سیم کارت گردشگری بدون فیلتر

اعتراض شدید جمعی از نمایندگان مجلس به سیم کارت بدون فیلتر برای گردشگران

برخی نمایندگان مجلس، صدور مجوز عرضه رسمی سیم کارت گردشگری بدون فیلتر برای ترویست‌های خارجی را توهین به ملت ایران و کاپیتولاسیون فرهنگی دانستند.

معین‌الدین سعیدی (سردارزهی) سیاستمدار و نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در خصوص سیم کارت گردشگری می‌گوید افرادی که از فیلترینگ سراسری کسب درآمد می‌کنند و مردم ایران را واجد صلاحیت دسترسی به اینترنت آزاد نمی‌دانند، اینترنت آزاد را حق بدیهی گردشگران خارجی می‌دانند.

در همان ابتدای سیاست فیلترینگ سراسری، بحث اینترنت طبقاتی یکی از موضوع‌های مهم عرصه فناوری بود؛ اما همیشه دولت‌مداران این موضوع را تایید نمی‌کردند و به بهانه مساوات همگانی محدودیت‌های خود را برای سراسر کشور اعمال می‌کردند. موضوع اینترنت طبقاتی هرگز از سوی وزرات ارتباطات تایید نشد، اما جریانات حاضر در کشور حقایق جدیدی را آشکار می‌کنند.

سیم کارت گردشگری

اعمال محدودیت‌ها و در پی آن شکل گرفتن اینترنت طبقاتی موضوعی بود که توسط رسانه‌ها و کارشناسان این حوزه درباره آن هشدار داده بودند؛ اما هر بار که تصمیم‌های مسئولان به این سمت کشیده می‌شد، سعی می‌کردند با استفاده از واژه‌های دیگر، این رویکرد را به‌شکل دیگری به نمایش بگذارند؛ واژه‌هایی نظیر اینترنت ویژه، اینترنت باز و… راهکارهای مسئولان برای دور زدن ذهن مردم بودند.

موضوع ارائه سیم کارت گردشگری به توریست‌ها که فاقد هرگونه فیلتر و محدودیت هستند بیش از پیش بحث اینترنت طبقاتی را عیان می‌کند. بعد از اعلام تصویب این طرح و عملی شدن آن در آینده نزدیک، معین‌الدین سعیدی با اعتراض خود پشت مردم ایران ایستاد و ارائه سیم کارت گردشگری را نوعی کاپیتولاسیون فرهنگی خواند و گفت:

معتقدم این اتفاق که به‌نوعی می‌توان از آن به‌عنوان کاپیتالاسیون فرهنگی یاد کرد، قطعاً تبعاتی خواهد داشت. ما مطابق کدام اصل به خودمان اجازه می‌دهیم موردی را که برای گردشگران خارجی روا می‌داریم، برای ملت ایران روا نداریم؟ این مصداق بارز دوگانه بودن است.

سعیدی در خصوص این دیدگاه دوگانه گفت که وجود چنین طرح‌هایی بیان‌گر آن است که ما برای مردم این شأن را قائل نیستیم که اجازه دسترسی به اینترنت بدون محدودیت داشته باشند؛ اما برای گردشگری که به کشور می‌آید این شأن را قائل می‌شویم. چنین رویکردی طبعاً باعث نارضایتی در جامعه خواهد شد.

سیم کارت گردشگری

در ادامه انتقاد، سعدی خطاب به فیلترکنندگان اینترنت در ایران گفت که چطور می‌شود شما استفاده از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را مناسب مردم نمی‌دانید، اما خود شما بدون هیچ محدودیتی به تمامی این موارد دسترسی دارید؟!

سعدی در خصوص دیدگاه مسئولان به مردم کشور گفت:

مردم کشور ما از نظر آقایان به این بلوغ نرسیدند که بتوانند از اینترنت بدون فیلتر استفاده کنند؛ اما برای گردشگری که به کشورمان می‌آید این را حق طبیعی او می‌دانند که بتواند از اینترنت بدون فیلتر استفاده کند.

ارائه سیم کارت گردشگری مخالف اصل سوم و نهم قانون اساسی است

همانطور که بسیاری از افراد جامعه ارائه سیم کارت گردشگری را یک نوع تبعیض می‌دانند، سعیدی به این موضوع اشاره کرده و گفت:

با این رفتارها ما عملاً تبعیض ناروایی برای ملت ایران خواهیم داشت که با اصل سوم و نهم قانون اساسی در تضاد کامل است.

سعیدی وجود سیم‌ کارت‌ گردشگری را یک تلنگر برای مسئولان تصمیم‌گیر در این حوزه دانست و آن را دریچه‌ای برای برداشتن فیلترینگ خواند:

امیدوارم یک تلنگر جدی وارد شود و بساط کاسبان فیلترشکن، آن هم با توجه به گردش مالی‌ای که می‌گویند حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان در کشور است و مشخص است از جاهایی حمایت می‌شوند، هرچه زودتر جمع شود.

نماینده مردم چابهار از توانایی مجلس برای دخالت در موضوع پیش رو صحبت کرد؛ اما احتمال پیروز شدن در آن را صفر دانست. سعیدی در این خصوص گفت:

همکاران بنده مطابق اصل ۸۴ می‌توانند نسبت به موضوع‌ها ورود داشته باشند و این جزو شئونات نظارتی مجلس است؛ اما با توجه به نگاه و رویکرد همکارانم در این زمینه، احتمال این‌که محدودیت‌ها رفع شود را صفر می‌دانم.

نظر شما درباره سیم‌ کارت‌ گردشگری چیست؟ آیا از دید مسئولان تصمیم‌گیر در این حوزه، مردم این کشور هنوز به بلوغ فکری استفاده کامل از تمام ظرفیت‌های اینترنت نرسیده‌اند و وجود اینترنت طبقاتی راهکاری برای این موضوع است؟