حفاری ۱۰ کیلومتری زمین در چین

کند و کاو مرموز چینی ها با حفاری در عمق ۱۰ کیلومتری زمین

محققان چینی حفاری حفره‌ای به عمق ۱۰ کیلومتری زمین را در چین آغاز کرده‌اند. اما علت این کند و کاو مرموزانه چیست؟ چینی‌ها زیر زمین به‌دنبال چه چیزی هستند؟

دانشمندان چینی به‌دنبال فرود روی سیاره ماه و استخراج معادنی روی این کره هستند. این رقابت جدیدی است که سازمان فضایی چین و ناسا آن را آغاز کرده‌اند. اما چین فقط در آسمان به‌دنبال اکتشافات جدید نیست؛ آن‌ها به‌تازگی حفاری حفره‌ای به طول ۱۰ هزار متر در اعماق زمین را آغاز کرده‌اند که عمیق‌ترین حفره ایجاد شده در کشور چین نیز لقب گرفته‌اند. اما شاید برای شما هم این سوال پیش آمده که چرا دانشمندان چینی چنین حفره عمیقی را ایجاد کرده‌اند؟

چینی‌ها در عمق ۱۰ کیلومتری زمین دنبال چه هستند؟

دانشمندان چینی با حفاری زمین، به‌دنبال کشف لایه‌هایی از دوره کرتاسه هستند که قدمت ۱۴۵ میلیون ساله دارند. چینی‌ها با حفاری ۱۰ لایه سنگ زیر زمین این مطالعه را آغاز کرده‌اند. این تحقیقات می‌تواند باعث شناخت بهتری از کره زمین شود و دانشمندان را با دلایل اتفاقات طبیعی مثل زلزله و فوران آتشفشان‌ها آشنا کند.

حفاری ۱۰ کیلومتری زمین در چین

البته این عمیق‌ترین حفره‌ای نیست که بشر تاکنون روی کره زمین حفر کرده است. عمیق‌ترین حفره جهان به‌طول ۱۱ هزار و ۳۴ متر زیر سطح دریا در شمال غربی روسیه و شبه جزیره‌ای به‌نام «کولا» حفر شده است؛ حفره‌ای که ایجاد آن از سال ۱۹۷۰ میلادی آغاز شد و تا بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی هم ادامه پیدا کرد.

گروهی که این حفره را در روسیه حفر کرده بود، دریافتند که سطوح زیرین کره زمین مرطوب‌تر از حد تصور آن‌ها هستند؛ این در حالیست که پیش از آن دانشمندان تصور می‌کردند آب نمی‌تواند به این سطوح سنگی نفوذ کند. یکی دیگر از اطلاعاتی که محققان با این پروژه به آن دست پیدا کردند، حضور گرانیت دگرگونی در زیر لایه گرانیت آذرین بود؛ در حالی که همه تصور می‌کردند درست مثل پوسته اقیانوسی، در زیر گرانیت بخش خاکی کره زمین هم لایه بازالت را ببینند.