محدودیت گوشی های اندرویدی قدیمی برای خرید

۱۰ محدودیت گوشی های اندرویدی قدیمی که باید قبل از خرید از آن‌ها مطلع باشید

اگر به‌خاطر کمبود بودجه به فکر خرید گوشی های اندرویدی قدیمی افتاده‌اید، نکات مهمی وجود دارد که پیش از خرید حتما باید به آن‌ها توجه کنید.

قیمت گوشی‌های پرچمدار به‌قدری بالا رفته که موقع خرید حتی به برخی از آن‌ها فکر هم نمی‌شود کرد. به‌طور مثال گوشی تاشو گلکسی Z Fold 5 سامسونگ با قیمت ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومانی در بازار عرضه می‌شود. به‌همین خاطر هم هست که بسیاری از افراد به خرید گوشی‌های قدیمی‌تر نو یا دست دوم روی آورده‌اند. شاید تصور کنید که خرید یک گوشی قدیمی‌تر اندرویدی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود، اما ملاحظاتی وجود دارد که قبل از خرید حتما باید به آن‌ها توجه کنید.

گوشی‌های پرچمدار جدیدی که با برندهای سامسونگ، گوگل، شیائومی و غیره روانه بازار می‌شود، به‌خاطر تجهیز به آخرین نسل تکنولوژی‌ها مثل پردازنده‌های سریع‌تر، دوربین‌های بهتر و نمایشگرهای شفاف‌تر، قیمت بالاتری دارند. گاهی اوقات پیشرفت آن‌ها به‌قدری زیاد است که نمی‌توان به‌راحتی نسبت به آن‌ها چشم پوشی کرد؛ اما گاهی این تفاوت‌ها آنقدری زیاد نیستند که ارزش هزینه بیشتر را داشته باشند.

بسیاری از فروشگاه‌ها گوشی‌های قدیمی‌تر را با تخفیف‌های چشمگیری عرضه می‌کنند؛ بنابراین حتی اگر نمی‌خواهید یک مدل دست دوم بگیرید هم شانس خرید یک گوشی نو نسبتا قدیمی ارزشمند با قیمتی مناسب را دارید. اما آیا می‌دانید که گوشی های اندرویدی قدیمی می‌توانند محدودیت‌هایی داشته باشند که شاید از آن‌ها مطلع نباشید و بعد از خرید، از کارتان پشیمان شوید؟

محدودیت‌های گوشی های اندرویدی قدیمی

ما در اینجا ۱۰ تا از مهم‌ترین محدودیت های گوشی های اندرویدی قدیمی را گردآوری کرده‌ایم که هنگام خرید یک گوشی متعلق به سال‌های قبل باید به آن‌ها توجه داشته باشید. هر چه مدل گوشی مورد نظر شما برای خرید قدیمی‌تر باشد، اهمیت این موارد بیشتر می‌شود.

بروزرسانی‌های سیستم عامل – اهمیت بالا

بروزرسانی‌های سیستم عامل و آپدیت‌های امنیتی اندروید همچنان یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در بین گوشی‌های اندرویدی هستند. سوالاتی مثل اینکه گوشی مورد نظر می‌تواند کدام بروزرسانی‌ها را دریافت کند و هر چند وقت یک‌بار آپدیت می‌شود، می‌تواند با توجه به مدل دیوایس و سازنده آن متفاوت باشد.

محدودیت گوشی های اندرویدی قدیمی در بروزرسانی نرم افزاری

باید آپدیت‌های سیستم عامل و بروزرسانی‌های امنیتی را به‌صورت جداگانه بررسی کنید. بروزرسانی‌های امنیتی معمولا چند بار در سال برای یک گوشی ارسال می‌شوند تا از آن در برابر مجرمان سایبری محافظت کنند. آپدیت‌های سیستم عامل‌ها معمولا سالی یک بار منتشر می‌شوند. این بروزرسانی‌ها می‌توانند ویژگی‌ها و توانمندی‌های نرم افزاری که معمولا با مدل‌های جدیدتر معرفی می‌شوند را به دستگاه‌های قدیمی بیاورند.

عملکرد شرکت‌ها در ارائه بروزرسانی‌ها با یکدیگر متفاوت است. گوگل و سامسونگ بالاترین تضمین در ارائه بروزرسانی‌ها را می‌دهند، در حالی که ایسوس و موتورولا جزو بدترین‌ها هستند. در حال حاضر سامسونگ روی گوشی‌های سال ۲۰۲۱ به بعدش تا ۴ سال بروزرسانی سیستم عامل و تا ۵ سال بروزرسانی امنیتی را ضمانت می‌کند. این یعنی اگر صاحب گوشی گلکسی A33 باشید، حداقل تا ۳ سال دیگر گوشی شما پشتیبانی نرم افزاری سامسونگ را خواهد داشت. در حالی که اگر صاحب گوشی گلکسی نوت ۲۰ اولترا باشید، دیگر هیچ بروزرسانی نرم افزاری برای آن عرضه نمی‌شود و حداکثر تا یک سال دیگر آپدیت‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد.

کیفیت دوربین – اهمیت بالا

دوربین گوشی‌های هوشمند سال به سال تغییر می‌کند و پیشرفته‌تر می‌شود. در بعضی مدل‌ها این تغییرات ارزش هزینه بیشتر را دارند، اما در برخی دیگر خیر. در مجموع می‌توانید انتظار داشته باشید که گوشی‌های قدیمی‌تر از دوربین‌هایی با توانمندی‌های کمتر برخوردار باشند. حتی اگر تعداد مگاپیکسل آن‌ها با دوربین نسل جدید یکی باشد هم اندازه پیکسل سنسور آن‌ها، استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و تکنیک‌های فوکوس خودکار در آن‌ها متفاوت است.

محدودیت گوشی های اندرویدی قدیمی در کیفیت دوربین

به‌طور مثال گوشی‌های جدید سامسونگ از سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual-pixel استفاده می‌کنند که یک فناوری انقلابی معرفی شده با گوشی گلکسی نوت ۲۰ اولترا است. قدرت زوم اپتیکال دوربین مدل‌های قدیمی کمتر است و گشودگی دیافراگم لنز آن‌ها هم می‌تواند با هم متفاوت باشد. حتی اگر گشودگی لنز مشابهی داشته باشند، عملکرد دوربین گوشی‌های مدرن‌تر در محیط‌های تاریک به‌مراتب بهتر است.

به‌طور مثال گوشی گلکسی نوت ۲۰ اولترا سامسونگ از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض با گشودگی دیافراگم f/2.2 استفاده می‌کند که مشخصات سنسور اولترا واید گوشی گلکسی اس ۲۳ اولترا هم همین است. با این حال گوشی جدیدتر سامسونگ عملکرد به مراتب بهتری در محیط‌های تاریک دارد و قدرت زوم آن هم بالاتر است.

اگر به یک دوربین استاندارد برای عکاسی روزمره احتیاج دارید و زوم خیلی دقیق و باکیفیت برایتان اهمیت زیادی ندارد، دوربین نوت ۲۰ اولترا هم می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد. اما برای عکاسی در شب یا سوژه‌های راه دور، به موبایل جدیدتری نیاز دارید.

فناوری‌های ارتباطی قدیمی – اهمیت پایین

شبکه‌های ارتباطی به فناوری‌های روی گوشی شما اشاره دارد که ارتباطات بی‌سیم را فراهم می‌کنند. به‌طور مثال اگر محل زندگی شما از اینترنت 5G پشتیبانی می‌کند، بهتر است موبایلی را تهیه کنید که از این شبکه برخوردار است. به‌طور مثال گوشی‌های متولد سال ۲۰۱۹ به قبل فاقد پشتیبانی از این شبکه موبایل هستند. اما اکثر گوشی‌های اندرویدی میان‌رده و پرچمداری که سال ۲۰۲۱ به بعد عرضه شدند، از شبکه موبایل 5G پشتیبانی می‌کنند.

محدودیت گوشی های اندرویدی قدیمی در فناوری‌های ارتباطی

یکی دیگر از مواردی که هنگام خرید گوشی های اندرویدی قدیمی باید به آن‌ها توجه کنید، نسخه وای فای قابل پشتیبانی در آن‌ها است. به‌طور مثال بسیاری از گوشی‌های قدیمی حتی از وای فای ۵ هم پشتیبانی نمی‌کنند، در حالی که گوشی‌هایی با پشتیبانی از وای فای ۶ و ۷ هم در بازار موجود است که سرعت بسیار متفاوتی را در انتخاب به شبکه بی‌سیم Wi-Fi ارائه می‌کنند.

اگر از روترهای وای فای مجهز به فناوری‌های جدید استفاده می‌کنید، نسخه وای فای گوشی شما اهمیت پیدا می‌کند. در غیر این صورت تفاوتی وجود نخواهد داشت. وقتی به شبکه وای فای مدرن‌تری متصل می‌شوید، سرعت اجرای باز‌های آنلاین تغییر چشگیری پیدا می‌کند، پردازش مبتنی بر فضای ابری زودتر انجام می‌شود و سرعت دانلود شما هم بالاتر خواهد رفت.

نسخه بلوتوث – اهمیت متوسط

گوشی های اندرویدی قدیمی از نسخه‌های قدیمی‌تر فناوری بلوتوث نیز پشتیبانی می‌کنند. بنابراین اگر بخواهید از اسپیکرها و هدفون‌های بلوتوثی مجهز به آخرین نسخه‌های بلوتوث روی آن‌ها استفاده کنید، نسخه قدیمی بلوتوث گوشی شما می‌تواند باعث محدودیت‌های در عملکرد و استفاده از آن‌ها شود.

محدودیت گوشی های اندرویدی قدیمی در امکانات بلوتوثی مدرن

بنابراین به‌دنبال گوشی‌هایی باشید که حداقل از بلوتوث نسخه ۵ پشتیبانی می‌کنند. اگر هدفون یا اسپیکر شما از اتصال چند نقطه‌ای پشتیبانی کند، گوشی‌تان در صورت مجهز بودن به حداقل نسخه بلوتوث ۵ می‌تواند از آن بهره ببرد. همچنین اگر گوشی شما به بلوتوث نسخه ۵.۱، ۵.۲ یا ۵.۳ مجهز باشد، می‌تواند از فناوری Bluetooth LE Audio و کدک صوتی کم مصرف LC3 نیز پشتیبانی کند که برای علاقه‌مندان حرفه‌ای به موسیقی اهمیت دارد.

همچنین استفاده از نسخه‌های جدیدتر بلوتوث به‌معنای بهبود پهنای باند، فاصله مورد پشتیبانی و پایداری سیگنال انتقال است. وجود فناوری Bluetooth LE در گوشی یعنی مصرف انرژی کمتری از باتری دیوایس شما خواهد داشت.

پیدا کردن قاب‌های محافظ – اهمیت متوسط

وقتی یک گوشی جدید به بازار عرضه می‌شود، صدها قاب مختلف برای آن طراحی می‌شود که می‌توانید از بین آن‌ها قاب مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. تنوع قاب گوشی‌های جدید خیلی زیاد است. از قاب‌های فوق مستحکم گرفته تا قاب‌های سیلیکونی یا قاب‌های شفاف شیشه‌ای، همگی قابل انتخاب و استفاده هستند.

محدودیت گوشی های اندرویدی قدیمی در پیدا کردن قاب

اما هر چه بیشتر می‌گذرد، از تعداد قاب‌های محافظ گوشی شما کاسته می‌شود. اگر گوشی شما برای یک یا دو سال پیش باشد مشکلی نیست و هنوز هم می‌توانید قاب‌های مختلفی را هرچند کمتر از دستگاه‌های نو، برای آن انتخاب کنید. اما شاید قاب‌های خاص کمتری برای آن در بازار موجود باشد.

شارژ سریع بر بستر USB-C – اهمیت بالا

اگر به سراغ گوشی های اندرویدی قدیمی می‌روید، این امیدواری وجود دارد که تقریبا اکثر آن‌ها از پورت شارژ مدرن USB-C استفاده می‌کنند. گوشی‌های اندرویدی از سال ۲۰۱۵ شروع به استفاده از این پورت کرده‌اند و تاکنون هم ادامه داشته است.

محدودیت گوشی های اندرویدی قدیمی در شارژ سریع

اما فقط پشتیبانی گوشی از یک پورت USB-C برای ارائه شارژ سریع کافی نیست. باید دقت کنید ببینید گوشی شما بر بستر این پورت بین‌المللی با چه توان و سرعتی شارژ می‌شود. هر چه سرعت شارژ گوشی بیشتر باشد، این بدان معناست که به مدت زمان کمتری برای رسیدن گوشی‌تان به شارژ کامل احتیاج است.

در این بین برخی گوشی‌ها محدودیت‌هایی در استفاده از آداپتور شارژ دارند. پس باید به تکنولوژی‌های شارژ آن‌ها هم توجه کنید. مهم است که گوشی مورد نظر شما از تکنولوژی‌های شارژ سریعی مثل Qualcomm QuickCharge یا USB-PD پشتیبانی کند تا بتوانید با آداپتورهای استاندارد موجود در بازار آن‌ها را شارژ کنید.

شارژ بی‌سیم Qi – اهمیت متوسط

از آن‌جا که پشتیبانی از شارژ بی‌سیم Qi می‌تواند هزینه تولید یک گوشی را بالا ببرد، بسیاری از تولیدکنندگان روی اکثر گوشی‌های میان‌رده خود از آن پشتیبانی نمی‌کنند. این فناوری مسیر دور و درازی را پیموده و از سال ۲۰۱۵ که با گوشی‌های سری گلکسی S6 معرفی شد، تغییرات زیادی کرده است. با این حال هنوز هم گوشی‌سازها به‌عنوان یک آپشن اضافه به آن نگاه می‌کنند و به‌همین خاطر هم هست که خبری از آن در اغلب گوشی‌های میان‌رده نیست.

محدودیت گوشی های اندرویدی قدیمی در شارژ بی سیم

در حال حاضر گوشی‌های سری گلکسی S و گلکسی Fold سامسونگ بدون دردسر می‌توانند از شارژ بی‌سیم Qi پشتیبانی کنند، اما حتی جدیدترین گوشی‌های سال ۲۰۲۳ سری گلکسی A سامسونگ هم نمی‌توانند از فناوری شارژ وایرلس پشتیبانی کنند.

گوشی‌های جدیدتر امکانات اضافه‌تری را هم به شارژ بی‌سیم Qi افزوده‌اند. به‌طور مثال برخی از آن‌ها می‌توانند شارژ سریع را به‌صورت وایرلس ارائه کنند و یا با استفاده از قاب پشتی گوشی خود و یک فناوری منحصر به‌فرد، دستگاه‌های دیگر خود مثل ایربادهای بی‌سیم یا یک گوشی دیگر را شارژ کنید. گوگل نام این فناوری را شارژ بی‌سیم معکوس گذاشته و سامسونگ هم به آن Wireless PowerShare می‌گوید. اگر سرعت شارژ و شارژ دیگر دستگاه‌ها با گوشی برایتان مهم است، حتما باید مدلی را انتخاب کنید که از این فناوری‌ها پشتیبانی کند.

پردازنده و رم – اهمیت متوسط

هر سال، پردازنده گوشی‌های هوشمند هم مثل پردازنده کامپیوترها تغییر می‌کند. یک پردازنده جدید سریع‌تر با گرافیک بهتر و عملکرد بهتر در مدیریت انرژی برای استفاده در زیر قاب گوشی‌های مدرن توسعه پیدا می‌کند. اما آیا واقعا تفاوت چشمگیری بین دو نسل از پردازنده‌ها وجود دارد؟

محدودیت گوشی های اندرویدی قدیمی در پردازنده و رم

پاسخ کاملا به کاری که با گوشی‌تان می‌کنید و میزان رم سیستم آن بستگی دارد. اگر فقط از گوشی موبایل خود برای تماس گرفتن، ارسال پیام، وبگردی، تماشای ویدیو و اجرای بازی‌هایی با گرافیک معمولی استفاده می‌کنید، شما متوجه این تفاوت‌ها نخواهید شد. به‌طور مثال گوشی قدیمی گلکسی نوت ۲۰ اولترا سامسونگ هنوز هم خوب است و از پس بسیاری از امور برمی‌آید.

اما وقتی پای وظایف سنگین به میان می‌آید، داستان متفاوت می‌شود. نوت ۲۰ اولترا در مقایسه با جدیدترین نسل خودش صحنه‌های بازی‌ها را نسبتا کُندتر رندر می‌کند و در نتیجه گیم پلی با سرعت کمتری اجرا می‌شود. همچنین سرعت جابجایی بین حالت‌های مختلف دوربین، باز کردن تصاویر و ویرایش کردن آن‌ها روی گوشی قدیمی سامسونگ هم پایین‌تر است. همه این‌ها نشان می‌دهد که اختلاف نسل پردازنده‌ها چقدر می‌تواند روی سرعت و کارایی گوشی‌ها تأثیرگذار باشد.

اینکه یک گوشی قدیمی می‌تواند به اندازه کافی برای رفع نیازهای شما خوب باشد یا نه، کاملا به نوع استفاده شما از گوشی بستگی دارد. هر چه گوشی قدیمی‌تر باشد، قطعات داخلی آن کم قدرت‌تر هستند. بنابراین هنگام خرید یک موبایل قدیمی حتما به نوع پردازنده داخلی و نسل آن توجه کنید. اگر یک گوشی پرچمدار قدیمی را می‌خرید، چون آن‌ها در زمان خود از تراشه بالارده‌ای استفاده می‌کردند، در نتیجه با گذر زمان هم می‌توانند عملکرد بهتری از گوشی‌های میان‌رده هم دوره خود داشته باشند.

عمر باتری و ایمنی – اهمیت بالا

آیا هنوز هم گوشی به‌قدر کافی شارژ نگه می‌دارد؟ این سوالی است که همیشه با باتری گوشی‌ها همراه است. گرچه می‌توانید یک پاور بانک جمع و جور را همیشه همراهتان داشته باشید تا خیالتان بابت شارژ‌ دیوایس راحت باشد، اما به‌هر حال مهم است که خود گوشی هم بتواند شارژ کافی را نگه دارد.

محدودیت گوشی های اندرویدی قدیمی در عمر باتری

شاید روی کاغذ شما متوجه تغییرات بزرگی در سایز باتری یا عملکرد آن نشوید. در بین پرچمداران قدیمی سامسونگ، گوشی‌های سری گلکسی S10 بودند که از یک باتری با ظرفیت کمتر از ۴،۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت استفاده می‌کردند. از نسل بعدی ظرفیت باتری به بیش ۴،۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت ارتقا پیدا کرد. گلکسی نوت ۲۰ اولترا هم به یک باتری ۴،۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز است که ظرفیت باتری در چند نسل بعد آن یعنی گلکسی اس ۲۳ اولترا به ۵،۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت رسید.

عملکرد گوشی‌های مدرن در مصرف انرژی با توجه به پردازنده، سیستم عامل و دفع‌کننده حرارتی جدیدتر، بهتر خواهد بود. اگر به‌دنبال خرید یک گوشی دست دوم قدیمی هستید، باید به‌خاطر داشته باشید که باتری آن بارها و بارها شارژ شده و نمی‌تواند مثل روز اولش باشد. حتی اگر به‌درستی از دیوایس استفاده نشده باشد، احتمال متورم شدن باتری گوشی‌های قدیمی و آسیب‌رسانی جدی مثل آتش‌سوزی هم وجود دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم در این صورت حتما باتری گوشی دست دوم خود را تعویض کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*