تولید خودرو ایران

سهم ایران از تولید سالانه خودرو جهان چند درصد است؟

در این مطلب به بررسی میزان تولید خودرو در ایران می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که این مقدار تولید، چند درصد از سهم جهانی را به‌ خود اختصاص داده است.

طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا، میزان تولید خودروی سواری در ایران در 9 ماهه سال 2023، حدود 8 درصد کاهش داشته است. با این حال، طی بررسی‌های همین انجمن از میزان خودروی تولیدی در ایران، کشورمان در این دوره 9 ماهه از کشورهای فرانسه و انگلیس که کشورهای صنعتی هستند، تولید خودرو بیشتری داشته است.

این انجمن تعداد کل خودروی تولیدی جهان را در 9 ماهه امسال را 55 میلیون و 134 هزار دستگاه خودرو اعلام کرد. این میزان تولید خودرو در سال 2023 در مقایسه با سال گذشته که 50 میلیون و 212 هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده بود، رشد 10 درصدی را ثبت کرده است.

سهم ایران از تولید خودرو جهان

همانطور که گفته شد، طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا میزان تولید خودرو در ایران کاهش یافته است. در بررسی جزئیات بیشتر، در نمونه مشابه سال قبل 911 هزار و 137 دستگاه خودروی سواری در ایران تولید شده بود که در همین مدت، این مقدار با کاهش 8 درصدی به عدد 837 هزار و 311 دستگاه رسیده است.

ایران با همین مقدار تولید امسال توانسته است حدود 1.5 درصد میزان کل خودروی تولید شده جهان را به خود اختصاص دهد. با این وجود، همچنان از بسیاری از کشورهای صنعتی اروپایی، تولید خودرو بیشتری داشته است. برای مقایسه بهتر، میزان تولید خودروی ایران از کشورهای انگلیس، روسیه، ترکیه، تایلند، ایتالیا، و حتی فرانسه بیشتر و دو برابر ایتالیا بوده است.

تولید خودرو

سهم ابرقدرت‌ها در بازار تولید خودروی جهان

در این بین، چین با قدرت اقتصادی خود توانسته است حضور چشمگیری را با ثبت میزان 32 درصد کل تولید خودرو جهان داشته باشد. 17 میلیون و 537 هزار دستگاه خودروی سواری در چین برای مدت ماه ژانویه تا سپتامبر امسال تولید شده است. این میزان تولید، حدود 5 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

آمریکا نیز با ثبت 5 میلیون و 848 هزار دستگاه خودروی سواری جایگاه دوم و ژاپن نیز با ثبت 5 میلیون و 632 هزار دستگاه جایگاه سوم را از آن خود کرده‌اند. میزان رشد تولید خودرو این دو کشور برای آمریکا 11 درصد و برای ژاپن 18 درصد بوده است.

روسیه هم به‌دلیل گرفتاری در تحریم و جنگ اوکراین، برای 9 ماه سال قبل 66 درصد کاهش تولید داشته است و برای 9 ماهه امسال هم این عدد به 9 درصد رسیده است. مجموع میزان خودروی تولید شده در روسیه در این دوره به عدد 312 هزار دستگاه رسیده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*