داغ شدن آیفون 15

طراحی و جنس آیفون 15 پرو، خودش دلیل تولید گرماست

طراحی و جنس را می‌توان از اصلی‌ترین دلایل داغ شدن آیفون 15 – iPhone 15 دانست که از زمان رونمایی تاکنون سبب شکایت بسیاری از کاربران این پرچمدار اپل شده است.

طراحی آیفون 15 پرو بار دیگر به دلیل گرم شدن بیش از حد برخی از دستگاه‌ها مقصر شناخته شد. iPhone 15 Pro اکنون در دستان بسیاری از مصرف‌کنندگان در سراسر جهان قرار دارد و از آن زمان تاکنون شاهد شکایات متعددی در مورد مشکلات گرمایش بیش‌از حد بوده‌ایم.

در اوایل این هفته، تحلیلگر مینگ-چی کو پیشنهاد کرد که این مشکلات ممکن است ناشی از طراحی محصول باشد و گزارش‌های جدید بلومبرگ و WSJ نشان می‌دهد که این مشکل احتمال دارد بدتر از چیزی باشد که به نظر می‌رسد.

بسیاری داغ شدن آیفون 15 پرو را به تراشه 3 نانومتری A17 پرو مرتبط می‌دانستند، اما اکنون مشخص شده است که این مشکل ارتباطی به تراشه ندارد و به طراحی این گوشی هوشمند جدید برمی‌گردد. بسیاری از کاربران آیفون 15 پرو و ​​آیفون 15 پرو مکس از این موضوع شکایت دارند که دستگاه‌های جدیدشان پس از مدتی استفاده‌ی معمولی و کارهایی مانند مرور وب بسیار داغ می‌شود.

ایرادات طراحی صدای کاربران آیفون 15 را درآورده است

داغ شدن آیفون 15

اگرچه تعدادی از کاربران از محصولات سری 15 اپل رضایت دارند و مشکلات مشابهی را تجربه نکرده‌اند، اما پست‌های زیادی درباره داغ شدن آیفون 15 پرو در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده‌اند.

چند روز پیش، کانال یوتیوب TheRelaxingEnd ویدئویی را به اشتراک گذاشت که نشان می‌داد چگونه آیفون 15 پرو هنگام اجرای Genshin Impact ناگهان شروع به هنگ کردن و کند شدن کرد که می‌تواند در نتیجه گرمای بیش از حد باشد. دانلود بازی محبوب Genshin Impact در شبکه 5G باعث داغ شدن گوشی تا 122 درجه فارنهایت شده است و آیفون در حین اجرای بازی در حالت وضوح بالا در دمای مشابهی باقی ماند.

اپل در پاسخ به این ایرادات پرچمدار جدید خود را به عنوان اولین آیفونی که به لطف تراشه A17 Pro قادر به اجرای بازی‌های AAA است معرفی کرده و می‌گوید این یک وضعیت طبیعی است که توسط نرم‌افزار ایجاد می‌شود.

با این حال مشکل فقط به گرمایش گوشی هنگام بازی منحصر نمی‌شود و تکنسین‌های اپل با مشتریان زیادی که از مشکلات داغ شدن آیفون 15 پرو شکایت دارند، سروکار داشته‌اند. گروهی از کاربران معتقدند که iPhone 15 Pro حتی در شرایط عادی، چند روز پس از راه‌اندازی یا بدون اجرای بازی‌های سه بعدی، بیش از حد معمول گرم می‌شود.

داغ شدن آیفون 15 پرو

تعمیرکارها به کاربران می‌گویند که دستورالعمل‌های یک مقاله پشتیبانی قدیمی را که در وب‌سایت اپل بارگزاری شده است، در مورد اینکه وقتی آیفون خیلی داغ می‌شود چه کاری انجام دهند، دنبال کنند. اما این مقاله دستورالعمل خاصی برای آیفون 15 پرو ندارد. در عوض، فقط نشان می‌دهد که آیفون ممکن است بعد از اولین راه‌اندازی، بازیابی از نسخه پشتیبان، شارژ مجدد بی‌سیم یا هنگام اجرای برنامه‌های گرافیکی یا پردازشگر فشرده‌، بیش از حد معمول داغ شود.

وال استریت ژورنال از متخصصانی که با طراحی آیفون آشنا هستند شنیده است که مشکلات داغ شدن آیفون 15 به نقص‌های طراحی آیفون 15 پرو مربوط می‌شود. به عنوان مثال، اپل جایگاه سیم‌کارت را از مدل‌های آیفون 14 که در ایالات متحده فروخته می‌شد حذف کرد، اما هر کشور دیگری همچنان به نسخه فیزیکی سازگار با سیم‌کارت آیفون متکی است.

به همین دلیل، نسخه آمریکایی آیفون 14 دارای یک قطعه پلاستیکی برای پر کردن شکافی است که سیم‌کارت در نسخه جهانی گوشی قرار دارد. با آیفون 15، اپل برای رفع این شکاف برد را دوباره طراحی کرده است. اما از آنجایی که آیفون در انحصار ایالات متحده باقی مانده است، بقیه دنیا به آیفونی با برد متفاوت متکی هستند.

افزودن یک شکاف به فضای داخلی که قبلاً پر شده بود، چالش‌های بیشتری برای دفع گرما ایجاد می‌کند. اما مشکلات طراحی آیفون 15 به همینجا ختم نمی‌شود. مشابه آنچه کو اوایل این هفته گفت، منابعی که با WSJ صحبت کردند اشاره داشتند که قاب تیتانیومی که از قابلیت‌های جذاب آیفون 15 به ‌شمار می‌آید نیز به گرمای بیش از حد این محصول کمک می‌کند، زیرا این ماده جرم کمتری برای جذب گرما در مقایسه با فولاد ضد زنگ دارد. این دو عامل در کنار یک تراشه قدرتمندتر باعث داغ شدن آیفون 15 پرو می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

دوربین آیفون ۱۵ پرو مکس با آن همه ادعا، از یک پرچمدار چینی شکست خورد

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا اپل مشکلات داغ شدن بیش از حد آیفون 15 پرو را برطرف خواهد کرد؟ در جواب باید گفت در حال حاضر مشخص نیست که آیا اپل کاری برای رفع این مشکلات انجام خواهد داد یا خیر. ساده‌ترین راه حل احتمالاً انتشار یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری است که عملکرد CPU و GPU را در شرایط خاص کاهش دهد تا دمای داخلی دستگاه را تحت کنترل نگه دارد. راه‌حل دیگر تغییر طراحی مهندسی iPhone 15 Pro است که بعید به نظر می‌رسد؛ زیرا این امر مستلزم اعلام یک برنامه فراخوان برای مشتریان ناراضی می‌شود.