تحریم هوآوی

کدام کشورهای جهان هوآوی را تحریم کردند؟

پس از تحریم هوآوی توسط آمریکا، چند کشور اروپایی دیگر هم اینترنت 5G هوآوی و ZTE را تحریم کردند. آلمان تازه ترین تحریم کننده هوآوی است.


بیش از چهار سال از تحریم هوآوی در آمریکا زمان می‌گذرد؛ اما همه چیز به این تحریم ختم نشد. دونالد ترامپ در آن زمان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بود و ضمن تحریم هوآوی در کشور خودش، همچنین به کشورهای اروپایی فشار آورد تا تحریم‌هایی را علیه این غول تکنولوژی چینی وضع کنند.

در حالی که برخی کشورهای اروپایی در این باره مردد بودند، چند کشور دیگر از اعضای اتحادیه اروپا دست به کار شدند و کمپانی هوآوی را از ایجاد زیربنای اینترنت 5G در کشور خود منع کردند. در ژوئن امسال تییری برتون، رئیس بخش صنعت در اتحادیه اروپا، همه کشورهای اتحادیه اروپا را وادار کرد کمپانی هوآوی و ZTE را در زمینه ایجاد و نصب شبکه‌های ارتباطی 5G تحریم کنند.

هفته گذشته هم آلمان به عنوان آخرین کشور از اتحادیه اروپا به فهرست تحریم کنندگان اینترنت 5G هوآوی و ZTE پیوست. آلمان هم مانند سایر کشورهای اتحادیه اروپا اعلام کرد منع فعالیت هوآوی به دلیل نگرانی‌های امنیتی صورت گرفته است. در ادامه با گجت‌نیوز همراه باشید تا کشورهای موافق با تحریم هوآوی و ZTE را با ذکر دلیل به شما معرفی کنیم.

 

بریتانیا اینترنت 5G هوآوی و ZTE را تحریم کرد

بریتانیا در سال 2020 میلادی تصمیم گرفت اینترنت 5G کمپانی چینی هوآوی و شرکت دیگر زیرمجموعه‌اش را به دلیل بروز نگرانی‌های امنیتی تحریم کند. در سال 2022 هم اعلام کرد که تصمیمش برای ادامه ممنوعیت فعالیت هوآوی حداقل تا پایان سال 2023 پابرجا باقی خواهد ماند.

استونی

کشور استونی در سال 2021 و پس از تأیید در مجلس پارلمانی به فهرست تحریم کنندگان هوآوی پیوست. درواقع پارلمان استونی تصویب کرد که کمپانی‌های چینی از برپایی زیرساخت شبکه ارتباطی 5G در این کشور محروم خواهند بود.

تحریم هوآوی

دانمارک

دانمارک هم در سال 2021 میلادی اعلام کرد دچار تردیدهای امنیتی درباره امکان برپایی اینترنت 5G هوآوی در کشور خود شده است. این کشور اروپایی با استناد به دلایل امنیتی، قانونی تصویب کرد تا همه سرمایه گذاران خارجی از این نظر تحت بررسی دقیق قرارگیرند.

همچنین بخوانید:هواوی چگونه با پردازنده کایرین ۹۰۰۰ اس تحریم‌های آمریکا را دور زد؟

فرانسه

مقامات رسمی فرانسه در سال 2020 به شرکت‌های ارتباطی این کشور اعلام کردند که اگر به خرید تجهیزات اینترنت 5G از هوآوی اقدام کنند و سپس مجوزشان منقضی شود، دولت مجوزشان را دوباره تأیید نخواهد کرد. این قانون باعث شد شرکت‌های ارتباطی فرانسه به سرعت از ایجاد همکاری با هوآوی دلسرد شوند و تجهیزات 5G از آن تهیه نکنند.

 

آلمان

آلمان در تاریخ 20 سپتامبر سال 2023 بالاخره تصمیم نهایی خود را درباره هوآوی اعلام کرد. وزیر کشور آلمان به شرکت‌های ارتباطی آلمانی اعلام کرد که باید همه تجهیزات 5G تهیه شده از هوآوی و ZTE را حداکثر تا سال 2026 میلادی از هسته اصلی شبکه ارتباطی خود خارج کنند.

ایتالیا

البته ایتالیا چندان هم پایبند به تحریم هوآوی نیست؛ هرچند که گروه ارتباطی اصلی خود به نام Fastweb را از امضای قرارداد همکاری با هوآوی منع کرده است. بدین ترتیب، اصلی‌ترین شبکه ارتباطی ایتالیا دیگر تجهیزات اینترنت 5G را از هوآوی تهیه نمی‌کند.

لاتویا

کشور اروپایی لاتویا در سال 2020 یک قرارداد رسمی در زمینه امنیت اینترنت 5G با ایالات متحده آمریکا امضا کرد. این قرارداد شامل محدودیت همکاری عملیاتی با کمپانی‌های چینی می‌شد.

لیتوانی

پارلمان کشور لیتوانی در سال 2021 اعلام کرد که تنها کمپانی‌های تأیید شده از سوی دولت این کشور مجاز هستند زیرساخت اینترنت 5G را در لیتوانی بنا کنند.

پرتغال

کشور پرتغال هم یک قدم دیگر به تحریم هوآوی و اینترنت 5G آن نزدیک شده است. در تاریخ 18 سپتامبر، پرتغال اعلام کرد در حال همکاری نزدیک با اپراتورهای اصلی این کشور است تا به راهکاری واحد درزمینه زیرساخت اینترنت 5G برسند. این راهکار قطعاً شامل ممنوعیت فعالیت هوآوی و تجهیزات اینترنت 5G آن در کشور پرتغال خواهد بود.

تحریم هوآوی

رومانی

کشور رومانی هم در سال 2021 با حمایت آمریکا یک لایحه قانونی در این باره تصویب کرد. این لایحه شامل جلوگیری از هوآوی برای ایجاد زیرساخت اینترنت 5G در رومانی می‌شد.

سوئد

سوئد در سال 2020 نقش خود را در تحریم هوآوی ایفا کرد. این کشور اروپایی هم دست به تحریم هوآوی و ZTE درزمینه تجهیزات 5G زد. البته هوآوی به شکل قانونی برای مرتفع ساختن تحریم اقدام کرد؛ اما دادگاه سوئد همچنان بر رأی اولیه باقی ماند.

همچنین بخوانید: فشار آمریکا احتمالا هواوی را مجبور به فروش تجارت سرور خود خواهد کرد

چرا آمریکا اولین بار تحریم هوآوی را مطرح کرد؟

ایالات متحده آمریکا به دلیل بحث امنیت ملی، اولین بار تجهیزات و اینترنت 5G هوآوی و ZTE را در کشور خود تحریم کرد. برخی دلایل کلیدی درباره تحریم هوآوی توسط آمریکا مطرح شده است:

1. نگرانی‌هایی درزمینه جاسوسی: آمریکا اعلام کرد نگران است که دولت چین از طریق تجهیزات اینترنتی هوآوی و ZTE اقدام به سرقت اطلاعات و اجرای حمله‌های سایبری علیه این کشور کند. این موضوع باعث بروز تردیدهایی جدی درزمینه استفاده از زیرساخت چینی شد.

2. آسیب پذیری در شبکه ارتباطی: شبکه اینترنت 5G به دلیل پیچیدگی روزافزون و امکان میزبانی حمله‌های سایبری وسیع، شبکه ارتباطی آسیب پذیری شناخته می‌شود. اجازه داده به هوآوی برای ایجاد زیرساخت گسترده اینترنت 5G ممکن بود باعث بروز مشکلات امنیتی بزرگ در سطح ملی شود.

3. امنیت زنجیره تأمین: آمریکا درباره حفظ امنیت زنجیره تأمین جهانی برای تجهیزات ارتباطی ابراز نگرانی کرده بود. سپردن امنیت بخش عظیمی از این زنجیره در دستان هوآوی باعث شد آمریکا درباره نیت این کمپانی چینی دچار تردید شود. از نظر آمریکا، هوآوی به آسانی می‌توانست از آسیب پذیری شبکه 5G علیه آمریکا سو استفاده کند.

4. تنش‌های تجاری و جغرافیای سیاسی: تحریم هوآوی توسط آمریکا همچنین دلیل و پیشینه دیگری در تنش‌های سیاسی و تجاری میان این کشور و چین داشت. همین تنش‌ها باعث شد آمریکا برای وضع تحریم علیه هوآوی بیشتر تشویق شود.

5. نگرانی‌های متحدین: آمریکا ضمن وضع ممنوعیت فعالیت هوآوی همچنین متحدین و همکاران خود را هم تشویق کرد همین روند را علیه کمپانی‌های چینی در پیش بگیرند. این کشور اعلام کرد ایجاد مرز یکدست، برای حفظ امنیت در مقابل خطرهای احتمالی ضروری است.

تحریم هوآوی

دولت آمریکا در نتیجه ابراز این دلایل و نگرانی‌ها، توانست چند اقدام ویژه را عملی کند. یکی از این اقدامات، ممنوعیت استفاده از تجهیزات هوآوی در آژانس‌های فدرال بود. این اقدام شرکت‌های ارتباطی آمریکایی را وادار کرد تا دیگر از تجهیزات اینترنت 5G مربوط به هوآوی استفاده نکنند. دولت آمریکا علاوه بر این به کشورهای متحد خود فشار آورد تا آن‌ها هم تحریم هوآوی را جدی بگیرند و البته موفق هم شد! حالا تحریم هوآوی در درجه‌های متفاوت در اروپا اجرا شده است.

نتیجه‌گیری

تا این لحظه تعداد 11 کشور اروپایی تصمیم گرفتند با تحریم هوآوی و ZTE از ایجاد زیرساخت اینترنت 5G این کمپانی در خاک خود جلوگیری کنند. سایر کشورها هم ممکن است در آینده به این فهرست بپیوندند، اما هنوز تصمیم نهایی خود را اعلام نکرده‌اند. همه این 11 کشور تاکنون دلایل امنیتی را علت ممنوعیت فعالیت هوآوی دانسته‌اند. دلایل امنیتی همان‌طور که گفتیم، ابتدا توسط آمریکا مطرح شد و بعد از آن سایر متحدین از آن پیروی کردند. از طرف دیگر، هوآوی هر بار در هرکدام از این کشورها از طریق قانون برای برداشتن تحریم جدی اقدام کرده و هر بار هم شکست خورده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*