بهترین هلیکوپترهای تهاجمی

بهترین هلیکوپترهای تهاجمی تاریخ

در اینجا با بهترین هلیکوپترهای تهاجمی تاریخ نظیر کبرا یا آپاچی آشنای خواهیم شد که به افسانه‌هایی ماندگار در صنعت هوانوردی تبدیل شده‌اند.

هلیکوپترهای تهاجمی از جمله مهم‌ترین جنگ افزارهای مدرن به شمار می‌روند و اکثر ما به لطف فیلم‌های سینمایی هالیوودی، مستندهای نظامی و اخبار مختلف با آن‌ها آشنایی داریم! این هلیکوپترها نقش‌های مهمی را در تعدادی از مهم‌ترین نبردهای نظامی اخیر در دنیا بازی کرده و در بسیاری نبردها مانند جنگ خلیج فارس، جنگ ویتنام و جنگ کره تاثیرگذار بوده‌اند. به دلیل ماهیت بسیار چالاک و سریع هلیکوپترهای تهاجمی، این جنگ‌افزارها معمولا استفاده‌های گوناگونی در نبردها دارند و به منظور ارائه پشتیبانی هوایی، انهدام تانک‌ها و زره‌پوش‌ها به کار می‌روند.

در خلال جنگ جهانی دوم، ایده اولیه هلیکوپترها بر این اساس شکل گرفت که پرنده‌های کوچکتر و کندتر قادر به ساقط کردن اهدف با دقت بالاتر بودند. این ایده در دهه 1950 میلادی منجر به شکل گیری مفهوم هلیکوپترها شد. البته هلیکوپترهای آن زمان توانایی‌های تهاجمی محدودی داشتند و در دهه 60 میلادی بود که برای نخستین بار مفهوم هلیکوپترهای جنگی با معرفی محصولاتی چون Bell AH-1 آمریکا و Mil Mi-24 روسیه مطرح شد.

12 مورد از بهترین هلیکوپترهای تهاجمی تاریخ

هلیکوپترهای جنگی در گذر زمان پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند. بنابراین بررسی تاریخچه آن‌ها می‌تواند اطلاعاتی کلیدی در خصوص آن‌ها را در اختیارمان قرار دهد. در ادامه این متن به بررسی تعدادی از بهترین هلیکوپترهای تهاجمی تاریخ می‌پردازیم که بیشترین تاثیر را در پیشرفت این صنعت داشته‌اند. بررسی امروز بر اساس عملکرد، مشخصات، توان نظامی و البته تاریخچه نمونه‌های مورد بررسی انجام خواهد شد.

Changhe Z-10

چرخ بال چین

هلیکوپتر Changhe Z-10 نخستین چرخ‌بال داخلی کشور چین است که برای انهدام تانک‌ها و نبردهای هوایی نزدیک طراحی شده و پاسخ ارتش آزادی‌خواه چین به سری هلیکوپترهای AH-1 Cobra آمریکا به شمار می‌رود. البته با وجود این که Changhe Z-10 حدودا چهل سال پس از کبرا ساخته شده، در مقایسه با آن بزرگتر، سنگین‌تر و کندتر است! همچنین توان شلیک هلیکوپتر Changhe Z-10 چین حدودا نصف کبرا ارزیابی می‌شود. وزن حدود 7.5 تنی این هلیکوپتر همچنین باعث شده که این محصول در مقایسه با رقبای مستقیمی مثل Eurocopter Tiger و A129 Mangusta هم محصول کندتر و سنگین‌تری باشد. به دلیل این وزن زیاد، هلیکوپتر Changhe Z-10 نتوانسته مجوز استفاده در ارتش کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به دست آورد!

علیرغم این معایب اما Changhe Z-10 از سیستم‌های نظامی و موشکی فوق‌العاده پیشرفته‌ای بهره می‌برد که آن را شهره خاص و عام کرده است. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به توانایی‌های اپتیکی کلاه خلبان، سیستم‌های هشدار راداری، صندلی‌پران، قابلیت‌های پیشرفته مخفی کاری و جهت‌یابی حرفه‌ای به کمک GPS اشاره کرد. علاوه بر این، از جمله اسلحه‌های قابل نصب روی این هلیکوپتر هم می‌توان به مسلسل 23 میلیمتری، راکت و موشک‌ها متعدد اشاره کرد. توانایی حمل بار این دستگاه حداکثر 1500 کیلوگرم اعلام شده است.

با وجود تمام این قابلیت‌های نظامی پیشرفته، کندی و سنگینی آن باعث شده که ارتش چین استفاده چندانی از این هلیکوپترها نکند و در عوض از نمونه‌های سبک‌تری استفاده کند. همین محدودیت‌ها باعث شده که Changhe Z-10 نتواند به رتبه‌ای بالاتر از 12 در لیست بهترین هلیکوپترهای تهاجمی تاریخ دست پیدا کند.

در گجت نیوز بخوانید:

این پرنده غول پیکر، بزرگترین هلیکوپتر ساخته شده در تاریخ است

T129 ATAK

هلیکوپتر T129

T129 ATAK یک هلیکوپتر نظامی ترکیه‌ای‌ست که با همکاری کشورهای ایتالیا و ترکیه طراحی و توسط کمپانی سرشناس AgustaWestland ساخته شده است. این هلیکوپتر پرنده‌ای دو سرنشین و با موتور دوقلوست که توانایی اجرای نقش‌های مختلفی در میدان نبرد را داشته و می‌تواند ضمن حمله به مواضع دشمن، به منظور شناسایی و انهدام دقیق اهداف مختلف نیز مورد استفاده قرار گیرد. بدنه این هواپیما از یک آلیاژ بسیار سبک آلومینیوم ساخته شده و آن را برای تمامی شرایط آب و هوایی مناسب ساخته است. البته اوج هنرنمایی و درخشش T129 در هواهای گرم نمایان می‌شود. به دلیل همین قابلیت، این هلیکوپتر طرفداران فراوانی در آسیا و خاورمیانه دارد.

آنچه T129 را از مدل قدیمی‌تر و بسیار معروف‌تر Mangusta متفاوت می‌سازد قابلیت‌های مدرن آن است. این هلیکوپتر به جدیدترین ادوات هدایت در شب و تصویربرداری در محیط‌های تاریک مجهز بوده و از قابلیت‌های تکنولوژیک فوق‌العاده پیشرفته‌ای مثل کلاه‌های خلبانی مجهز به صفحه نمایش و سامانه هدف‌گیری اپتیکی بهره می‌برد. علاوه بر این، توانایی حمل سلاح تی 129 اتک نیز مثال‌زدنی است؛ به‌طوری که این دستگاه امکان حمل 76 راکت، موشک‌های لیزری هوا به زمین، موشک‌های دور برد ضد تانک، توپ 20 میلیمتری و موشک انداز هوا به هوای Stinger را دارد.

در حال حاضر ارتش کشورهای ترکیه، پاکستان و فیلیپین از T129 ATAK استفاده می‌کنند. در عین حال این هلیکوپتر تا کنون نتوانسته خود را در میدان واقعی نبرد به‌درستی نشان دهد. تنها تجربه این پرنده حضور در سوریه در سال 2018 است که به سقوط منجر شد! همین اتفاق باعث دستیابی آن به این جایگاه نازل در میان بهترین هلیکوپترهای تهاجمی جهان شده است.

Bell AH-1 Cobra

کبرا چرخ بال آمریکا

یکی دیگر از بهترین هلیکوپترهای تهاجمی دنیا هم Bell AH-1 Cobra است. کمتر هلیکوپتر نظامی را می‌توان در دنیا پیدا کرد که تاریخچه‌ای همانند کبرا داشته باشد! این پرنده، نخستین هلیکوپتر در دنیا به شمار می‌رفت که صرفا با اهداف تهاجمی ساخته شده بود. ایالات متحده این بالگرد را برای استفاده نیروی دریایی این کشور تولید کرد و نقش گسترده‌ای را در نبرد ویتنام بر عهده آن گذاشت. در گذر زمان مدل اولیه این هلیکوپتر با پیشرفت‌های متعددی روبرو شد و قابلیت‌ها و امکانات جدیدی مثل صندلی‌های اضافی، تعداد موتورهای بیشتر، چینش‌های مختلف مهمات و… را دریافت کرد. یکی از مدل‌های ارتقایافته این هلیکوپتر تحت نام وایپر هنوز هم در ارتش مورد استفاده قرار دارد.

در اثر انهدام تعداد بسیار زیادی هلیکوپتر در اوایل جنگ ویتنام، ارتش احساس نیاز شدیدی به هلیکوپترهای نظامی با توانایی حمل مهمات بالا و چالاکی و سرعت زیاد بودند. AH-1 Cobra پاسخی به این نیاز بود که خیلی سریع در خط تولید قرار گرفت و در سال 1967 به تولید عمده رسید. این هلیکوپتر بالغ بر 6.7 تن وزن داشت و قادر به پرواز در ارتفاع 11 هزار پایی بود. همچنین سرعت بیشینه آن نیز به 281 کیلومتر بر ساعت می‌رسید و مسافت پیمایشی حدود 600 کیلومتری را با هر باک سوخت ارائه می‌نمود.

در خلال جنگ ویتنام، هلیکوپتر کبرا در ماموریت‌های بیشماری شرکت کرد و مسئولیت حمایت از دسته‌های بزرگی از پیاده‌نظام یا هلیکوپترهای حمل نیروی پیاده را بر عهده گرفت. علاوه بر این، کبرای پیر همچنین در جنگ‌های دیگری مثل جنگ پاناما، گرنادا و جنگ خلیج فارس نیز مورد استفاده‌های فراوان قرار گرفت.

نقش هلیکوپتر AH-1 در تاریخ صنعت هوانوردی جهان انکارناپذیر است. اما در طول سال‌های گذشته مدل‌های بسیار پیشرفته‌تر و بروزتری از آن رونمایی شده و هم‌اکنون در ارتش مورد استفاده قرار دارند. به همین دلیل رتبه این هلیکوپتر خاطره‌انگیز در لیست امروز، دهم است!

A129 Mangusta

ای 129 مانگوستا

نام هلیکوپتر Mangusta از کلمه‌ای ایتالیایی گرفته شده که به معنای «خدنگ»، پستانداری که در کشتن مارها تبحر دارد، می‌باشد! این هلیکوپتر از گذشته به‌عنوان دستگاهی با چالاکی فوق‌العاده و توان تهاجمی استثنایی شناخته می‌شده و نخستین هلیکوپتری است که به‌طور کامل در اروپا طراحی و ساخته می‌شود. بد نیست بدانید که حتی علیرغم گذشت پنجاه سال از رونمایی مدل A129 کمپانی ایتالیایی آگوستا وستلند هنوز این مدل را تولید می‌کند!

یکی از مهم‌ترین نکات پیرامون مانگوستا آن است که به ادعای سازندگانش، نخستین هلیکوپتری است که از سیستم مدیریت کامپیوتری میدان جنگ استفاده می‌کند که هدایت و کاربری آن را بسیار ساده‌تر می‌سازد. این سیستم مدیریت اکنون به یک استاندارد در هلیکوپترها تبدیل شده و اکثر محصولات مهم بازار به آن مجهز هستند. A19 Mangusta همچنین دو سرنشین بوده و توانایی حمل هشت موشک هل‌فایر، راکت، خمپاره‌اندازهای هوا به هوای استینگر و توپ را داشته و از قابلیت‌های پیشرفته دید در شب بهره می‌برد.

این هلیکوپتر همچنین در اهداف نظامی ضدزره و پشتیبانی هوایی پیاده نظام مورد استفاده قرار گرفته و توسط نیروهای ناتو در سومالی، افغانستان و عراق خدمت کرده است. A129 Mangusta همچنین به‌طور گسترده در ارتش کشورهای ترکیه و ایتالیا مورد استفاده قرار دارد.

مانگوستا به‌طور کلی هلیکوپتر بسیار تاثیرگذار و کارآمدی است که در بسیاری نبردهای توانایی خود را نشان داده. با این وجود گذر عمر روی عملکرد این دستگاه تاثیر گذاشته و اکنون رقبای مستقیمی مانند یوروکوپتر تایگر و بوئینگ آپاچی عملکردی بهتر از آن را ارائه می‌کنند.

Mil Mi-24

بهترین هلیکوپترهای تهاجمی

اواسط دهه 50 میلادی که آمریکایی‌ها ساخت هلیکوپتر معروف AH-1 Cobra را آغاز کردند، شوروی نیز در حال کار روی ساخت هلیکوپترهایی بود که با کبرا رقابت کند.‌ محصول خروجی، هلیکوپتری تحت نام Mi-24 بود که گردن‌کلفت و قدرتمند طراحی شده بود و بر خلاف رقیب آمریکایی‌اش قابلیت حمل نیروهای پیاده‌نظام را هم داشت.

این هلیکوپتر که بعدها توسط ناتو با نام Hind شناخته شد نخستین بار سال 1977 در نبرد بین سومالی و کشور همسایه‌اش، اتیوپی مورد استفاده قرار گرفت. این دستگاه همچنین در جریان جنگ 1979 روسیه-افغانستان هم بسیار مفید ظاهر شد و در بسیاری موارد ورق جنگ را به نغع روس‌ها برگرداند. در این نبرد، می 24 مسئولیت پشتیبانی از نیروهای پیاده‌نظامی که در حال گذر از معابر صعب‌العبور کشور افغانستان بودند را بر عهده داشت و به‌طور همزمان، شورشیانی که در ارتفاعات این کشور پناه گرفته بودند را با استفاده از راکت، تیربار و بمب‌های خود از بین می‌برد.

پس از سال 1979، این هلیکوپتر به ماموریت‌های بسیاری در نقاط مختلف دنیا اعم از عراق و افغانستان فرستاده شده و به‌طور دائمی توسط کشور روسیه در حال آپگرید شدن و تجهیز به قابلیت‌های جدید است. با این وجود جالب است بدانید که بسیاری ارتش‌های جهان، منجمله خود روسیه، هنوز مدل اصلی میل 25 را هم تحت خدمت نگه داشته و در کنار مدل‌های جدیدتر، از مدل قدیمی نیز استفاده می‌کنند.

Mil Mi-35

بهترین هلیکوپترهای تهاجمی

هلیکوپتر روس می 25 مدلی مدرن‌شده و ارتقایافته از می 24 است که در بسیاری کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته و ترکیبی از توانایی‌های مختلف اعم از انتقال پیاده‌نظام تا حمله مستقیم به مواضع دشمن را بر عهده می‌گیرد. این بالگرد نظامی در مقایسه با نسل قبلی خود توانایی‌های مانورپذیری و عملکرد بسیار بهتری را ارائه داده و اسلحه‌های فوق‌العاده دقیق آن قادرند با قابلیت‌های مدرن خود مثل شناسایی دقیق و از بین بردن آنی سوژه به‌خوبی وظیفه پشتیبانی نیروهای زمینی را انجام دهند. در این بین، قابلیت‌های دیگری مانند انتقال مصدومان به خارج از میدان نبرد و انتقال استراتژیک پیاده نظام هم از جمله قابلیت‌هایی هستند که Mi-35 قادر به انجامشان است.

تیم هدایت می 35 از یک خلبان اصلی و یک مسئول اسلحه تشکیل شده‌اند و هشت نفر نیروی اضافی نیز توسط آن قابل حمل است. حداکثر ظرفیت تحمل بار این هلیکوپتر برابر با 2400 کیلوگرم اعلام شده و سیستم‌های پیشرفته هوایی اعم از قابلیت دید در شب و هدایت ماهواره‌ای نیز از جمله ویژگی‌های منحصربفرد آن به شمار می‌روند. بعلاوه، مهمات این پرنده نیز شامل یک توپ 23 میلیمتری و راکت‌های انتخابی قابل نصب روی بال، در کنار برخی اسلحه‌های اضافی دیگر است.

پس از فروپاشی شوروی سابق، هلیکوپتر Mi-35 Hind به‌طور گسترده توسط نیروی هوایی کشور هند به کار گرفته شد. این هلیکوپترها همچنین در جنگ‌های برخی کشورهای آفریقایی مثل سیرالئون یا کنگو نیز حضور داشته‌اند. علاوه بر این، ارتش‌های روسیه، قزاقستان، نیجریه و پاکستان نیز به‌طور رسمی Mi-35 را مورد استفاده قرار داده‌اند.

Bell AH-1W Super Cobra

هلیکوپتر سوپر کبرا

AH-1W Super Cobra مدلی ارتقایافته از AH-1 Cobra و یکی دیگر از بهترین هلیکوپترهای تهاجمی تاریخ است که در بسیاری جنگ‌های مهم آمریکا اعم از جنگ خلیج فارس، حمله به عراق، نبرد سومالی و جنگ در افغانستان ابزار مهمی برای ارتش آمریکا بوده است. این هلیکوپتر در سال 1986 وارد ناوگان هوایی ارتش این کشور شد و به‌خاطر قابلیت‌های برجسته ضد کشتی، امکان فراهم کردن پشتیبانی هوایی نزدیک برای پیاده نظام و شرکت در حملات زمینی اهمیت زیادی پیدا کرد.

سوپر کبرا همچنین نخستین هلیکوپتر تهاجمی تاریخ بود که از موشک‌های ضد رادار و راکت‌های هوا به هوا روی بال بهره می‌برد که هریک بردی 15 کیلومتری داشته و آن را به یک ماشین جنگی بی‌رقیب در زمان خود تبدیل کرده بودند. آخرین مورد استفاده فعال از این هلیکوپترها مربوط به سال 2003 و جنگ بغداد بود که در آن تعدادی از آن‌ها که «مار» (Snake) خوانده می‌شدند وظیفه فراهم کردن پشتیبانی نیروهای زمینی در داخل و اطراف بصره و حمایت هوایی از پیاده نظام انگلستان در بصره را بر عهده داشتند.

این سوپر کبرا هم سرانجام روانه تکریت، محل اختفای صدام حسین، شدند و نقشی کلیدی در به پایان رساندن این نبرد در عراق داشتند. این نبرد البته تنها جزیی از خدمات مهم این هلیکوپتر به ارتش آمریکا پیش از بازنشستگی آن در سال 2020 و جایگزینی آن با مدل AH-1Z Viper بود.

Bell AH-1Z Viper

بهترین هلیکوپترهای تهاجمی

در آستانه بازنشستگی هلیکوپتر پرافتخار AH-1W سوپر کبرا ارتش آمریکا از کمپانی بل درخواست ساخت جایگزینی قابل اطمینان برای آن را کرد و پاسخ بل نیز AH-1Z Viper بود. این هلیکوپتر که عنوان نسل جدید سوپر کبرا را به دوش می‌کشید از حسگرها و اسلحه‌های پیشرفته‌ای بهره می‌برد و کاملا با استانداردهای مدرن طراحی جنگ افزار سازگار بود.

این هلیکوپتر قادر به پشتیبانی نیروهای زمینی بوده و برای اهداف شناسایی و اسکورت پیاده نظام مورد استفاده قرار می‌گرفت تا یکی از پرکاربردترین پرنده‌های جنگی حاضر در این لیست باشد. علاوه بر این استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مانند صفحه نمایش درون کلاه خلبان آن را به یکی از پیشرفته‌ترین محصولات زمان خود تبدیل کرده بود. بعلاوه، قابلیت تجهیز به سلاح‌های قدرتمندی مانند موشک‌های هوا به هوای Sidewinder یا راکت‌های هدایت‌پذیر در کنار حسگرهای دقیق مخصوص شناسایی دشمنان در هر شرایط جوی از وایپر یک هلیکوپتر همه‌فن‌حریف و تمام‌عیار ساخته است. این هلیکوپتر همچنین به صندلی‌های مقاوم‌شده، محفظه سوخت با درزگیرهای بسیار پیشرفته و توانمند و سیستم موشکی و اخطار راداری که سرنشینان ردیف‌های جلو و عقب به‌طور کامل قادر به کنترل آن هستند، مجهز بوده و یک پکیج کامل به شمار می‌رود.

این هلیکوپتر تا کنون بارها در ماموریت‌های گوناگونی در مکان‌های مختلف دنیا از جمله عراق و افغانستان به کار رفته و به‌لطف کاربری‌های گسترده و مانورپذیری شگفت‌انگیز تاثیر فراوانی هم در پیشبرد نبردها داشته است. همین مساله باعث شده که بسیاری ارتش‌های دنیا از این هلیکوپتر در ناوگان هوایی رسمی خود استفاده کنند تا Viper به‌طور کلی به یکی از موفق‌ترین محصولات کمپانی Bell تبدیل شود و در شمار بهترین هلیکوپترهای تهاجمی دنیا جای گیرد.

Mil Mi-28 Havoc

هلیکوپتر Havoc

دوران جنگ سرد را باید یکی از پرثمرترین زمان‌ها برای توسعه جنگ افزارها در سرتاسر دنیا دانست؛ چرا که در این دوره آمریکا و شوروی سابق بودجه‌های کلانی را برای توسعه جنگ افزارهای مختلف هزینه کرده و پیشرفت‌هایی باورنکردنی را در این حوزه رقم زدند. در سال 1980 شوروی فرآیند ساخت یک هلیکوپتر نظامی همه‌کاره را آغاز کرد. با این وجود، روند ساخت این هلیکوپتر کمی بعد متوقف شده تا چرخ‌بال‌های سبک‌تر Kamov Ka-50 با اولویت بالاتر تولید شوند. در عین حال این برنامه سی سال بعد مجددا از سر گرفته شد تا مدل‌های مدرن‌تر هلیکوپتر Mi-28 Havoc سرانجام در سال 2008 وارد خط تولید شوند.

Mi-28 Havoc جنگنده‌ای تمام عیار بود که ارزش این انتظار طولانی را داشت! این هلیکوپتر برای انهدام اهداف زره پوش و پشتیبانی هوایی نزدیک از نیروی زمینی طراحی شده بود و از قابلیت‌های امنیتی و سلاح‌های فوق‌العاده پیشرفته‌ای بهره‌مند بود. از جمله این سلاح‌ها می‌توان به توپ سی میلیمتری بسیار قدرتمند آن اشاره کرد که حداکثر برد 4000 متر و نرخ شلیک حداکثر 800 گلوله در دقیقه را ارائه می‌کردند. این هلیکوپتر همچنین از دو موتور قدرتمند روسی 2200 اسب بخاری بهره می‌برد و قادر به حمل وزن حدود 11.5 تن بود.

هلیکوپتر Mi-28 Havoc به‌تازگی در جنگ اکراین استفاده شده است. در این نبرد البته شاهد ساقط شدن تعداد زیادی از این هلیکوپترها بودیم؛ چرا که سامانه ضد تانک به کار رفته در آن‌ها نیازمند حضور مستقیم در میدان نبرد است که باعث قرار گرفتنشان در معرض موشک‌های ضدهوایی دشمن می‌شود!

Kamov Ka-50/52 Hokum

هلیکوپتر کاموف

سری هلیکوپترهای Kamov Ka-50 که ناتو آن‌ها را با نام Hokum معرفی می‌کند، در شمار خطرناک‌ترین و بهترین هلیکوپترهای تهاجمی دنیا به شمار می‌روند که در دوره جنگ سرد متولد شدند. البته این هلیکوپترها مدتی بعد و در نیمه‌های دهه 90 بار دیگر به ناوگان هوایی روسیه بازگشتند؛ چراکه این کشور همچنان با مشکلات اقتصادی ناشی از فروپاشی شوروی دست و پنجه نرم می‌کرد و توان سرمایه‌گذاری روی توسعه خط تولید جنگ افزار جدیدی را نداشت!

مدل‌های Ka-50 تک سرنشین و Ka-52 دو سرنشین در شمار بهترین هلیکوپترهای جنگی تولید شده توسط روسیه قرار می‌گیرند که کنترل پذیری خارق‌العاده و قابلیت‌های فنی خیره‌کننده‌ای داشتند. این پرنده‌ها عموما برای اهداف ضد زره و ضد هلیکوپتر به کار رفته و در بخش‌های تکنولوژیک و مهمات شباهت‌هایی انکارناپذیر با هلیکوپترهای سرشناس «آپاچی» ایالات متحده آمریکا داشتند. بر خلاف آپاچی، Kamov Ka-50 از روتورهای دوقلوی خطی بهره می‌برد که نیاز به استفاده از روتور در پشت را از بین برده و هدایت‌پذیری فوق‌العاده‌ای را برای آن به ارمغان می‌آورد که در برابر وزش شدیدترین بادها هم مقاوم بوده و عملکردی بی سر و صداتر دارد.

هر دو مدل Ka-50 و Ka-52 ارتش روسیه نقش پررنگی در جنگ چچن ایفا کردند و به‌خوبی از پس شورشی‌های چچنی که در ارتفاعات این کشور ساکن شده بودند برآمدند. سری هلیکوپترهای Kamov Ka-50/52 پیشرفته‌ترین هلیکوپترهای ساخته شده توسط روسیه به شمار می‌روند و حضور پررنگی در لیست بهترین هلیکوپترهای تهاجمی تاریخ دارند.

Eurocopter Tiger

یوروکوپتر تایگر

کمتر از ده سال پس از تولید جنگنده فوق‌العاده یوروفایتر تایفون (Eurofighter Typhoon) توسط ایرباس، این کمپانی در پروژه‌ای شگفت‌انگیز که با همکاری مهندسین فرانسوی و آلمانی در جریان بود، هلیکوپتر یوروفایتر تایگر را نیز تولید کردند.‌ این محصول برای نبردهای سنگین طراحی شده بود و با تجهیز به قابلیت‌های پیشرفته ضدتانک و هوا به هوا توانایی انجام ماموریت‌های مختلفی را داشت. یوروفایتر تایگر همچنین چه در روشنایی روز و چه در تاریکی شب عملکرد بی‌نقصی ارائه می‌کرد.

این بالگرد فوق‌العاده توسط دو نفر کنترل شده و همانند هلیکوپتر وایپر امکان تعویض نقش خلبان و مسئول اسلحه و مهمات را فراهم می‌کند. هم خلبان و هم مسئول اسلحه هر دو از طریق صفحه نمایش‌های پرجزئیات و بزرگ فراهم شده در مقابلشان قادر به مشاهده اطلاعات دقیق پرواز هستند و برخی از این اطلاعات را در صفحه نمایش تعبیه شده درون کلاهشان نیز مشاهده می‌کنند. به این ترتیب هم راننده و هم سرنشین دوم تجربه‌ای بسیار تعاملی و دقیق از میدان نبرد، وضعیت پرواز و حتی سیستم اسلحه‌ها را به دست می‌آورند. در این راه، سیستم‌های بصری و تعاملی پیشرفته‌ای مثل سامانه مدیریت نرم افزاری نبرد EUROGRID در اختیار خلبان و مسئول اسلحه‌های Tiger است.

به کمک این تکنولوژی‌های پیشرفته، هلیکوپتر تایگر تا کنون توانسته در ماموریت‌های مختلفی در سرتاسر جهان سربلند ظاهر شده و عملکردی عالی را ارائه کند.‌ این پرنده تا کنون در مالی، لیبی، افغانستان و برخی نقاط دیگر دنیا ماموریت انجام داده و عنوان بهترین هلیکوپتر اروپا را از آن خود می‌کند. به این ترتیب، تنها نماینده ایالات متحده توانسته عملکردی بهتر از Eurocopter Tiger ارائه کند.

Boeing AH-64 Apache

بهترین هلیکوپترهای تهاجمی

«آپاچی» احتمالا شناخته‌شده‌ترین نام در عرصه هلیکوپترهای جنگی در دنیاست که به‌خاطر توان نظامی مثال‌زدنی، چالاکی و قابلیت‌های پیشرفته تکنولوژیک در سرتاسر دنیا شناخته می‌شود. این هلیکوپتر که تا کنون در نبرهای مختلفی نظیر نبرد خلیج فارس، عراق و افغانستان حضور پیدا کرده، اصلی‌ترین عضو ناوگان هلیکوپترهای سنگین آمریکا به شمار می‌رود. این دستگاه قادر است در ماموریت‌های شناسایی، حمله به مواضع دشمن یا حملات دقیق در شب و روز و شرایط مختلف آب و هوایی مورد استفاده قرار گرفته و به دستگاهی همه‌کاره تبدیل شود.

از جمله مهمات نظامی ترسناک آپاچی می‌توان به موشک‌های هل‌فایر، راکت‌های هوا به زمین هایدرا و خمپاره‌های استینگر اشاره کرد. علاوه بر این توان نظامی بی‌رقیب، موشک آپاچی همچنین به‌لطف تجهیز به تکنولوژی‌های پیشرفته دفاعی ایمنی بالاتری را برای سرنشینان فراهم کرده و از طریق صفحه نمایش تعبیه شده درون کلاه سرنشینان آگاهی بسیار بیشتری نسبت به محیط اطراف و خطرات آن را به ارمغان می‌آورد. این قابلیت‌ها همچنین به اپراتور سلاح‌های این هلیکوپتر اجازه می‌دهد که هدف را سریع‌تر شناسایی کرده و پس از رهگیری دقیق آن به کمک سلاح سی میلیمتری تعبیه شده درون آپاچی آن را سرنگون کند.

عمر حدود پنجاه ساله Boeing AH-64 Apache پر از دستاوردهای نظامی بزرگ برای این هلیکوپتر بوده است. این دستگاه در گذر زمان به یک اسطوره در صنعت هوانوردی تبدیل شده و به‌طور دائمی رقبای سرشناس خود از دیگر شرکت‌های صنایع نظامی را شکست می‌دهد. همچنین به‌روزرسانی‌های دائمی آپاچی باعث شده که این هلیکوپتر وحشی و خطرناک همواره با جدیدترین استانداردهای نظامی سازگار باشد و بهترین تکنولوژی‌ها را در اختیار داشته باشد. در نتیجه آپاچی صدرنشین لیست بهترین هلیکوپترهای تهاجمی تاریخ است که با شایستگی به این عنوان رسیده و به نظر می‌رسد تا سال‌های سال در این جایگاه قرار خواهد داشت.