هوش مصنوعی گوگل Gemini

هوش مصنوعی گوگل Gemini قدرتمندتر از ChatGPT 4 به میدان آمد

هوش مصنوعی گوگل Gemini برای استفاده توسط کاربران گوشی‌های پیکسل، جستجوگر گوگل، برنامه‌نویسان و دیگر محصولات این شرکت با قدرتی فراتر از GPT-4 معرفی شد.

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل می‌گوید که فصل جدیدی از هوش مصنوعی این شرکت رقم خورد که «فصل Gemini» است. Gemini در اصل جدیدترین مدل زبانی بزرگ گوگل است که سانداری پیچای برای نخستین بار در کنفرانس I/O ماه ژوئن گوگل از آن نام برد و حالا به‌نمایش عموم کاربران درآمده است.

هوش مصنوعی گوگل Gemini

پیچای مدیرعامل گوگل و دمیس هاسابیس مدیرعامل شرکت DeepMind (یک شرکت بریتانیایی هوش مصنوعی که توسط گوگل خریداری شد) رونمایی از این مدل را قدم بسیار بزرگ و مهمی در زمینه طراحی مدل‌های هوش مصنوعی می‌دانند و معتقدند که می‌تواند روی تمام محصولات شرکت گوگل اثرگذار باشد. پیچای می‌گوید:

این یکی از قدرتمندترین چیزهایی است که وجود دارد. چیزیست که می‌توان روی فناوری زیربنایی کار کرد، آن را بهبود بخشید و سپس روی تمام محصولاتمان مورد استفاده قرار گیرد.

هوش مصنوعی جمنای در سه نسخه مختلف عرضه می‌شود

گوگل جمنای فراتر از یک مدل هوش مصنوعی ساده است. نسخه سبک‌تر آن به‌نام “Gemini Nano” هم معرفی شده که می‌تواند به‌صورت آفلاین روی گوشی‌های اندرویدی فعالیت کند. اما توانمندترین نسخه آن “Gemini Pro” است که به‌زودی قدرت‌بخش بسیاری از سرویس‌های گوگل خواهد شد و از امروز ستون فقرات هوش مصنوعی Bard نیز خواهد بود. گوگل یک نسخه توانمندتر از این مدل به‌نام “Gemini Ultra” را هم رونمایی کرده که قدرتمندترین LLM ساخته شده توسط این غول جستجوی جهان است و برای دیتاسنترها و اپلیکیشن‌های تجاری ساخته شده است.

هوش مصنوعی گوگل Gemini

عرضه هوش مصنوعی گوگل Gemini در سه نسخه

کاربران از چند طریق می‌توانند به این مدل‌ها دسترسی پیدا کنند. اگر می‌خواهید طعم جمنای پرو را بچشید، می‌توانید از ربات چت Bard استفاده کنید. برخی از قابلیت‌های جمنای نانو هم در دسترس کاربران گوشی پیکسل ۸ پرو قرار دارد (که البته امکانات جمنای اولترا هم سال آینده میلادی به آن اضافه می‌شود). توسعه‌دهندگان و مشتریان تجاری نیز می‌توانند از هفته آینده، از طریق Google Generative AI Studio و Vertex AI داخل سرویس Google Cloud، به این مدل‌ هوش مصنوعی Gemini Pro گوگل دسترسی پیدا کنند.

در حال حاضر این مدل فقط به زبان انگلیسی مسلط است، ولی به‌زودی زبان‌های دیگر را هم خواهد فهمید. ساندار پیچای همچنین می‌گوید که گوگل این هوش مصنوعی را در موتور جستجو، محصولات تبلیغاتی، مرورگر گوگل کروم و غیره پیاده‌سازی خواهد کرد تا مردم تمام جهان بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

هوش مصنوعی گوگل Gemini

یک سال و یک هفته قبل در چنین روزی کمپانی OpenAI از ربات چت هوش مصنوعی ChatGPT رونمایی کرد و بلافاصله محصول این شرکت به بزرگ‌ترین دستاورد دنیای هوش مصنوعی تبدیل شد. حالا گوگل که خودش سال‌های سال یکی از پیشروان صنعت تکنولوژی بوده، آماده است تا رقیب نوظهور خودش را شکست داده و دوباره خودش سر زبان‌ها بیافتد.

آیا هوش مصنوعی گوگل Gemini می‌تواند GPT-4‌ را شکست دهد؟

سوالی که اینجا ذهن ما را مشغول کرده این است که آیا گوگل با هوش مصنوعی جدید خودش می‌تواند GPT-4 شرکت اوپن ای آی را شکست دهد؟ خود گوگل مدعی شده که این دو مدل را با دقت کنار یکدیگر بررسی کرده و در ۳۲ بنچمارک قابل اعتماد با هم مقایسه کرده است که از قضا هوش مصنوعی گوگل در ۳۰ تای آن‌ها پیروز شده است. غول جستجوی جهان می‌گوید، در این بنچمارک‌ها جمنای نشان داده که به‌خوبی می‌تواند موضوعات را بفهمد و با فیلم و صدا هم ارتباط خوبی برقرار می‌کند. این درحالیست که شرکت OpenAI برای تصاویر و صدا، مدل‌های جداگانه DALL-E و Whisper را توسعه داده است.

بیشتر بخوانید:

کمپانی OpenAI برنامه‌های ترسناکی برای هوش مصنوعی دارد

هوش مصنوعی گوگل Gemini

نسخه معمولی Gemini فقط با متن کار می‌کند، اما اگر از نسخه فوق پیشرفته آن یعنی Gemini Ultra استفاده کنید ، آن با عکس، ویدیو و صدا هم کار می‌کند. ضمن اینکه هر چه به جلوتر برویم این مدل هوش مصنوعی پیشرفته‌تر و دقیق‌تر می‌شود و می‌تواند نتایج بهتری را ارائه کند.

جمنای همچنین کدنویسی هم می‌کند. این هوش مصنوعی قادر به درک و کدنویسی در زبان‌های برنامه‌نویسی مطرحی مثل پایتون، جاوا، سی پلاس پلاس و گو است. این کمپانی از نسخه تخصصی هوش مصنوعی خود برای ساخت AlphaCode 2 استفاده کرده که دومین نسخه ابزار مولد هوش مصنوعی موفق سال گذشته است. گفته می‌شود AlphaCode 2 دو برابر سوالات چالش‌برانگیز نسل قبلی خودش را حل کرده است و تخمین زده می‌شود که ۸۵ درصد عملکرد بهتری نسبت به دیگر رقبا دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*