هدفون رو گوشی یا دور گوشی

هدفون رو گوشی یا دور گوشی ؛ از تفاوت‌ها تا مقایسه ارزش خرید

هدفون های رو گوشی در مقایسه با هدفون‌های دور گوشی چه مزایا و چه معایبی دارند؟ اگر قصد خرید هدفون دارید، حتما این مطلب را مطالعه کنید.

آیا قصد خرید یک جفت هدفون بی سیم یا سیمی را دارید؟ جدا از مشخصات و ویژگی‌های آن، یکی از اولین تصمیماتی که باید بگیرید این است که آیا می‌خواهید این هدفون رو گوشی باشد یا دور گوشی؟ کدام یک ارزش خرید دارد؟

هرکدام از این هدفون‌ها معایب و مزایای خود را دارند و برای استفاده در محیط‌های متفاوتی مناسبند. بنابراین کدام یک را باید انتخاب کنیم؟ در اینجا به مقایسه و بررسی تفاوت‌های میان هدفون رو گوشی و دور گوشی پرداخته‌ایم که مطالعه‌ی آن انتخاب را برای شما آسان‌تر می‌کند.

هدفون رو گوشی یا دور گوشی ؛ کدام یک؟

قبل از بررسی تفاوت‌های میان این دو هدفون، ابتدا بهتر است بدانید که منظور از رو گوشی یا دور گوشی دقیقا چیست؟

بیشتر بخوانید:

پردازنده های کوالکام S7 و S7 پرو نسل 1، دنیای هدفون‌ها را زیر و رو می‌کنند

هدفون دور گوشی همانطور که از نامش پیداست، به آن دسته از هدفون‌هایی گفته می‌شود که بالشتک‌های آن به طور کامل گوشی شما را در برمی‌گیرند. در نتیجه، با استفاده از آن یک تجربه شنیداری عمیق و محصور خواهید داشت. در طرف مقابل، هدفون های رو گوشی دارای ایرکاپ با پد‌های نسبتا کوچک‌تری هستند، ایرکاپ این نوع هدفون‌ها به جای احاطه کردن کل گوش روی آن قرار می‌گیرند.

تفاوت های عمده هدفون رو گوشی و دور گوشی

اکنون که متوجه منظور از هدفون رو گوشی و دور گوشی را متوجه شدیم، وقت آن است که تفاوت‌های این دو نوع هدفون را بررسی کنیم.

هدفون رو گوشی یا دور گوشی

راحتی و تناسب

یکی از اولین چیزهایی که باید هنگام خرید هدفون‌های رو گوشی و دور گوشی در نظر گرفت راحتی و تناسب آن‌هاست. هدفون‌های Over ear از لحاظ راحتی جزو بهترین‌ها هستند و به دلیل ایرکاپ‌های بزرگ آن که کل گوش را احاطه می‌کنند و داشتن پدهای نرم و لطیف، بسیار راحت هستند.

این مدل هدفون به دلیل داشتن ایرکاپ‌های بزرگ برای گوش‌ها بسیار مناسب هستند و از فشار روی گوش جلوگیری می‌کنند. همچنین وزن به طور مساوی در سطح نسبتا بزرگی توزیع می‌شود. از این رو، استفاده از آن در مدت زمان طولانی هیچ اذیتی برای افراد ندارد.

در مقابل، هدفون‌های On ear دقیقا روی گوش قرار می‌گیرند، که این مسئله باعث می‌شود استفاده طولانی مدت از این هدفون اذیت کننده باشد. همچنین، در بیشتر موارد، وزن هدست مستقیما روی گوش شما متمرکز می‌شود. از این رو افرادی که گوش‌های نسبتا بزرگی دارند هنگام استفاده از این هدفون‌ها احساس خوبی ندارند. پس به طور خلاصه اگر بخواهیم این دو نوع هدفون را از نظر راحتی با هم مقایسه کنیم، بدون شک هدفون دور گوشی گزینه‌ی بسیار راحت‌تری است.

عایق صدا

به جز هدفون‌های پشت باز، هدفونی که انتخاب می‌کنید بایستی عایق صوتی خوبی را داشته باشد. اگر محصولی که شما انتخاب کرده‌اید عایق صدای خوبی نداشته باشد، صدای محیط بیشتر به گوش می‌رسد و اینگونه هدفون نمی‌تواند صدای عمیقی را به شما ارائه دهد.

هدفون رو گوشی یا دور گوشی

در حال حاضر، هدفون های دور گوشی در مقایسه با رو گوشی‌ها عایق صدای بهتری دارند. به هر حال، این نوع هدفون‌ها کل گوش شما را در برمی‌گیرند و به‌طبع هنگام استفاده از آن، صدای خارجی بسیار کمتری به گوش می‌رسد.

در مقابل، هدفون‌هایی که روی گوش قرار می‌گیرند، نمی‌توانند مهر و موم مورد نیاز برای ایزوله سازی مناسب نویز را ایجاد کنند. این بدان معناست که شما هنگام استفاده از این نوع هدفون‌ها می‌توانید صحبت‌ها و صداهای محیط اطراف خود را بشنوید. در نتیجه، با داشتن این مدل‌ها نمی‌توانید تجربه شنیداری عمیقی داشته باشید.

حذف نویز فعال (ANC)

حذف نویز فعال در هر دو نوع هدفون دیده می‌شود، با این حال، بازدهی ANC در بین آن‌ها متفاوت است. این که یک هدفون تا چه اندازه می‌تواند صداهای محیط اطراف شما را به خوبی حذف کند، به نحوه مهر و موم شدن آن بستگی دارد.

هدفون رو گوشی یا دور گوشی

از آنجا که هدفون‌ دور گوشی به خوبی گوش‌های شما را احاطه می‌کند، پس حذف نویز فعال بهتری را ارائه می‌کنند. اما این به این معنی نیست که هدفون های رو گوشی نمی‌توانند ANC خوبی داشته باشند. با این حال، هدفون‌هایی که روی گوش قرار می‌گیرند در حذف نویز فعال بهتر عمل کرده و گزینه‌ی عالی برای مسافران هستند.

کیفیت صدا

کیفیت صدا هم مانند سایر عوامل، در هدفون های رو گوشی و دور گوشی متفاوت است. هدفون‌های Over ear می‌توانند صدای گسترده‌تری را ارائه دهند. بزرگ بودن ایرکاپ آن‌ها باعث می‌شود که از درایورهای بزرگتری برخوردار باشند، از این رو درایورهای بزرگ می‌توانند صدای دقیق و غنی‌تری را ارائه دهند.

در مقایسه، هدفون‌های On ear با آنکه هدفون‌های خوبی بنظر می‌رسند، اما صدای آن‌ها گستردگی کمتری نسبت به دور گوشی‌ها دارند. علاوه بر این، بیس هدفون رو گوشی نسبت به هدفون‌های دور گوشی ضعیف‌تر است.

قابلیت حمل

یکی از عوامل مهمی که باعث برتری هدفون‌های رو گوشی می‌شود، حمل راحت آن‌هاست. این نوع هدفون‌ها ایرکاپ‌های جمع و جور و سبکی دارند، از این رو به راحتی در کوله پشتی قرار می‌گیرند. در بیشتر موارد، هدفون های رو گوشی به دلیل داشتن ساختار سبک و طراحی تاشو، حمل راحت‌تری دارند.

هدفون رو گوشی یا دور گوشی

در مقابل، هدفون‌های دور گوشی کل گوش را کاور کرده و سایز بزرگی دارند و در نتیجه نسبت به رو گوشی‌ها فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. با آنکه برخی از مدل‌های آن تاشو هستند، اما در هر حال بزرگ بودن ایرکاپ‌ها باعث می‌شود سخت‌تر در کوله پشتی جا شوند.

هدفون های رو گوشی یا دور گوشی

در نتیجه، اگر بخواهید راحتی، عایق صدا، کیفیت صدا و حذف نویز را در اولویت قرار دهید، هدفون های دور گوشی گزینه‌های مناسب‌تری هستند. اما اگر می‌خواهید هر جا که می‌روید هدفون خود را نیز با خود ببرید و این مسئله برایتان حائز اهمیت است، بهتر است یک جفت هدفون رو گوشی تهیه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*