مدیریت هوشمند انرژی در شبکه ایرانسل

استفاده از توان داخلی برای مدیریت هوشمند انرژی در شبکه ایرانسل

سیستم مدیریت هوشمند انرژی در شبکه ایرانسل به‌منظور صرفه جویی در مصرف برق با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و توان مهندسان کشور، پیاده‌سازی شده است.

ایرانسل به‌عنوان نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران با تکیه بر ظرفیت‌های بومی و توان مهندسان کشور، سیستم هوشمند مدیریت انرژی را به‌منظور صرفه جویی در مصرف برق در شبکه خود پیاده‌سازی کرده است. سیستم مدیریت مصرف انرژی، یک نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی است که بدون نیاز به سخت افزار خاصی، از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی استفاده می‌کند و به‌خصوص در زمان‌های بحران در مصرف برق صرفه جویی می‌کند.

اجرای سیستم مدیریت هوشمند انرژی در شبکه ایرانسل برای اولین بار

ایرانسل برای اولین بار سیستم هوشمند مدیریت بحران انرژی را با استفاده از توان متخصصان داخلی و با هدف به حداکثر رساندن زمان تاب‌آوری شبکه ایرانسل در شبکه خود طراحی و اجرا کرده است. این سیستم بر اساس میزان ترافیک سایت ارتباطی، میزان مصرف سایت و عوامل دیگر، به‌صورت هوشمند تشخیص‌های لازم را انجام داده و تغییراتی مانند کاهش توان یا تغییر لایه فرکانسی در سایت را اجرا می‌کند. به این ترتیب این سیستم موجب کنترل انرژی می‌شود. بر اساس بررسی‌های انجام شده در چند شهر، سیستم هوشمند مدیریت انرژی می‌تواند تا ده درصد موجب صرفه جویی در مصرف برق شود.

یکی دیگر از کاربردهای این سیستم به این صورت است که در زمان قطع جریان برق، سایت‌های ارتباطی را از مدار خارج نمی‌کند و ولتاژ سیستم و جریان مصرفی را به‌صورت مداوم زیر نظر می‌گیرد. به این ترتیب این سیستم بعد از محاسبه مدت زمان تاب‌آوری باتری‌ها، تجهیزات و تکنولوژی‌های غیر ضروری را از مدار خارج کرده و توان باقی مانده را برای نگه‌داشت حداکثری سایت‌های وابسته مصرف می‌کند. این عملکرد به‌صورت شبانه‌روزی در شبکه ایرانسل فعال خواهد بود.

این سیستم در فاز نخست به‌صورت تدریجی پیاده‌سازی خواهد شد و در مرحله اول قرار است روی بیش از ده هزار سایت ارتباطی ایرانسل با قابلیت نصب نرم افزارهای مرتبط، صرفه‌جویی سالانه بیش از 30 هزار مگاوات ساعتی را در شبکه برق کشور به همراه داشته باشد. استفاده از روش‌های مدیریت مصرف انرژی مبتنی بر هوش مصنوعی در سال‌های گذشته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و صنایع بزرگ و زیرساختی مثل صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات، استفاده از این روش‌ها را به‌خاطر حفظ یکپارچگی ارتباطات، بیشتر از همیشه در دستور کار خود قرار داده‌اند.

ایرانسل نیز در همین راستا، سیستم هوشمند مدیریت انرژی را با تکیه بر توان مهندسان و متخصصان داخلی و بعد از طی کردن مراحل آزمایشی، در شبکه خود پیاده‌سازی و اجرا کرده است. طبق اطلاعات به‌دست آمده از آخرین گزارش پایداری ایرانسل، مصرف انرژی سایت‌های مخابراتی BTS در سراسر کشور، مهم‌ترین اثر زیست‌محیطی فعالیت این بنگاه بزرگ اقتصادی محسوب می‌شود و این امر، بیشترین سهم را در ردپای کربن ایرانسل داشته است.

با توجه به تقاضای روزافزون برای استفاده از خدمات دیجیتال و دسترسی بیشتر به فناوری‌های ارتباطی، مصرف انرژی نیز با افزایش چشمگیری مواجه شده و به همین دلیل، مدیریت بهینه مصرف انرژی و کاهش ردپای کربن به چالش مهمی برای بازیگران صنعت موبایل تبدیل شده است. ایرانسل نیز در موضوع مدیریت انرژی، مهم‌ترین هدف خود را مدیریت مصرف در سایت‌های BTS و مراکز داده عنوان کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*