سدان بخرم یا شاسی بلند

سدان بخرم یا شاسی بلند، کدام سگمنت برای من مناسب‌تر است؟

سدان بخریم یا شاسی بلند؟ چنانچه شما هم برای خرید خودروی جدید با این دوراهی مواجه شده‌اید بهتر است این مطلب را مطالعه کنید.

شاسی‌بلندها چه در بازار جهانی و چه در بازار ایران جزو خودروهای پرطرفدار محسوب می‌شوند و در سال‌های اخیر نیز تعداد این طرفداران رشد قابل توجهی داشته است. اما سدان‌ها نیز همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند و فروش بالایی را تجربه می‌کنند. در این بین همواره این سوال مطرح بوده که کدام‌یک از این کلاس‌های خودرویی برای خرید مناسب‌تر هستند؟ سدان ها یا شاسی بلندها؟

مقایسه سدان ها با شاسی بلندها

سدان یا شاسی بلند

چنانچه شما هم در حال انتخاب خودروی جدید برای خرید هستید و نمی‌توانید بین سدان یا شاسی بلند، یکی را انتخاب کنید، در ادامه مطلب با گجت نیوز همراه باشید تا به بررسی مزایا و معایب هر کدام بپردازیم.

شاسی بلندها

تا بیست سال پیش، خریداران هنگام خرید خودرو ابتدا به خودروهای سدان فکر می‌کردند؛ اما این روال تغییر کرده و حالا شاسی‌بلندها خودروی محبوب این روزها هستند. محبوبیت این کلاس خودرویی به حدی است که تقریبا نیمی از فروش خودروهای بازار آمریکا متعلق به شاسی‌بلندها است. به همین علت شرکت‌های خودروسازی به تولید شاسی‌بلندهای لوکس روی آورده‌اند؛ در حالی که در گذشته از این خودروها صرفا برای آفرود و فعالیت‌های این‌چنینی استفاده می‌شد. به‌عنوان مثال شاسی‌بلندهای لوکسی مانند ولوو XC90 با ارائه‌ی راحتی و ایمنی بالا توانسته‌اند فروش خوبی را کسب کرده و به سبب فضای بار حجیم و ظرفیت سرنشین بیشتر، محبوبیت بالایی را در میان خانواده‌های پرجمعیت به‌دست بیاورند.

سدان یا شاسی بلند

در ادامه، برخی از مزایای خودروهای شاسی بلند را بررسی می‌کنیم:

فضای بیشتر و جادارتر بودن

شاسی بلندها به سبب ابعاد بزرگشان تعداد صندلی بیشتر و فضای سرنشین بیشتری دارند. حتی بعضی از این خودروها در دو نسخه‌ی 5 نفره و 7 نفره عرضه می‌شوند که نسخه‌ی 7 نفره برای خانواده‌های پرجمعیت ساخته می‌شود و دارای صندلی‌های ردیف سوم است.

فضای بار حجیم‌تر

همان‌طور که گفته شد شاسی بلندها به‌دلیل ابعاد بزرگشان فضای باز بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. در خودروهای 3 ردیفه نیز در صورت نیاز به فضای بار بیشتر می‌توانید پشتی صندلی‌های ردیف سوم را بخوابانید تا فضای صندوق عقب افزایش یابد.

توانایی یدک‌کشی

چنانچه قرار است از خودروی خود برای حمل و نقل وسایلی مانند قایق، کاروان و.. استفاده کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم به سراغ شاسی بلندها بروید؛ چرا که توانایی بیشتری در یدک‌کشی دارند.

چهار چرخ محرک بودن

اگرچه بسیاری از کراس‌اوورهایی که در بازار کشورمان خرید و فروش می‌شوند از سیستم چرخ‌های محرک جلو استفاده می‌کنند، اما در بازارهای جهانی بیشتر شاسی بلندها از سیستم چهار چرخ محرک (AWD / 4WD) بهره می‌برند. استفاده از این سیستم در کنار قدرت بالا و ارتفاع بیشتر از سطح زمین به خودروی شما توانایی عبور از جاده‌های صعب‌العبور و ناهموار را می‌دهد. هرچند برخی خودروهای سدان و هاچ بک نیز از سیستم چهار چرخ محرک استفاده می‌کنند؛ اما نمی‌توان از آنها برای آفرود استفاده کرد.

بنابراین، اگر به‌دنبال استفاده‌ی سنگین و خارج جاده‌ای از خودروی خود هستید، خودروهای سدان پاسخگوی نیاز شما نخواهند بود؛ حتی اگر مجهز به سیستم چهار چرخ محرک باشند.

ارتفاع بالاتر

شاسی‌بلندها به سبب سبک طراحی‌شان ارتفاع بیشتری از زمین دارند. این امر هرچند موجب سخت‌تر سوار و پیاده شدن به آن‌ها می‌شود، اما هنگام رانندگی حس تسلط بیشتری بر جاده را به راننده منتقل می‌کند و احتمال آسیب دیدن اجزای زیرین خودرو هنگام عبور از روی دست‌اندازها و سرعت‌گیرها را کاهش می‌دهد.

اکنون بیایید برخی از معایب خودروهای شاسی بلند را مرور کنیم:

دردسرهای اندازه‌ی بزرگ

شاسی‌بلندها با توجه به اندازه بزرگی که دارند برای کوچه‌های باریک مناسب نیستند و پارک کردن آن‌ها هم سخت‌تر است؛ به‌خصوص اگر در در شهرهای شلوغی مانند تهران که جای پارک به سختی پیدا می‌شود زندگی می‌کنید.

نقطه ثقل بالاتر

سدان یا شاسی بلند

در بخش مزایا به ارتفاع بلند شاسی بلندها اشاره کردیم و گفتیم که این ارتفاع بالا در بسیاری موارد می‌تواند کمک کننده و مفید واقع شود. اما بالا بودن ارتفاع می‌تواند موجب برخی دردسرها نیز بشود. بالاتر رفتن نقطه ثقل خودرو در اثر ارتفاع بالا می‌تواند خطر چپ شدن و واژگونی خودرو را افزایش دهد و هندلینگ خودرو نیز دچار افت شود. در شاسی بلندها هنگام رسیدن به پیچ، باید مقدار بیشتری از سرعت‌تان را کاهش دهید.

دید ضعیف‌تر

نقطه‌‌ی کور بیشتر نسبت به سدان‌ها از عیوب اصلی شاسی بلندها به‌شمار می‌رود. این موضوع در خودروهای هاچ بک نیز به‌سبب شیشه‌ی عقب کوچک‌تر وجود دارد؛ اما در کلاس شاسی‌بلندها، این موضوع به‌خاطر ارتفاع بالاتر و بزرگ‌تر بودن اندازه‌ی خودرو است.

آیرودینامیک ضعیف و مصرف سوخت بالاتر

طراحی اتوبوس‌مانند شاسی بلندها موجب ضعیف‌تر شدن آیرودینامیک خودرو می‌شود و این موضوع در کنار وزن بالاتر موجب افزایش مصرف سوخت می‌شود. این افزایش مصرف سوخت در طولانی‌مدت می‌تواند هزینه‌ی‌های بیشتری در مقایسه با یک خودروی سدان به شما متحمل کند.

ایمنی کمتر در تصادفات

بر خلاف تصور عموم از ایمنی بالای شاسی بلندها، در برخی موارد ایمنی این خودروها کمتر از سدان‌ها و هاچ بک‌ها است. به‌عنوان مثال به‌دلیل ارتفاع بالاتر، آمار واژگونی و چپ شدن در SUVها بالاتر است.

سدان‌ها

سدان یا شاسی بلند

سدان‌ها به‌عنوان یک گزینه متعارف در بازار خودروها شناخته می‌شوند و به‌دلیل آسانی استفاده، اقتصادی بودن و ظاهر زیبا، جزو خودروهای محبوب مصرف‌کنندگان هستند. این خودروها تا مدتی قبل جزو محبوب‌ترین خودروهای بازار بودند و با وجود کوچک‌تر بودن و هندلینگ بهتر برای استفاده‌ی شهری بسیار مناسب خواهند بود. بنابراین می‌توان گفت اگر استفاده‌ی شما از خودرو به رانندگی درون شهر و مسیرهای بزرگراهی محدود می‌شود بهتر است یک خودروی سدان را خریداری کنید. معمولا قیمت سدان‌ها نسبت به SUV ها پایین‌تر است که می‌تواند دلیل دیگری برای خرید آنها باشد.

در ادامه به بررسی مزایای خودروهای سدان می‌پردازیم:

مصرف سوخت مناسب

خودروهای کلاس سدان به‌چند دلیل مصرف سوخت کمتری نسبت به شاسی‌بلندها دارند. پایین‌تر بودن ارتفاع، وزن کمتر و آیرودینامیک بهتر از جمله‌ی این دلایل هستند که موجب می‌شوند بتوانید مسافت بیشتری را نسبت به یک شاسی بلند با میزان سوخت یکسان رانندگی کنید.

رانندگی راحت‌تر

در بخش معایب شاسی بلندها به نقطه ثقل بالای آنها اشاره کردیم و گفتیم که این نقطه ثقل بالا موجب دشواری در رانندگی و افزایش احتمال واژگونی خودرو می‌شود. خوشبختانه خودروهای سدان به‌سبب نقطه ثقل پایین‌تر، رانندگی راحتی را برای شما فراهم می‌کنند و هندلینگ و فرمان‌پذیری بهتری در مسیرهای پر پیچ‌وخم به شما ارائه می‌کنند.

ایمنی بالاتر در برابر واژگونی

ارتفاع کمتر سدان‌ها علاوه بر مصرف سوخت کمتر، موجب پایداری بیشتر نیز می‌شود؛ به‌طوری‌که هرچقدر ارتفاع خودرو کمتر باشد احتمال واژگون شدن خودرو در سرعت بالا و فرمان دادن‌های ناگهانی نیز کمتر خواهد شد.

دید به اطراف

نقاط کور خودرو ارتباط مستقیمی با اندازه‌ی خودرو دارند؛ به‌طوری‌که هرچقدر اندازه‌ی خودرو بیشتر باشد با نقاط کور بیشتری نیز مواجه هستیم. به‌طبع خودروهای سدان نیز به‌سبب اندازه‌ی کوچک‌تر، نسبت به یک شاسی بلند میدان دید بهتری به راننده ارائه می‌کند.

مناسب برای استفاده‌های شهری

اندازه‌ی کوچک‌تر خودروهای سدان بار دیگر موجب برتری نسبت به شاسی بلندها می‌شود. از آنجایی که استفاده از یک خودروی سایز بزرگ در محیط شهری کاری دشوار است و برای پارک کردن نیاز به فضای بزرگ‌تری دارند، بهتر است از خودروهای سدان در این محیط‌ها استفاده شود.

حالا قصد داریم معایب خودروهای سدان را نیز بررسی کنیم:

عدم تسلط کافی روی جاده

با توجه به ارتفاع پایین‌تر سدان‌ها نسبت به شاسی بلندها ممکن است افرادی که قبلا از شاسی بلندها استفاده می‌کردند با حس عدم تسلط در سدان‌ها کافی مواجه شوند و رانندگی برای این افراد دشوارتر خواهد بود؛ اما به‌مرور زمان این حس برطرف خواهد شد.

محدودیت در استفاده آفرود

بسیاری از خودروهای سدان برای استفاده در مسیرهای آفرود و خارج از جاده مناسب نیستند و در این شرایط عملکرد خوبی ندارند.

خودروهای سدان در آفرود

عملکرد بدتر در مسیرهای دشوار

بیشتر قابلیت‌هایی که در SUVها برای راحتی رانندگی هنگام شرایط مختلف وجود دارد را در خودروهای سدان نمی‌توان دید. به‌عنوان مثال سیستم چهار چرخ محرک فقط در بعضی خودروهای سدان وجود دارد و سایر سدان‌ها از سیستم دیفرانسیل جلو یا دیفرانسیل عقب استفاده می‌کنند که موجب افت عملکرد در مسیرهای برفی و خارج از جاده می‌شود. از طرفی ارتفاع کمتر نیز موجب می‌شود نتوانید از این خودروها در آفرود استفاده کنید.

فضای کوچک‌تر برای سرنشین و صندوق عقب

بیشتر خودروهای سدان در مقایسه با SUV ها دارای فضای بار محدودی هستند که ممکن است برای حمل بار زیاد مشکلاتی ایجاد کند. از سمت دیگر سدان‌ها حداکثر می‌توانند 5 نفر را حمل کنند. بنابراین اگر قرار است از خودروی خود برای جابجایی بارهای بزرگ استفاده کنید یا خانواده‌ی پرجمعیتی دارید، بهتر است بین سدان یا شاسی بلند به سراغ خرید شاسی بلندها بروید.

نظر شما در این رابطه چیست؟ شما خرید یک خودروی سدان را ترجیح می‌دهید یا به خودروهای شاسی بلند علاقه بیشتری دارید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*