عجیب ترین چیز هایی که بشر به فضا برده است

عجیب ترین چیزهایی که تابه‌حال به فضا پرتاب شده است

دانشمندان تاکنون چیز های عجیب و غریبی از اسپرم موش گرفته تا قورباغه، اسلایم و عنکبوت را به فضا فرستاده‌اند. اما علت این کار چه بوده است؟

بشریت از دیرباز تاکنون، شیفته‌ی فضا بوده است. انسان برای گسترش درک خودش از جهانی فراتر از کره زمین و ارتباط با حیات فرازمینی، اقلام و موجودات عجیبی را از آلات موسیقی گرفته تا حیوانات، بقایای انسان، پیتزا، یک ماشین و غیره به فضا فرستاده است.

عجیب ترین چیز هایی که بشر به فضا برده است

از میان تمام چیزهای عجیب‌و‌غریبی که مسافر فضا شده‌اند، ما در اینجا فهرستی از عجیب ترین چیزهایی که تابه‌حال به فضا پرتاب شده است را گردآوری کرده‌ایم که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

۱. اسلایم

عجیب ترین چیز هایی که بشر به فضا برده است

یکی از چیزهای عجیبی که به فضا فرستاده شده، اسلایم است! ظاهرا شبکه تلویزیونی نیکلودئون که برنامه‌های مخصوص کودکان را تولید و پخش می‌کند، حدود دو لیتر اسلایم به ایستگاه بین‌المللی فضایی فرستاده تا فضانوردان با آن سرگرم شوند و درک این را به‌دست بیاورند تا چگونه یک مایع که آب نیست در غیاب گرانش رفتار می‌کند. نتایج این آزمایش می‌تواند روی چگونگی مدیریت مایعات در فضا، آبیاری گیاهان در ایستگاه فضایی، پردازش فاضلاب و دی‌اکسید کربن و همینطور فراهم کردن زندگی انسان در فضا تاثیرگذار باشد.

۲. چیپست‌های Tissue

عجیب ترین چیز هایی که بشر به فضا برده است

چیپست‌های Tissue، دستگاه‌های کوچک بیومهندسی و پیچیده‌ای هستند که شامل سلول‌های انسانی در یک ماتریس سه‌بعدی می‌شوند و ساختار و عملکرد اندام انسان مثل قلب، ریه‌ها و کلیه‌ها را شبیه‌سازی می‌کنند. این چیپ‌ها در سال ۲۰۱۸ برای نخستین بار به فضا پرتاب شدند تا محققان از آن‌ها برای تحقیق روی تأثیر دارو و بیماری بر بدن انسان در فضا و درک تأثیر طولانی مدت میکروگراویتی بر سلامت استفاده کنند.

ممکن است روزی هر فضانوردی چیپ Tissue شخصی خودش را به فضا ببرد. این چیپ‌ها می‌توانند با نظارت روی تغییرات بدن و آزمایش‌های مکرر۷ به‌عنوان روشی برای حفظ سلامت فضانوردان در مأموریت‌های فضایی طولانی مدت مورد استفاده قرار بگیرند.

۳. عروس دریایی

عجیب ترین چیز هایی که بشر به فضا برده است

محققان در اوایل دهه ۹۰ میلادی عروس دریایی را به فضا و شاتل فضایی کلمبیا فرستادند تا اثرات بی‌وزنی را روی رشد آن‌ها در هنگام بلوغ آزمایش کنند. در اولین ماموریت، سال ۱۹۹۱ بیش از ۲۰۰۰ پلیپ عروس دریایی در داخل فلاسک و کیسه‌های پر از آب دریای مصنوعی به فضا فرستاده شد. فضانوردان برای آنکه پلیپ‌ها را به شنا و تولید مثل ترغیب کنند، مواد شیمیایی را داخل کیسه‌ها تزریق کردند. تا زمانی که مأموریت پایان یافت، ۶۰ هزار کرم در فضا زندگی می‌کردند وقتی این عروس‌های دریایی متولد شده در فضا به زمین بازگشتند و با گرانش عادی مواجه شدند، به‌خوبی نمی‌توانستند شنا کنند و دچار گیچی شدیدی بودند.

۴. باکتری سالمونلا

عجیب ترین چیزهایی که بشر به فضا برده است

عجیب ترین چیز هایی که بشر به فضا برده است

در سال ۲۰۰۷، پژوهشگران دانشگاه ایالت آریزونا نمونه‌ای از باکتری سالمونا که یکی از شایع‌ترین علل اسهال است را به فضا پرتاب کردند تا واکنش باکتری در مواجه با گرانش صفر را بررسی کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که این باکتری حتی در فضا هم خطرناک است و این خبر نگران‌کننده‌ای را نسبت به مستعد بودن رشد باکتری‌ها در فضا می‌دهد.

۵. خرس آبی

عجیب ترین چیزهایی که بشر به فضا برده است

تاردیگرادها که به خرس آبی هم مشهورند، موجوداتی میکروسکوپی و تتا حد زیادی نابودناپذیر هستند که در محیط‌های خشک یا دریاها رشد می‌کنند. این موجودات کوچک قادر به زندگی در برابر سطوحی با تشعشعات بالا و دمای بسیار زیاد هستند و می‌توانند دهه‌ها بدون آب زنده بمانند. با توجه به اینکه این موجودات می‌توانند در برابر تقریبا هر شرایطی زنده بمانند، دانشمندان به این فکر افتادند تا آن‌ها را به فضا بفرستند و اتفاقاتی که برای آن‌ها میافتد را بررسی کنند. آن‌ها وقتی به زمین بازگشتند، به نخستین حیواناتی تبدیل شدند که زنده از فضا برمی‌گردند.

۶. عنکبوت

عجیب ترین چیزهایی که بشر به فضا برده است

عنکبوت‌های نیشکر طلایی همراه با نور و غذای کافی به فضا فرستاده شدند تا محققان روی جهت‌گیری آن‌ها در محیطی بی‌ثقل مطالعه کنند. آن‌ها هر ۵ دقیقه از تارهای عنکبوت‌ها عکسبرداری می‌کردند، در حالی که چراغ‌ها هر ۱۲ ساعت یک بار خاموش و روشن می‌شدند تا نور روز را برای آن‌ها تقلید کنند. محققان در سال گذشته متوجه شدند که گرانش، مهم‌ترین راهنمای جهت‌گیری عنکبوت برای ساخت شبکه است. محققان هنوز متوجه این سوال نشده‌اند، بنابراین ممکن است در آینده عنکبوت‌های فضانورد بیشتری به فضا فرستاده شود.

۷. اسپرم موش

عجیب ترین چیز هایی که بشر به فضا برده است

گروهی از دانشمندان در سال ۲۰۱۳ نمونه‌های فریز شده اسپرم موش را به فضا پرتاب کردند و به مدت ۹ ماه در ایستگاه فضایی بین المللی در آن نگهداری کردند. فضا هیچ اتمسفری برای محافظت از DNA در برابر تابش خورشید ندارد و وقتی DNA آسیب می‌بینید، از تولد نوزاد جلوگیری کرده و باعث نقایص و بیماری‌های مادرزاد می‌شود. ولی این اتفاق نیافتاد. اسپرم به سلامت به زمین بازگشت و پس از آب شدن از حالت فریز، توله موش‌های سالم به دنیا آمدند.

۸. ماهی برنج ژاپنی

عجیب ترین چیزهایی که بشر به فضا برده است

ماهی برنج ژاپنی که به مداکا هم مشهور است، پوست شفافی دارد که به محققان اجازه می‌دهد برای بررسی اثرات ریزگرانش روی زندگی آب‌زیان و اثرات آن بر استخوان‌هایشان از آن‌ها استفاده کنند. بر اساس مطالعات، فعال شدن استئوکلاست‌ها، سلولی که بافت استخوانی دارد می‌شکند و در نتیجه باعث کاهش تراکم استخوانی می‌شود که فضانوردان هم در مدار زمین آن را تجربه می‌کنند. اما هنوز دانشمندان متوجه نشده‌اند که چه چیزی باعث کاهش تراکم استخوانی می‌شود. مداکا از سال ۱۹۹۴ در فضا حضور دارد و مورد مطالعه دانشمندان قرار دارد تا علت این تغییرات را کشف کنند و از آن برای درمان پوکی استخوان استفاده کنند.

۹. قورباغه گاوغوک آمریکایی

عجیب ترین چیز هایی که بشر به فضا برده است

عجیب ترین چیز هایی که بشر به فضا برده است

ناسا برای مطالعه تأثیر سفر به فضا، دو قورباغه را در فضاپیمایی به‌نام Orbiting Frog Otolith به فضا پرتاب کرد. با توجه به اینکه گوش داخلی آن‌ها شبیه به گوش انسان‌ها است، این نوع از قورباغه‌ها را به فضا فرستادند. آن‌ها الکترودهایی در حفره‌های قفسه سینه و اعصاب وستیبولار داخل گوش کاشتند تا داده‌های مربوط به اثرات بی‌وزنی روی قورباغه‌ها را ثبت کنند. این حیوانات به مدت ۶ روز در مدار زمین چرخیدند و اطلاعات الکترودهای کاشته شده در آن‌ها نشان داد که سیستم دهلیزی آن‌ها بدون مشکل، به حالت عادی بازگشته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*