گروک (Grok)، هوش مصنوعی کمپانی xAI ایلان ماسک

گروک، هوش مصنوعی ایلان ماسک با ادعاهای بزرگ رونمایی شد

کمپانی xAI ایلان ماسک بالاخره از هوش مصنوعی خود با نام گروک رونمایی کرد. Grok برای رقابتی سرسختانه با بقیه مدل‌های AI مثل GPT آمده است.

ایلان ماسک، چهره مطرح حوزه فناوری روز جمعه از عرضه مدل هوش مصنوعی کمپانی xAI خود خبر داد که خیلی از علاقه‌مندان را برای اولین محصول این کمپانی مرموز به هیجان انداخت. او xAI را بیش از 6 ماه قبل در پی موج به راه افتاده به‌خاطر چت بات ChatGPT تاسیس کرد تا به نوبه خود در عرصه هوش مصنوعی قدم بردارد. جدیدترین اخبار تکنولوژی حکایت از این دارند که بالاخره موعد فرا رسیده و «گروک» (Grok) به‌عنوان چت بات هوش مصنوعی xAI رسماً معرفی شده است.

معرفی گروک، هوش مصنوعی کمپانی ایلان ماسک

گروک (Grok)، هوش مصنوعی کمپانی xAI ایلان ماسک

بنا به توییت حساب کاربری رسمی xAI، گروک یک هوش مصنوعی توسعه یافته تحت تاثیر از «راهنمای مسافران مجانی کهکشان»، اثر داگلاس آدامز است؛ رمانی علمی‌تخیلی که ایلان ماسک در گذشته از علاقه شدید خود به آن گفته بود. همچنین ادعا شده است که این چت بات می‌تواند تقریباً به هر نوع سوالی پاسخ بدهد و حتی یک قدم جلوتر از این، به کاربر پیشنهاد بدهد که پرسش چه سوالاتی می‌تواند به اطلاعات او اضافه کند.

نکته جالبی که در توییت مذکور به آن اشاره شده، شیوه متفاوت پاسخ‌دهی Grok است. کمپانی xAI می‌گوید که هوش مصنوعی آن به جواب مستقیم و سر راست به سوالات بسنده نمی‌کند و پرسش‌های کاربران را با چاشنی شوخ‌طبعی یا شاید بازیگوشی جواب می‌دهد. به همین دلیل، استفاده از آن را برای کسانی که پذیرای چنین رویکردی نیستند توصیه نمی‌کند.

چت بات ChatGPT که به نوعی پروژه‌ای پیشگامانه در عرصه هوش مصنوعی بوده، علی‌رغم همه ویژگی‌های چشمگیر خود، در ابتدا فقط از اتفاقات رخ داده تا سال 2021 آگاهی داشت. با این حال، گروک به‌واسطه پلتفرم ایکس یا همان توییتر سابق، از همین الان نسبت به اتفاقات روز دنیا آگهی دارد و در نتیجه این در پاسخ‌های آن تاثیر می‌گذارد. این قابلیتی است که xAI آن را «مزیتی منحصر به فرد و اساسی» معرفی می‌کند. البته باید ذکر کرد که «بارد» (Bard)، هوش مصنوعی گوگل هم به اینترنت و به دنبال آن، اطلاعات روز دسترسی داشته است.

گروک (Grok)، هوش مصنوعی کمپانی xAI ایلان ماسک

تصویری به اشتراک گذاشته شده از گروک توسط ایلان ماسک

به گفته xAI، گروک نتیجه تنها 2 ماه آموزش (همان پروسه Training) بوده و در مقطع کنونی در فاز بتا به سر می‌برد. با وجود این، همان‌طور که این کمپانی هم خاطرنشان کرده است، انتظار می‌رود هر هفته با بازخوردهای به دست آمده از تعامل با کاربران بهتر از قبل شود. در وب‌سایت این کمپانی هم آمده است که طی ماه‌های آتی قابلیت‌های جدیدی به گروک اضافه خواهد شد.

شرکت تازه‌تاسیس ایلان ماسک همچنین نتایج بنچمارک‌های گروک را به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهند این هوش مصنوعی جدید در انجام فعالیت‌های مختلف بهتر از مدل‌های هم‌رده خود از جمله GPT-3.5 عمل کرده است. در واقع، فقط مدل‌هایی عملکرد بهتری از آن داشته‌اند که با داده‌های خیلی بیشتری آموزش داده شده‌اند و GPT-4 هم یکی از این نمونه‌ها است.

هوش مصنوعی گروک در اختیار مشترکین پریمیوم پلاس پلتفرم ایکس (با هزینه ماهانه 16 دلار) قرار خواهد گرفت، ولی هم‌اکنون فقط در دسترس تعداد محدودی از کاربران در ایالات متحده قرار دارد. شما کاربران گجت نیوز درباره اولین محصول شرکت xAI چطور فکر می‌کنید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*