قیمت گذاری خودروهای برقی

قیمت گذاری خودروهای برقی در ایران از اختیار شورای رقابت خارج می‌شود

قیمت گذاری خودروها یکی از مسئولیت‌های شورای رقابت است که به تازگی این وظیفه در خصوص خودروهای برقی از این شورا سلب شده است. در این مطلب به جزئیات این خبر می‌پردازیم.

شورای رقابت در حال حاضر مسئولیت قیمت گذاری خودروهای داخلی، مونتاژی و حتی وارداتی را بر عهده دارد. در این میان به تازگی در اخبار خودرو، خبری منتشر شده مبنی بر این که شورای رقابت از این پس حقی در قیمت گذاری خودروهای برقی نخواهد داشت.

کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودروهای برقی

بنا بر تحلیل‌های مختلفی که روی این موضوع انجام شده، نتیجه‌گیری می‌شود که خودروهای برقی چه تولید داخلی و چه خودروهای وارداتی، دیگر در سامانه یکپارچه عرضه نخواهند شد. در نتیجه، این خودروها با قیمت‌های مصوب خود خودروسازها عرضه می‌شوند و دیگر صف و نوبت‌دهی برای عرضه این خودروها در کار نخواهد بود.

بنا بر گفته‌ها، هدف از این کار، حمایت از تولید خودروهای برقی است تا مشتریان بتوانند بدون محدودیت، اقدام به خرید این خودروها کنند. البته این نوع حمایت از خودروهای برقی در ایران با حمایت‌های دیگر کشورها در این خصوص تفاوت‌های چشمگیری دارد. در واقع با این کار دولت، دیگر کسی یا نهادی در مقابل خودروسازان نیست تا به قیمت‌های آنها اعتراض کنند. دولت می‌توانست به‌جای این کار، با کارهای مختلفی از جمله تخصیص یارانه‌های دولتی و تخفیف، مانند کشورهای دیگر اصولی‌تر رفتار کند.

خودروهای برقی در چه محدوده قیمتی قرار می‌گیرند؟

خودروهای برقی

قیمت خودروهای برقی در حال حاضر به‌گونه‌ای است که در توان اکثریت مردم نیست که بتوانند آنها را بخرند؛ نه قیمت آنها در توان است و نه هزینه‌های نگهداری آنها. با این حال معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت، یعنی منوچهر منطقی، قیمت خودروهای برقی را در 3 گروه دسته‌بندی می‌کند. گروه اول خودروهایی هستند که زیر 10 هزار یورو قیمت دارند. گروه دوم خودروهایی هستند که بین 15 تا 20 هزار یورو قیمت دارند که معاون وزیر صمت، این دسته را مناسب رانندگان تاکسی می‌داند. در نهایت گروه سوم هم خودروهایی هستند که بالاتر از 25 هزار یورو قیمت دارند و مناسب قشر ثروتمند جامعه خواهند بود.

با بررسی این 3 گروه، نکته جالبی که درک می‌شود این است که با احتساب قیمت خود خودرو و هزینه‌های نگهداری آن و هزینه مالیات و واردات و مابقی هزینه‌ها، هر کدام از خودروهای برقی برای قشر تاکسی‌ران بالای 1 میلیارد تومان قیمت خواهد داشت. از این رو راننده‌ای که این هزینه‌ها را حساب کند، مطمئنا در هنگام خرید تاکسی به نمونه‌های داخلی و به‌خصوص خودروهای دوگانه سوز با یک سوم این قیمت، توجه خواهد داشت. هزینه‌های نگهداری کمتر و سوخت CNG با قیمت مناسب، از جمله مزیت‌های خودروهای داخلی تاکسی نسبت به خوروهای برقی مشابه است.

بنابراین این دسته از خودروها برای قشر مرفه جامعه که از چنین قیمت‌هایی ابایی ندارند، پیشنهاد به‌شدت مناسبی محسوب می‌شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*