اپلیکیشن باتری گوشی اندرویدی

این 9 اپلیکیشن محبوب قاتل شارژ باتری گوشی اندرویدی شما هستند

شاید ندانید اما برخی از اپلیکیشن های اندرویدی محبوبی که هر روز از آن‌ها استفاده می کنیم، قاتل باتری گوشی شما هستند و شارژ آن را می‌بلعند!

امروزه گوشی‌های اندرویدی مدرن قدرتمندتر از همیشه بوده و بیشترین ظرفیت باتری را در اختیار دارند. با این وجود هنوز هم بسیاری افراد چندین بار در روز دنبال شارژر برای گوشی موبایل خود می‌گردند. دلیل آن است که قدرتمندتر شدن گوشی‌های موبایل باعث توسعه اپلیکیشن‌های قدرتمندتر و پرمصرف‌تری هم می‌شود که قادرند در یک چشم به هم زدن شارژ گوشی اندرویدی را خالی کنند. بنابراین ممکن است یک گوشی سال 2023 از لحاظ بهینه سازی سخت افزاری بسیار بهینه‌تر از گوشی دیگری متعلق به سال 2013 باشد، اما این برتری با مصرف بالاتر اپلیکیشن‌های مدرن خنثی شده و در نتیجه ممکن است میزان شارژدهی این دو گوشی با هم برابر شود!

به‌طور کلی اپلیکیشن‌ها از دو روش فعال و غیرفعال شارژ باتری گوشی شما را خالی می‌کنند. روش اول زمانی است که اپلیکیشن مربوطه روی گوشی در حال اجرا شدن بوده و شما در حال استفاده از آن هستید. نمونه‌ای از این حالت زمانی است که اپلیکیشن اینستاگرام باز بوده و شما در حال گشت و گذار در این شبکه هستید. از سوی دیگر، مصرف غیرفعال باتری هم مربوط به زمانی است که اپلیکیشن در پس‌زمینه گوشی فعال بوده و شما به‌طور مستقیم از آن استفاده نمی‌کنید.

برای آگاهی از میزان مصرف فعال و غیرفعال هر اپلیکیشن می‌توانید به بخش تنظیمات باتری گوشی اندرویدی خود مراجعه کنید و از آنجا میزان مصرف باتری فعال و غیرفعال هر اپلیکیشن را مشاهده نمایید. این کار با انتخاب نام اپلیکیشن مورد نظر در بخش مصرف باتری (Battery Usage) قابل مشاهده است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی از بهترین و محبوب ترین اپلیکیشن های فروشگاه گوگل پلی بالاترین مصرف باتری را هم دارند! بنابراین اگر شارژدهی گوشی موبایلتان برایتان اهمیت زیادی دارد ممکن است ناچار شوید برای برخی از آن‌ها جایگزین‌هایی پیدا کنید. به همین بهانه در ادامه قصد داریم در گجت نیوز به معرفی تعدادی از پرمصرف‌ترین اپلیکیشن‌های اندرویدی بپردازیم که می‌توانند در چشم به هم زدنی میزان شارژ باتری گوشی شما را به حد بحرانی برسانند.

اپلیکیشن های اندرویدی قاتل شارژ باتری گوشی

در میان اپلیکیشن‌های پرمصرف فروشگاه گوگل پلی می‌توان نمایندگانی از دسته‌های مختلف اعم از استریم محتوا، شبکه اجتماعی، مسیریابی یا بازی پیدا کرد. در ادامه هریک از این اپلیکیشن‌ها را با جزئیات بیشتر مشاهده خواهید کرد.

گوگل مپس – Google Maps

گوگل مپس

اپلیکیشن های اندرویدی قاتل باتری گوشی

گوگل مپس بنا به ماهیتش یکی از اپلیکیشن هایی‌ست که بیشتری مصرف باتری را در گوشی های اندرویدی دارد. البته به‌طور کلی مصرف باتری این برنامه زمانی که در پس‌زمینه فعال است، چندان بالا نیست؛ اما اگر به‌طور فعال در حال استفاده از آن هستید، طبیعتا صفحه نمایش، پردازنده‌، اینترنت و سرویس‌های تعیین موقعیت در این اپلیکیشن به‌طور کامل فعال هستند و در مجموع باعث کاهش باورنکردنی میزان شارژدهی دستگاه می‌شوند.

راهکارهایی وجود دارد که می‌توان از طریق آن‌ها مصرف شارژ Google Maps را کاهش داد. به‌عنوان مثال می‌توانید دسترسی‌های موقعیتی این سرویس را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که تنها در صورت استفاده از اپلیکیشن فعال شوند. این مساله در بخش Permissions صفحه Information گوگل مپس قابل دسترسی خواهد بود. علاوه بر این، راهکار دیگر برای کاهش مصرف انرژی هم محدود کردن فعالیت پس‌زمینه اپلیکیشن است که هم از طریق تنظیمات باتری امکان‌پذیر است و هم از طریق تنظیمات خود اپلیکیشن! از طرف دیگر در صورتی که قصد مسافرت در مسیری مشخص را دارید، می‌توانید نقشه راه را روی دستگاه خود دانلود کنید تا نیازی به دانلود کردن آنی آن در طول سفر نباشد.

فیسبوک – Facebook

اپلیکیشن باتری گوشی اندرویدی

دیگر اپلیکیشن محبوب قاتل باتری گوشی اندرویدی شما فیسبوک است. این اپلیکیشن در حقیقت یکی از تهاجمی‌ترین و پرمصرف‌ترین اپلیکیشن‌های دنیای موبایل است که با جمع‌آوری گسترده اطلاعات گوشی شما، شارژ باتری دستگاه را به خاک و خون می‌کشد! تقریبا همه ما مطلعیم که درآمد فیسبوک عموما از طریق جمع‌آوری داده‌های کاربران و اشتراک‌گذاری آن با سامانه‌های تبلیغاتی و در نتیجه نمایش تبلیغات هدفمند تامین می‌شود. بنابراین فعال بودن اپلیکیشن در پس‌زمینه و جمع‌آوری داده‌های کاربران فاکتور لازمه فعالیت این برنامه به شمار می‌رود. همین مساله باعث می‌شود علاوه بر نگرانی‌های همیشگی پیرامون تجاوز به حریم شخصی کاربران، مصرف باتری اپلیکیشن فیسبوک هم به‌طرزی غیر قابل باور بالا باشد!

فیسبوک تا کنون بارها و بارها توسط رسانه‌هایی مانند نیویورک پست به خالی کردن تعمدی شارژ باتری گوشی‌های موبایل متهم شده و از آن بدتر این که حتی اگر با میل خود این برنامه را روی گوشی اندرویدی‌تان نصب نکرده باشید، هنوز این احتمال وجود دارد که آن را در کشوی اپلیکیشن‌های خود ببینید! دلیل آن است که بسیاری گوشی‌سازان مطرح مانند سامسونگ، بسته به منطقه جغرافیایی عرضه گوشی اقدام به نصب اپلیکیشن فیسبوک روی گوشی موبایل می‌کنند. این اپلیکیشن معمولا توسط کاربران قابل حذف نیز نخواهد بود!

اگر فیسبوک را روی گوشی موبایل خود دارید و از آن استفاده چندانی نمی‌کنید، توصیه می‌کنیم حتما آن را حذف کنید؛ البته در صورتی که اجازه انجام این کار را داشته باشید! در غیر این صورت باید برنامه را غیرفعال کنید تا دسترسی آن در پس‌زمینه به اطلاعات شما محدود شود. حتی در صورتی که به‌طور دائمی از فیسبوک استفاده می‌کنید هم راهکار بهتر برای مدیریت مصرف انرژی استفاده از وبسایت آن است؛ چرا که وبسایت عملا همان امکانات اپلیکیشن را در اختیارتان قرار داده و مصرف انرژی پایین‌تری هم دارد.

با این وجود اگر قصد دارید از اپلیکیشن فیسبوک استفاده کنید، دسترسی‌های آن به موقعیت و فعالیت پس‌زمینه را محدودتر کنید تا مصرف انرژی آن به حداقل برسد.

در گجت نیوز بخوانید:

۱۰ روش عالی برای کاهش مصرف باتری در گوشی های اندرویدی

تیک تاک – TikTok

تیک تاک

استریم کردن محتوای ویدیویی پس از انجام بازی‌های موبایل دومین فعالیت پرمصرف در گوشی‌های موبایل به شمار می‌رود؛ چرا که در حین استریم کردن محتوا صفحه نمایش به‌طور دائم روشن بوده و نیاز به اتصال دائمی اینترنت از طریق وای فای یا داده‌های سلولار خواهد داشت. علاوه بر این در استریم محتوا کاربر معمولا ویدیوها را یکی پس از دیگری رد و تماشا کرده و از این طریق بار زیادی را به باتری گوشی موبایل وارد می‌کند.

در کنار این ویژگی‌های عمومی اپلیکیشن‌های استریم ویدیویی، تیک تاک همچنین برخی رفتارهای منحصربفرد هم دارد که منجر به مصرف بیشتر باتری گوشی خواهد شد. به‌عنوان مثال این اپلیکیشن می‌تواند به‌طور خودکار میزان روشنایی صفحه نمایش را افزایش دهد!

TikTok همچنین انرژی بسیار زیادی را هم در حالت غیرفعال، یعنی زمانی که در پس‌زمینه فعال است مصرف می‌کند. اگر کاربر فعال این اپلیکیشن باشید حتما متوجه بمباران صفحه نمایش گوشی با نوتیفیکیشن‌های مختلف آن شده‌اید. اکثر این نوتیفیکیشن‌ها حاوی اطلاعات چندان مهمی نیستند و صرفا شما را به تماشای محتوای ویدیویی برخی از افراد مطرح دعوت می‌کنند! این مساله به معنای مصرف انرژی بسیار بالاتر این اپلیکیشن در پس‌زمینه است.

نکته قابل توجه در خصوص تیک تاک آن است که کاربر واقعا قادر نیست جز پایین آوردن دستی روشنایی صفحه نمایش کار چندانی برای کاهش مصرف انرژی این اپلیکیشن انجام دهد. البته برای کاهش میزان مصرف غیرفعال تیک تاک می‌توان در بخش تنظیمات باتری، مصرف انرژی پس‌زمینه آن را محدودتر نمود. با این وجود حتی در این صورت نیز تیک تاک یکی از پرمصرف‌ترین اپلیکیشن های اندرویدی به شمار می‌رود.

یوتیوب – YouTube

اپلیکیشن باتری گوشی اندرویدی

اپلیکیشن های اندرویدی قاتل باتری گوشی

یوتیوب را باید یک استاندارد واقعی در عرصه استریم محتوای ویدیویی دانست که تصور زندگی مدرن بدون آن عملا امکان‌پذیر نیست! با این وجود احتمالا پس از تماشای یک ویدیوی آموزشی چند ساعته در یوتیوب و مشاهده باتری گوشی موبایلتان از میزان مصرف این اپلیکیشن حیرت‌زده خواهید شد!

همانند سایر سرویس‌های استریم محتوای ویدیویی، اپلیکیشن یوتیوب هم به روشن نگه داشتن دائمی صفحه نمایش نیازمند بوده و به‌طور دائم محتوای صفحه نمایش را رفرش می‌کند. علاوه بر این، برای تماشای ویدیوهای یوتیوب همچنین به اتصال دائمی اینترنت نیاز خواهد بود و این مساله هم دیگر عامل مصرف باتری بسیار بالای آن است.

البته اگر قصد مقایسه بین مصرف شارژ یوتیوب و تیک تاک را داشته باشیم، احتمالا YouTube مصرف کمتری خواهد داشت؛ چرا که ویدیوهای نمایش داده شده در آن اغلب طولانی‌تر از ویدیوهای تیک تاک هستند و همین مساله باعث مصرف اندکی پایین‌تر این اپلیکیشن خواهد شد.

علاوه بر این، یوتیوب نیز در پس‌زمنیه مصرف انرژی قابل توجهی دارد و شارژ زیادی را به‌صورت غیرفعال مصرف می‌کند. با این وجود در این بخش هم مصرف انرژی یوتیوب پایین‌تر از رقیبش تیک تاک قرار خواهد داشت.‌ یوتیوب با فعالیت در پس‌زمینه همواره در تلاش است تا ویدیوهای مرتبط با سلیقه‌تان را پیدا کرده و از طریق نوتیفیکیشن‌های متعدد به شما اطلاع‌رسانی کند. با این وجود شما می‌توانید با محدود کردن عملکرد این اپلیکیشن در پس‌زمینه تا حد زیادی با مصرف بالای اپلیکیشن یوتیوب مقابله کنید.

اینستاگرام – Instagram

اینستاگرام

علیرغم این که عنوان پرمصرف‌ترین دسته اپلیکیشن‌های اندرویدی به برنامه‌های استریم ویدیو می‌رسد، اما شبکه‌های اجتماعی هم با اختلاف اندکی پشت سر آن‌ها قرار دارند! به‌طور خاص، اینستاگرام یکی از اپلیکیشن های محبوب و بسیار پرمصرف است که عملکردش کاملا بر نمایش ویدیو استوار بوده و به موقعیت و انواع حسگرهای دستگاه شما دسترسی دارد و از چند جهت باتری گوشی اندرویدی شما را تحت فشار قرار می‌دهد.

اینستاگرام طی سال‌های گذشته از یک پلتفرم مخصوص اشتراک‌گذاری تصاویر تبدیل به یک اکوسیستم اجتماعی گسترده شده و اکنون از قابلیت‌هایی مثل پست کردن استوری، چت کردن، خرید و از همه مهم‌تر، Reels که بیشترین تاثیر منفی را روی شارژدهی باتری دارد، بهره می‌برد. این همه قابلیت اینستاگرام نه تنها باعث افزایش چشمگیر مصرف شارژ آن می‌شود، بلکه همواره در صدد است که شما را در اپلیکیشن نگه دارد تا مدت زمانی طولانی را در آن سپری کنید.

حتی زمانی که از اینستاگرام به‌طور فعال استفاده نمی‌کنید، این اپلیکیشن در پس‌زمینه به جمع‌آوری اطلاعات و اطلاع‌رسانی در خصوص لایک‌ها، کامنت‌ها، پیام‌های جدید و دیگر موارد می‌پردازد. همانند دیگر اپلیکیشن‌ها، مصرف بالای پس‌زمینه این گوشی نیز از طریق محدود کردن فعالیت‌های آن امکان‌پذیر است؛ هرچند که این کار باعث از دست رفتن حجم زیادی از اطلاعات اپلیکیشن شده و کاربری آن را به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد داد.

اگر قصد محدود کردن فعالیت Instagram را دارید، می‌توانید از بخش تنظیمات باتری وارد صفحه App Information شوید.

اسنپ چت – Snapchat

اسنپ چت

اپلیکیشن های اندرویدی قاتل باتری گوشی

اسنپ چت هم مانند اینستاگرام در ابتدا تنها یک سرویس اشتراک‌گذاری تصاویر بود. با این وجود در گذر زمان قابلیت‌های جدیدی به این اپلیکیشن افزوده شد تا امروز با یک شبکه اجتماعی گسترده و پیچیده طرف باشیم که قابلیت‌هایی مثل ارسال پیام‌های متنی، تماس ویدیویی، ارسال استوری، پخش اخبار و حتی نمایش موقعیت حدودی افراد خاص را در اختیار کاربران قرار می‌دهد! همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، استفاده از این موارد باعث مصرف باورنکردنی شارژ گوشی خواهد شد.

اسنپ چت به‌طور دائم در پس‌زمینه فعال است تا مطمئن شود کاربر در جریان آخرین اخبار قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، حتی تایپ کردن پیام از سوی دوستان شما نیز توسط یک اعلان اطلاع‌رسانی خواهد شد تا هیچ‌چیز از دستتان خارج نباشد. بعلاوه، قابلیت SnapMap هم دیگر ویژگی اسنپ چت است که با دسترسی دائمی به نقشه، مکان حدودی دوستان نزدیکتان را به شما اطلاع می‌دهد تا بتوانید در هر لحظه از آن‌ها خبر داشته باشید.

ساده‌ترین راه برای کاهش مصرف انرژی در Snapchat غیرفعال کردن دسترسی‌های مکانی با فعال کردن مد Ghost Mode از اسنپ مپ است. در این شرایط البته همچان می‌توانید در صورت نیاز مکان لحظه‌ای خود را به‌صورت دستی با کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین در صورتی که به‌طور کلی قصد ندارید از نقشه اسنپ چت استفاده کنید، توصیه می‌کنیم دسترسی‌های مکانی این برنامه را از بخش Information آن در قسمت تنظیمات غیرفعال کنید.

نتفلیکس – Netflix

اپلیکیشن باتری گوشی اندرویدی

حضور تیک تاک در میان لیست اپلیکیشن های با بیشترین مصرف باتری در گوشی های اندرویدی هم مسلما قابل انتظار است! همانند دیگر اپلیکیشن‌های سرشناس استریم محتوا مثل تیک تاک یا یوتیوب، نتفلیکس هم دائما صفحه نمایش گوشی را روشن نگه داشته و همیشه در حال دریافت اطلاعات ویدیویی از سرورهایش است. بنابراین مصرف انرژی این اپلیکیشن بسیار بالاست و اگر قصد تماشای یک فصل از سریال محبوبتان در طول یک پرواز را دارید، حتما باید شارژر همراه خود داشته باشید!

خوشبختانه نتفلیکس زمانی که فعال نیست، در پس‌زمینه مصرف انرژی بسیار پایینی دارد. بنابراین به‌طور کلی از نظر مصرف انرژی پایین‌تر از سایر اپلیکیشن‌های استریم مثل تیک تاک یا یوتیوب قرار می‌گیرد. با این وجود همچنان تاکید می‌کنیم که اگر قصد تماشای طولانی‌مدت محتوای ویدیویی با Netflix را دارید، لازم است یا گوشی خود را به برق متصل کنید و یا حتما آن را تا آخرین حد ممکن شارژ نمایید.

یکی دیگر از راهکارهای کاهش مصرف انرژی Netflix هم آن است که میزان روشنایی صفحه نمایش را کاهش دهید. از این طریق ضمن کاهش مصرف باتری می‌توانید از سلامت چشمانتان نیز محافظت کنید. همچنین کاهش رزولوشن ویدیوهای استریم شده به 1080p یا پایین‌تر نیز اقدام دیگری است که می‌تواند باعث کاهش مصرف باتری توسط نتفلیکس شده و شارژدهی باتری گوشی شما را افزایش دهد.

بازی‌های موبایل

بازی موبایل

تنها اپلیکیشن هایی که قادرند شارژ باتری گوشی اندرویدی شما را زودتر از برنامه‌های مخصوص استریم ویدیو خالی کنند، بازی‌های ویدیویی هستند! زمانی که پای بازی‌های موبایل وسط باشد، مهم نیست که چه نوع بازی روی گوشی‌تان نصب است! البته برخی بازی‌های سنگین‌تر مثل فورتنایت یا گنشین ایمپکت طبیعتا مصرف انرژی بالاتری دارند. با این حال حتی عناوین به‌ظاهر سبکی مثل کندی کراش هم صفحه نمایش گوشی شما را به مدت زیادی روشن نگه داشته و فشار زیادی به باتری دستگاهتان وارد می‌کنند!

از طرف دیگر برخی گوشی‌های اندرویدی هم به‌صورت خودکار زمان اجرای یک بازی از تمام توان سخت افزاری خود بهره می‌برند تا بازی بهترین عملکرد خود را داشته باشد. این کار البته قطعا برای رسیدن به کیفیت فنی بالاتر، نرخ فریم بیشتر و تجربه روان‌تر بسیار  حیاتی است؛ اما از طرفی فشار زیادی به باتری وارد کرده و می‌تواند مصرف شارژ را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

اگر با گوشی اندرویدی خود زیاد بازی می‌کنید، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها مصرف شارژ بازی‌ها را کاهش دهید. به‌عنوان مثال، کاهش سطح جزئیات گرافیکی در برخی بازی‌هاست. البته این کار طبیعتا باعث می‌شود که کیفیت کلی اجرای بازی کاهش پیدا کند. با این وجود شارژدهی بیشتر نتیجه قطعی این کار خواهد بود. همچنین کاهش میزان روشنایی صفحه نمایش نیز راهکار دیگری است که می‌توانید به‌واسطه آن میزان مصرف شارژ گوشی اندرویدی خود را کاهش دهید.

البته حتی با انجام تمامی این موارد نیز اگر با گوشی اندرویدی خود به‌طور مداوم به انجام بازی‌های مدرن و پرجزئیات بپردازید، نمی‌توانید انتظار شارژدهی بالایی از آن داشته باشید.

همچنین بخوانید:

ببینید این اپلیکیشن‌های محبوب چقدر از بسته اینترنت دیتا شما را مصرف می‌کنند

اسپاتیفای – Spotify

اسپاتیفای

اپلیکیشن های اندرویدی قاتل باتری گوشی

اگر شما هم جزو میلیون‌ها نفری در سرتاسر دنیا هستید که به‌طور دائم از اسپاتیفای استفاده می‌کنید، باید بدانید که این اپلیکیشن یکی از پرمصرف‌ترین آیتم‌های فروشگاه گوگل پلی به شمار می‌رود! شاید برایتان عجیب باشد که یک اپلیکیشن که اساسا بیشتر اوقات با صفحه نمایش خاموش فعالیت می‌کند، چطور می‌تواند تا این حد در خالی شدن شارژ باتری سهم داشته باشد. البته درست است که استریم کردن موزیک نیازمند اتصال دائمی به اینترنت است؛ با این حال برخی کاربران گزارش داده‌اند مصرف شارژ این اپلیکیشن حتی زمانی که مورد استفاده مستقیم قرار ندارد، بسیار بالا بوده و حتی بیشتر از اپلیکیشن‌های استریم محتوای ویدیویی مانند تیک تاک قرار می‌گیرد!

دلیل این مصرف بالاتر از حد Spotify آن است که این اپلیکیشن علاوه بر دسترسی دائم به اینترنت برای استریم موزیک، برای روشن نگه داشتن سرویس‌های لایو خود در پس‌زمینه هم فعالیت سنگینی دارد. این اپلیکیشن در پس‌زمینه پلی لیست‌های هوشمند شما را فعال کرده و موزیک‌های دانلود شده‌تان را سینک شده نگه می‌دارد. علاوه بر این، اسپاتیفای همیشه در پس‌زمینه فعال است تا اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر از طریق آن به‌سادگی امکان‌پذیر باشد.

البته مثل هر مشکل دیگر، برای مصرف بالای شارژ اسپاتیفای هم چاره‌ای وجود دارد! اگر شما چندین پلی لیست آفلاین را روی حافظه گوشی خود نگهداری می‌کنید، باتری دستگاه در حین آپدیت کردن آن‌ها خالی خواهد شد. هرچه دانلود پلی لیست‌ها کمتر باشد، میزان مصرف شارژ هم پایین‌تر خواهد بود. علاوه بر این، دیگر قابلیت این گوشی که مصرف انرژی بسیار بالایی دارد Canvas است که به پخش تصاویر متحرک به جای تصویر آلبوم موزیک در حال پخش می‌پردازد.‌ بنابراین غیرفعال کردن آن از بخش تنظیمات اسپاتیفای می‌تواند چاره کار باشد.

البته مثل همیشه امکان محدود کردن فعالیت Spotify در پس‌زمینه هم وجود دارد. با این وجود دقت کنید که این کار می‌تواند باعث قطع شدن ناگهانی موزیک در حال پخش شود.