هوشمندسازی در صنایع

نشست مدیران ارشد شرکت ملی گاز و همراه اول درباره هوشمندسازی در صنایع

صبح امروز، چهارشنبه 24 آبان ماه 1402، مدیران ارشد شرکت ملی گاز ایران ضمن بازدید از مرکز مانیتورینگ پیشرفته عملیات شبکه همراه اول، با مدیران اپراتور همراه اول درباره هوشمندسازی در صنایع به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

هیات متشکل از مدیران ارشد شرکت ملی گاز ایران در صبح امروز، چهارشنبه 24 آبان 1402 نشستی را با مدیران ارشد سازمانی و فنی و توسعه شبکه همراه اول در برج همراه برگزار کردند و در این نشست، مدیران این دو شرکت به بحث و گفت‌وگو و تبادل نظر درباره آخرین روندهای جهانی و مقولات هوشمندسازی در صنایع مختلف از جمله صنعت انرژی پرداختند.

دستاوردهای همراه اول در حوزه هوشمندسازی در صنایع

مقوله هوشمندسازی در نظر مدیران شرکت ملی گاز ایران از اهمیت زیادی برخوردار است و همراه اول نیز در حوزه هوشمندسازی ورتیکال‌های مختلف از جمله انرژی، جزو پیشگامان کشور محسوب می‌شود. به همین دلیل رویکرد این گفت‌وگوهای دو جانبه بر سر هوشمندسازی در صنعت گاز با تکیه بر ظرفیت‌های فناورانه بود.

حمید بهروزی، قائم‌مقام مدیرعامل همراه اول در این نشست به حدود 70 میلیون مشترک فعال در شبکه همراه اول با بیش از 30 هزار سایت ارتباطی در کشور اشاره کرد و جایگاه اپراتور اول تلفن همراه در کشور را بیان نمود. وی در ادامه افزود با تکیه بر وسعت شبکه‌ای که همراه اول در اختیار دارد، به سوی توسعه سرویس‌های دیجیتال بومی پیش رفته‌ایم و خدمات جدیدی را به مشترکان تلفن همراه ارائه می‌کنیم.

حمید بهروزی خاطرنشان کرد پلتفرم شاد یکی از این سرویس‌ها است که در دوران پاندمی کرونا به سرعت توسعه پیدا کرد و به‌لطف آن، فرایند تحصیل دانش‌آموزان در دوران کرونا حتی برای یک روز هم با وقفه مواجه نشد. پلتفرم شاد یکی از بزرگترین دستاوردهای حوزه دیجیتال محسوب می‌شود و روزانه شاهد لاگین بیش از 10 میلیون مشترک در راس ساعت مشخصی بودیم و زیرساخت‌های این بستر توانستند تحمل این بار ترافیکی را داشته باشند.

قائم‌مقام مدیرعامل همراه اول در ادامه صحبت‌های خود از عقد قرارداد با سه شرکت تولیدکننده آنتن داخلی خبر داد و اضافه کرد به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از خروج ارز، ما در دو سه سال گذشته به این سمت قدم برداشته‌ایم و حدود 1100 میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. وی در خصوص پروژه‌های هوشمندسازی قبلی اپراتور اول تلفن همراه اظهار کرد:

بیشتر پروژه‌ها به‌خصوص پروژه فهام (فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی) در حوزه انرژی، رویکردی مبتنی بر اتصال صرف داشته‌اند. این در حالی است که به‌منظور هوشمندسازی و اقداماتی مانند مدیریت مصرف در نقاط اوج، به تحلیل داده‌ها و ارائه مدل‌هایی برای مدیریت هوشمند نیاز داریم و پیشنهادهایی را در این زمینه برای کارفرمایان ارائه می‌کنیم. باید فراتر از اتصال رفت و ما آمادگی کامل داریم که شرکت ملی گاز را در مسیر هوشمندسازی تا رسیدن به نقطه مطلوب، همراهی کنیم.

مدیران ارشد سازمانی همراه اول در ادامه‌ی این نشست، مگاپروژه‌های اپراتور اول تلفن همراه در حوزه‌های انرژی، شهر هوشمند، لجستیک و حمل و نقل، سلامت، کشاورزی و سبک زندگی را تشریح کردند. همچنین برخی از دستاوردهای این مگاپروژه‌ها در قالب هوشمندسازی مدیریت مصرف انرژی آب، برق و گاز با تجهیزات هوشمند، لجستیک، مانیتورینگ کانتینری، خودرو متصل، اپراتوری سلامت، مراکز خرید هوشمند، هوشمندسازی المان‌های سایت‌های همراه اول از جمله کنتور هوشمند برق و گردشگری ارائه شدند.

فناوری NB-IoT هم به‌عنوان یک راهکار امن و پایدارتر مبتنی بر شبکه‌های نسل چهارم در این نشست ارائه شد. امکان افزایش پوشش، افزایش ظرفیت و کاهش مصرف باتری در ارتباط ماشین به ماشین از جمله مزایای این فناوری هستند. فناوری NB-IoT راهکاری است که در سطح وسیع توسط بیشتر اپراتورهای بین‌المللی با استقبال مواجه شده و در صنایع گوناگون مثل انرژی، شهر و خانه هوشمند و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیران شرکت ملی گاز ایران نیز در جریان این نشست با مدیران همراه اول به بازدید از مرکز مانیتورینگ پیشرفته عملیات شبکه همراه اول پرداختند. مدیریت مرکزی و یکپارچه، نظارت بی‌وقفه بر عملکرد و کارایی المان‌ها و واحدهای شبکه و ارائه گزارش‌های آماری و اطلاعات تحلیلی از جمله وظایف این مرکز به‌شمار می‌روند. یک مرکز مجزای دیگر با داشبورد لحظه‌ای برای مواقع ضروری و حساس نیز در دل این مرکز قرار گرفته تا بتواند در مواقع ضروری و بحرانی، پایداری شبکه را حفظ کند.

در حال حاضر نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق تا روز 26 آبان ماه در نمایشگاه بین‌الملی تهران در حال برگزاری است و برخی از دستاوردهای همراه اول در بخش هوشمندسازی حوزه انرژی نیز در این رویداد به نمایش گذاشته شده‌اند. همراه اول به‌عنوان یکی از پرچمداران ارائه راهکارهای هوشمندسازی اکوسیستم انرژی، با توجه به جایگاه خلاقیت و ارائه راهکارهای هوشمندانه از سوی اجزای اکوسیستم انرژی در تهیه، تامین و عرضه به همه مشترکان صنعتی، خانگی، تجاری و کشاورزی که در شکل‌دهی به اکوسیستم مدیریت مصرف انرژی تاثیرگذار هستند، در نمایشگاه بین‌الملی صنعت برق حاضر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*