ایکس باکس سری ایکس PS5

8 دلیل برای اینکه در سال 2023 ایکس باکس سری ایکس را به جای PS5 خریداری کنید

اگر قصد خرید یک کنسول نسل نهمی دارید و بین ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X) و PS5 مردد هستید، مطالعه این متن را از دست ندهید. در اینجا دلایلی را مطرح می‌کنیم که خرید کنسول مایکروسافت را توجیه می‌کنند.

از زمان عرضه دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و PS5 به بازار بیش از دو سال می‌گذرد. به همین جهت اکنون بسیاری گیمرها به فکر ارتقای کنسول‌های نسل هشتمی خود هستند.

دو کنسول ایکس باکس وان و PS4 اکنون حدودا ده ساله هستند. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت بازی‌های عرضه شده برای این کنسول‌ها کیفیتی در حد و اندازه کنسول‌های مدرن داشته باشد.

در عین حال کنسول‌های نسل نهمی نیز درگیر رقابتی شدید با یکدیگر هستند و هریک سعی دارند با ارائه پیشنهادات جذاب‌تر به مشتریان خود، فروش بیشتری را تجربه کنند.

کنسول ایکس باکس سری ایکس، اکنون بسیار متفاوت از چیزی است که در سال 2020 بود! این کنسول در ابتدا فرسنگ‌ها از PS5 سونی عقب‌تر بود و قائله را به ژاپنی‌ها باخته بود.

با این وجود مایکروسافت و فیل اسپنسر خوش‌فکر رفته رفته موفق شدند ورق را برگردانده و با تصمیمات درست خود کنسول نسل نهمی‌شان را به مسیر موفقیت بازگردانند.

اگر قصد خرید یک کنسول نسل نهمی در سال 2023 را دارید، توصیه می‌کنیم در ادامه این متن با ما همراه شوید. چراکه در این جا قصد داریم به معرفی دلایلی بپردازیم که خرید ایکس باکس سری ایکس به جای PS5 را توصیه می‌کنند!

چرا باید در سال 2023 به جای PS5، ایکس باکس سری ایکس بخریم؟

بازی‌های انحصاری این کنسول در راهند!

بازی های انحصاری Xbox Series X

شاید مهم‌ترین مساله در موفقیت یا عدم موفقیت یک کنسول، بازی‌های انحصاری آن باشد؛ چرا که حتی قدرتمندترین سخت افزار دنیا نیز در صورت نبود بازی‌های مناسب ارزش چندانی نخواهد داشت.

در سال‌های اخیر، سونی برنده بی چون و چرای جدال عناوین انحصاری بوده و توانسته رقیبش را کاملا از دور رقابت خارج کند.

با این حال به نظر می‌رسد این روند در سال 2023 در شرف تغییر است؛ چرا که مایکروسافت چندین عنوان انحصاری بزرگ و شناخته شده را در سال جاری به کنسول های نسل نهمی خود خواهد آورد.

از جمله این عناوین می‌توان به The Outer Worlds 2 از استودیوی آبسیدین، Senua’s Saga: Hellblade 2 ساخته نینجا تئوری و S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl اشاره کرد.

در کنار این عناوین، مایکروسافت برای سال‌های آتی هم برنامه‌ریزی گسترده‌ای کرده و عناوین بزرگی را برای کنسول نسل نهمی خود منتشر خواهد کرد. مثلا Starfield، جدیدترین بازی نقش آفرینی بتسدا یا بازی اکشن ماجراجویی Everwild و عنوان نقش آفرینی فانتزی Fable از جمله این عناوین به شمار می‌روند.

اگر به این لیست، بازی‌های مالتی پلتفرم جدیدی مثل GhostWire: Tokyo یا Star Wars Jedi: Survivor و Redfall که تنها برای نسل نهم کنسول‌های مایکروسافت عرضه می‌شوند را هم اضافه کنیم، متوجه خواهیم شد که سال 2023 زمان مناسبی برای خرید کنسول ایکس باکس سری ایکس به نظر می‌رسد!

خرید اکتیویژن محتوای اضافی فوق‌العاده‌ای را به این کنسول خواهد آورد

خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت

در ماه ژانویه سال 2022 مایکروسافت از عقد قرارداد 70 میلیار دلاری خود با مسئولین اکتیویژن بلیزارد برای خرید این کمپانی خبر داد.

به این ترتیب، مایکروسافت در یکی از بزرگ‌ترین خریدهای دنیای تکنولوژی، صاحب آی پی های فوق‌العاده‌ای نظیر Diablo و World of Warcraft شد.

علاوه بر این، استودیوهای خالق سری کال آف دیوتی، Infinity Ward، Sledgehammer Games و Treyarch همگی تحت تملک مایکروسافت درآمدند.

این قرارداد سنگین که با اعتراضات حقوقی فراوانی هم همراه شده می‌تواند عناوینی نظیر Call of Duty را به بازی‌های انحصاری ایکس باکس تبدیل کند!

حتی اگر مایکروسافت، به ادعای خودش، قصد انحصاری کردن عناوین مطرح اکتیویژن را نداشته باشد، همچنان باید انتظار داشت که این پلتفرم در دریافت محتوای اضافی و DLC های بازی‌های اکتیویژن شرایط بسیار بهتری در مقایسه با سونی داشته باشد.

با توجه به اهمیت فوق‌العاده بالای برخی بازی‌های اکتیویژن، خصوصا کال آف دیوتی، تصاحب این کمپانی قطعا کف ترازوی نبرد دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و PS5 را به سمت کنسول نسل نهمی مایکروسافت سنگین‌تر خواهد کرد.

البته این قرارداد هنوز به‌طور رسمی توسط مراجع قضایی تایید نشده است. مخالفین این خرید معتقدند که مایکروسافت با تصاحب اکتیویژن بلیزارد بر روی بزرگ‌ترین فرنچایز دنیای بازی‌های ویدیویی مسلط خواهد شد و از این طریق توازن میان کمپانی‌های مختلف این حوزه به هم خواهد خورد.

برخی قابلیت‌های ایکس باکس سری ایکس در PS5 وجود ندارند

ایکس باکس سری ایکس PS5

یکی از مهم‌ترین دلایلی که ممکن است شما را به خرید Xbox Series X در سال 2023 سوق دهد، تعدد قابلیت‌ها و ویژگی‌های انحصاری و جذاب این کنسول است.

شاید مهم‌ترین قابلیت ایکس باکس سری ایکس، ادامه دادن سریع (Quick Resume) باشد که به گیمرهای این کنسول اجازه می‌دهد که چندین بازی را به‌طور همزمان اجرا کرده و بدون کوچک‌ترین تاخیری بین آن‌ها جابجا شوند.

از سوی دیگر، پشتیبانی از دالبی ویژن در بازی‌های ایکس باکس سری ایکس نیز مزیت بزرگ دیگری برای این کنسول در برابر پلی اسیتشن 5 سونی است.

مایکروسافت البته پیش‌تر در کنسول ایکس باکس وان ایکس خود پشتیبانی از دالبی ویژن برای تماشای محتوای ویدیویی را اضافه کرده بود. با این حال، ایکس باکس سری ایکس از این قابلیت برای اجرای بازی‌ها نیز پشتیبانی می‌کند.

از دیگری مزایای مهم Xbox Series X در مقایسه با PS5 نیز می‌توان به برخی بهینه‌سازی‌های نرم افزاری این کنسول برای اجرای بهتر عناوین نسل‌های پیشین اشاره کرد.

نمونه این قابلیت‌ها، FPS Boost است که از توان پردازشی بالاتر کنسول‌های نسل نهمی مایکروسافت برای ارائه نرخ فریم بالاتر در بازی‌های کلاسیک و اجرای روان‌تر آن‌ها استفاده می‌کند.

همچنین از قابلیت Auto HDR نیز نمی‌توان صرفنظر کرد. به واسطه این قابلیت، بازی‌هایی که پیش‌تر قادر به پشتیبانی از HDR نبودند نیز اکنون می‌توانند محتوای HDR را نمایش دهند!

ایکس باکس سری ایکس قدرتمندتر از PS5 است

کنسول Xbox Series X

با یک نگاه ساده به مشخصات فنی ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 می‌توان متوجه شد که کنسول نسل نهمی مایکروسافت قدرتمندترین کنسول این نسل است!

پردازنده ایکس باکس فرکانسی 3.8 گیگاهرتزی دارد که در مقایسه با فرکانس 3.5 گیگاهرتزی پلی استیشن 5 قدرتمندتر است. علاوه بر این، توان پردازش گرافیکی Xbox Series X نیز 12 ترافلاپس است که در قیاس با توان 10.3 ترافلاپسی PS5 قوی‌تر به نظر می‌رسد.

همچنین حافظه SSD بزرگتر ایکس باکس سری ایکس را نیز نباید از یاد برد! این کنسول فضایی یک ترابایتی را در اختیار گیمرها قرار می‌دهد؛ در حالی که حافظه پلی استیشن 5 تنها 825 گیگابایت خواهد بود.

به این ترتیب، از دید آمار و ارقام، ایکس باکس سری ایکس قادر به اجرای سریع‌تر بازی‌های ویدیویی و ارائه جزئیات بصری چشم‌نوازتر خواهد بود؛ هرچند که اجرای یک بازی بر روی کنسول‌ها به فاکتورهای فراوانی بستگی دارد.

ایکس باکس سری ایکس همچنین با پشتیبانی از HDMI 2.1 قادر است بازی‌های سازگار را با رزولوشن 8K و نرخ 120 فریم بر ثانیه اجرا کند.

در عین حال باید توجه کرد که رزولوشن 8K نیز هنوز فراگیر نشده و حداقل در یکی دو سال آینده نمی‌توان حساب چندانی روی آن باز کرد!

خبری از عرضه کنسول میان نسلی مایکروسافت نیست

ایکس باکس سری ایکس PS5

در نسل هشتم کنسول‌های ویدیویی شاهد رخ دادن پدیده‌ای به نام «کنسول‌های میان نسلی» بودیم!

چندین سال پس از عرضه دو کنسول ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 هر دو کمپانی مایکروسافت و سونی اقدام به عرضه مدل‌هایی قدرتمندتر از کنسول‌هایشان گرفتند.

این کنسول‌های میان نسلی که ایکس باکس وان ایکس و پلی استیشن 4 پرو نام داشتند، برخی از نواقص مدل‌های پایه را رفع کردند و به‌طور کلی طول عمر کنسول‌های نسل هشتم را افزایش دادند.

در عین حال با وجود گذشت نزدیک به سه سال از عمر کنسول ایکس باکس سری ایکس، هنوز هیچ خبری پیرامون عرضه نسخه میان نسلی آن در دست نیست.

این اتفاق در خصوص کنسول پلی استیشن 5 صحیح نیست؛ به‌طوری که تا به امروز اخبار فراوانی پیرامون عرضه نسخه‌ای میان نسلی از این کنسول در آینده نزدیک به گوش رسیده است.

باید در نظر گرفت که هرگونه خبری مبنی بر احتمال ساخت نسخه میان نسلی قدرتمندتر از کنسول‌های نسل نهم می‌تواند منجر به کاهش شدید علاقه و تمایل کمتر کاربران به خرید مدل‌های فعلی شود.

اگر بین خرید دو کنسول Xbox Series X و PS5 مردد مانده‌اید، باید توجه کنید که هنوز هیچ خبر رسمی یا غیررسمی در مورد احتمال عرضه کنسول میان نسلی مایکروسافت منتشر نشده. بر این اساس به نظر می‌رسد نمونه کنونی ایکس باکس سری ایکس تمرکز اصلی مایکروسافت را به خود اختصاص داده است.

پشتیبانی ایکس باکس سری ایکس از بازی‌ها و اکسسوری‌های نسل قبل، فوق‌العاده است

پشتیبانی Xbox Series X از بازی های نسل قبل

خرید هر نسل از کنسول‌های ویدیویی همیشه مستلزم پرداخت هزینه نسبتا زیادی بوده است. در این میان، به دلیل پشتیبانی نشدن بازی‌ها و اکسسوری‌های نسل‌های قبل توسط کنسول‌های جدیدتر، هزینه‌ای اضافی برای خرید اکسسوری‌های نسل جدید نیز به گیمرها تحمیل می‌شد.

این اتفاق در نسل نهم تغییر کرده؛ به‌طوری که ایکس باکس سری ایکس اکنون بیشترین پشتیبانی ممکن را از نسل‌های پیشین خود می‌کند.

به ادعای مایکروسافت، مجموعه‌ای بالغ بر 3000 عنوان از بازی‌های محبوب نسل‌های گذشته ایکس باکس اعم از ایکس باکس وان، ایکس باکس 360 و ایکس باکس اوریجینال در اختیار گیمرهای ایکس باکس سری ایکس قرار دارد.

در میان این بازی‌ها، عناوین مطرح و بسیار پرطرفداری مثل Star Wars: Knights of the Old Republic، Call of Duty: Black Ops یا Red Dead Redemption قابل مشاهده هستند.

علاوه بر این، برخی عناوین قدیمی نیز از قابلیت اسمارت دلیوری (Smart Delivery) پشتیبانی کرده و بر روی کنسول‌های نسل نهمی کیفیت بالاتری را ارائه خواهند داد.

البته سونی هم تلاش‌هایی را در این زمینه صورت داده و به‌طور خاص سعی کرده در گران‌ترین دسته از اشتراک پلی استیشن پلاس خود، دسترسی به برخی بازی‌های قدیمی و نوستالژیک نسل‌های گذشته خود را برای گیمرهایش فراهم کند. با این حال، مایکروسافت از حیث عمق پشتیبانی از عناوین قدیمی‌تر خود دست بالاتر را در این زمنیه در اختیار دارد.

در کنار این موارد، دیگر قابلیت فوق‌العاده ایکس باکس سری ایکس پشتیبانی آن از دسته‌های ایکس باکس وان بدون نیاز به هیچ آداپتور یا کابل اضافی است.

اگر دسته‌های اصلی ایکس باکس وان، دسته های الیت و یا هر دسته سازگار با ایکس باکس وان را در اختیار داشته باشید، می‌توانید بدون هیچ دردسری آن را همان‌طور که به کنسول قدیمی خود وصل می‌کردید به ایکس باکس وان هم وصل کرده و استفاده کنید.

رابط نرم افزاری ایکس باکس سری ایکس کاربرپسندتر بوده و امکانات بیشتری دارد

رابط کاربری Xbox

مایکروسافت در طول سال‌های گذشته قابلیت‌های متعددی را به رابط کاربری کنسول‌های ایکس باکس خود افزوده و بسیاری جنبه‌های عملکرد آن را تقویت کرده است.

به‌عنوان مثال، امکان استفاده از دسته‌های تطبیقی (Adaptive Controller) یا تغییر عملکرد هریک از کلیدهای دسته از جمله این قابلیت‌ها هستند.

گیمرهای ایکس باکس همچنین می‌توانند دو دسته مختلف را به هم لینک کرده و به عنوان یک گیم پد واحد از آن‌ها استفاده کنند.

همچنین امکان تبدیل صدا به متن یا امکانات زوم در رابط کاربری این کنسول نیز از جمله قابلیت‌هایی است که کنسول جدید سونی فاقد آن‌هاست.

علاوه بر این، بد نیست بدانید که ایکس باکس سری ایکس بسیار بی سر و صداتر از PS5 کار می‌کند.

این اتفاق به‌خاطر هماهنگی فوق‌العاده سخت افزاری میان SSD و سیستم خنک‌کننده دستگاه رخ داده؛ به‌طوری که تهویه حرارت در این کنسول بهتر انجام شده و نیاز به فعالیت دائمی فن نیست.

به‌طور خاص، بررسی‌های نشان داده که دامنه صدای خروجی ایکس باکس سری ایکس بین 22 تا 38 دسی بل بوده که تقریبا از تمامی کنسول‌های خانگی دیگر پایین‌تر است.

ایکس باکس گیم پس روز به روز در حال بهتر شدن است

ایکس باکس سری ایکس PS5

در کنار تمامی مزایایی که برای ایکس باکس سری ایکس برشمردیم، اشتراک فوق‌العاده ایکس باکس گیم پس را باید مهم‌ترین برگ برنده این کنسول دانست.

اگر شما صاحب یک PS5 یا هر کنسولی غیر از ایکس باکس باشید، از صدها بازی فوق‌العاده‌ای که بدون نیاز به هیچ هزینه اضافی و تنها با خرید اشتراک ماهیانه گیم پس در اختیارتان قرار می‌گیرد، محروم خواهید شد.

این بازی‌ها عناوین بسیار گسترده‌ای از بازی‌های انحصاری محبوب مانند هیلو اینفینیت گرفته تا عناوین AAA مطرح سایر کمپانی‌ها و بازی‌هایی که همزمان با عرضه جهانی به آن اضافه می‌شوند را دربرگرفته و روز به روز هم در حال گسترده‌تر شدن است.

به گزارش IGN، این سرویس در سال 2023 هم به روند عالی جذب مخاطب خود ادامه خواهد داد؛ به خصوص این که عناوین جذابی چون Wo Long: Fallen Dynasty و Hi-Fi Rush را نیز برای امسال رزرو کرده است.

در این میان البته تصاحب بتسدا و خرید احتمالی اکتیویژن را هم نباید از یاد برد که بدون شک منجر به گسترده‌تر شدن وحشتناک این سرویس خواهند شد.

تصور کنید عناوینی چون کال آف دیوتی، کراش باندیکوت، استارفیلد و بسیاری عناوین مطرح و شناخته‌شده بتسدا و اکتیویژن با هزینه‌ای ناچیز در اختیار مشترکین ایکس باکس گیم پس قرار گیرند!

در این شرایط سونی کار بسیار سختی برای رو کردن رقیبی درخور برای این سرویس دارد؛ چرا که همان‌طور که مسئولین سونی هم ادعا کرده‌اند، این کمپانی فاقد منابع مالی لازم برای ارائه خدماتی هم‌تراز با Xbox Game Pass است.

نظر شما در خصوص مطالب گفته شده در این متن چیست؟ اگر قصد داشته باشید در سال 2023 یکی از دو کنسول ایکس باکس سری ایکس یا PS5 را خریداری کنید، کدامیک را انتخاب خواهید کرد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. مهمترین دلیل اینه که اگه ps5 بخریم باید برای هر بازی 70 دلار هزینه کنیم در حالی که با خرید gamepass در اکس باکس دیگه خیال مون راحته و به یه عالمه بازی دسترسی داریم.

  2. بهترین مقاله واقعا هم درسته همش..واینکه تو ایران هم بهترین کنسول برا گیمرا ایکسباکس هست کاملا بصرفه تره با قدرت بیشتر.ولی متعصب های سونی چشمشون کور میشه از موفقیت ایکسباکس و خرید اکتیویژن که بزودی تایید میشه.گیم پس هم عالی.مرسی از مطلب👏👏👏

  3. من بین حاج قاسم و ایکس باکس سری ایکس پی اس 5 رو انتخاب میکنم…🤣🤣🤣

  4. بچه ها من فک میکنم داریم یه جورایی الکی زووور می‌زنیم ک بگیم مثلا ایکس باکس قوی ایکس باکس بهتر از پلی استیشنهو فلان فلان در صورتیکه تو عمل یه چی دگ داریم می‌بینیم خداییش😐

  5. همش چرت پرت کدوم بازیها روی ایکس باکس بهتر اجرا میشن والا هرچی که ما دیدیم روی پی اس 5بهتر اجرا می‌شند

  6. من حتی ایکس باکس سری ایکسو بجای ps5 نمیخرم چه برسه سری اس🤣🤣🤣

  7. اگر در آینده از vr و برخی بازی های بلیزارد هم پشتیبانی کنه دیگه حرف نداره.