پربازدیدترین صفحات ویکی پدیا در سال ۲۰۲۳

پربازدیدترین صفحات ویکی پدیا در سال ۲۰۲۳

فهرستی از پربازدیدترین صفحات ویکی پدیا در سال ۲۰۲۳ منتشر شده که مقالات هوش مصنوعی، ایلان ماسک، اوپنهایمر و غیره در بین آن‌ها دیده می‌شود.

چند سالیست که ویکی پدیا به یکی از قابل اعتمادترین منابع برای دانستن اطلاعات در مورد هر چیزی تبدیل شده است. در واقع مردم وقتی می‌خواهند اطلاعاتی را در مورد یک شرکت، اپلیکیشن یا بازیگر خاصی به‌دست بیاورند، اولین جایی که به آن سر می‌زنند وب‌سایت Wikipedia است. به‌همین بهانه بنیاد ویکی‌مدیا، تیم توسعه‌دهنده این سرویس هر ساله فهرستی از مقالات و صفحاتی که بیشترین بازدید را کسب کرده‌اند اعلام می‌کند. امسال نیز از این قاعده مستثنی نبود و پربازدیدترین صفحات ویکی پدیا در سال ۲۰۲۳ اعلام شدند.

هوش مصنوعی ChatGPT، محبوب‌ترین مقاله سال ۲۰۲۳ ویکی پدیا

همانطور که انتظار هم می‌رفت، اغلب کاربران در مورد هوش مصنوعی جستجو کرده‌اند. صفحه مربوط به ربات هوش مصنوعی ChatGPT حدود ۴۹.۴ میلیون بار توسط کاربران مختلف دیده شده است. ربات چت شرکت OpenAI امسال سر و صدای زیادی را به‌پا کرد و در هر جایی که نگاه می‌کنیم، نامی از آن را می‌بینیم. به‌طور مثال این ربات هوش مصنوعی یکی از محبوب‌ترین و پردانلود‌ترین اپلیکیشن‌های اندرویدی سال ۲۰۲۳ نیز بود.

پربازدیدترین صفحات ویکی پدیا در سال ۲۰۲۳

بیشتر بخوانید:

بهترین اپلیکیشن ها و بازی های اندرویدی سال ۲۰۲۳

اما محبوبیت ربات چت ChatGPT فقط در نسخه زبان انگلیسی سایت ویکی پدیا نبوده است. بنیاد ویکی‌مدیا می‌گوید که در مجموع تمام زبان‌ها ۷۸ میلیون بار صفحه مربوط به این ربات بازدید شده است.

دومین صفحه پربازدید ویکی پدیا متعلق به صفحه فهرست مردگان سال ۲۰۲۳ با ۴۲.۶ میلیون بار بازدید است. در این صفحه فهرستی از مردگان سال جاری میلادی به‌ترتیب ماه و روز آن‌ها نوشته شده است. بد نیست هر از گاهی نگاهی به چنین لیست‌هایی بیاندازیم و یادمان باشد که زیستن ما روی زمین دائمی نیست!

رتبه سوم، مربوط به صفحه معرفی و توضیحات مسابقات جهانی کریکت ۲۰۲۳ است. مشخص است که هندی‌ها، انگلیسی‌ها و کشورهای حوزه اقیانوسیه بیشترین بازدید را از این صفحه داشته‌اند، چرا که کریکت در این کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است. در مجموع ۳۸.۱ میلیون بار از صفحه 2023 Cricket World Cup بازدید شده است. جالب اینجاست که رتبه بعدی متعلق به صفحه لیگ حرفه‌ای کریکت هند به‌نام Indian Premier League است. این حرف ما را ثابت می‌کند که کریکت ورزش اول هند با جمعیتی در حدود ۱.۵ میلیارد نفر است. پس نباید تعجب کنیم که صفحه لیگ برتر کریکت این کشور ۳۲ میلیون بار دیده شده و یکی از پربازدیدترین صفحات ویکی پدیا در سال ۲۰۲۳ بوده است.

فیلم اوپنهایمر و پدر بمب اتمی، امسال جزو محبوب‌های Wikipedia بودند

این روزها هر کسی را که می‌بینیم در حال صحبت کردن در مورد فیلم اوپنهایمر به کارگردانی کریستوفر نولان است. فیلمی که داستان زندگی یک فیزیکدان آمریکایی به‌نام جی. رابرت اوپنهایمر که به «پدر بمب اتمی» هم مشهور شده را روایت می‌کند. این فیلم سینمایی با واکنش‌های مثبت بسیاری از منتقدان بزرگ جهان مواجه شد و سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۳ نیز لقب گرفت. ۲۸.۳ میلیون نفر صفحه مربوط به فیلم Oppenheimer را دیده‌اند.

بیشتر بخوانید:

جستجوی نام این افراد در گوگل خطرناک است!

پربازدیدترین صفحات ویکی پدیا در سال ۲۰۲۳ - صفحه فیلم اوپنهایمر و پدر بمب اتمی

اما ظاهرا هندی‌ها بیشتر از مردم هر کشور دیگری به ویکی پدیا وابسته هستند. چراکه باز هم یکی از مقالات محبوب و پربازدید Wikipedia مربوط به مسابقات جهانی کریکت بوده است. نزدیک به ۲۶ میلیون نفر امسال از این صفحه بازدید کرده‌اند و ظاهرا به‌دنبال اطلاعات مختلفی از تاریخچه این مسابقات بوده‌اند.

فیلم اوپنهایمر باعث شد بسیاری از افرادی که جی. رابرت اوپنهایمر را نمی‌شناسند، بیشتر در مورد او کنجکاو شوند. به‌همین خاطر هم ۲۵.۶ میلیون نفر به ویکی پدیا رفته و J. Robert Oppenheimer را جستجو کرده‌اند تا بیشتر با زندگینامه او آشنا شوند و پدر بمب اتمی جهان را بشناسند.

سه رتبه بعدی مجددا متعلق به هندی‌ها بوده است. ۲۱.۷ میلیون نفر در مورد فیلم هندی جوان (Jawan) در ویکی‌پدیا سرچ کرده‌اند، ۲۰.۶ میلیون نفر می‌خواستند اطلاعاتی در مورد لیگ حرفه‌ای کریکت ۲۰۲۳ هند را به‌دست بیاورند و ۱۹.۹ میلیون نفر هم به صفحه یکی دیگر از فیلم‌های هندی به‌نام پَتان (Pathaan) سر زده‌اند. جالب اینجاست که در هر دو فیلم هندی این لیست، شاهرخ خان به‌عنوان نقش اصلی حضور داشته است.

اوایل سال ۲۰۲۳ بود که سریال تلویزیونی The Last of Us برگرفته از یک بازی انحصاری پلی استیشن با همین نام از شبکه HBO پخش شد. پدرو پاسکال و بلا رمسی، نقش جوئل و الی را در این سریال آخرالزمانی ایفا می‌کردند و ماجراجویی پر پیچ و خمی را تجربه کردند. امسال ۱۹.۷ میلیون کاربر به صفحه توضیحات این سریال در Wikipedia سر زده‌اند تا اطلاعات بیشتری را در مورد آن کسب کنند. شاید هم می‌خواستند بدانند که فصل دوم سریال The Last of Us چه زمانی پخش می‌شود و چه بازیگرانی دارد.

پربازدیدترین صفحات ویکی پدیا در سال ۲۰۲۳ - صفحه سریال The Last of Us

صفحه متعلق به تیلور سوئیفت، خواننده محبوب آمریکایی امسال ۱۹.۴ میلیون بار بازدید شده است. یکی از دلایل این حجم از بازدید، می‌تواند پخش فیلم مربوط به تور کنسرت سوئیفت باشد که محبوبیت بسیار بالایی هم در پلتفرم‌های پخش پیدا کرد. فیلم باربی هم که تا مدتی بعد از پخش خودش به ترند اول تینیجرها و جوان‌ها تبدیل شده بود، ۱۸ میلیون بار توسط کاربران در ویکی پدیا دیده شده است.

رقابت کریستیانو رونالدو و لیونل مسی در ویکی پدیا!

بی‌شک کریستیانو رونالدو یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان است که آمار و ارقام ماندگاری را از خود به‌جای گذاشته است. او ۲۹۲ بازی بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ برای رئال مادرید بازی کرده و در این سال‌ها ۳۱۱ گل برای کهکشانی‌های مادرید زده است که عدد شگفت‌انگیزی برای یک مهاجم محسوب می‌شود. او که سال گذشته پس از یک دهه دوری مجددا به تیم قدیمی خودش، منچستر یونایتد انگلستان پیوست، با سرمربی این باشگاه به مشکل خورد و در سال ۲۰۲۳ در تصمیم جنجال برانگیز به فوتبال باشگاهی عربستان و تیم النصر پیوست. تصمیم او باعث شده تا امسال کاربران ۱۷.۴ میلیون بار از صفحه رونالدو در ویکی پدیا بازدید کنند.

پربازدیدترین صفحات ویکی پدیا در سال ۲۰۲۳ - صفحه رونالدو و مسی

نفر بعدی، رقیب دیرینه رونالدو یعنی لیونل مسی است که صفحه او هم در ویکی پدیا یکی از پربازدیدترین صفحات ویکی پدیا در سال ۲۰۲۳ بوده و ۱۶.۶ میلیون نفر از آن دیدن کرده‌اند. مسی هم امسال با تصمیمی جنجالی پس از ۲ سال از تیم پاری‌سن ژرمن فرانسه جدا شد و به تیم اینتر میامی در لیگ فوتبال ایالات متحده پیوست. امسال چندین بار شایعه حضور او در لیگ عربستان و آغاز دوباره رقابت کهنه او با کریستیانو رونالدو شنیده شد، ولی به سرانجام نرسید.

از دیگر صفحات محبوب امسال Wikipedia باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • صفحه پریمیر لیگ انگلستان با ۱۶.۶ میلیون بازدید
  • صفحه متیو پری با ۱۶.۴ میلیون بازدید
  • صفحه ایالات متحده آمریکا با ۱۶.۲ میلیون بازدید
  • صفحه ایلان ماسک با ۱۴.۳ میلیون بازدید
  • صفحه فیلم آواتار ۲: راه آب با ۱۴.۳ میلیون بازدید
  • صفحه هند با ۱۳.۸ میلیون بازدید
  • صفحه لیسا ماری پریسلی با ۱۳.۷ میلیون بازدید
  • صفحه نگهبانان کهکشان بخش ۳ با ۱۳.۳ میلیون بازدید
  • صفحه حمله روسیه به اوکراین با ۱۲.۷ میلیون بازدید
  • صفجه اندرو تیت با ۱۲.۷ میلیون بازدید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*