مقایسه آیفون ۱۴ پرو با آیفون ۱۵ پرو

مقایسه آیفون ۱۴ پرو با آیفون ۱۵ پرو؛‌ آیا واقعا ارزش ارتقا دارد؟

در اینجا با مقایسه آیفون ۱۴ پرو با آیفون ۱۵ پرو از نظر فنی، طراحی و امکانات، می‌فهمید که آیا ارتقا از نسل قبلی آیفون ارزشش را دارد یا خیر.

تغییراتی که اپل روی گوشی آیفون ۱۵ پرو خودش ایجاد کرده، بیشتر جنبه ظاهری دارند. به‌طور مثال از فریمی تیتانیومی استفاده کرده که علاوه بر مقاومت و استحکام بیشتر، وزن کمتری هم نسبت به فولاد ضد زنگ دارد. اما وقتی در زیر قاب این گوشی جستجو می‌کنیم هم تغییراتی را می‌بینیم که برای کاربران حرفه‌ای مهم است. به‌طور مثال در اینجا از نخستین تراشه ۳ نانومتری موبایل در جهان استفاده شده، دومین نسل چیپ Ultra Wideband برای ارتباط با دستگاه‌های اطراف به‌کار رفته و انبوهی از پیشرفت‌های نرم افزاری برای بهبود سیستم دوربین انجام شده است.

آخرین پرچمدار اپل همچنین کمی کوچک‌تر و سبک‌تر هم شده که خبر خوبی برای طرفداران گوشی‌های جمع‌و‌جور است. اما با تمام این تفاسیر قیمت بالاتری نسبت به نسل قبلی دارد. اگر صاحب یک مدل آیفون ۱۴ پرو هستید و می‌خواهید ببینید که آیا ارتقا به آیفون ۱۵ پرو ارزشش را دارد یا خیر، ما با مقایسه بین این دو گوشی به پرسش‌های شما پاسخ خواهیم داد.

مقایسه آیفون ۱۴ پرو با آیفون ۱۵ پرو

اول از همه بد نیست جدول مشخصات فنی این دو مدل را کنار هم بگذاریم و ببینیم که روی کاغذ چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

مقایسه آیفون ۱۴ پرو با آیفون ۱۵ پرو

مشخصات فنی

مدل گوشیآیفون ۱۵ پروآیفون ۱۴ پرو
وزن۱۸۷ گرم۲۰۶ گرم
ابعاد۱۴۶.۶ در ۷۰.۶ در ۸.۲۵ میلی‌متر۱۴۷.۵ در ۷۱.۵ در ۷.۸۵ میلی‌متر
اندازه نمایشگر۶.۱ اینچ
Super Retina XDR OLED
Dynamic Island
تراکم پیکسلی 460ppi
True Tone
اوج روشنایی ۲،۰۰۰ نیت
محافظ Ceramic Shield
۶.۱ اینچ
Super Retina XDR OLED
Dynamic Island
تراکم پیکسلی 460ppi
True Tone
اوج روشنایی ۲،۰۰۰ نیت
محافظ Ceramic Shield
رزولوشن نمایشگر۲۵۵۶ در ۱۱۷۹ پیکسل۲۵۵۶ در ۱۱۷۹ پیکسل
سیستم عاملiOS 17iOS 16 قابل ارتقا به iOS 17
حافظه۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگ، ۱ ترابایت۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگ، ۱ ترابایت
اسلات microSDخیرخیر
پردازندهA17 Pro
پردازنده مرکزی ۶ هسته‌ای
پردازشگر گرافیکی ۶ هسته‌ای
A16 Bionic
پردازنده مرکزی ۶ هسته‌ای
پردازشگر گرافیکی ۵ هسته‌ای
رم۸  گیگ۶ گیگ
دوربین
  • ۴۸ مگاپیکسلی اصلی
  • ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با زوم اپتیکال ۳ برابری
  • ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید
  • سلفی ۱۲ مگاپیکسلی
  • Smart HDR 5 برای تصاویر
  • کنترل فوکوس و عمق
  • Night Mode
  • Deep Fusion
  • Photonic Engine
  • Apple Pro RAW
  • ۴۸ مگاپیکسلی اصلی
  • ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با زوم اپتیکال ۳ برابری
  • ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید
  • سلفی ۱۲ مگاپیکسلی
  • Smart HDR 4 برای تصاویر
  • کنترل فوکوس و عمق
  • Night Mode
  • Deep Fusion
  • Photonic Engine
  • Apple Pro RAW
فیلمبرداریفیلمبرداری 4K با نرخ ۲۴/۲۵/۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه
فیلمبرداری اسلوموشن
Night Mode Time-lapse
ضبط ویدیوهای Log
سیستم انکودینگ Academy Color
فیلمبرداری 4K با نرخ ۲۴/۲۵/۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه
فیلمبرداری اسلوموشن
Night Mode Time-lapse
بلوتو۵.۳۵.۳
پورتUSB تایپ C با استاندارد USB 2.0لایتنینگ با استاندارد USB 2.0
گواهی ضد آبIP68
حداکثر عمق ۶ متری آب به مدت ۳۰ دقیقه
IP68
حداکثر عمق ۶ متری آب به مدت ۳۰ دقیقه
باتری۳۲۷۴ میلی‌آمپر ساعتی
شارژ سریع ۲۰ وات (۵۰ درصد در ۳۰ دقیقه)
شارژ بی‌سیم MagSafe و Qi2
۳۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
شارژ سریع ۲۰ وات (۵۰ درصد در ۳۰ دقیقه)
شارژ بی‌سیم MagSafe و Qi
رنگ‌بندی
  • Natural Titanium
  • Blue Titanium
  • White Titanium
  • Black Titanium
  • Deep Purple
  • Gold
  • Silver
  • Space Black

طراحی و نمایشگر

یکی از بدیهی‌ترین و بزرگ‌ترین تغییراتی که اپل با آیفون ۱۵ پرو به گوشی‌های پرچمدارش افزود، ساختار تیتانیومی برس خورده است که جایگزین فریم فولاد ضد زنگ نسل قبلی را می‌گیرد. گوشی جدید از لبه‌های گردتری برخوردار است که در دست گرفتن دیوایس را راحت‌تر می‌کند. این اتفاق خوبی است، چرا که لبه‌های آیفون ۱۴ پرو در مقایسه با آیفون ۱۵ پرو، خیلی تیزتر بود و ممکن بود دست‌های کاربر را خسته کند.

مقایسه آیفون ۱۴ پرو با آیفون ۱۵ پرو

مقایسه آیفون ۱۴ پرو با آیفون ۱۵ پرو

قضیه وقتی جذاب می‌شود که بدانید اپل توانسته ابعاد آیفون ۱۵ پرو را بدون نیاز به کاهش اندازه نمایشگر، کمتر کند. وزن این دستگاه نیز حالا از ۲۰۶ گرم نسل قبلی، به ۱۸۷ گرم کاهش پیدا کرده که در دنیای موبایل اختلاف چشمگیری است. اما در اینجا فریم تیتانیومی برس خورده، جذاب‌ترین چیزی است که وجود دارد. استفاده از تیتانیوم به اپل اجازه داده تا آیفون‌هایش را بدون آنکه آسیبی به یکپارچگی طراحی گوشی وارد شود، نازک‌تر از همیشه طراحی کند. در زیر آن هم ساختاری از جنس آلومینیوم ۱۰۰ درصد بازیافتی استفاده کرده است.

اپل می‌گوید ترکیبی از تیتانیوم و آلومینیوم، به آن‌ها اجازه داده تا تعادل را در ظرافت طراحی محصولشان رعایت کنند. در حالی که تیتانیوم استحکام و دوام بالایی دارد و وزن را هم مدیریت می‌کند، آلومینیوم برای کنترل دما و تسهیل تعویض پنل شیشه‌ای پشتی در صورت لزوم، مؤثر است. حاشیه‌های باریک‌تر صفحه هم اپل را قادر ساخته تا بدون نیاز به کاهش اندازه نمایشگر، ابعاد iPhone 15 Pro را بکاهد.

مقایسه آیفون ۱۴ پرو با آیفون ۱۵ پرو

اما در مورد نمایشگر باید گفت که هیچ چیزی تغییر نکرده است. هر دو گوشی از پنل ۶.۱ اینچی Super Retina XDR با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برند. رزولوشن این نمایشگر ۲۵۵۶ در ۱۱۷۹ پیکسلی است که تراکم پیکسلی 460ppi را تشکیل می‌دهد، در حالی که اوج روشنایی آن به ۲۰۰۰ نیت می‌رسد. گرچه فناوری نمایشگر در نسل جدید پرچمدار اپل تغییری نکرده، اما آن هنوز هم یکی از بهترین پنل‌های نمایشگر دنیای موبایل است که به‌لطف لایه محافظی به‌نام “Ceramic Shield”، یکی از مستحکم‌ترین نمایشگرهای جهان نیز شناخته می‌شود.

عملکرد فنی و باتری

آیفون ۱۵ پرو در مقایسه با آیفون ۱۴ پرو از یک باتری نسبتا بزرگ‌تر بهره می‌برد. ولی این اختلاف به‌قدری نیست که بخواهد تأثیرگذار باشد. شما با هر دو این گوشی‌ها یک روز شارژدهی را تجربه خواهید کرد و اگر خیلی بخواهید از گوشی‌تان در طول روز کار بکشید، به شارژ در اواسط روز احتیاج پیدا می‌کنید.

مقایسه آیفون ۱۴ پرو با آیفون ۱۵ پرو

پردازنده، یکی از بخش‌هایی است که باعث شده آیفون جدید نه تنها نسبت به نسل قبلی بهتر شود، بلکه در صنعت موبایل بی‌رقیب باشد. پردازنده A17 Pro، نخستین تراشه ۳ نانومتری موبایل جهان است که مثل نسل قبلی از پردازنده مرکزی ۶ هسته‌ای بهره می‌برد، اما یک هسته به تعداد هسته‌های پردازشگر گرافیکی آن (۶ هسته‌ای) شده تا توان بالاتری را ارائه کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این تراشه ۱۰ درصد در پردازش فرامین بهتر عمل می‌کند، در حالی که موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای آن نیز با سرعت دو برابری از پس وظایف مبتنی بر هوش مصنوعی بر می‌آید.

شاید در پردازش پردازنده اصلی بین این دو گوشی تفاوت زیادی را حس نکنید، اما تفاوت اصلی در پردازشگر گرافیکی یا GPU آن‌هاست. موتور گرافیکی تراشه A17 Pro‌ اپل ۲۰ درصد سریع‌تر شده و پشتیبانی از Ray Tracing با شتاب سخت افزاری در بازی‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. این پردازشگر به توانی رسیده که حالا می‌تواند بازی‌های رده کنسولی مثل Assassin’s Creed Mirage و Resident Evil Village و Death Stranding را هم با گرافیک بی‌نظیری اجرا کند.

بیشتر بخوانید:

ادعای اپل به واقعیت پیوست؛ اجرای حیرت‌انگیز بازی کنسولی با آیفون 15 پرو + ویدیو

مقایسه آیفون ۱۴ پرو با آیفون ۱۵ پرو

گرچه iPhone 14 Pro هم یک گوشی توانمند و عالی است، اما نمی‌تواند از نظر قدرت گرافیکی به گرد پای نسل جدید برسد.

دوربین‌ها

اپل تغییری در سخت افزار دوربین آیفون جدید خودش نکرده است که شاید شما را ناامید کند. هر د و به سنسور دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض و یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با قدرت زوم ۳ برابری اپتیکال مجهز هستند. این دو گوشی می‌توانند ویدیوهایی با وضوح 4K‌، نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و Dolby Vision HDR‌بگیرند. علاوه بر این ویدیوهای خام ProRes را هم با رزولوشن و نرخ فریم مشابه ضبط می‌کنند. دوربین جلوی ۱۲ مگاپیکسلی True Depth هم تغییری نکرده و از همان سخت افزار قبلی استفاده می‌کند که به‌لطف آن قادر به فیلمبرداری ویدیوهای Dolby Vision HDR‌ با وضوح 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه‌ای است.

مقایسه آیفون ۱۴ پرو با آیفون ۱۵ پرو

علیرغم شباهت در بخش سخت افزاری، اپل نرم افزار دوربین گوشی جدیدش را ارتقا داده تا عملکرد بهبود یافته‌تری نسبت به نسل قبلی داشته باشد. به‌طور مثال دوربین آیفون ۱۴ پرو تمایل زیادی به بیش از حد شارپ کردن تصاویر و از بین بردن رنگ و نور برخی نواحی داشت، در حالی که بررسی آیفون ۱۵ پرو نشان می‌دهد که دوربین این گوشی عکس‌های واقعی‌تر و متعادل‌تری را ثبت می‌کند.

آیفون ۱۵ پرو به کاربرانش اجازه می‌دهد عکس‌هایی با رزولوشن پیش‌فرض جدید و بالاتر ۲۴ مگاپیکسلی بگیرند که دو برابر عکس‌های پیش‌فرض ۱۲ مگاپیکسلی با فناوری پیکسل باینینگ ۴ به ۱ است. یکی دیگر از برتری‌ها این است که شما می‌توانید بدون نگرانی بابت اشغال حافظه داخلی گوشی خود، عکس‌هایی با رزولوشن کامل ۴۸ مگاپیکسلی بگیرید. عکس‌های فول رزولوشن به‌صورت پیش‌فرض با فرمت ProRAW ثبت می‌شدند که فضای ذخیره‌سازی را خیلی اشغال می‌کرد، اما حالا این تصاویر با فرمت فشرده شده HEIF روی گوشی ذخیره می‌شوند.

مقایسه آیفون ۱۴ پرو با آیفون ۱۵ پرو

اپل یک قابلیت جذاب را هم به سیستم عکاسی پرتره پرچمدار جدید خودش اضافه کرده که به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به انتخاب حالت Portrait، از سوژه عکسی با پس زمینه بوکه بگیرند. چرا که انتخاب حالت پرتره به‌صورت هوشمندانه توسط خود گوشی انجام خواهد شد. کاربران همچنین می‌توانند فاصله کانونی تصاویر معمولی غیر پرتره خودشان را هم بعدا از طریق گالری تغییر دهند تا فوکوس روی سوژه انجام شود.

کاربرانی که با گوشی خود فیلمبرداری حرفه‌ای انجام می‌دهند نیز می‌توانند به پشتیبانی دوربین iPhone 15 Pro از استاندارد جهانی انکودینگ Academy Color Encoding System که توسط Academy of Motion Picture, Arts and Sciences توسعه پیدا کرده، ببالند.

نرم افزار و قابلیت‌های ویژه

عمده‌ترین تفاوت گوشی‌های سری آیفون ۱۵ پرو در مقایسه با آیفون ۱۴ پرو، جایگزین شدن پورت شارژ قدیمی لایتنینگ با پورت جهانی USB تایپ C است. این پورت از استاندارد USB 3.0‌ بهره می‌برد که انتقال داده با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کند. این ۲۰ برابر سریع‌تر از سرعت انتقال داده با پورت لایتنینگ آیفون ۱۴ است. همچنین به‌لطف پورت USB-C، آیفون می‌تواند از شارژ معکوس نیز پشتیبانی کند و مثل یک پاوربانک، دیگر دستگاه‌های شما از جمله ایرپادز و اپل واچ را هم شارژ کند.

مقایسه آیفون ۱۴ پرو با آیفون ۱۵ پرو

یکی دیگر از پیشرفت‌های سخت افزاری قابل توجه گوشی، اضافه شدن دومین نسل چیپ UWB است. این چیپ اتصال بین دو آیفون با یکدیگر را سه برابر سریع‌تر از گذشته می‌کند و باعث تقویت اکوسیستم Find My می‌شود. همچنین درب‌ها را با قابلیتی به‌نام Precision Finding به‌روی گجت‌های پوشیدنی اپل باز می‌کند و به کاربران اپل واچ سری ۹ اجازه می‌دهد آیفون ۱۵ پرو گم شده خود را با استفاده از عناصر تصویری، لمسی و صوتی روی صفحه ساعت خود ببینند.

این گوشی همچنین نخستین گوشی هوشمند اپل است که از Thread، یک پروتکل منبع باز با هدف هماهنگی بین گجت‌های هوشمند خانگی با سیستم عامل، پشتیبانی می‌کند. Thread با استفاده از یک ویژگی رادیویی فعال و به امواج کم مصرف و پهنای باند کم متصل می‌شود تا دستگاه‌های هوشمند خانگی از لامپ گرفته تا قفل درب را به یکدیگر متصل کند.

جدیدترین آیفون اپل به‌لطف پشتیبانی از Wi-Fi 6E در بخش ارتباطات هم تقویت شده و حالا اتصال بی‌سیم با سرعت ۲ برابری را ارائه می‌کند. این همچنین نخستین گوشی اپل با پشتیبانی از NavIC، یک سیستم جهت‌یابی ماهواره‌ای توسعه یافته توسط سازمان تحقیقات فضایی هند است. کوالکام نیز چند سالیست که از این سیستم روی تراشه‌های سری اسنپدراگون خودش استفاده می‌کند.

مقایسه آیفون ۱۴ پرو با آیفون ۱۵ پرو

مقایسه آیفون ۱۴ پرو با آیفون ۱۵ پرو

در بخش نرم افزاری هم این گوشی به‌صورت پیش‌فرض با iOS 17 عرضه می‌شود. البته آیفون ۱۴ پرو هم این بروزرسانی و چندین بروزرسانی دیگر را دریافت می‌کند؛ بنابراین تفاوتی بین آن‌ها وجود نخواهد داشت. از برخی ویژگی‌های چشمگیر آی او اس ۱۷ باید به NameDrop‌ برای انتقال سریع شماره و اطلاعات مخاطب بین دو آیفون، حالت مستقل StandBy، ویجت‌های کاربردی در صفحه قفل و تغییرات مهمی در اپلیکیشن پیام‌رسان Messages اشاره کرد.

یک دکمه جدید به‌نام اکشن باتن (Action Button) به سمت چپ فریم گوشی آیفون ۱۵ پرو اضافه شده و جایگزین سوئیچ میوت صدا در آیفون ۱۴ پرو شده است. این دکمه می‌تواند با طیف وسیعی از شرتکات‌ها شخصی‌سازی شود تا با فشار دادنش اپلیکیشن یا فرمان مورد نظر شما اجرا شود. یکی از آن‌ها می‌تواند میوت کردن صدای گوشی هم باشد؛ بنابراین نه تنها چیزی را از دست نمی‌دهید، بلکه می‌توانید با این دکمه به امکانات گسترده‌تری هم دسترسی پیدا کنید. از بین گزینه‌های موجود برای تنظیم روی این دکمه باید به اجرای اپلیکیشن دوربین، چراغ قوه، مترجم زبان، حالت فوکوس و غیره اشاره کرد.

جمع‌بندی آیا از آیفون ۱۴ پرو به آیفون ۱۵ پرو ارتقا دهیم؟

چیپست A17 Pro‌ زیر قاب آیفون ۱۵ پرو ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای، به‌خصوص در بخش گیمینگ دارد. نرم افزار دوربین‌های این گوشی پیشرفت خوبی داشته (به‌خصوص در حالت پرتره)، طراحی تیتانیومی آن دلپذیر است و یک پورت USB-C برای نخستین بار روی آن جایگزین پورت‌های قدیمی لایتنینگ شده است.

اما در آن سمت آیفون ۱۴ پرو هم همچنان یک گوشی عالی است که می‌توانید حساب ویژه‌ای روی آن باز کنید. در واقع این گوشی از همان نمایشگر، دوربین و عمر باتری آیفون ۱۵ پرو بهره می‌برد. بنابراین اگر صاحب یک گوشی iPhone 14 Pro هستید، خیلی واجب نیست که آن را به مدل جدیدتر ارتقا دهید. می‌توانید تا عرضه آیفون ۱۶ در سال آینده منتظر بمانید. اما اگر صاحب گوشی‌های آیفون ۱۳ به قبل هستید، می‌توانید با این ارتقا، از تغییرات بیشتری روی گوشی خودتان لذت ببرید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*