میزان ایمنی خودرو کوچک و بزرگ

بزرگ یا کوچک: کدام خودرو در جاده ایمن تر است؟

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد ابعاد خودرو چقدر در ایمنی آن نقش ایفا می‌کند. در ادامه می‌بینیم بین خودروهای کوچک و بزرگ، کدام در جاده ایمن ترند.

ایمنی یک خودرو به عوامل متعدد بستگی دارد؛ از شیوه طراحی و مهندسی و کیفیت ساخت تا سیستم‌های ایمنی به کار رفته داخل خودرو. با این حال، پیش از اینکه به این سطح از مسئله برسیم، این سوال مطرح است که اتومبیل‌های کوچک‌تر در جاده ایمن ترند یا نمونه‌های بزرگ‌تر؟ در ادامه نگاهی به نتیجه مطالعه‌ای معتبر خواهیم داشت که می‌تواند دید مناسبی از میزان ایمنی خودروها بسته به ابعادشان به ما ارائه بدهد.

اندازه چقدر در ایمنی خودرو تاثیرگذار است؟

میزان ایمنی خودرو کوچک و بزرگ

بررسی‌های «موسسه بیمه ایمنی بزرگراه» (Insurance Institute for Highway Safety) در ایالات متحده که بیشتر با نام IIHS شناخته می‌شود، نشان می‌دهد خودروهای کوچک‌تر در طول زمان سطح ایمنی پایین‌تری را از خود نشان داده‌اند. به‌عنوان مثال، میتسوبیشی میراژ و هیوندای اکسنت که هر دو محصولات جمع و جور شهری‌اند، بیشترین آمار فوتی در تصادفات را ثبت کرده‌اند.

میراژ و اکسنت به ترتیب 950 کیلوگرم و 1215 کیلوگرم وزن دارند و در طرف مقابل، خودرویی مثل تویوتا کرولا که در لیست غیرایمن‌ترین خودروها نیست، دارای وزن 1340 کیلوگرمی است. گذشته از این، حداقل بر اساس آمار و ارقام این موسسه غیرانتفاعی در آمریکا، شاسی بلندهای بزرگ‌تر و به‌صورت کلی همه خودروهای بزرگ‌تر توانایی بیشتر خود در محافظت از سرنشینان حین تصادف را ثابت کرده‌اند؛ نشان به آن نشانی که سدان‌های لوکس بزرگ لکسوس ES 350 و مرسدس بنز کلاس E به‌همراه شاسی بلندهای بی ام و ایکس 3 و نیسان پث فایندر آمار فوتی فوق‌العاده پایینی داشته‌اند.

میزان ایمنی خودرو کوچک و بزرگ

البته این لزوماً به این معنا نیست که فقط خودروهای لوکس سایز بزرگ از ایمنی بیشتری برخوردارند و افرادی که پشت فرمان سدان‌ها و هاچ بک‌های جمع و جور می‌نشینند باید قید ایمنی را بزنند. مثال نقض این موضوع، تویوتا پریوس مدل 2023 است که بالاترین امتیازها از لحاظ ایمنی را از IIHS دریافت کرده. سدان دیگر تویوتا یعنی کرولا مدل 2023 و همچنین هوندا سیویک هم در تست‌های تصادف به نوبه خود سربلند بیرون آمده‌اند. حتی هیوندای آیونیک 6 با وزن 1539 تا 2093 کیلوگرمی (که برای یک خودرو الکتریکی اصلاً وزن بالایی نیست)، امتیاز بالایی را از موسسه IIHS کسب کرده است.

در نهایت، بر اساس بررسی‌های این موسسه آمریکایی، در برخی از موارد خودروهای کوچک در تصادفات آسیب‌پذیرترند ولی این یک قاعده همیشگی نیست. همچنین این نکته جای توجه دارد که حداقل برای رسیدن به یک جمع‌بندی نسبی درباره ایمنی خودروها باید آمار و ارقام مختلف را زیر ذره‌بین برد. حالا نظر شما کاربران گجت نیوز در این باره چیست؟ به نظرتان چه نوع خودروهایی ایمنی بیشتری در انواع حوادث دارند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*