آغاز عصر جدید در دنیای فیزیک پس از اثبات صحت پیش‌گویی انیشتین

نظریه امواج گرانشی حدود یک قرن پیش توسط آلبرت انیشتین برای اولین بار مطرح شد، اما این موضوع هیچ‌گاه به مرحله اثبات نرسید. در ادامه خبری که دیروز برایتان منتشر کردیم، تیم پژوهشگران رصدخانه لیگو (LIGO) به بررسی دقیق نظریه انیشتین پرداختند و نتایج حاصل را منتشر ساختند. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

شاهد تحولی معادل آنچه X-ray در پزشکی ایجاد کرد هستیم.

دانشمندان برای اولین بار یکی از عجیب‌ترین نظریه‌های انیشتین را به اثبات رسانیده و سرافرازانه از آن دفاع می‌نمایند. این کشف جدید پیشگام عصر جدیدی از پژوهش‌ها و اکتشافات برای فیزیک‌دانان سراسر دنیا خواهد بود.

کارکنان رصدخانه واشنگتن و لوئیزیانا پیش از این نیز از مشاهده این امواج در بعد فضا-زمان که به واسطه برخورد دو سیاهچاله در ۱.۳ میلیارد سال پیش ایجاد شده بودند خبر دادند. گفته می‌شود جرم این سیاهچاله‌ها حدود ۳۰ بار از جرم خورشید بیشتر است. اما در دنیای علمی امروزی هیچ مبحثی بدون توجیه و اثبات علمی پذیرفتنی نیست.

امواج جاذبه‌ای هنگام برخورد دو سیاهچاله، دو ستاره نوترونی یا یک ستاره نوترونی با یک سیاهچاله ساطع شده و بعد فضا-زمان اطراف خود را از نظم خارج می‌سازند و در ادامه مسیر خود، دیگر اجرام سرراه خود را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

همچنین این کشف جدید وجود سیاهچاله‌ها را نیز اثبات می‌کند. شاید این، موضوعی پیش پا افتاده باشد، اما وجود سیاهچاله‌ها نیز هیچ‌گاه به مرحله اثبات نرسیده و دانشمندان تنها به صورت ضمنی وجود آن را تایید می‌کرده‌اند. حال پس از سال‌ها بارقه‌های امید بر اثبات وجود سیاهچاله‌ها تابیده و برای اولین بار مستقیما دررابطه با حضور آن‌ها سخت به میان آورده شده است.

Szabolcs Marka، از دانشمندان رصدخانه LIGO در ابتدای مراسم اطلاع‌رسانی امواج جاذبه‌ای بیان کرد :

کشف امواج جاذبه‌ای، تنها یک کشف جدید در دنیای علمی نیست، بلکه دری است به سوی میلیون‌ها کشف جدید.

Einstein4

جالب است بدانید ۱,۰۰۴ نفر از ۹۰ موسسه در ۱۵ کشور مختلف جهان برای این پژوهش‌ها کمک مالی فرستاده‌اند. امواج جاذبه‌ای قبل از نظریه نسبیت آلبرت انیشتین، فیزیکدان مشهور آلمانی توسط خود او مطرح شد. نظریه نسبیت وی رابطه بین انرژی و جرم اجسام را تشریح می‌کرد، درحالی‌که قانون نیوتون میزان تاثیرپذیری جاذبه اجسام در محیط نسبت به یکدیگر را بیان می‌کند.

به‌طور کلی، هرگاه دو جسم با جرم بسیار بالا به یکدیگر برخورد کنند امواج جاذبه‌ای از خود ساطع می‌کنند و این نظریه یکپاچه را به اثبات می‌رسانند.

با کشف امواج جاذبه‌ای توسط تیم دانشمندان رصدخانه LIGO، متفکران اصلی این پروژه را جزو کاندیدهای اصلی دریافت جایزه نوبل فیزیک قرار می‌دهد.

منبع : Mashable

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. لطفا مطالب بیشتری از موضوع را اعلام کنید

  2. لطفا کمی شفاف تر و دقیق تر توضیح دهید یا سایت های مرتبط با موضع را معرفی نمایید