محموله کاوشگر اسیریس رکس

محموله سنگ‌های مرموز ناسا بالاخره آنباکس شد

چند روز پیش محموله کاوشگر اسیریس رکس – OSIRIS-REx به زمین رسید و با تحویل نمونه‌ سنگ‌های مربوط به سیارک بنو محققان را غافلگیر کرد.

کاوشگر OSIRIS-REx ناسا با رساندن محموله‌ای شامل نمونه سنگ‌های سیارک بنو، یک کشف شگفت‌انگیز انجام داده است. اسیریس رکس یک مأموریت برنامه‌ریزی شده ناسا برای بررسی سیارک و بازگرداندن نمونه بود که در ۸ سپتامبر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد. کاوشگر اُسیریس-رکس در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰ با موفقیت بر سطح سیارک بنو فرود آمد و نمونه‌ای از سیارک را جمع‌آوری کرد.

اکنون این کاوشگر در یک مأموریت «بررسی و بازگشت» یک نمونه از یک سیارک کربنی را برای تجزیه و تحلیل دقیق با خود به زمین آورد. دانشمندانی که محموله کاوشگر اسیریس رکس را باز کردند، گرد و غبار سیاه و بقایای روی عرشه اویونیک آن را یافتند که نشان می‌دهد مقداری از مواد سیارکی در طول سفر بازگشت به زمین به بیرون نشت کرده است.

محموله کاوشگر اسیریس رکس در 24 سپتامبر در صحرای یوتا فرود آمد و پس از فرود، در 25 سپتامبر به مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون تحویل داده شد. این محموله حاوی سنگ‌ها و غبار سیارک Bennu بود که گمان می‌رود بقایایی از سیارک باستانی باشد.

محموله کاوشگر اسیریس رکس چه رازهایی را با خود به زمین آورده است؟

محموله کاوشگر اسیریس رکس

دانشمندان درب محموله را که برای جلوگیری از آلودگی و حفظ وضعیت بکر نمونه داخل یک جعبه دستکش مخصوص طراحی شده بود،  برداشتند. آنها از دیدن گرد و غبار و زباله‌های سیاه روی عرشه اویونیک، پلتفرمی که قطعات الکترونیکی را در خود جای داده بود، شگفت‌زده شدند.

این گرد و غبار نشان می‌دهد که برخی از نمونه‌ها از مکانیسم جمع‌آوری نمونه Touch and Go (TAGSAM)، که نمونه را از سطح بنو جمع‌آوری می‌کرد، به بیرون افتاده بودند. دانشمندان در یک محیط کنترل شده با نیتروژن TAGSAM را به دقت جدا می‌کنند تا به نمونه انبوه دسترسی یابند.

آنها از جعبه دستکش دیگری با کمک محیط کنترل شده نیتروژن تا دو ساعت استفاده خواهند کرد تا از هرگونه آسیب اکسیداسیون یا نفوذ رطوبت به نمونه جلوگیری کنند. فرآیند جداسازی قطعات به دقت و هماهنگی بالایی نیاز دارد، زیرا دانشمندان باید از تماس با سخت‌افزار ظریف و نمونه‌های گرانبها خودداری کنند.

محموله کاوشگر اسیریس رکس

دانشمندان قبل از اینکه نمونه را در ظروف امن برای تجزیه و تحلیل بیشتر ذخیره کنند، آن را وزن کرده و تصاویر نمونه‌ها را مستندسازی خواهند کرد. محموله کاوشگر اسیریس رکس که شامل نمونه سنگ‌های سیارک است، برای اولین بار در 11 اکتبر ساعت 11 صبح برای جهانیان به نمایش گذاشته خواهد شد، زمانی که ناسا یک رویداد زنده را پخش می‌کند.

ماموریت OSIRIS-REx در سفر هفت ساله خود به چندین نقطه عطف دست یافته است. این کاوشگر در سال 2016 پرتاب شد و در سال 2018 به سیارک بنو رسید. این سیارک به مدت دو سال قبل از جمع‌آوری نمونه در سال 2020، توسط کاوشگر نقشه‌برداری و مطالعه شد. اُسیریس-رکس نخستین فضاپیمای ایالات متحده به شمار می‌رود که مأموریت بازگرداندن نمونه از یک سیارک را انجام داده‌ است.

نمونه سنگ های سیارک بنو

این ماموریت هنوز به پایان نرسیده، زیرا OSIRIS-REx به اکتشاف خود در منظومه شمسی ادامه خواهد داد. برنامه‌ریزی شده است که فضاپیما برای گسترش عملیات مشابه، به بررسی عمیق سیارک ۹۹۹۴۲ آپوفیس بپردازد که اسیریس-اپکس (OSIRIS-APEX) نام خواهد داشت.

زمانی آپوفیس تهدیدی برای زمین محسوب می‌شد، اما اکنون مشخص شده است که هیچ خطری برای سیاره‌ی ما ندارد. با این حال مأموریت جدید کاوشگر اُسیریس-رکس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این شی مرموز در سال 2029 اجرا خواهد شد. به گفته لاکهید مارتین به عنوان پیمان‌کار و سازنده اُسیریس-رکس، کارهای مربوط به مونتاژ و آزمایش فضاپیما به اتمام رسیده است و این سومین مأموریت علوم سیاره‌ای خواهد بود که برای برنامه مرزهای نو انتخاب شده است.

بیشتر بخوانید:

ایده جدید ناسا برای جمع کردن زباله‌های فضایی: کیسه زباله غول پیکر!

انتظار می‌رود ماموریت OSIRIS-REx بینش جدیدی در مورد منشاء و تکامل سیاره و زندگی ما و خطرات بالقوه سیارک‌ها ارائه دهد. بررسی این موضوع با همکاری ناسا و شرکای آن از جمله لاکهید مارتین، دانشگاه آریزونا، مرکز پرواز فضایی گدارد و هوافضای KinetX محقق خواهد شد.