تماس های خارجی

پیامک هشدار تماس های خارجی به مشترکان تلفن همراه در ایران؛ ماجرا چیست؟

این روزها پیامک هشدار تماس های خارجی برای مشترکان تلفن همراه در ایران ارسال می‌شود؛ هشداری که همه مشترکان باید آن را جدی بگیرند. در این مطلب ماجرا را موشکافی می‌کنیم.

مشکلی که برای بیشتر اپراتورهای دنیا در سال‌های گذشته به‌وجود آمده است، «Wangiri Fraud» یا «Wangiri Scam» نام دارد. در این مشکل، فرد مهاجم یک سری شماره‌های رند یا ویژه از سرویس‌های فروش شماره خریداری کرده و به‌صورت رندوم با شماره‌های تلفن همراه در سراسر دنیا تماس گرفته و بلافاصله قطع می‌کند. در واقع هدف از این تماس‌ها این است تا یک پیامک تماس از دست رفته (missed call) برای مخاطب مورد نظر ارسال شود.

روش کلاهبرداری با تماس های خارجی

کلاهبرداری در این روش اغلب به‌صورت تحمیل هزینه اضافی و زیاد برای فرد قربانی است و چون شماره، مربوط به کشورهای دیگر است و شماره بین‌الملل محسوب می‌شود، هزینه سنگینی برای تماس از فرد گرفته خواهد شد. بسیاری از افراد عادت دارند، با شماره‌ای که تماس گرفته، دوباره تماس بگیرند و بدین روش، افراد کلاهبردار موفق به اخذ هزینه سنگین از فرد می‌شوند.

در صورتی هم که فرد دوباره تماس بگیرد، یک پیام ضبط شده برای فرد پخش خواهد شد که اکثرا طولانی هم هستند تا هزینه تحمیلی بیشتر شود. اغلب پیام‌ها هم مربوط به برنده شدن در لاتاری و غیره می‌باشد که موضوع‌های جذابی مطرح می‌شود تا فرد به مکالمه ادامه دهد.

در مورد تاریخچه این نوع کلاهبرداری می‌توان گفت که برای اولین بار در سال 2013 در آمریکا ظهور کرد. پس از آن‌که افراد کلاهبردار توانستند در آمریکا به موفقیت‌هایی برسند، این نوع کلاهبرداری و تماس های خارجی در ایرلند، اسکاتلند و آلمان نیز اجرا شد.

نکته قابل توجه این است که این تماس های خارجی از کشورهای کوچک مانند بوتسوانا، گینه و گویان هستند که شماره تلفن آنها به‌ترتیب با کدهای +۲۶۷، +۲۴۲۴ و +۵۹۲ شروع می‌شوند. البته گفتنی است این تماس‌ها از کشورهای دیگری هم گرفته می‌شوند؛ همانطور که در ایران بیشتر تماس‌ها از آذربایجان با پیش شماره +۹۹۴ است.

راهکارهای دفع خطر

بر همین اساس اپراتورهای تلفن همراه ایرانی به مشترکان خود هشدار می‌دهند که برای جلوگیری از تحمیل هزینه تماس زیاد، از پاسخگویی و تماس مجدد به شماره‌های ناشناس خارجی خودداری کنند.

 تماس های خارجی

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم به مشترکان تلفن همراه هشدار می‌دهد که در صورت تماس گرفته شدن توسط شماره‌هایی با پیش شماره‌ای به‌غیر ۰۰۹۸ یا ۹۸+، سریع تماس را قطع کرده و به هیچ عنوان با این شماره تماس نگیرند. به کاربران هشدار داده می‌شود که در صورت پاسخگویی به تماس‌های خارجی، از تماس مجدد با این شماره‌ها جدا خودداری کنند تا متحمل هزینه‌های سنگین نشوند.

متاسفانه در صورت تحمیل هزینه زیاد برای فرد، بلافاصله از طرف اپراتور اطلاع داده نمی‌شود و فرد زمانی متوجه اوضاع وخیم می‌شود که قبض تلفنش صادر شده و مشاهده می‌نماید. بنابراین برای جلوگیری از این رخداد، چند راه ساده وجود دارد که در ادامه گفته می‌شود:

  • تا آنجا که می‌توانید به این تماس‌های خارجی پاسخ ندهید.
  • اگر هم تماس از دست رفته با شماره خارجی داشتید، وسوسه نشوید و دوباره با آن تماس نگیرید.
  • همچنین می‌توانید شماره‌هایی که با شما تماس گرفته‌اند را مسدود کرده یا به اپراتور مربوطه خود بدهید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*