سولفاته شدن باتری

سولفاته شدن باتری، بلایی که گجت‌های شما را نابود می‌کند + روش پیشگیری

اگر از گجت‌های کوچکی که به باتری های یک بار مصرف مجهزند استفاده کرده باشید، حتما با پدیده سولفاته شدن باتری روبرو شده‌اید. امروز قصد داریم روش‌های جلوگیری از این اتفاق را آموزش دهیم.

با وجود این که صنعت تولید باتری برای دستگاه‌های هوشمند به سمت استفاده از باتری‌های قابل شارژ در حال حرکت است، باتری‌های غیرقابل شارژ هنوز هم در بسیاری گجت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته باتری‌های عموما در گجت‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی کوچکتری مانند کنترل تلویزیون یا درب پارکینگ، چراغ قوه‌ها، ماوس‌ها، دسته‌های بازی یا اسباب بازی‌های کودکان به کار گرفته می‌شوند.

در مقایسه با سال‌های گذشته، باتری‌های یکبار مصرف دوام و کیفیت عمومی بسیار بالاتری داشته و در برابر خرابی و آسیب‌های فیزیکی بسیار مقاوم‌تر هستند. این مساله اما به معنای عدم خرابی این باتری‌ها نیست و آسیب‌هایی نظیر خوردگی، ضربه خوردن یا سولفاته شدن همچنان در کمین این باتری‌های هستند.

بنابراین خطر سولفاته شدن باتری‌ها که در اثر نشت اسید داخل آن‌ها و کریستالی شدن آن روی سطوح مختلف باتری رخ می‌دهد همچنان به‌طور گسترده در کمین این باتری‌هاست. این مشکل نه تنها می‌تواند به‌طور دائمی به گجت‌های شما آسیب وارد کند، بلکه در صورت استفاده در اسباب بازی‌ها و سایر ادوات مربوط به کودکان، قادر است سلامت آن‌ها را نیز به‌طور مستقیم تهدید کند.

بنابراین در صورتی که از این دسته باتری ها در گجت‌های خود استفاده می‌کنید، لازم است با روش‌های جلوگیری از سولفاته شدن آن‌ها آشنا باشید و روش‌های به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از رخ دادن این اتفاق را فراگیرید. به همین جهت در ادامه قصد داریم در گجت نیوز به بررسی پدیده سولفاته شدن باتری‌های یک بار مصرف بپردازیم و توضیحاتی تکمیلی را در این خصوص ارائه کنیم.

چگونه از سولفاته شدن باتری ها جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از خوردگی باتری

سولفاته شدن باتری نتیجه مستقیم نشت کردن اسید درون باتری به بیرون است. با فرض این که باتری مورد استفاده شما از ابتدا سالم بوده و مشکلی در فرآیند تولید آن وجو نداشته، نشت اسید می‌تواند به دلیل استفاده نامناسب یا آسیب‌های فیزیکی رخ دهد.

طبیعتا اگر با استفاده از یک جسم تیز به باتری خود ضربه بزنید، احتمالا اسید درون آن به بیرون نشت خواهد کرد. با این وجود، راه‌های بسیار ساده‌تر و بی سر و صداتری هم برای آسیب دیدن باتری و نشت کردن اسید آن به بیرون وجود دارد!

یکی از دشمنان قسم خورده باتری‌های یک بار مصرف حرارت‌های بیش از اندازه بالا و پایین است! غلاف بیرونی باتری به‌گونه‌ای طراحی شده که قادر است دماهای اندکی بالا و پایین را تحمل کند. با این حال، در صورتی که باتری به‌مدتی طولانی‌تر در معرض دمای بیش از حد بالا یا پایین قرار گیرد، ممکن است آسیب دیده و باعث نشتی اسید شود. به همین جهت همواره توصیه می‌شود که گجت‌های الکترونیکی و باتری‌های آن‌ها را در معرض تابش مستقیم خورشید یا جلوی کولر قرار ندهید.

دقت کنید که سولفاته شدن باتری‌ها، خود به اندازه کافی آزاردهنده است! حال تصور کنید که این نشتی اسید و سولفاته شدن زمانی رخ دهد که باتری درون دستگاه قرار داشته باشد! در این شرایط، گجت شما نیز با خطر آسیب دیدن روبرو خواهد شد.

برای پاک کردن خوردگی باتری و نشتی اسید به چه چیزهایی نیاز است؟

سولفاته شدن باتری

علیرغم تلاش شما برای جلوگیری از سولفاته شدن باتری، گاهی اوقات نشت اسید اجتناب ناپذیر است! در این شرایط، اسیدهای خارج شده از باتری به‌سرعت به پیشرفت خود ادامه داده به سمت سایر اجزای گجت شما حرکت می‌کنند. از زمانی که سولفاته شدن باتری آغاز شود، زمان اندکی در اختیار شماست که از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

در صورتی که بتوانید در زمانی کوتاه، نشتی را پاک کرده و از انتشار آن جلوگیری کنید، ممکن است بتوانید بار دیگر از گجت خود استفاده نمایید. در غیر این‌صورت، کانکتورهای باتری آسیب دیده و دستگاه، خیلی زود بلااستفاده خواهد شد.

برای آغاز فرآیند پاک کردن نشتی اسید به ابزارها و وسایلی نیاز خواهید داشت. نخستین و مهم‌ترین ابزار مورد نیاز شما، دستکش و عینک‌های محافظ خواهد بود. دقت کنید که در این فرآیند سر و کار شما با اسیدی نسبتا قوی است که در صورت تماس با پوست، دهان، چشم یا هر عضو دیگر بدنتان، ممکن است شما را روانه بیمارستان کند! بنابراین به کار بستن حداکثر تدابیر ایمنی پیش از انجام این کار ضروری‌ست!

به منظور تمیز کردن نشتی‌ها، به ماده‌ای خنثی کننده نیاز خواهید داشت که بتواند اسیدهای کریستالی شده چسبیده به بدنه باتری یا سایر اجزا را حل کند. برای این کار، سرکه سفید یا آبلیمو گزینه‌های بسیار مناسبی به شمار می‌روند. همچنین در صورتی که میزان نشتی بسیار زیاد باشد به مقداری ایزوپروپیل الکل 90 درصد هم نیاز خواهید داشت.

برای استفاده از این مواد همچنین به یک مسواک استفاده نشده یا گوش‌پاک‌کن هم نیاز دارید. همچنین می‌توانید در گام نهایی هم از کمپرس هوا برای پاک کردن براده‌ها و ذرات باقیمانده بهره ببرید.

روش پاک کردن نشتی اسید در باتری چگونه است؟

پاک کردن خوردگی

پس از این که تمامی آیتم‌های مورد نیاز برای برطرف کردن سولفاته شدن باتری را فراهم کردید، زمان آغاز کار فرا می‌رسد. در گام نخست، عینک محافظ خود را به چشم زده و دستگاهی که باتری آن سولفاته شده است را روی سطحی تمیز قرار دهید. همچنین به دلیل سمی و خطرناک بودن این اسیدهای نشت کرده مطمئن باشید که تمام این فرآیند دور از دسترس حیوانات خانگی یا اطفال انجام می‌شود.

  • ابتدا درب محفظه باتری گجتی که باتری آن سولفاته شده را باز کنید. در صورتی که دستگاه از یک کلید Power برخوردار است، حتما آن را غیرفعال کنید.
  • باتری‌های آسیب دیده را جدا کرده و درون یک غلاف پلاستیکی تمیز قرار دهید.
  • چندین قطره سرکه سفید یا آبلیمو روی گوش پاک کن یا مسواک بریزید.
  • مسواک یا گوش پاک کن آغشته به سرکه یا آبلیمو را به ناحیه‌های سولفاته شده بکشید تا اسیدهای کریستالی شده چسبیده به سطوح، پاک شوند.
  • چندین قطره الکل هم روی یک گوش پاک کن یا مسواک دیگر بریزید.
  • مسواک یا گوش پاک کن جدید را به ناحیه داخلی محفظه باتری بکشید تا سولفاته‌های باقیمانده روی این سطوح، به‌طور کامل پاک شوند.
  • در پایان هم با استفاده از یک دمنده، ذرات باقی مانده از مسواک یا گوش پاک کن را از روی سطح دفع کنید.

پس از این که اسید را به‌طور کامل از ناحیه مربوطه و پین‌ها زدودید، می‌توانید باتری‌های جدیدی را امتحان کنید تا از سلامت دستگاه اطمینان حاصل نمایید. اگر خوش شانس باشید، پین‌های دستگاه سالم مانده و شما همچنان می‌توانید از دستگاه استفاده کنید.

دقت کنید که اگر عجله داشته باشید، می‌توانید باتری های سولفاته شده را درون سطل آشغال انداخته و دور بریزید. با این وجود، در صورتی که برایتان مقدور باشد، بهتر است آن‌ها را با دیگر زباله‌ها دور نیندازید؛ چرا که در آلودگی اسیدی و شیمیایی آن‌ها می‌تواند باعث آسیب رسیدن جدی به طبیعت شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*