تمیز نکردن صفحه کلید کامپیوتر

عواقب غیرمنتظره تمیز نکردن صفحه کلید کامپیوتر

آیا می‌دانستید در صورت تمیز نکردن صفحه کلید کامپیوتر برای مدتی طولانی،  هم سلامتی خود و هم کامپیوترتان را در معرض خطر قرار می‌دهید؟

کیبورد را باید مظلوم‌ترین بخش یک کامپیوتر دانست! هر کامپیوتر از اجزای سخت افزاری پیچیده‌ای تشکیل می‌شود که ساختار بسیار پیشرفته‌ای داشته و بخش اصلی بار پردازشی را بر دوش می‌کشند. در عین حال، کیبوردها در عین سادگی و علیرغم کاربردهای متعددی که در کامپیوترها دارند، در بسیاری مواقع مورد توجه قرار نمی‌گیرد!

این مساله باعث می‌شود که کمتر کسی به فکر تمیز نگه داشتن کیبورد و کلیدهای آن باشد و در نتیجه، آن‌ها بیش از سایر اجزای تشکیل دهنده کامپیوتر در معرض خطر خرابی و آسیب قرار دارند. البته ممکن است هر از گاهی دستمالی بردارید و کلیدهای کیبورد یا در بهترین حالت، کناره‌های آن را تمیز کنید. با این وجود باید توجه کنید که کیبورد، قطعه‌ای چند لایه‌ای است که تمامی بخش‌های آن باید تمیزکاری و نظافت شوند.

همین چند لایه بودن در بسیاری مواقع باعث می‌شود که کاربران قید تمیز کردن کیبورد را بزنند. با این وجود، شاید بسیاری از شما ندانید که تمیز نکردن صفحه کلید کامپیوتر می‌تواند عواقب وحشتناکی به همراه داشته و آسیب‌های فراوانی را به کامپیوتر یا سلامتی کاربر وارد کند.

در ادامه با هم نگاهی خواهیم داشت به مشکلات و مسائلی که ممکن است در اثر تمیز نکردن صفحه نمایش به آن‌ها دچار شویم.

تمیز نکردن صفحه کلید کامپیوتر چه خطراتی به همراه دارد؟

صفحه کلید، یکی از قطعات کامپیوتر است که به‌طور مستقیم با بدن کاربران در تماس است. بنابراین تمیز نکردن آن اساسا هم می‌تواند برای کامپیوتر خطرناک باشد و هم کاربر. به همین جهت ضروری است که بهداشت و تمیزی آن به‌طور خاص مورد توجه قرار گیرد. در ادامه به بررسی بیشتر خطرات ناشی از کثیف بودن کامپیوترها خواهیم پرداخت.

خطرات سلامتی ناشی از کثیف بودن کیبورد

کثیف بودن کیبورد

حتما مطلع هستید که کامپیوتر، کیبورد و تایپ کلیدواژه‌های مهمی هستند که بسیاری از ما به طور روزمره با آن‌ها سر و کار داریم! ساعت کاری در بسیاری کشورهای دنیا بین 30 تا 40 ساعت در هفته است و این مدت برای کیبورد یک کامپیوتر در یک اداره به معنای جمع شدن مقدار زیادی جرم و آلودگی است!

شاید بارها شنیده باشید که کیبورد کامپیوترها، صفحه نمایش گوشی ها و هرگونه ورودی دیگر کامپیوترها یا گجت‌ها از جمله آلوده‌ترین چیزهایی هستند که در طول روز با آن‌ها سر و کار داریم. برای مثال، در سال 2014 گزارش تاثیرگذاری منتشر شد که حاکی از حضور حدود 3000 ارگانیسم مختلف در هر اینچ مربع از کیبورد بود.

از طرفی، نتایج پژوهش دیگری که در سال 2018 روی 25 صفحه کلید انجام شد نیز نشان داد که حدود 96 درصد کیبوردهای مورد آزمایش آلوده بودند و باکتری‌های استافیلوکوک و باسیل مهم‌ترین میکروب‌های یافت شده روی آن‌ها اعلام شدند. البته باکتری‌های دیگری مثل اشریشیا هم از جمله سایر جرم‌های یافت شده روی کیبورد کامپیوترها بودند؛ هرچند که درصد آن‌ها پایین تر از موارد بالا بود.

البته بسیاری از این باکتری‌های به‌طور مستقیم باعث مریض شدن یا آسیب دیدن کاربران نخواهند شد. با این وجود، حضور آن‌ها کاملا گویای آن است صفحه کلید کامپیوترها به هیچ وجه آیتم تمیزی نیست!

آسیب‌های وارد به خود صفحه کلید در اثر تمیز نکردن آن

تمیز نکردن صفحه کلید کامپیوتر

در بسیاری موارد، دلیل تمیز نکردن صفحه کلید یک کامپیوتر آن است که کلیدهای آن واقعا کثیف به نظر نمی‌رسند! با این وجود باید توجه کنید که این جرم‌های حاضر روی صفحه کلید، بسیار کوچک هستند؛ اما می‌توانند مشکلات بزرگی را برای سلامت شما ایجاد کنند.

در عین حال، نوع دیگری از خطر هم در خصوص کیبوردها وجود دارد که بیش از هرچیز گریبانگیر خود صفحه کلید و کلیدهای آن است. این خطر در اثر جمع شدن گرد و غبار و کثیفی زیر کلیدهای کیبورد اتفاق می‌افتد.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که پای میز کار خود غذا می‌خورید، تقریبا باید مطمئن باشید که بخشی از غذایتان درون کیبورد نفوذ می‌کند. جمع شدن این خرده غذاها و سایر موارد زیر می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات فراوانی شود.

فاصله بین کلیدهای کیبورد آنقدر بزرگ هستند که ذرات ریزی مثل گرد و غبار، خرده‌های غذا، شوره سر یا سایر موارد از میانشان عبور کرده و زیر کلیدها جمع شوند. در این صورت ممکن است حتی فشردن کلیدها در برخی شرایط با مشکل روبرو شود!

برخی صفحه کلیدها از دکمه‌های جداشونده برخوردار بوده و تمیز کردن آن‌ها بسیار راحت‌تر است. با این وجود، تمیز کردن برخی دیگر از کیبوردها بسیار سخت و دشوار بوده و نیازمند تلاش بیشتری خواهد بود. در ادامه می‌توانید با روش روتین تمیز کردن صفحه کلید آشنا شوید.

چگونه و در چه زمانی باید صفحه کلید کامپیوتر را تمیز کنیم؟

نحوه تمیز کردن کیبورد

اگر بخش‌های بالا باعث شده که از لمس کردن صفحه کلید بترسید، باید بدانید که قضیه آن‌قدر هم که گمان می‌کنید، خطرناک نیست! دکتر دیانا زوکرمن، متخصص حوزه بهداشت در خصوص نکات ایمنی هنگام کار کردن با کیبورد اشاره کرده که استفاده از شوینده‌های ساده، مهم‌ترین راه دفاع در برابر میکروب‌های مضر صفحه کلید کامپیوتر است.

بنابراین اگر قبل از نشستن پشت کامپیوتر خود دستتان را با آب و صابون تمیز بشویید، احتمال انتقال آلودگی به دست شما در دفعات بعدی استفاده به‌مراتب پایین‌تر خواهد بود.

در همین خصوص، کمپانی صاحب‌نام اچ پی به کاربران توصیه می‌کند که هر هفته زمانی را برای تمیز کردن کیبورد مکانیکی خود اختصاص دهد. این زمان می‌تواند آخر هفته باشد که فشار کاری روی فرد و کیبورد نیست و می‌توان راحت‌تر به تمیزی آن فکر کرد!

روش صحیح تمیز کردن کیبورد به این صورت است که ابتدا سیم اتصال را از پشت کامپیوتر خارج کرده و سپس صفحه کلید را وارونه می‌کنید تا گرد و غبار و جرم‌های حاضر در آن خارج شوند. پس از اطمینان از این که تمامی جرم‌های درشت دستگاه خارج شدند، نوبت به استفاده از جاروبرقی یا برس برای تمیز کردن دقیق‌تر کلیدهای صفحه کلید و درزهای آن می‌رسد!

البته در صورتی که مدت زیادی از تمیز کردن صفحه کلید برای آخرین بار می‌گذرد، باید تدابیر خاصی را رعایت کنید. در این شرایط باید تک تک کلیدهای کیبورد مکانیکی جدا شده و درون ظرفی پر از آب و ماده شوینده قرار گیرد. در این زمینه هم اچ پی، شش ساعت قرار دادن سر کلیدها در ترکیب آب و مایع ظرفشویی را پیشنهاد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

چگونه صفحه کلید کامپیوتر یا لپ تاپ خود را تمیز کنیم؟

البته باید توجه کنید که همانند هر نوع تمیز کردن دیگر، برای کیبوردها هم شستشوی کوتاه در بازه‌های زمانی کوتاه بسیار بهتر از یک بار شستشو در چند ماه است! بنابراین اگر قصد ندارید با عواقب تلخ احتمالی تمیز نکردن کیبورد روبرو شوید، بهتر است هر چند هفته یک بار چندین دقیقه برای تمیز کردن آن وقت بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*