مقصر ممنوعیت واردات آیفون به ایران

مقصر ممنوعیت واردات آیفون به ایران، آمریکا است!

آنطور که مسئولان می‌گویند، مقصر اصلی ممنوعیت واردات آیفون به ایران، خود آمریکا است. در حالی که پیشتر ارزبری زیاد آن بهانه جلوگیری از ورود آیفون ۱۴ به بعد بود!

بنا به اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، خود آمریکا مقصر ممنوعیت آیفون به ایران است؛ چرا که این کشور تحریم در برابر تحریم را پیش گرفته است. پس از انتشار این خبر، یکی از اعضای هیئت مدیره این انجمن با این نظر موافقت کرد و در ادامه افزود که آمریکا به دلیل تحریم خشکبار ایران و جلوگیری از واردات محصولات ایرانی به آمریکا، این ممنوعیت را اعمال کرده و تصمیم گرفته که دیگر گوشی‌های آیفون وارد ایران نشوند.

بیشتر بخوانید:

آیفون 14 و 15 رجیستر نمی‌شوند؛ آب پاکی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل رو دست طرفداران اپل

با آنکه شایعات و دلایل زیادی در خصوص رجیستر نشدن آیفون‌های جدید به گوش رسید، هنوز هم به طور قطع مشخص نیست که دلیل اصلی این ممنوعیت چه بوده است. هم اکنون دبیر انجمن واردکنندگان موبایل به گونه‌ای با اعلام این نظر به مقابله با آمریکا می‌پردازد و از آنجا که سالهاست هیچ محصول ایرانی وارد آمریکا نمی‌شود، احتمال تحریم در مقابل تحریم نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

دلیل ممنوعیت واردات آیفون به ایران

آیا دلیل ممنوعیت واردات محصولات خاصی مثل فرش یا پسته ایران به آمریکا می‌تواند دلیل ممنوعیت واردات آیفون به ایران باشد یا مطرح کردن این مساله برای توجیه این تصمیم است؟ چون تاکنون روابط خوبی بین این دو کشور نبوده که هیچ مراوده‌ای انجام نداده‌اند.

مقصر ممنوعیت واردات آیفون به ایران

از طرف دیگر مساله‌ی دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا فقط این دو گوشی اخیر اپل محصول این کشور بوده‌اند؟ پس سایر محصولات مثل لوازم جانبی و سایر مدل‌های آیفون که در کشور خرید و فروش می‌شوند چه؟

مساله‌ی دیگری که ممکن است ذهن همه را درگیر کند این است که ممنوعیت واردات خشکبار و فرش ایرانی اتفاق تازه‌ای نیست که حالا دلیلی برای ممنوعیت ورود آیفون‌های جدید باشد. بازار خشکبار ایران سال‌ها پیش به دلایل مختلفی مثل مشکلات تحریم‌ها، خشکسالی، صادرات در مقابل صادرات و … رفته رفته افول کرده بود.

همچنین باید بدانید که دیگر صادرات چنین محصولاتی به آمریکا غیرممکن است، زیرا این کشور در حال حاضر خودش این محصولات را تولید می‌کند و دیگر واردات خشکبار برای آن به صرفه نیست. در نتیجه جبران این ضرر با ممنوع کردن واردات گوشی‌‌های آیفون به ایران خیلی نمی‌تواند منطقی باشد.

پسته و خشکبار، عامل وارد نشدن آیفون به ایران

دبیر انجمن واردات موبایل این مساله از سوی مسئولان کشور نقل قول کرده و می‌گوید که این نظر انجمن نیست. او در ادامه افزود که در رسانه‌ها اینگونه مطرح شده که هیچ محصولی از ایران به آمریکا صادر نمی‌شود و آمریکا در مقابل جلوی واردات آیفون‌های جدید به ایران را گرفته است. مسئولان در مقابل با اشاره به این مسئله تصمیم دارند که برای مقابله با این مسئله جلوی ورود آیفون را بگیرند.

مقصر ممنوعیت واردات آیفون به ایران

اما دبیر انجمن واردات موبایل این تصمیم را یک بهانه تلقی می‌کند و می‌گوید که تاکنون پیگیری‌های او در این خصوص به جایی نرسیده است. محمدرضا عالیان پیش از موضوع ممنوعیت واردات محصولات ایرانی به آمریکا به دلیل تحریم‌ها، درباره‌ی موضوع مدیریت منابع ارزی و قابلیت ارتباط ماهواره‌ای نیز پیگیری‌های انجام داده بود که این پیگیری‌ها نیز به جایی نرسیدند.

حالا که به هر دلیلی واردات آیفون‌ ۱۴ و ۱۵ به بازار ایران ممنوع شده، ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرده که این محصولات کالای قاچاق محسوب می‌شوند و توزیع آن‌ها در بازار توقیف خواهد شد.