اینترنت ماهواره ای در ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس: اینترنت ماهواره ای قطعا در ایران فعال می‌شود

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی مدعی شده که به‌زودی اینترنت ماهواره ای در ایران فعال خواهد شد و میلیون‌ها کاربر از خدمات استارلینک استفاده خواهند کرد.

با تلاش‌های شرکت اسپیس ایکس، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک سرانجام متولد شد و حالا چندین سال است که کاربران کشورهای توسعه‌یافته جهان می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند. این فناوری به‌خصوص در مناطقی بیشتر مورد توجه قرار گرفته که از محدودیت‌های جغرافیایی رنج می‌برند و امکان خدمات رسانی شرکت‌های مخابراتی به آنجا دشوار است.

در حال حاضر برای استفاده از خدمات این شبکه، شما نیازمند تجهیزات پیشرفته‌ای مثل یک گیرنده بشقابی با آنتن قدرتمند هستید. ولی اسپیس ایکس وعده داده که به‌زودی، گوشی‌های هوشمندی که داخل جیب‌تان می‌گذارید می‌توانند پل ارتباطی شما با اینترنت ماهواره‌ای باشند تا نیازی به تجهیزات خاصی نباشد. این کمپانی تا سال ۲۰۲۴ امکان ارسال پیام کوتاه متنی بر بستر ماهواره را فعال می‌کند و سال بعد از آن یعنی ۲۰۲۵ نیز خدمات صوتی موبایل بر بستر ماهواره در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. ظاهرا هر تلفن هوشمندی که از فناوری LTE پشتیبانی کند، می‌تواند بدون محدودیت به اینترنت ماهواره‌ای متصل شود.

اینترنت ماهواره ای در ایران

بیشتر بخوانید:

آذری جهرمی اتصال تمام گوشی ها به اینترنت ماهواره ای استارلینک را تایید کرد

اما همانطور که می‌دانید، اینترنت استارلینک در برخی کشورها از جمله ایران در دسترس نیست. موانع امنیتی و دسترسی به محتوای غیراخلاقی، از جمله مواردی است که باعث شده مقامات ایرانی اجازه فعالیت استارلینک بر فراز آسمان ایران را ندهند. اما حالا با توجه به فراگیر شدن این شبکه و وعده‌ای که اسپیس ایکس داده، به‌نظر می‌رسد به‌زودی تمام کاربران ایرانی با گوشی خود می‌توانند از خدمات این سرویس استفاده کنند. در همین راستا مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی را منتشر کرده و در مورد چگونگی برخورد دولت با اینترنت ماهواره‌ای در ایران نکاتی را متذکر شده است.

وضعیت اینترنت ماهواره ای در ایران چگونه می‌شود؟

در گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده، به این نکته اشاره شده که محدودیت‌هایی برای فراگیر شدن این اینترنت در سطح کشور وجود دارد. محققان این مرکز معتقدند که با توجه به موانع اقتصادی، حقوقی و البته فنی، احتمال فراگیر شدن این اینترنت توسط کاربران خانگی زیاد نخواهد بود. تجهیزات اتصال به این شبکه با توجه به قیمت دلار، سرسام‌آور است، کاربران به‌خاطر تحریم‌های بین‌المللی نمی‌توانند به‌صورت ریالی از خدمات این سرویس استفاده کنند و از همه مهم‌تر هزینه اشتراک ماهیانه اتصال به استارلینک هم بالاست.

اینترنت ماهواره ای در ایران

با توجه به محدودیت پهنای باند ماهواره، در حال حاضر حداکثر ظرفیت کاربران استارلینک در کشور می‌تواند ۱ میلیون نفر باشد. البته از آنجا که پروژه اسپیس ایکس هنوز تکمیل نشده و هر ساله به تعداد ماهواره‌های پرتابی این شرکت به فضا جهت سرویس‌دهی اضافه می‌شود، می‌توان انتظار داشت که این پهنای باند هم گسترش پیدا کند. این یعنی طی یکی دو سال آینده، دسترسی به اینترنت ماهواره ای در ایران تسهیل می‌شود و در نتیجه به تعداد کاربران آن افزوده خواهد شد.

دولت ایران به صاحبان اسپیس ایکس اعلام کرده که برای فعالیت در ایران مستلزم کسب مجوز رسمی هستند. این یعنی اگر قرار است روزی استارلینک در ایران فعالیت کند، باید موازین جمهوری اسلامی را رعایت کرده و به‌قوانین آن احترام بگذارد. اما سوال اصلی اینجاست که با توجه به وعده اسپیس ایکس نسبت به دسترسی به این شبکه از طریق گوشی‌های هوشمند مجهز به LTE طی یکی دو سال آینده، آیا باز هم امکان محدود کردن خدمات این شرکت در ایران وجود دارد یا خیر؟