آپدیت iOS 18

آپدیت iOS 18 و هرآنچه که از سیستم عامل بعدی اپل میدانیم

در ادامه این متن به بررسی آپدیت iOS 18 گوشی های آیفون و همه آنچه از آن می‌دانیم خواهیم پرداخت. هوش مصنوعی، محوریت طراحی این سیستم عامل خواهد بود.

بر اساس اطلاعات ناچیزی که از نسل بعدی سیستم عامل‌های موبایل اپل در اختیارمان است، می‌توان پیش‌بینی کرد که iOS 18 یکی از بزرگترین و جذاب‌ترین آپدیت های نرم افزاری سال 2024 خواهد بود که طبق اطلاعات اولیه منتشر شده از آن، طراحی جدید و قابلیت‌های پیشرفته‌ای خواهد داشت و بیش از هرچیز روی هوش مصنوعی متمرکز خواهد بود.

نسل کنونی سیستم عامل‌های اپل، iOS 17 یکی از بهترین نسخه‌های این سیستم عامل به شمار می‌رود که پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای را نسبت به نسل قبل رقم زد. بنابراین دانستن این که iOS 18 قرار است سیستم عاملی بهتر و جذاب‌تر از iOS 17 باشد، خود خبری فوق‌العاده جذاب برای علاقمندان به گوشی‌های آیفون به شمار می‌رود.

البته هنوز هیچ‌گونه اطلاعاتی در خصوص این سیستم عامل در اختیارمان نیست و تمام جزئیات موجود در حد شایعات و اطلاعات درز کرده است. با این وجود تجربه ثابت کرده که بخش بزرگی از همین شایعات در نهایت به واقعیت تبدیل خواهند شد. به همین جهت امروز قصد داریم در گجت نیوز به بررسی اطلاعات و شایعات موجود از آپدیت iOS 18 بپردازیم و در ادامه هم تعدادی از انتظارات از این سیستم عامل را مطرح کنیم.

زمان رونمایی و انتشار iOS 18

رویداد WWDC 2024

بر اساس تقویم کاری هر سال اپل می‌توان انتظار داشت که سیستم عامل آی او اس 18 در میانه ماه سپتامبر سال 2024 منتشر شود؛ چرا که از زمان معرفی iOS 6 تا به امروز تمامی نسخه‌های این سیستم عامل در بازه زمانی بین روزهای 13 تا 20 سپتامبر منتشر شده‌اند. همچنین زمان رسمی انتشار این سیستم عامل با رونمایی از سری گوشی‌های آیفون 16 و اپل واچ سری 10 همزمان خواهد بود.

با این وجود، برای آشنا شدن با این سیستم عامل و قابلیت‌های آن نیازی نیست تا ماه سپتامبر سال آینده منتظر ماند؛ چرا که رونمایی از iOS 18 احتمالا در رویداد WWDC 2024 که اوایل ماه ژوئن برگزار می‌شود، انجام خواهد شد. بنابراین کمتر از هشت ماه تا رونمایی از نسل بعدی سیستم عامل‌های موبایلی اپل باقی مانده است. همچنین اندکی پس از این رونمایی اولیه، اپل پیش‌نمایش‌های توسعه‌دهندگان این سیستم عامل را منتشر کرده و سپس سراغ نسخه های بتای عمومی خواهد رفت. به این ترتیب اگر بتوانید تعدادی از باگ‌ها و ایرادات سیستم عامل آی او اس 18 را تحمل کنید، احتمالا قادر خواهید بود بسیار زودتر از رونمایی رسمی این سیستم عامل، آن را روی گوشی خود داشته باشید.

آپدیت iOS 18 برای کدام گوشی‌های اپل منتشر خواهد شد؟

آپدیت iOS 18

به‌طور دقیق مشخص نیست کدام آیفون‌های اپل قادر به دانلود و نصب نسخه بعدی سیستم عامل iOS خواهند بود. با این حال صرفا جهت اطلاع بد نیست بدانید که تمامی نسخه‌های آیفون از iPhone XR و iPhone XS به بعد قادر به دریافت iOS 17 بودند. در سال جاری اپل پشتیبانی از گوشی‌های آیفون 8، آیفون 8 پلاس و آیفون 10 که همگی در سال 2017 عرضه شده بودند را متوقف کرد.

بنابراین روند منطقی چنین است که در سال 2024 گوشی‌های سال 2018 اپل یعنی آیفون XR، آیفون XS و آیفون XS مکس قادر به دریافت بروزرسانی جدید سیستم عامل iOS نباشند. به این ترتیب اگر هریک از گوشی‌های آیفون از آیفون 11 به بعد را در اختیار داشته باشید، احتمالا قادر به دریافت آپدیت آی او اس 18 خواهید بود.

اخبار و شایعات پیرامون آی او اس 18

آیفون 10

در حال حاضر اطلاعات موثق زیادی از سیستم عامل iOS 18 اپل در دست نیست. با این وجود می‌دانیم که این کمپانی کوپرتینویی مدتی است که سرمایه‌گذاری کلانی روی سرورها و قابلیت‌های هوش مصنوعی کرده و بعید نیست که نخستین نتایج این سرمایه‌گذاری در سال 2024 نمایان شوند.

بر اساس شایعات موجود، Apple GPT که همان‌طور که از نامش پیداست، رقیب ChatGPT معروف است، مدتی است که توسط مهندسین این کمپانی در دست توسعه قرار دارد. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که در آپدیت iOS 18 شاهد بازطراحی عملکرد سیری و AppleCare با تمرکز ویژه روی هوش مصنوعی باشیم. همچنین در کنار چت بات هوش مصنوعی، کوپرتینویی‌ها همچنین مشغول توسعه یک AI مخصوص تولید تصاویر هم هستند و این احتمال وجود دارد که هم چت بات و هم تولیدکننده تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی در دستیار هوشمند Siri تعبیه شوند.‌ آن‌چه مشخص است آن است که دستیار هوشمند سیری مدتی است که در مقایسه با رقبایش به‌شدت عقب افتاده و نیازمند تغییری زیربنایی است.

از سوی دیگر، مدتی است که شایعات مربوط به معرفی نسل جدید سیری که مبتنی بر هوش مصنوعی است در رویداد WWDC 2024 به گوش می‌رسد. بنابراین کاملا محتمل است که سیری در iOS 18 بسیار هوشمندتر از چیزی باشد که امروز شاهدش هستیم! البته همین شایعات حاکی از آن هستند که نسل جدید دستیار هوشمند اپل تنها روی مدل‌های جدید آیفون (آیفون 16 به بعد) قابل استفاده خواهند بود. بنابراین احتمالا برای استفاده از این دستیار هوشمند به سخت افزاری مجزا نیاز خواهد بود.

در گجت نیوز بخوانید:

آپدیت iOS 18 می‌تواند انقلابی را در آیفون‌های اپل به‌وجود آورد

علاوه بر این، با وجود این که هنوز دقیقا مشخص نیست سیری از چه جهاتی نسبت به قبل پیشرفت خواهد کرد، اما حدس‌های زیادی در این خصوص زده می‌شود. یکی از این موارد به جایگزینی آن با اپلیکیشن Shortcuts اشاره دارند که اجرای فرآیندهای پیچیده را بسیار تسهیل خواهد کرد. به‌عنوان مثال، کاربران از این به بعد قادر خواهند بود از سیری بخواهند که پنج تصویر آخر گرفته شده توسط دوربین را به یک آلبوم با فرمت gif تبدیل کند و آن را به تعدادی از مخاطبین ارسال نماید. تمامی این فرآیندها از طریق دستورهای صوتی قابل اجرا خواهند بود.

از سوی دیگر، مارک گورمن، تحلیلگر برجسته بلومبرگ هم به نقل از منابع داخلی اپل ادعا کرده که آپدیت iOS 18 پیشرفت نرم افزاری بزرگی نسبت به قبل بوده و دستاوردی بلندپروازانه و پیچیده برای کمپانی کوپرتینویی خواهد بود که طراحی و قابلیت‌های جدیدی را به این سیستم عامل خواهد آورد.

همچنین برخی شایعات دیگر هم حاکی از این هستند که اپل در ماه نوامبر فرآیند توسعه iOS 18 را با هدف رقع برخی ایرادات این سیستم عامل متوقف کرده است. این اتفاق تا کنون در تاریخ توسعه سیستم عامل موبایلی این کمپانی رخ نداده و ممکن است باعث تاخیر در رونمایی و انتشار این سیستم عامل شود. با این حال هنوز هیچ چیز در این خصوص مشخص نیست و باید تا زمان درز اخبار بیشتر از این سیستم عامل منتظر ماند.

از آپدیت iOS 18 اپل چه انتظاراتی داریم؟

پس از بررسی مختصر اطلاعات کمی که از سیستم عامل آی او اس 18 داشتیم، اکنون زمان آن رسیده که به معرفی برخی قابلیت‌های مورد انتظار این سیستم عامل بپردازیم.

قابل استفاده بودن ویژگی‌های کلیدی در تمام مناطق دنیا

پیام صوتی زنده

یکی از کلیدی‌ترین قابلیت‌های سیستم عامل iOS 17، سیستم Live Voicemail آن بود. این قابلیت اما تنها در آمریکا و کانادا قابل دسترسی بوده و کاربران سایر مناطق جهان از این قابلیت بی‌بهره هستند. این مساله برای کمپانی شناخته‌شده‌ای مانند اپل هرگز مورد قبول نیست و با این که وضعیت گوگل در ارائه قابلیت‌های انحصاری به کاربران آمریکایی بدتر از اپل است، همچنان از کوپرتینویی‌ها انتظار می‌رود که عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشند.

بر این اساس کاربران از اپل انتظار دارند که تمامی ویژگی‌های آی او اس 18 از ابتدا در تمامی نقاط دنیا قابل استفاده باشد. همچنین در صورتی که امکان استفاده از قابلیت خاصی در مناطقی از دنیا وجود ندارد، از اپل انتظار می‌رود که با شفافیت تمام در خصوص آن به کاربران توضیح دهد!

فراهم کردن امکان استفاده اندرویدی‌ها از قابلیت Check In

یکی دیگر از عادت‌های نه چندان خوب اپل، ارائه انحصاری برخی قابلیت‌های نرم افزاری مانند iMessage و SharePlay برای دستگاه‌های خود و عدم انتشار آن‌ها برای گوشی‌های اندرویدی است.‌ البته شاید بتوان انحصارطلبی تا این حد را تا حدودی توجیه کرد. با این حال زمانی که پای ایمنی وسط باشد، انتظار می‌رود اپل تمامی تلاشش را برای نجات حتی یک نفر هم انجام دهد! بنابراین ارائه قابلیت‌های امنیتی گوشی‌های آیفون برای محصولات اندرویدی هم خواسته دیگر کاربران این گوشی‌ها از اپل در آپدیت iOS 18 است.

iOS 17 قابلیتی جذاب به نام Check In را به گوشی‌های اندرویدی آورد که به کاربران اجازه می‌داد از رسیدن دوستان، آشنایان یا نزدیکانشان به منزل آگاه شوند. به‌طور مشابه، در صورتی که کاربر به خانه نمی‌رسید، سرویس Check In امکان ردیابی گوشی فرد را برای نزدیکانش فراهم می‌کرد. این قابلیت کاربردی البته متاسفانه تنها در انحصاری گوشی‌های آیفون قرار داشته و کاربران گوشی‌های اندرویدی نه قادر به ارسال پیام در Check In هستند و نه امکان مشاهده اعلان مربوط به رسیدن فرد مقابل به منزل را دارند!

بنابراین بسیاری کاربران iOS از اپل انتظار دارند که این قابلیت را حداقل در فرم سبک و ابتدایی به گوشی‌های اندرویدی بیاورد تا حتی اگر کاربران گوشی‌های اندرویدی قادر به ارسال پیام خودکار رسیدن به هدف نباشند، حداقل بتوانند از رسیدن دوستان یا اعضای خانواده به مقصد آگاه شوند.

آپگرید هوش مصنوعی برای سیری

هوش مصنوعی سیری

همان‌طور که پیش‌تر مطالعه فرمودید، شایعات حاکی از استفاده گسترده از هوش مصنوعی در iOS 18 هستند. به نظر می‌رسد سیری در محوریت این تغییرات قرار داشته باشد و با ادغام با هوش مصنوعی تبدیل به دستیار فوق‌العاده هوشمندتری شود. این مساله آرزوی بسیاری کاربران آیفون است؛ چرا که پیدایش سامانه‌های AI مانند ChatGPT باعث شده که سیری بسیار ضعیف و عقب‌افتاده به نظر برسد؛ خصوصا زمانی که متوجه شویم ChatGPT اکنون به‌عنوان یک سرویس رایگان در اختیار کاربران آی او اس قرار دارد.

این آپگریدهای سیری می‌تواند باعث شود که مکالمات با این دستیار صوتی روان‌تر و ساده‌تر انجام شود و او قادر به انجام فرامین پیچیده‌تری باشد. به این ترتیب، کاربری سیری در iOS دیگر محدود به گوگل کردن یک عبارت یا روشن کردن چراغ قوه دستگاه نخواهد بود!

قرار دادن کرسر در وسط یک متن با تنها یک تپ

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که انتظار می‌رود اپل در نسخه بعدی سیستم عامل iOS از اندروید قرض بگیرد، قابلیت قرار دادن کرسر در میان یک متن با یک بار ضربه زدن به نقطه مربوطه است! از این طریق می‌توان امیدوار بود که امکان اصلاح غلط‌های املایی راحت‌تر فراهم شود.

در حال حاضر برای این که به وسط یک متن منتقل شوید لازم است کلید اسپیس بار را فشار داده و انگشت شست خود را به چپ و راست بکشید. این کار البته قادر است وظیفه‌اش را به‌درستی انجام دهد؛ اما در مقایسه با روش اندروید برای انتقال کرسر بسیار کندتر است. البته بعید به نظر می‌رسد که این قابلیت در iOS 18 تعبیه شود. با این وجود حضور آن قطعا خبر خوبی برای کاربران iOS خواهد بود.

ادغام عمیق، اما هوشمندانه با هوش مصنوعی

آپدیت iOS 18

آپدیت iOS 18

بسیاری از ما امیدواریم که اپل علاوه بر سیری، هوش مصنوعی را با بخش‌های بیشتری از سیستم عامل iOS 18 ادغام کند و تجربه‌ای کاملا جدید و خلاقانه از هوش مصنوعی را به کاربرانش ارائه نماید. به‌طور خاص، انتظار کاربران بهره‌گیری از قابلیت‌های خلاقانه و هوشمندانه هوش مصنوعی در تصویربرداری و ویرایش عکس و فیلم است. در این خصوص، ابزارهایی مثل Magic Eraser یا Magic Editor گوگل مثال‌های بسیار خوبی هستند که اپل می‌تواند از آن‌ها الگو گرفته و به زبان خاص خود اقدام به طراحی آن‌ها کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*