگر بود و برترین هواپیمای جنگنده دنیا محسوب می‌شد.

Saab JAS 39 Gripen

Saab JAS 39 Gripen

کشور سازنده: سوئد
سال ساخت: 1987

شرکت ساب به‌عنوان تأمین کننده اصلی نیروی هوایی سوئد، طی سال‌ها چندین هواپیما و جت جنگنده تولید کرده است و جدیدترین، مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین مدل آن JAS 39 Gripen است.

گریپن یک جنگنده چندمنظوره تک موتوره سبک است که از پیکربندی بال مثلثی همراه با کاناردهای قابل تنظیم رو به‌جلو برای ثبات و چابکی بیشتر استفاده می‌کند.

گریپن یک جت مافوق صوت با سرعت بیش‌از دو ماخ است که مدل‌های جدیدتر آن به تجهیزات سوخت‌گیری هوایی مجهز شده‌اند و مدل‌های صادراتی آن سازگاری قابل توجهی با استانداردهای ناتو دارند.

این جنگنده مانند دیگر جنگنده‌های نسل چهارم از فناوری fly-by-wire استفاده می‌کند و به سیستم‌های الکترونیکی بسیار پیشرفته مجهز است. این هواپیما به گونه‌ای ساخته شده بود که کوچک و سازگار باشد و بتواند از باندهای بسیار کوتاه بلند شود.

ساب-39 همچنین یکی از کم‌ترین هزینه‌های عملیاتی جنگنده‌های نسل چهارم را دارد و از سریع‌ترین و کارآمدترین جت‌های این سازنده اروپایی محسوب می‌شود.

در حالی که سوئد در طول تاریخ از نظر سیاسی موضع بی‌طرفی اتخاذ کرده است، اما ارتش این کشور در تمرینات ناتو شرکت دارد و گریپن در این تمرینات نشان داده است که یک سگ شکاری برتر است و می‌تواند تایفون یوروفایتر و اف-16 را از بین ببرد.

Mikoyan MiG-31

Mikoyan MiG-31

شرکت سازنده: روسیه
سال ساخت: 1975

میگ-۳۱ یکی از بهترین هواپیماهای جنگنده تاریخ است که پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ توسط نیروی هوایی روسیه و نیروی پدافند هوایی قزاقستان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

این هواپیما دارای حداکثر سرعت نزدیک به 2.5 ماخ است و نقش اصلی آن در زمان ساخت یک رهگیر بود که می‌توانست با هواپیماهایی که در ارتفاعات و سرعت‌های بالا پرواز می‌کردند، مانند SR-71 درگیر شود.

هنگام معرفی، میگ 31 اولین جت جنگنده‌‌ی مجهز به رادار آرایه فازی بود که می‌توانست تا 10 هدف را شناسایی و با چهار هدف به طور همزمان درگیر شود. این هواپیما درحالی که به‌یک توپ 27 میلی‌متری مجهز است، نقش ردیابی و انهدام اهداف با استفاده از موشک‌های هوا به هوا را دارد.

روسیه بدنه این هواپیما را در سال 2011 به MiG-31BM ارتقا داده و عمر مفید آن را تا سال 2030 افزایش داد. آرایه رادار ارتقا یافته اکنون می‌تواند تا 24 هدف را در برد 320 کیلومتری شناسایی کرده و هشت نقطه را به‌طور همزمان هدف قرار دهد.

در حالی که قیمت این ابزار جنگی کمتر از هواپیماهای غربی است، اما هواپیماهای شوروی و روسیه به‌دلیل هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری بدنام هستند و نمی‌توانند وعده عمر طولانی را بدهند.

Eurofighter Typhoon

Eurofighter Typhoon

کشور سازنده: چندملیتی
سال ساخت: 1994

یوروفایتر تایفون بزرگ‌ترین برنامه‌ی نظامی اروپاست که چهار کشور آلمان، اسپانیا، ایتالیا و بریتانیا آغاز کننده توسعه آن بودند. تایفون یک جنگنده‌ دوموتوره‌ی چندمنظوره و هواپیمای جنگی اصلی اتحادیه‌ی اروپا و ناتو محسوب می‌شود.

از اواخر دهه 70، وزارتخانه‌های دفاع کشورهای ذکر شده گرد هم آمدند تا یک جت جنگنده پیشرفته بسازند. هدف از این همکاری کاهش هزینه‌ها و ساده‌سازی تولید و در عین حال مقابله با تهدید شوروی بود.

هواپیمای حاصل از این همکاری یک جنگنده جت مافوق صوت چند منظوره نسل 4.5 است. تایفون می‌تواند تا ارتفاع 55 هزار پا بالا برود و حداکثر سرعت آن 1.8 ماخ است. این جت مجموعه‌ای از سلاح‌ها را روی 13 نقطه سخت خود حمل می‌کند.

تایفون با استفاده از موتورهای توربوفن دوقلو که با فناوری fly-by-wire هدایت می‌شوند، یکی از قدرتمندترین جت‌های در حال خدمت محسوب می‌شود.

اولین نمونه پروازهای آزمایشی در سال 1994 آغاز شد و هواپیماهای تولیدی در سال 2003 در آلمان وارد خدمت شدند. توسعه این مورد از بهترین هواپیماهای جنگنده تاریخ بیش‌از 20 سال به طول انجامید. درحال حاضر ۴۰۲ جت یوروفایتر ساخته شده و بـه خدمت نیروهای هوایی اتریش، ایتالیا، کشور کشور آلمان، اسپانیا، بریتانیا، عمان و عربستان سعودی در آمده‌اند.