کنسول میان نسلی ایکس باکس سری ایکس

مایکروسافت به‌طور اتفاقی اطلاعات مربوط به کنسول میان نسلی ایکس باکس سری ایکس را لو داد +عکس، مشخصات و زمان عرضه

در جریان درگیری حقوقی مایکروسافت و FTC، اسنادی که جزئیات کنسول میان نسلی ایکس باکس سری ایکس – Xbox Series X را لو می‌دهند، به‌طور اتفاقی لو رفتند.

کنسول های نسل نهم ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس در ماه نوامبر سال 2020 روانه بازار شد‌ه‌اند و کمی کمتر از سه سال از عمر آن‌ها می‌گذرد. بنابراین انتظار رونمایی ایکس باکس جدید بسیار دور از ذهن و غیرمنطقی به نظر می‌رسد!

این مساله البته ظاهرا مانع برنامه‌ریزی مایکروسافت برای آینده برند Xbox نشده؛ چرا که طبق اسناد جدید لو رفته در جریان دعوای حقوقی این کمپانی با FTC سر خرید کمپانی اکتیویژن بلیزارد، مایکروسافت مسیر روشنی برای آینده پلتفرم ایکس باکس در نظر داشته و در صدد عرضه محصولات مختلفی به بازار است.

یکی از این محصولات جدید، کنسول میان نسلی ایکس باکس سری ایکس است که ظاهرا هم‌اکنون مراحل توسعه را پشت سر می‌گذارد.

البته عرضه کنسول‌های میان نسلی مساله عجیبی برای مایکروسافت و سونی نیست؛ چرا که پیش از این هم در نسل قبلی، شاهد عرضه دو کنسول ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس از سوی مایکروسافت بودیم. با این حال، انتشار جزئیات دقیق‌تر مربوط به مشخصات طراحی و حتی زمان برنامه‌ریزی برای عرضه این کنسول میان نسلی خبر جذابی برای علاقمندان به Xbox به شمار می‌رود.

در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی دقیق جزئیات مربوط به این کنسول میان نسلی مایکروسافت بپردازیم و اطلاعات موجود در تصاویر لو رفته را تحلیل کنیم.

کنسول میان نسلی ایکس باکس سری ایکس طراحی استوانه‌ای خواهد داشت

طراحی Xbox Series X

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی کنسول ایکس باکس سری ایکس، طراحی بزرگ و مکعبی آن است که در کنار رنگ مشکی مات، ظاهری نامتعارف به آن بخشیده و طراحی منحصربفردی را برای آن رقم زده است. این طراحی عجیب موافقین و مخالفین فراوانی داشت؛ اما توانست توجهات فراوانی را به خود جلب کند.

از میان تمامی اطلاعات لو رفته در خصوص مدل جدید ایکس باکس سری ایکس، طراحی متفاوت آن با نسخه اصلی، جالب توجه‌ترین مساله به شمار می‌رود. در نسل جدید Xbox Series X مایکروسافت طراحی جعبه شکل نسخه اوریجینال را با ظاهری استوانه‌ای که آن را خلاقانه و زیبا توصیف کرده، جایگزین نموده است.

البته رنگ‌بندی و طرح کلی این کنسول جدید، قطعا نشان‌دهنده محصولی از خانواده ایکس باکس سری ایکس است. با این وجود، ظاهر استوانه‌ای آن، تفاوتی آشکار با نسل قبل به شمار می‌رود.

این طراحی ایکس باکس سری ایکس جدید البته همچنین نشان‌دهنده این است که این کنسول بر خلاف اکثر نمونه‌های عرضه شده در سال‌های اخیر، باید به‌صورت عمودی روی سطح قرار گیرد؛ چرا که طراحی سیلندر مانند این کنسول، استفاده از آن به‌صورت افقی را با چالش روبرو خواهد کرد!

البته این احتمال وجود دارد که مایکروسافت به همراه این کنسول، پایه‌ای مخصوص را هم به خریداران عرضه کند تا بتوانند آن را به‌طور افقی هم مورد استفاده قرار دهند.

قیمت کنسول میان نسلی ایکس باکس سری ایکس احتمالا برابر با مدل اصلی این کنسول باشد

کنسول میان نسلی ایکس باکس سری ایکس

اسناد لو رفته از کنسول Xbox Series X جدید که در جریان درگیری مایکروسافت و FTC لو رفته‌اند، به این نکته اشاره دارند که این کنسول جدید قرار نیست ارزان‌تر از مدل‌های کنونی ایکس باکس سری ایکس باشد.

بر اساس این جزئیات جدید، قیمت کنسول جدید برابر با 500 دلار، یعنی هم‌قیمت ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 در زمان عرضه‌شان در سال 2020 خواهد بود.

البته با حذف شدن دیسک درایور بسیاری از ما انتظار داریم که قیمت این کنسول حداقل اندکی پایین‌تر از ایکس باکس سری ایکس معمولی باشد.‌ بنابراین ثابت ماندن قیمت آن نسبت به قبل ممکن است بسیاری افراد را نسبت به مایکروسافت بدبین کند! با این حال ردموندی‌ها بدون شک راهی برای توجیه این قیمت‌گذاری خود پیدا خواهند کرد و با بهبود یا ارتقای برخی بخش‌های این کنسول، حرف‌هایی برای زدن خواهند داشت.

البته این سیاست مایکروسافت ممکن است در ادامه و با عرضه رقیبی از سوی سونی تغییر کند. با این حال اگر انتظار داشتید که کنسول میان نسلی ایکس باکس سری ایکس را با قیمتی پایین‌تر از مدل اوریجینال خریداری کنید، احتمالا ناامید خواهید شد!

Xbox Series X میان نسلی فاقد دیسک و تماما دیجیتال خواهد بود

کنسول دیجیتال

در نسل‌های قبلی کنسول های خانگی، درصد بالایی از فروش به نسخه‌های فیزیکی اختصاص داشت. این مساله اکنون دستخوش تغییرات فراوانی شده؛ به‌طوری که سهم نسخه دیجیتالی بازی‌های مختلف از فروش نسخه های فیزیکی بیشتر شده است.

امروزه بسیاری گیمرها ترجیح می‌دهند به‌جای مراجعه به فروشگاه‌های بازی‌های فیزیکی، نسخه دیجیتالی عناوین مد نظر خود را از فروشگاه‌های ایکس باکس یا پلی استیشن دانلود کنند. بنابراین دیسک درایورها دیگر مثل قبل جزو اجزای کلیدی کنسول های ویدیویی به شمار نمی‌روند.

مایکروسافت و سونی هم به‌خوبی متوجه این مساله شده‌اند. به همین دلیل است که حتی در نسل نهم نیز شاهد عرضه کنسول‌های ایکس باکس سری اس و پلی استیشن 5 دیجیتال بوده‌ایم که بدون نیاز به دیسک درایور، تنها بازی‌های دیجیتالی را اجرا می‌کردند.

در این مسیر به‌نظر می‌رسد مایکروسافت برای شکل دادن آینده دیجیتالی، مصمم‌تر است؛ چرا که بر اساس جزئیات منتشر شده از کنسول میان نسلی ایکس باکس سری ایکس، این کنسول فاقد دیسک درایور بوده و به‌صورت تماما دیجیتالی به بازار عرضه خواهد شد.

بنابراین امکان خرید نسخه فیزیکی بازی‌های ایکس باکس و نصب آن روی کنسول وجود نداشته و گیمرها باید با مراجعه به فروشگاه ایکس باکس بازی مدنظر خود را خریداری کنند.

البته این احتمال هم وجود دارد که مایکروسافت در آینده اقدام به عرضه یک دیسک درایور خارجی کند تا علاقمندان به بازی‌های فیزیکی همچنان بتوانند عناوین مد نظر خود را روی ایکس باکس جدید نیز تجربه کنند.

لازم به ذکر است که دیسک درایور خارجی یکی از مواردی است که انتظار می‌رود در کنسول میان نسلی سونی نیز شاهد حضورش باشیم.

هیچ اطلاعاتی در مورد ابعاد و وزن ایکس باکس جدید در اختیارمان نیست

وزن کنسول Xbox Series X

کنسول‌های مدرن خانگی به‌طور خاص بسیار بزرگتر از نسل‌های قبلی خود هستند.‌ به‌عنوان مثال، ایکس باکس سری ایکس با طول و عرض 6 اینچی و ارتفاع 12 اینچی خود به‌مراتب بزرگتر از ایکس باکس وان به شمار می رود. این کنسول همچنین به‌طور قابل توجهی سنگین‌تر از نسل قبلی هم خواهد بود.

این مساله در خصوص کنسول پلی استیشن 5 سونی صادق است؛ به‌طوری که از همین الان صحبت‌های فراوانی در خصوص عرضه PS5 Slim مطرح است که همان توان پردازشی و گرافیکی را در ابعاد کوچکتری ارائه کند.

البته مایکروسافت برای علاقمندان به کنسول‌های کوچکتر، ایکس باکس سری اس را عرضه کرده است. با این وجود، بزرگترین مشکل ایکس باکس سری اس، قدرت پایین‌تر آن در مقایسه با سری ایکس است. به همین جهت بسیاری افراد امیدوارند که نسل بعدی ایکس باکس از نظر مشخصات فنی به ایکس باکس سری ایکس و از نظر ابعاد و اندازه به سری اس نزدیکتر باشد!

متاسفانه در حال حاضر اطلاعات چندانی در خصوص نسل جدید کنسول Xbox Series S در دست نیست. با این وجود با در نظر گرفتن تغییرات اندازه و حذف درایو نوری می‌توان انتظار داشت که این کنسول حداقل اندکی کوچکتر از نسل‌های پیشین باشد.

برخی مشخصات فنی کنسول جدید ایکس باکس بهبود خواهند یافت

مشخصات Xbox جدید

در کنسول میان نسلی ایکس باکس، می‌توان علاوه بر تغییر طراحی کلی، انتظار پیشرفت برخی قابلیت‌ها و مشخصات فنی را هم داشت. از جمله این تغییرات می‌توان به ایکس باکس وایرلس 2، وای فای 6E و پشتیبانی از بلوتوث 5.2 اشاره کرد که باعث افزایش سرعت و دامنه عملکرد اتصال بیسیم دستگاه خواهد شد.

البته بر خلاف نسل گذشته که ایکس باکس وان ایکس به کنسولی بسیار قدرتمندتر از مدل اصلی ایکس باکس وان تبدیل شد، در نسل کنونی برنامه‌ای برای استفاده از سخت افزارهای قدرتمندتر در ایکس باکس سری ایکس میان نسلی وجود ندارد. بنابراین احتمالا تا پایان نسل نهم، قدرت کنسول‌های ایکس باکس تغییر چندانی نخواهد کرد.

علاوه بر این، دیگر نکته جالب در خصوص قابلیت‌های مدل جدید Xbox Series X، استفاده از یک درگاه USB-C در قسمت جلو و در کنار پورت‌های USB-A است. این نخستین بار است که کنسول‌های مایکروسافت مجهز به درگاه USB-C روانه بازار می‌شوند؛ چرا که در مدل اوریجینال Xbox Series X هم تنها شاهد استفاده از سه درگاه USB-A بودیم.

به این ترتیب می‌توان انتظار انتقال سریع‌تر داده‌های کنسول و امکان استفاده از اکسسوری‌های جدیدتر را از نسل جدید ایکس باکس داشت.

زمان احتمالی عرضه این کنسول، نوامبر 2024 خواهد بود

کنسول میان نسلی ایکس باکس سری ایکس

در جریان بحث های دادگاهی مایکروسافت و FTC فقط جزئیات مربوط به طراحی و مشخصات نسل بعدی ایکس باکس نبود که افشا شد؛ بلکه نقشه راه مایکروسافت و برنامه این کمپانی برای چند سال آینده پلتفرم ایکس باکس هم بخش دیگری از جزئیات لو رفته به شمار می‌رود.

این اسناد به‌طور دقیق برنامه چند سال آینده مایکروسافت و کنسول‌هایی که در این بازه زمانی معرفی خواهند شد را در معرض دید همه قرار می‌دهد. بر اساس این اسناد، نسل جدید کنسول Xbox Series X که با کد رمز بروکلین شناخته می‌شود، احتمالا در ماه نوامبر سال 2024 به بازار عرضه خواهد شد. از سوی دیگر، رونمایی از این کنسول هم چند ماه قبل و احتمالا در تابستان سال آینده انجام خواهد پذیرفت.

این البته تمام ماجرا نیست؛ چرا که آن‌طور که از این اسناد برمی‌آید، مایکروسافت همچنین تصمیم دارد پیش از عرضه کنسول جدید ایکس باکس، چندین مدل جدید از نسل کنونی را با ظرفیت‌های مختلف حافظه روانه بازار کند.

از سوی دیگر، عرضه مدل‌های متفاوت کنسول های نسل نهمی در سال 2025 میلادی هم دیگر اطلاعاتی است که از این تصویرهای لو رفته استخراج می‌شوند؛ هرچند که اهمیت هیچ‌یک از آن‌ها به‌اندازه کنسول میان نسلی Xbox نیست!

ظرفیت حافظه داخلی افزایش خواهد یافت

حافظه اس اس دی ایکس باکس

پیشرفت دائمی صنعت بازی‌های ویدیویی نیاز به حافظه داخلی بیشتر در کنسول‌ها را افزایش داده است. اهمیت اجرای سریعتر بازی‌های ویدیویی در حال حاضر تا حدی است که حتی اگر نسخه فیزیکی یک بازی را هم خریداری کنید، نمی‌توانید بازی را به‌طور مستقیم از روی دیسک اجرا کنید و لازم است که ابتدا آن را روی حافظه داخلی کنسول نصب نمایید.

از طرفی، در حال حاضر می‌توان در بازار عناوینی را پیدا کرد که حجمی بالاتر از 100 گیگابایت دارند! در این شرایط، نصب تنها چند عنوان از این بازی‌ها باعث می‌شود که حافظه داخلی کنسول های مدرن کاملا پر شود!

این مساله باعث شده که اهمیت حافظه داخلی در کنسول‌های مدرن بیش از پیش مطرح باشد.

نسل کنونی ایکس باکس سری ایکس از یک حافظه یک ترابایتی اس اس دی بهره برده و حدودا 800 گیگ فضای خالی برای نصب کنسول‌ها را در اختیار گیمرها قرار می‌دهد. البته امکان ارتقای حافظه داخلی از طریق کارت‌های خارجی SSD وجود دارد. اما این کار هزینه زیادی برای کاربران در پی خواهد داشت!

بنابراین مایکروسافت می‌تواند با ارتقای حافظه SSD داخلی کنسول میان نسلی ایکس باکس سری ایکس تا حد زیادی این مشکل را رفع کند. اطلاعات جدید لو رفته از این کنسول همچنین حاکی از عرضه آن در مدل‌های یک و دو ترابایتی است؛ هرچند که نسخه دو ترابایتی احتمالا قیمت بسیار بالاتری خواهد داشت!

Xbox Series X جدید مصرف انرژی بهینه‌تری خواهد داشت

مصرف انرژی بهینه

مساله بهینه‌سازی مصرف انرژی دستگاه‌های الکترونیکی و گجت‌های مختلف در کشورهای پیشرفته دنیا بسیار جدی است و کمپانی‌های مختلف با جدیت دنبال کاهش مصرف برق دستگاه‌های خود هستند. این بهینه‌سازی مصرف انرژی نه تنها برای طبیعت مفید است؛ بلکه هزینه‌های بعضا سنگین انرژی تحمیل شده به افراد را نیز کاهش می‌دهد.

بر اساس اسناد لو رفته در دادگاه مایکروسافت و FTC، کنسول جدید ایکس باکس سری ایکس بسیار بهینه‌تر از نسل کنونی خواهد بود. به‌گونه‌ای که تغییرات ایجاد شده در بخش‌های مختلف سخت افزاری این کنسول باعث کاهش مصرف برق این کنسول تا سقف 15 درصد خواهد شد. علاوه بر این، مد استندبای این کنسول نیز حدودا پنج برابر مصرف انرژی پایین‌تری خواهد داشت.

مایکروسافت همچنین تصمیم دارد که 30 درصد از کنسول جدیدش را از مواد بازیافت شده تولید کند. علاوه بر این، انتظار می‌رود که جعبه کنسول جدید مایکروسافت نیز به‌طور صد درصدی از موارد قابل بازیافت تولید شده باشد.

دسته مشترک ایکس باکس (Xbox Universal Controller) با قابلیت‌های منحصربفرد و جذاب

دسته کنسول Xbox

در کنار افشای مشخصات کنسول جدید ایکس باکس، معرفی دسته مشترک ایکس باکس هم یکی دیگر از سورپرایزهای جذاب افشا شده از اسناد مایکروسافت بود.

این دسته کاملا جدید مایکروسافت قرار است نقشی محوری در توسعه برند گیمینگ ایکس باکس را به دوش بکشد و به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شده که در پلتفرم‌های مختلفی قابل استفاده باشد. البته ظاهر این دسته بیش از همه شبیه به دسته کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس | اس به نظر می‌رسد؛ اما تغییرات مختصری را در مقایسه با آن‌ها تجربه کرده است.

اولین مشخصه این دسته‌ها طراحی دو رنگ است که ظاهری منحصربفرد به آن‌ها بخشیده و خیلی سریع باعث تشخیص آن‌ها از دسته‌های معمولی ایکس باکس می‌شود. این دسته همچنین از ایکس باکس وایرلس 2 و بلوتوث 5.2 هم پشتیبانی خواهد کرد.

علاوه بر این، اسناد لو رفته از این دسته ایکس باکس حاکی از تجهیز آن‌ها به فیدبک ارتعاشی (Haptic Feedback)، مشابه آنچه در پلی استیشن 5 دیدیم است. علاوه بر این، کلیدهای آنالوگ قابل تنظیم و ماژولار در کنار پک باتری قابل شارژ نیز از دیگر محاسن این دسته یونیورسال در مقایسه با دسته استاندارد ایکس باکس سری ایکس | اس به شمار می‌روند.

در این دسته‌ها همچنین شاهد استفاده از حسگرهای شتاب‌سنج هستیم که باعث می‌شود بلافاصله پس از این که کاربر دسته‌ها را برمی‌دارد، شاهد روشن شدن آن‌ها باشیم. علاوه بر این، طراحی ماژولار همچنین باعث می‌شود که تعمیرات و تعویض قطعات آن راحت‌تر از قبل امکان‌پذیر باشد و عمر مفید دسته افزایش پیدا کند.

همچنین یک اپلیکیشن اختصاصی هم در کنار این دسته منتشر خواهد شد که امکان سینک کردن سریع دسته و اکسسوری‌ها را فراهم کرده و امکان جابجا شدن سریع بین آن‌ها را فراهم می‌کند.

مایکروسافت همچنین نسخه جدیدی از ایکس باکس سری اس را نیز تحت توسعه دارد

ایکس باکس سری اس

البته مایکروسافت تمام تمرکزش را وقف نسل جدید ایکس باکس سری ایکس نکرده و مدل میان نسلی کنسول ایکس باکس سری اس را نیز در برنامه دارد.

البته اسناد مایکروسافت هیچ اطلاعات دقیقی در خصوص مشخصات فنی و ظاهری این کنسول در اختیارمان قرار نمی‌دهد. با این حال آن‌چه می‌دانیم این است که نسل جدید Xbox Series S با کد رمز Ellewood حدود ماه سپتامبر 2024 و با قیمت 300 دلار روانه بازار خواهد شد.

ایکس باکس سری اس همانند برادر بزرگترش ظرفیت حافظه بالاتری خواهد داشت و علاوه بر مدل 512 گیگ، در ظرفیت یک ترابایت هم روانه بازار خواهد شد. این دستگاه همچنین از تکنولوژی سریعتر و بروزتر وای فای 6E، در کنار ایکس باکس وایرلس 2 و بلوتوث 5.2 پشتیبانی خواهد کرد.

علاوه بر این، به همراه کنسول میان نسلی ایکس باکس سری اس، دسته یونیورسال ایکس باکس هم به بازار عرضه خواهد شد. این دسته البته به‌طور جداگانه پیش از عرضه Ellewood روانه بازار می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*