سریعترین جت جنگی

سریعترین جت های تاریخ که رکورد ها را جابجا کردند

در ادامه به معرفی پنج مورد از سریعترین جت های جنگی تاریخ می‌پردازیم که با سرعت باورنکردنی خود شما را شگفت‌زده خواهند کرد.

جت‌های جنگی در شمار سریع‌ترین ماشین‌هایی هستند که توسط بشر ساخته شده‌اند. به دلیل نیاز این هواپیماها به سرعت فوق‌العاده بالا با هدف فرار از رادارها یا دیگر ماموریت‌های جنگی، جت‌ها در سال‌های گذشته با پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه سرعت و عملکرد روبرو شده‌اند؛ به‌طوری که برخی رکوردهای سرعت ثبت شده توسط آنان باورکردنی نیست.

شتابگیری فوق‌العاده بالای این جت‌ها و دستیابی آن‌ها به سرعت‌هایی ماوراء تصور بعضا باعث می‌شود که خلبانان یا سرنشینان آن‌ها در اثر به‌هم خوردن تعادل‌های جاذبه‌ای دچار حالت تهوع یا حتی بیهوشی شوند! نکته جالب در خصوص جت‌های جنگی این است که سریعترین نمونه‌های آن‌ها مربوط به دوران جنگ سرد است که در آن آمریکا و روسیه تقریبا سر هر چیزی با یکدیگر جنگ داشتند و هریک سعی می‌کردند برتری خود را به رخ دیگری بکشند.

البته جت‌های جنگی مدرن نیز بعضا سرعت بسیار بالایی دارند و قادرند شتابگیری فوق‌العاده بالایی داشته باشند. با این وجود دوران جنگ سرد را باید مهم‌ترین دوره شکوفایی جت‌های جنگی دانست که رکوردهای فراوانی در آن شکسته شد و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در حوزه جت‌های جنگی شکل گرفت.

ممکن است از خود بپرسید پس از گذشت چندین دهه از دوران جنگ سرد چرا امروز خبری از جت‌های جنگی فوق سریع نیست؟ پاسخ این سئوال این است که چندین دهه تحقیق و مطالعه پیرامون جت‌های جنگی و بررسی عملکرد آن‌ها در میدان نبرد مهندسین را به این نتیجه رسانده که این پرنده‌ها برای برتری در نبردهای هوایی نیاز به این سرعت‌های فوق‌العاده بالا ندارند! بنابراین جت‌هایی که در ادامه این متن مشاهده خواهید کرد همگی تولید شده چند ده سال پیش هستند. دلیل این اتفاق نه نبود تکنولوژی در عصر حاضر، بلکه نیاز نبودن به این سرعت‌های بیش از حد بالاست. در ادامه با تعدادی از سریعترین جت های تاریخ آشنا خواهیم شد.

در گجت نیوز بخوانید:

اینها سریعترین جت های جنگنده جهان هستند

سریعترین جت های تاریخ که سرعت آن‌ها هوش از سر شما می‌پراند

همان‌طور که اشاره شد، هر پنج هواپیمای جتی که در ادامه این متن معرفی می‌شوند، محصول یکی از دو کشور آمریکا یا روسیه بودند و در جریان جنگ سرد ساخته شده‌اند. البته تعدادی از این محصولات هنوز هم در ناوگان جنگی کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

McDonnell Douglas F-15 Eagle

اف 15

جت جنگی مک دانل داگلاس اف 15 ایگل نخستین بار برای رقابت با جنگنده‌های سریع و چابک شوروی طراحی و ساخته شد. سال 1967، شوروی‌ها از جت میگ 25 رونمایی کردند که هواپیمایی انقلابی به شمار می‌رفت. به همین دلیل ارتش آمریکا نیاز به هواپیمایی داشت که قادر به رقابت با این جنگنده فوق‌العاده باشد. یک سال بعد، F-15 با ظاهری بسیار شبیه به F-14 Tomcat که در فیلم تاپ گان به کار رفته بود معرفی شد. این هواپیما قادر به دستیابی به حداکثر سرعت 2900 کیلومتر بر ساعت بود!

این جت که هنوز هم در ناوگان جنگی نیروی هوایی کشور آمریکا مورد استفاده قرار دارد، با هدف سلطه کامل ارتش این کشور بر آسمان طراحی شده بود و توانایی فرار از تمامی موشک‌ها و پرتابه‌های جنگی دشمنان را داشت. این هواپیما در طول سال‌های عمرش آپگریدهایی را دریافت کرده و بخش‌های مختلف عملکردی آن بهینه‌تر شده است. از جمله این قابلیت‌های جدیدی که در گذر زمان به F-15 افزوده شده‌اند می‌توان به موشک‌اندازهای جانبی، موشک‌های هوا به هوای با برد متوسط، ابزارآلات پدافندی الکترونیکی و نمایشگر HUD که قادر به نمایش نقشه گسترده‌ای از محیط حتی در تاریکی مطلق شب است اشاره کرد.

Mikoyan MiG 31 Foxhound

سریعترین جت تاریخ

میگ 31 در حقیقت یک آپگرید برای میگ 25 روسیه به شمار می‌رود که خود هواپیمایی فوق‌العاده سریع بود. کابین این هواپیما دو سرنشین است؛ به‌طوری که خلبان در قسمت جلوی آن نشسته و اپراتور سلاح‌ها پشت سر او قرار می‌گیرد. میگ 31 همچنین قادر است با سرعت مافوق صوت در ارتفاع پایین‌تری در مقایسه با میگ 25 پرواز کند. بدنه این جت شگفت‌انگیز به‌شدت آیروداینامیک طراحی شده و دو موتور توربوفن تعبیه شده در آن حداکثر سرعت شگفت‌انگیز 2993 کیلومتر بر ساعت را برای آن به ارمغان می‌آورند. فرآیند ساخت MiG 31 در سال 1977 آغاز شد. با این وجود گرایش جدی و تولید انبوه آن به‌طور رسمی از سال 1982 گسترده‌تر شد.

کابین این هواپیمای جت جذاب از یک نمایشگر ال سی دی برای نمایش جزئیات نقشه، اطلاعات رادار و وضعیت حسگرها و اجزای داخلی سیستم بهره می‌برد. بعلاوه از میان سلاح‌های قابل حمل توسط این جت جنگی فوق سریع روسی هم می‌توان به چهار موشک دور برد، چهار موشک نزدیک برد و دو موشک هوا به هوا با برد متوسط اشاره کرد. در کنار این موشک‌های هوا به هوا امکان حمل موشک‌های هوا به زمین هم از دیگر قابلیت‌های این جت به شمار می‌رود.

میگ 31 همچنین از یک سیستم رادار زاسلون (Zaslon) استفاده می‌کند که می‌تواند چهار هدف نزدیک را به‌طور همزمان و فارغ از مانور یا اقدام متقابلشان دنبال کند.

Lockheed YF-12

لاکهید وای اف 12

یکی دیگر از سریعترین جت های تاریخ نیز لاکهید وای اف 12 است نخستین بار در دهه 1960 میلادی معرفی شد و تمامی رکوردهای سرعت مربوط به هواپیماهای پیش از خود را شکست. این هواپیما در حقیقت نمونه اولیه یک هواپیمای ره‌گیر (Interceptor) بود که به سرعت خیره‌کننده 3330 کیلومتر و حداکثر ارتفاع 80257 پایی می‌رسید و می‌توانست خیلی سریع به ارتفاعی بسیار بالا رفته و هواپیماهای بمب‌افکن روسی را شناسایی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساقط کند.

متاسفانه در اواخر دهه 60 میلادی تمامی منابع نیروی هوایی آمریکا به تامین نیازهای هوایی سربازان در جنگ ویتنام اختصاص یافت. به همین دلیل نیاز به جت های فوق سریع و توانمندی مانند لاکهید وای اف 12 کمتر از قبل احساس می‌شد. به همین جهت تمامی برنامه‌های پیشین برای تولید این جنگنده متوقف شدند و علیرغم موفقیت اولیه، شاهد تولید تنها سه نمونه از آن بودیم.

یکی از این سه نمونه تولید شده در اثر سانحه رخ داده حین پرواز، پس از خروج اضطراری راننده سقوط کرد و نمونه‌ای دیگر نیز در هنگام به زمین نشستن آسیب دید. در نتیجه در حال حاضر تنها یک نمونه سالم از این هواپیما باقی مانده که در موزه ملی نیروی هوایی ارتش آمریکا در معرض دید عموم قرار گرفته است.

در گجت نیوز بخوانید:

۱۰ مورد از بزرگترین هواپیماهای جت تاریخ + عکس

 Lockheed SR-71 Blackbird

سریعترین جت تاریخ

جت جنگی لاکهید اس آر 71 بلک برد که طراحی آن بر پایه مدل YF-12 انجام گرفته بود، یکی دیگر از سریعترین جت های تاریخ لقب می‌گیرد که در دوران اوج درخشش لاکهید تولید شد. این هواپیما در اواخر دهه 60 میلادی و با بالا گرفتن جنگ سرد بین آمریکا و شوروی تولید شد؛ چرا که آمریکایی‌ها در آن زمان نیازمند هواپیماهایی بودند که بتوانند از طریق آن‌ها شناسایی مناطق را از ارتفاع‌های بسیار بالا انجام دهند. علاوه بر این، دیگر الزام طراحی این جت هم مصونیت آن در برابر حملات جنگنده‌های دشمن یا موشک‌های زمین به هوای پرتابی بود.

در نتیجه این نیازها، SR-71 Lockheed طراحی و ساخته شد. این جت قادر به دستیابی به سرعت سه ماخ (بیش از 3700 کیلومتر بر ساعت) و حداکثر ارتفاع 70 هزار پایی بود. این هواپیما به‌قدری سریع بود که طراحان برای جلوگیری از داغ کردن و مدیریت تنش‌های حرارتی آن ناچار به استفاده از تیتانیوم در ساخت آن شدند. دلیل این اتفاق جمع شدن هوا در مقابل بدنه جت و افزایش فوق‌العاده حرارت بود که استفاده از هر ماده دیگری را امکان‌ناپذیر می‌ساخت.

از سوی دیگر، چالش بزرگی که پیش روی طراحان این هواپیما قرار داشت، رادارگریزی آن بود. در نتیجه این نیاز، طراحان ناچار به ارائه مدل طراحی جدیدی برای این جت شدند و با جاگذاری موتورها در محلی جدید و استفاده از پوشش‌هایی که امواج رادار را جذب می‌کردند، به خواسته خود رسیدند. به این ترتیب بلک برد توسط رادارها قابل شناسایی نبود و تنها به‌صورت جسمی که ابعادی کوچکتر از انسان، اما بزرگتر از یک پرنده بود شناسایی می‌شد!

NASA/USAF X-15

جت فوق سریع ناسا

ایکس 15 محصولی استثنایی در میان تمامی جت های فوق سریع است که به‌سادگی توانسته تمامی هواپیماهای پیش از خود را شکست داده و عنوان سریع ترین جت تاریخ را از آن خود کند.‌ طراحی این جت البته بیش از آن که به هواپیما شبیه باشد، شبیه به یک راکت بود؛ به‌طوری که پره‌هایی در انتهای آن قرار گرفته بودند که نیروی کشش فراوانی را در ارتفاعات پایین‌تر تولید می‌کردند. در نتیجه این اتفاق، X-15 با اتصال به قسمت زیر یک بمب‌افکن B-52 تا ارتفاع 14 هزار پایی اوج می‌گرفت و از آن‌جا موتورهای اختصاصی‌اش را روشن می‌کرد.

اما این جت چقدر سریع بود؟ بر اساس رکوردهای ثبت شده، سرعت جت X-15 به حدود 7250 کیلومتر بر ساعت می‌رسید که 6.7 برابر سرعت صوت است! به این ترتیب سرعت این جت شگفت‌انگیز دو برابر نزدیک‌ترین رقیبش یعنی لاکهید اس آر 71 بلک برد است! سرعت این جت به‌حدی زیاد بود که برای کنترل آن از سیستم‌های کنترلی معمولی استفاده نمی‌شد و در عوض، پیشرانه‌های راکتی مسئولیت کنترل آن را بر عهده داشتند.

با ساخت این هواپیمای جت، ارتش آمریکا نه تنها رکورد سرعت جت‌ها را از آن خود کرد؛ بلکه با دستیابی به ارتفاع بیش از 85 هزار پا، رکورد بیشترین ارتفاع پرواز را هم برای خود ثبت کرد. تنها سه دستگاه از این جت شگفت‌انگیز ساخته شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*