محموله موشک چینی

موشک چینی که در سال 2022 روی ماه سقوط کرد محموله مرموزی با خود داشت

گفته می‌شود موشک چینی که در سال 2022 روی ماه سقوط کرد، حامل یک محموله رازآلود بود. اما این موشک چینی چه چیزی را با خود حمل می‌کرد؟

اولین زمزمه‌ها از سال 2015 آغاز شد. در آن زمان، اخترشناسان برنامه‌ی نقشه‌برداری آسمانی کاتالینا، جسم مرموزی را شناسایی و نام WE0913A را به آن دادند.

7 سال بعد نوبت ناظران آسمان بود که از دیدن این جسم مرموز در بالای سر خود شگفت‌زده شوند. WE0913A در حقیقت، تکه‌ای زباله فضایی بود که سال گذشته، به ماه برخورد کرد و اکنون محققان بر این باورند که این جسم مرموز یک بوستر چینی بوده که حامل محموله‎‌ای ناشناخته بوده است.

قبل از این که گفته شود که این جسم، بوستر یک موشک چینی است، گفته می‌شد که بخشی از قسمت‌های فوقانی موشک فالکون 9 است که در سال 2015 پرتاب شده بود. اما بعد‌ها بنا به تحلیل مسیر طی شده توسط موشک و تجزیه مسیر‌های راداری، نشان داده شد که این زباله فضایی، تکه‌ای از موشکی است که در ماموریت چانگ‌ای ۵-تی۱ به ماه رفته بود؛ اما چین این ادعا را رد کرد و تاکید کرد که این بوستر سال‌ها پیش قبل از ورود به جو زمین سوخته است.

محموله موشک چینی

دانشمندان زمانی حساس‌تر شدند که مدارگرد شناسایی ماه ناسا (LRO) با ارسال تصاویری از ماه، نشان داد که در محل برخورد بوستر، به‌جای یک دهانه، دو دهانه باز شده است که این می‌تواند نشان از وجود یک محموله دیگر همراه بوستر بوده باشد.

تحقیق مجدد درباره محموله موشک چینی

پس از انتشار این تصویر، دوباره محققانی از دانشگاه‌های مختلف جهان گرد هم آمدند تا به راز این زباله فضایی پی ببرند. یافته‌های آنها نشان داد که این زباله، بخشی از موشک ماموریت چانگ‌ای ۵-تی۱ است که برای کارهای تحقیقاتی در سال 2014 عازم ماه شده بود. همچنین یافته‌های آنها نشان می‌داد که این جسم همراه خود محموله‌ای نیز داشته است. بنا بر داده‌های بررسی مسیر سقوط بوستر، این جسم در حال تاب خوردن نبوده و با وضعیت نسبتا چرخشی ثابتی روی سطح کره ماه برخورد کرده است.

بنا بر اظهارات تانر کمپبل، یکی از نویسندگان مقاله‌ی مربوط به این زباله فضایی و دانشجوی دکترای هوافضا و مهندسی مکانیک دانشگاه آریزونا، وقتی جسمی در حال سقوط در معرض نیروهای جاذبه‌ای ماه و زمین باشد، باید در حال سقوط تاب بخورد؛ اما ما با بررسی گشتاور آن در هنگام سقوط، دریافتیم که برای ثبات وضعیت چرخشی پایدار آن، باید محموله‌ای در قسمت جلوی آن وجود داشته باشد. بر اساس تصویر منتشر شده، گویا بوستر و محموله متصل شده به آن، از کنار به یکدیگر متصل بوده و همین باعث شده است تا وزن یکدیگر را خنثی کنند و تاب نخورند.

با توجه به این‌که قطر یکی از دهانه‌ها 18 متر و دیگری 16 متر بوده است، پس تقریبا جرم دو جسم یکسان بوده‌اند که این وضعیت باعث شگفتی محققان این مطالعه شده است. در ابتدا گفته می‌شد که بوستر به‌طور عمودی برخورد کرده است، اما حالا با بررسی احتمال وجود محموله، بوستر و محموله باید به عرض به ماه برخورد کرده باشند.

کمپبل افزود به‌وضوح هیچ ایده‌ای نداریم که محموله چه چیز بوده است. شاید یک ساختار پشتیبانی اضافی، تجهیزات اضافی یا هر چیز دیگر؛ احتمالا هرگز نخواهیم فهمید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*