ایکس باکس سری ایکس پلی استیشن 5

9 کاری که ایکس باکس سری ایکس قادر به انجام آن‌هاست اما پلی استیشن 5 خیر!

امروز به معرفی 9 قابلیت جذاب کنسول ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X) خواهیم پرداخت که پلی استیشن 5 سونی قادر به انجامشان نیست.

حدود دو سال از آغاز نبرد کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 می‌گذرد. در این مدت زمان دو ساله، طرفداران هریک از این دو کنسول همواره در صدد به رخ کشیدن مزیت کنسول خود بر دیگری بوده‌اند.

البته مشخصات سخت افزاری این دو کنسول تقریبا مشابه یکدیگر است. با این وجود هریک مزیت‌هایی بر دیگری دارند که ممکن است در انتخاب کاربران برای خرید تاثیرگذار باشد.

به‌عنوان مثال، پلی اسیتشن 5 با در اختیار داشتن هدست واقعیت مجازی PlayStation VR2 و ارائه قابلیت تجربه بازی‌های VR و AR توانسته خود را در این بخش کاملا از رقیبش جلو بیندازد.

البته مزیت‌های PS5 به ایکس باکس سری ایکس تنها به این مورد محدود نیست و چنانچه در مطلب زیر قابل مشاهده است، جنبه‌های مختلفی را شامل می‌شود:

۷ کاری که پلی استیشن ۵ می‌ تواند انجام دهد اما ایکس باکس سری ایکس نمی‌ تواند

از سوی دیگر کنسول Xbox Series X مایکروسافت نیز مزیت‌های متعددی را در مقایسه با PlayStation 5 دارد. البته سونی بسیاری از نواقص کنسول خود را ظرف دو سال گذشته رفع کرده؛ اما همچنان ایکس باکس سری ایکس در برخی زمینه‌ها عملکردی فراتر از پلی استیشن 5 ارائه می‌دهد.

امروز قصد داریم در گجت نیوز به معرفی برخی کارهایی بپردازیم که ایکس باکس سری ایکس قادر به انجام آن‌هاست؛ اما پلی استیشن 5 نمی‌تواند انجام دهد. با ما همراه باشید.

مزیت‌های اختصاصی ایکس باکس سری ایکس در مقایسه با پلی استیشن 5

ادامه دادن سریع (Quick Resume)

قابلیت Quick Resume

سخت افزار قدرتمند به کار رفته در کنسول‌های نسل نهمی امکان مالتی تسک پیشرفته در هر دوی آن‌ها را فراهم کرده است. قابلیت مالتی تسک در کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 به ترتیب ادامه دادن سریع (Quick Resume) و سوییچر (Switcher) نام دارند.

اساس کار این دو قابلیت در هر دو کنسول یکسان است. با این وجود، چگونگی پیاده‌سازی آن‌ها باعث شده که مایکروسافت دست بالاتر را در این زمینه در اختیار داشته باشد.

قابلیت سوییچر PS5 با فشردن کلید PS روی دسته‌ها قابل دسترسی است؛ جایی که مرکز کنترل کنسول نمایان شده و از آنجا می‌توان میان دو برنامه باز سوییچ کرد. نکته مهم در خصوص پلی استیشن 5 این است که امکان سوییچ تنها بین دو برنامه که به‌طور همزمان باز هستند، فراهم است!

از سوی دیگر، کنسول مایکروسافت قادر است در آن واحد بین سه بازی سوییچ کند؛ به‌طوری که هیچ نیازی به بارگذاری مجدد آن‌ها نیست و دقیقا می‌توان از همان نقطه توقف، بازی را ادامه داد.

هر دو کنسول برای دستیابی به این مهم از سرعت بسیار بالای حافظه‌های SSD خود بهره می‌برند. با این حال ایکس باکس سری ایکس با مدیریت بهتر اپلیکیشن‌ها، دسترسی برنامه‌هایی که در لحظه باز نیستند به حافظه را قطع کرده و از این راه در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند.

شخصی‌سازی منوها و صفحه هوم اسکرین

شخصی سازی هوم اسکرین در Xbox Series X

شاید قابلیت شخصی سازی منوها و هوم اسکرین تاثیر چندانی در عملکرد کنسول مایکروسافت نداشته باشد؛ اما همچنان یکی از نقاط قوت ایکس باکس سری ایکس در مقایسه با PS5 به شمار می‌رود.

منوهای کنسول پلی استیشن 5 به‌صورت پیش‌فرض بهینه‌سازی شده هستند و آیکون‌های مختلف آن‌ها با نظمی از پیش تعریف شده در کنار هم قرار گرفته‌اند. با این وجود، کاربران این کنسول قادر نیستند منوها و آیتم‌های صفحه اصلی را به سلیقه خود ویرایش کرده و شخصی‌سازی کنند.

از سوی دیگر، کنسول ایکس باکس سری ایکس در ادامه روند درخشان کنسول‌های مایکروسافت قابلیت شخصی سازی گسترده صفحه اصلی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

کاربران ایکس باکس می‌توانند با تغییر دادن تم منوها، تصویر پس‌زمینه و رنگ قالب منوها، طراحی کلی آن‌ها را تغییر داده و حتی آواتار مربوط به اکانت خود را نیز بنا به سلیقه خود انتخاب کنند.

در این میان، امکان انتخاب تم دستگاه بسته به زمان (روز یا شب) نیز از دیگر امکانات مرتبط با شخصی‌سازی است که در اختیار گیمرهای ایکس باکس قرار دارد.

ایکس باکس گیم پس

ایکس باکس سری ایکس پلی استیشن 5

محال است سخن از مزیت‌های پلتفرم ایکس باکس بر پلی استیشن باشد و نامی از ایکس باکس گیم پس مطرح نشود!

سونی البته در سال گذشته سعی کرد با بازطراحی سرویس پلی استیشن پلاس خود قابلیت‌هایی مشابه ایکس باکس گیم پس ارائه دهد. با این وجود سرویس اشتراکی مایکروسافت توانست با تکیه بر قابلیت‌های منحصربفرد خود همچنان بی‌همتا ظاهر شود.

Xbox Game Pass هماهنگی بسیار خوبی با رایانه‌های شخصی دارد و نیاز به استریم کردن محتوا بر روی این پلتفرم را تا حدی از بین می‌برد. این سرویس همچنین بر خلاف رقیب خود امکان دانلود کامل بازی بر روی PC و تجربه آن بدون نیاز به اینترنت را نیز به کاربران می‌دهد.

سرویس گیم پس همچنین در بخش دسترسی به بازی‌های مختلف نیز فرسنگ‌ها جلوتر از پلی استیشن پلاس سونی است! مشترکین این سرویس می‌توانند تمامی بازی‌های انحصاری ایکس باکس و برخی عناوین دیگر را در روز عرضه، بدون نیاز به هیچ هزینه اضافی دریافت کرده و تجربه کنند!

این سرویس کاملا ارزش هزینه ماهانه 10 تا 15 دلاری خود را داشته و می‌تواند دنیایی از بازی‌ها را بدون نیاز به هیچ هزینه جانبی پیش روی مشترکین قرار دهد.

قابلیت استریم گسترده‌تر

استریم گسترده تر Xbox Series X

هر دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 از قابلیت استریم از طریق فضای ابری پشتیبانی می‌کنند. با این وجود تفاوت‌هایی که میان این دو کنسول وجود دارند، باعث شده که کنسول نسل نهمی ایکس باکس قادر به ارائه تجربه بهتری در این زمینه باشد.

علیرغم کیفیت فوق‌العاده‌ای که بازی‌های پلی استیشن 5 دارند، گیمرهای این کنسول هنوز قادر نیستند بازی‌های انحصاری آن را بر روی دستگاه‌های مختلف استریم کنند.

به بیان دیگر، استریم محتوا در پلتفرم پلی استیشن تنها از طریق PS Remote Play و برای بازی‌های PS4 و مجموعه‌ای از عناوین کلاسیک این پلتفرم در دسترس است.

از سوی دیگر، مایکروسافت امکان استریم تمامی بازی‌های ایکس باکس سری ایکس حتی جدیدترین و مدرن‌ترین عناوین آن را بر روی PC یا دستگاه‌های موبایل فراهم کرده است.

البته همچنان انتخاب بهترین سرویس استریم محتوا در بین دو کنسول Xbox Series X و PS5 به فاکتورهای زیادی اعم از کیفیت بازی‌ها و نظر کاربران بستگی دارد. با این حال، علیرغم این که استریم ابری یک قابلیت نسبتا جدید در دنیای کنسول های بازی به شمار می‌رود، مایکروسافت توانسته در این بخش موفق‌تر از رقیبش عمل کند.

پشتیبانی از نسل‌های پیشین دسته‌های ایکس باکس

ایکس باکس سری ایکس پلی استیشن 5

یکی از مهم‌ترین مزایای ایکس باکس سری ایکس در مقایسه با PS5 امکان استفاده از دسته کنسول‌های قدیمی‌تر در آن است.

به استثنای کنسول‌های PS1 و PS2، سونی به بهانه این که هر نسل از دسته‌های پلی استیشن قابلیت‌هایی جدید و منحصربفرد را ارائه می‌کند؛ اجازه استفاده از دسته‌های نسل قبل را به کنسول‌هایش نمی‌داد.

از سوی دیگر، مایکروسافت سعی کردن با ایجاد تغییرات جزیی در نسل‌های مختلف دسته‌های ایکس باکس، امکان استفاده از نسل‌های مختلف دسته در کنسول‌های مختلفش را فراهم کند.

نخستین نسل از دسته‌های بی‌سیم مایکروسافت، دسته‌های ایکس باکس 360 بود که قابلیت‌های مناسب و ارگونومی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کرد.

در گذر زمان، مایکروسافت قابلیت‌های متعددی را به این دسته اضافه کرد و آن را متناسب با نیاز گیمرهای هر نسل بهینه‌سازی نمود. با این وجود، هسته کلی دسته‌های ایکس باکس وان و ایکس باکس سری ایکس همچنان مشابه با دسته ایکس باکس 360 است.

به همین دلیل است که کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت قادرند هم از دسته‌های ایکس باکس وان و هم از دسته‌های ایکس باکس 360 پشتیبانی کنند.

این پشتیبانی ضمن این که مزیتی فوق‌العاده برای ایکس باکس به شمار می‌رود نشانگر طراحی بی‌نقص این دسته‌ها در گذر زمان است.

امکان خرید محتوای چندرسانه‌ای

خرید محتوای چندرسانه ای ایکس باکس

با این که کنسول‌های سونی مدت‌هاست که قابلیت پشتیبانی از فرمت‌های ویدیویی و چندرسانه‌ای و پخش دیسک های دی وی دی و بلوری را در اختیار دارند، اما این مایکروسافت است که با ارائه قابلیت‌های متعدد برای علاقمندان به محتوای چندرسانه‌ای دست بالاتر را در این زمینه در اختیار دارد.

در ظاهر، عملکرد هر دو فروشگاه مایکروسافت و پلی استیشن مشابه یکدیگر است. هر دو فروشگاه اصلی‌ترین مکان تهیه کردن بازی‌های کنسول‌های نسل نهمی به شمار می‌روند. با این وجود، مایکروسافت توانسته انعطاف بیشتری در فروشگاه خود ایجاد کرده و امکان دریافت محتوای چندرسانه‌ای را در اختیار کاربران قرار دهد.

فروشگاه مایکروسافت اکنون به جز بازی‌های ویدیویی، امکان دریافت مجموعه‌ای گسترده از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی را نیز به گیمرهایش می‌بخشد.

از سوی دیگر، سونی در سال 2021 بخش چندرسانه‌ای فروشگاه پلی استیشن را متوقف کرد و در سال گذشته، حتی دسترسی به محتوای چندرسانه‌ای دانلود شده کاربران را نیز قطع کرد!

این محدودیت سونی در کنار ارائه مجموعه گسترده‌ای از محتوا توسط مایکروسافت باعث شده که ایکس باکس سری ایکس بتواند خود را به عنوان یک وسیله سرگرمی کامل در میان گیمرها جا بیندازد.

پشتیبانی از دسته PS5 به کمک آداپتور

اتصال دسته PS5 به Xbox Series X

با وجود این که بهینه‌ترین کنترلرها برای تجربه بازی‌های ایکس باکس سری ایکس، دسته‌های پیش‌فرض خود این کنسول هستند؛ اما مایکروسافت امکان استفاده از دسته‌های دوال سنس PS5 در کنسول خود را نیز در اختیار علاقمندان قرار داده است.

البته این قابلیت به‌سادگی در اختیار همه قرار ندارد و کسانی که قصد استفاده از آن را دارند، باید با استفاده از یک آداپتور ویژه دسته PS5 خود را به کنسول متصل کنند. همچنین پس از اتصال نیز باید چندین مرحله راه‌اندازی اولیه را انجام داد تا دسته آماده استفاده در کنسول باشد.

مایکروسافت همچنین امکان استفاده از دسته‌های پلی استیشن از طریق Xbox Remote Play را نیز برای گیمرهای ایکس باکس سری ایکس فراهم کرده است.

از طرف دیگر، امکان استفاده از دسته‌های ایکس باکس در بازی‌های کنسول پلی استیشن 5 به هیچ وجه فراهم نیست. دلیل این امر آن است که سونی قصد دارد کاربرانش از حداکثر توانایی‌های PS5 و ابزارهای جانبی آن بهره ببرند.

در این زمینه ژاپنی‌های معتقدند بالاترین کیفیت بازی‌های پلی استیشن 5 تنها از طریق دسته‌های دوال سنس امکان‌پذیر است و نه دسته‌های قدیمی‌تر پلی استیشن و نه دسته‌های ایکس باکس قادر به ارائه این سطح عملکرد نیستند.

ابعاد مناسب‌تر

ایکس باکس سری ایکس پلی استیشن 5

هر دو کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس دستگاه‌های بزرگ و سنگینی هستند و حمل و نقل آن‌ها به هیچ وجه راحت نیست.

با این وجود کنسول مایکروسافت طراحی مینیمال‌تری دارد که هم جا دادن آن بر روی میز تلویزیون را راحت‌تر می‌کند و هم باعث تسهیل حمل و نقل آن می‌شود.

در مقایسه با ظاهر مکعبی شکل و مینیمال ایکس باکس، کنسول پلی استیشن ظاهری تهاجمی و بسیار کشیده‌تر دارد که باعث شده علیرغم وزن کمتر در مقایسه با Xbox Series X، حمل‌پذیری سخت‌تری داشته باشد.

سونی البته تلاش برای القای حس آینده‌نگرانه بودن را دلیل این طراحی خود دانسته است. با این وجود، به نظر می‌رسد طراحی ساده‌تر و فشرده‌تر کنسول مایکروسافت بیشتر به مذاق کاربران خوش آمده است.

باید توجه کرد که هر دو کنسول PS5 و Xbox Series X قابلیت قرار گرفتن روی سطوح به صورت افقی را دارند. در این شرایط نیز ایکس باکس نسل نهمی اندازه‌ای جمع و جورتر از رقیب داشته و خوش‌دست‌تر به نظر می‌رسد.

بد نیست بدانید که پلی استیشن 5 علیرغم این که از ایکس باکس سری ایکس سبک‌تر است، عنوان بزرگ‌ترین کنسول خانگی تاریخ را در اختیار دارد!

پشتیبانی از دالبی ویژن و دالبی اتموس

دالبی ویژن و دالبی اتموس

علیرغم این که مشخصات سخت افزاری دو کنسول Xbox Series X و PS5 روی کاغذ مشابه است؛ اما کنسول‌های مایکروسافت با پشتیبانی از دالبی ویژن و دالبی اتموس دست بالاتر را در مقایسه با رقیبش دارد!

دالبی ویژن (Dolby Vision) فناوری است که با بهبود روشنایی، کنتراست و دقت رنگ تصاویر، کیفیت ویدیوها را ارتقا می‌دهد.

دالبی ویژن پیش از این تنها در سرویس‌های استریم، دیسک‌های بلوری و برخی نمایشگرها و تلویزیون‌ها مشاهده می‌شد. با این وجود مایکروسافت ایکس باکس را به نخستین کنسول گیمینگ با قابلیت پشتیبانی از این فناوری تبدیل کرد.

از سوی دیگر، فناوری دالبی اتموس نیز بهبودهایی مشابه با دالبی ویژن را برای محتوای صوتی رقم می‌زند.‌ دالبی با تکنولوژی Atmos خود موفق شد با قرار دادن منبع صدا در نقاط خاصی از محیط سه بعدی، تجربه‌ای واقع‌گرایانه‌تر و تعاملی‌تر از پخش صدا را در اختیار کاربر قرار دهد.

هدف نهایی دالبی این بوده که دو تکنولوژی Dolby Vision و Dolby Atmos بتوانند در کنار یکدیگر تجربه سمعی بصری منحصربفردی را رقم بزنند. این، کاری‌ست که مایکروسافت با ایکس باکس سری ایکس به دنبال آن است؛ اما پلی استیشن 5 از آن بی‌بهره است.