نمایشگاه CES 2024

نمایشگاه CES 2024 ؛ هرآنچه که از بزرگ‌ترین رویداد تکنولوژی جهان انتظار داریم

در فاصله کوتاه باقی مانده تا آغاز نمایشگاه CES 2024 نگاهی خواهیم داشت به مهم‌ترین اتفاقاتی که انتظار داریم در این رویداد رخ دهند. هوش مصنوعی، تم اصلی این نمایشگاه است.

با به اتمام رسیدن همه‌گیری کرونا برگزاری مجازی رویدادهای مهم هم به تاریخ پیوستند! بنابراین اکثر مراسم‌های مهم در دنیا اکنون باشکوه و به صورت حضوری برگزار می‌شوند. بر این اساس نمایشگاه CES 2024 هم قرار است با تمام قدرت برگزار شده و بار دیگر فعالان و علاقمندان حوزه تکنولوژی را گرد هم آورد.

مطابق هر سال، می‌توان انتظار داشت که CES 2024 هم پر از اتفاقات جدید و جذاب از سوی کمپانی‌های صاحب نام و شرکت‌های کوچک و خلاق باشد و با رونمایی دستگاه‌های ریز و درشتی اعم از گوشی‌های موبایل، لپ تاپ، گجت‌های پوشیدنی، تکنولوژی‌های مرتبط با حوزه سلامت و بهداشت، ادوات هوشمند منزل، تلویزیون‌ها و سرگرمی‌های خانگی، خودروهای الکتریکی و البته گجت‌های متعدد با محوریت هوش مصنوعی همراه باشد. از میان کمپانی‌هایی که احتمالا در سی ای اس 2024 درخشان ظاهر شوند می‌توان به انویدیا، اینتل، اورئال، هیوندای، ای ام دی، سامسونگ، سونی و سایرین اشاره کرد.

در ادامه قصد داریم نگاهی مختصر به نمایشگاه CES 2024 داشته باشیم و برخی از اتفاقات مهمی که انتظار رخ دادنشان در این رویداد چهار روزه را داریم را مطرح کنیم. بنابراین اگر علاقمند تکنولوژی و اخبار روز هستید حتما در ادامه این متن با ما همراه باشید.

در گجت نیوز بخوانید:

7 محصول دیوانه کننده که در نمایشگاه CES 2023 معرفی شد

رویداد CES 2024 از روز سه شنبه 19 دی تا جمعه 22 دی ماه در جریان خواهد بود.

کدام برندها در نمایشگاه CES 2024 حضور خواهند داشت؟

در ادامه به‌طور خلاصه به معرفی کمپانی‌هایی که احتمالا در رویداد سی ای اس 2024 حضور خواهند داشت می‌پردازیم و دستاوردهای هریک را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سامسونگ

سامسونگ

سامسونگ تاریخچه‌ای طولانی در حضور در رویدادهای CES داشته و همیشه با غرفه‌های بسیار بزرگ و پهناور شناخته می‌شده است. طبیعتا در CES 2024 هم مشاهد اتفاقی مشابه خواهیم بود؛ هرچند که انتظار می‌رود بر خلاف سال‌های گذشته، هوش مصنوعی نقطه تمرکز سامسونگ در این سال باشد.

البته علاوه بر غرفه بزرگ این کمپانی کرده‌ای در سالن اصلی محل برگزاری کنفرانس، سامسونگ همچنین چندین کنفرانس مختلف را نیز با هدف رونمایی از دستاوردهای جدیدش برگزار خواهد کرد. به‌عنوان مثال می‌توان انتظار داشت این کمپانی در بخش تلویزیون ها حضوری درخشان داشته باشد و تلویزیون‌های OLED با روشنایی بیشتر را رونمایی کند. همچنین صفحه نمایش‌های جدید 8K در کنار پانل‌های میکرو ال ای دی با اندازه‌های بزرگتر نیز احتمالا از جمله موارد جدیدی هستند که سامسونگ در CES 2024 معرفی خواهد کرد.

علاوه بر موارد گفته شده، علاقمندان به سامسونگ می‌توانند منتظر رونمایی پروژکتورهای جدید، دستگاه‌های هوشمند، لپ تاپ ها و تبلت‌ها و گجت‌های مختلفی با تم پایداری(Sustainability) از سوی این کمپانی باشند. همچنین ایده‌های خلاقانه و طرح‌های مفهومی در کنار یک یا دو سورپرایز هم دیگر مواردی هستند که می‌توان از سامسونگ انتظار داشت.

سونی

سونی

سال گذشته سونی از یک خودروی مفهومی الکتریکی و جذاب تحت نام عجیب آفیلا (Afeela) رونمایی کرد. بنابراین ممکن است در CES 2024 هم شاهد رونمایی اطلاعات و جزئیات جدیدی از این خودروی برقی باشیم که سونی حداقل چهار سال گذشته را مشغول توسعه آن بوده است.

البته باید در نظر داشت که سونی سال‌هاست که در رویداد CES چندان قدرتمند ظاهر نمی‌شود! به همین دلیل بعید است که در سال 2024 هم شاهد درخشش چندانی از سوی سونی در بخش TV یا رادیو باشیم. البته ممکن است چندین مدل سینمای خانگی توسط این کمپانی رونمایی شوند؛ اما نمی‌توان انتظار چندانی در این زمینه داشت. از سوی دیگر اما رونمایی از یک کنسول دیگر از خانواده PlayStation ممکن است برگ برنده ژاپنی‌ها در نمایشگاه CES 2024 باشد. در حال حاضر علاوه بر مدل پایه پلی استیشن 5، سونی به‌تازگی از نسخه‌های اسلیم و پورتال این کنسول هم رونمایی کرده است. بنابراین شاید انتظار معرفی مدل جدیدی از این کنسول مثل پلی استیشن 5 پرو چندان منطقی نباشد؛ اما بدون شک PlayStation بخش مهمی از تمرکز سونی در رویداد سی ای اس را به خود اختصاص خواهد داد.

همچنین اشاره‌ای مختصر به سگ رباتیک AIBO نیز می‌تواند مثل همه سال‌های گذشته یکی از آرزوهای ما برای عرفه سونی باشد. هرچند که احتمالا امسال هم سونی ما را در این زمینه ناامید خواهد کرد!

ال جی

نمایشگاه CES 2024

با خروج LG از بازار گوشی های موبایل بخش بزرگی از شکوه و شهرت این کمپانی هم به همراه کسب و کار موبایل از بین رفت! بنابراین انتظاری که در CES 2024 از این کمپانی می‌رود، همان چیزی است که در سال‌های گذشته هم شاهدش بودیم: گجت و نمایشگر.

در بخش نمایشگرها احتمالا ال جی مثل همیشه از فناوری‌های جدید و دستاوردهای تکنولوژیک جذابش رونمایی خواهد کرد. این دستاوردها می‌توانند خود را به شکل صفحه نمایش‌های منعطف و رول‌شونده یا هر نوع صفحه دیگری نشان دهند. بسیاری علاقمندان بی‌صبرانه منتظرند که این کمپانی کره‌ای اطلاعات بیشتری از تکنولوژی ال ای دی شگفت‌انگیز MLA OLED در اختیارشان قرار دهد و دستگاه‌های ارزان‌قیمت‌تری مجهز به این پانل‌ها را رونمایی کند.

بعلاوه، در بخش تجهیزات و لوازم خانگی هم احتمالا برخی گجت‌ها و لوازم خانگی هوشمند اعم از جاروبرقی رباتیک، یخچال، ماشین لباسشویی محور کنفرانس‌ها و رونمایی‌های سونی باشند. با این وجود احتمالا پایداری و سازگاری لوازم خانگی هوشمند در صدر توجهات ال جی قرار خواهد گرفت.

هایسنس

هایسنس

هایسنس (Hisense) هم یکی دیگر از کمپانی‌هایی‌ست که در CES 2024 حضور یافته و مثل همیشه در حوزه تلویزیون‌ها و لوازم خانگی فعال خواهد بود. طبیعتا مهم‌ترین انتظاری که از Hisense می‌رود رونمایی از نسل جدید تلویزیون‌هایش باشد. با این وجود بعید به نظر می‌رسد که این تلویزیون‌ها تفاوت چندانی با مدل‌های 2023 این کمپانی داشته باشند!

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که پرچمداران تلویزیون‌های هایسنس در سال 2024 روشنایی 5000 نیتی خواهد داشت و به پرنورترین تلویزیون تاریخ این کمپانی تبدیل خواهد شد. علاوه بر این تکنولوژی جدید ضد بازتاب نور و نواحی تاریک بیشتر هم از جمله دیگر قابلیت‌های جدیدی خواهند بود که هایسنس در تلویزیون‌های مینی ال ای دی جدیدش تعبیه خواهد کرد.

اینتل

نمایشگاه CES 2024

شکی نیست که نمایشگاه CES 2024 محل فخرفروشی اینتل به‌خاطر تراشه‌های جدید Meteor Lake و پردازنده‌های Core Ultra خواهد بود که از واحدهای پردازش عصبی بهره می‌برند. البته این پردازشگرهای جدید قبلا معرفی شده‌اند و حتی نخستین سری از لپ تاپ های مجهز به آن نیز چند شب پیش به‌طور رسمی رونمایی شدند. با این وجود هنوز تا تجربه واقعی یکی از دستگاه‌های مجهز به این پردازنده زمان بسیار زیادی باقی مانده است.

در این خصوص باید دقت کرد که طبق برنامه اکثر کمپانی‌های تولیدکننده لپ تاپ در دنیا، احتمال عرضه محصولی جدید در ماه دسامبر بسیار کم است. بنابراین تمامی دستگاه‌های رونمایی شده مجهز به تراشه‌های Meteor Lake اینتل حداقل در دومین هفته ژانویه روانه بازار خواهند شد.

به این ترتیب رویداد اینتل در CES 2024 بیش از این که به خود این کمپانی مربوط شود به سایر برندهای تولیدکننده لپ تاپ در دنیا بستگی خواهد داشت که قرار است استفاده‌هایی جدید، جذاب و خلاقانه کنند. برخی از دستگاه‌های مجهز به این پردازنده صرفا آپگرید مدل‌های سال گذشته خواهند بود؛ در حالی که برخی دیگر با ارائه طراحی‌های جدیدتر سعی خواهند کرد از معماری hybrid+ اینتل بهره برده و هسته‌های قدرتمند و بهینه را با واحدهای پردازش عصبی روی تراشه ترکیب کنند تا کاربری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مثل ساخت تصاویر از طریق هوش مولد یا نگارش بسیار ساده‌تر محتوای متنی امکان‌پذیر شوند.

نکته مهم آن است که این اپلیکیشن‌های مبتنی بر AI از لحاظ تئوری نیازی به اتصال به فضای ابری نخواهند داشت و تمامی پردازش‌های مورد نیاز را به‌صورت محلی انجام خواهند داد. البته این که چقدر از ادعاهای اینتل در عمل به واقعیت تبدیل شود، بحث دیگری است!

AMD

کمپانی AMD

توجه فراوان انویدیا به بازارهای مختلف حوزه پردازش باعث شده که CES 2024 زمان مناسبی برای AMD برای در اختیار گرفتن بخش بزرگتری از بازار پردازشگرهای گرافیکی باشد. در عین حال AMD تا کنون در خصوص محصولاتی که قصد معرفی‌شان در این رویداد را دارد، نم پس نداده است!

در بخش کارت گرافیک‌ها احتمالا باید تا معرفی اعضای جدید سری کارت گرافیک‌های رادئون اعم از  RX 7950 XT یا RX 7750 XT هنوز اندکی منتظر ماند. با این وجود کارت‌های گرافیک تنها زمینه‌های تخصص AMD نیستند و این کمپانی در بخش پردازنده‌ها هم دستی بر آتش دارد! این کمپانی اخیرا از پردازنده موبایل Ryzen 9 8945HS از خانواده سری رایزن 8000 خود رونمایی کرده است. بنابراین انتظار می‌رود ظرف ماه‌های آتی شاهد رونمایی از دستگاه‌های جدیدی مجهز به این تراشه باشیم. همچنین با حضور تراشه‌های Z1 و Z1 Extreme این کمپانی که قرار است در کنسول‌های دستی نظیر Asus ROG Ally یا Lenoo Legion Go به کار روند، می‌توان پیش‌بینی کرد که تعداد بسیار زیادی محصولات شخص ثالث در انتظار گیمرهای کنسول‌های دستی خواهد بود.

بعلاوه، با توجه به ماهیت مشتری محور نمایشگاه CES، هرگونه خبر احتمالی ازAMD پیش از برگزاری رویداد احتمالا مربوط به دستگاه‌های پرتابل یا کنسول‌های دستی خواهد بود و نه کامپیوترهای دسکتاپ. دلیل آن است که دستگاه‌های پرتابل بیشتر مورد استفاده دائمی کاربران قرار دارند تا کامپیوترهای رومیزی!

انویدیا

کمپانی انویدیا

انویدیا در سال 2023 به‌لطف سوار شدن روی موج سرویس‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT، Dall-E، گوگل بارد و میدجورنی به جرگه کمپانی‌های تریلیون دلاری دنیا پیوست. با این حال تمرکز ویژه این کمپانی روی چیپست‌های با قابلیت پشتیبانی از مدل‌های بزرگ زبان (LLM) و سایر سیستم‌ها و مکانیزم‌های هوش مصنوعی، انویدیا را در یک دوراهی بزرگ قرار داده است.

این کمپانی همچنان تولیدکننده بهترین کارت گرافیک‌های دنیا برای گیمرها و حرفه‌ای‌ها به شمار می‌رود. با این حال از طرف دیگر، هوش مصنوعی مولد در سال 2024 یک ماشین پول‌سازی به شمار می‌رود و به همین جهت تعجبی ندارد اگر کارت گرافیک‌های انویدیا در CES 2024 زیر سایه تراشه‌های مبتنی بر AI این کمپانی قرار گیرند. البته می‌توان انتظار داشت که در این رویداد کارت گرافیک‌های جدیدی از انویدیا با برچسب Super به‌طور رسمی معرفی و رونمایی شود؛ اما هیچ اطلاعات دیگری در این خصوص در اختیارمان نیست.

نسل کنونی تراشه‌های گرافیکی انویدیا ترکیبی کاملا غنی از کلاس‌های عملکردی و قیمتی متفاوت به شمار می‌روند که هم محصولات پریمیوم فوق‌العاده‌ای را شامل شده و هم نمونه‌های اقتصادی و رده پایین باارزشی را به علاقمندان ارائه می‌کند. به‌طور خاص سری کارت گرافیک‌های پریمیوم و پرچمدار Nvidia RTX 4090 با قیمتی 1700 دلاری به دست علاقمندان خواهد رسید؛ در حالیکه کارت گرافیک‌های میانرده RTX 4070 قیمتی حدودا 600 دلاری داشته و ارزش خرید بسیار بالایی دارند.

نمی‌توان انتظار داشت که هیچ کارت گرافیک جدید و انقلابی انویدیا در نمایشگاه CES 2024 معرفی شود. گزینه‌هایی مثل RTX 4080 Super با قیمت 1200 دلاری یا RTX 4070 Super با قیمت بیش از 500 دلار از جمله محصولاتی خواهند بود که انتظار می‌رود انویدیا در آینده نزدیک معرفی کند. با این وجود قیمت هردوی این کارت گرافیک‌ها بالا تلقی شده و از دسترس بسیاری افراد دور خواهد بود.‌ در این میان می‌توان انتظار داشت که این کمپانی در رویداد CES پیش روی محصولات ارزان‌قیمت‌تر مبتنی بر هوش مصنوعی تمرکز داشته باشد؛ خصوصا پس از نامه‌ای که مدیر عامل این کمپانی، جنسن هوانگ، مدتی پیش به کارکنان این شرکت ارسال کرد و Nvidia را نه فقط یک کمپانی تولیدکننده کارت گرافیک، بلکه یک شرکت AI توصیف کرد.

پیش بینی ها و انتظارات از نمایشگاه CES 2024

پس از بررسی انتظارات از هریک از کمپانی‌های تاثیرگذار حوزه تکنولوژِی، نوبت به آن رسیده که پیش بینی خود از رویدادهای CES 2024 در هریک از دسته‌های کلیدی آن را مطرح کنیم.

تکنولوژی‌های موبایل

تکنولوژی موبایل

CES به‌طور خاص رویداد اصلی معرفی جدیدترین گوشی های موبایل به شمار نمی‌رود؛ چرا که علاوه بر رویدادهای اختصاصی که هریک از گوشی‌سازان برای معرفی محصولاتشان برگزار می‌کنند، مهم‌ترین رویداد مربوط به گوشی‌های موبایل نیز MWC است که نزدیک به یک ماه پس از CES در بارسلونا اسپانیا برگزار می‌شود.

نخستین اتفاق مهمی که می‌تواند در CES 2024 رخ دهد، انتشار اخباری از سری گلکسی اس 24 باشد که قرار است اواخر ژانویه یا اوایل فوریه رونمایی شوند.‌ به این ترتیب می‌توان انتظار داشت که خبرهایی هرچند جزیی از این سری پرچمداران در خلال ارائه این کمپانی در اختیارمان قرار گیرد. این اتفاق پیش‌تر و در نمایشگاه‌های قبلی CES هم رخ داده بود.

همچنین می‌توان انتظار داشت که برخی گوشی‌های اخیر چینی هم در CES 2024 حضور داشته باشند و چشممان به جمالشان روشن شود! از جمله این گوشی‌ها می‌توان به وان پلاس 12 و شیائومی 14 اشاره کرد که هر دو به چیپست‌های جدید اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام مجهز بوده و سامسونگ را در رقابت تولید نخستین گوشی پرچمدار اندرویدی مجهز به تراشه Snapdragon 8 Gen. 3 شکست دادند. علاوه بر این برندها، لنوو هم احتمالا مثل هر سال حضور پررنگی در CES 2024 خواهد داشت و از نسل جدید گوشی‌های تینک فون و تبلت‌های جدیدش رونمایی خواهد کرد. در این میان البته سایر گوشی‌سازان نیز ممکن است تصمیم بگیرند برخی محصولات جدید خود را در معرض دید بازدیدکنندگان CES 2024 قرار دهند.

تلویزیون‌ها

نمایشگاه CES 2024

نمی‌توان انتظار داشت در رویداد سی ای اس امسال تلویزیونی معرفی شود که بتواند دنیای این محصولات را دگرگون کند! به‌طور خاص محوریت بخش تلویزیون‌ها در CES 2024 احتمالا سه دسته زیر خواهد بود:

  • تلویزیون‌های OLED با روشنایی بیشتر
  • تلویزیون‌های با اندازه بسیار بزرگ
  • تلویزیون‌های مینی ال ای دی با مشخصات فنی شگفت‌انگیز

البته نبرد سر افزایش میزان روشنایی تلویزیون‌های ال ای دی جنگی دائمی میان فعالان این حوزه به شمار می‌رود. با این وجود سامسونگ و ال جی در سال 2023 با رونمایی از نسل دوم تکنولوژی‌های QD-LED و MLA OLED خود این مبارزه را وارد فاز جدیدی کردند. البته برنده نبرد سال گشته را باید سامسونگ دانست؛ اما بدون شک ال جی هم پا پس نخواهد کشید و در سال 2024 برای نبرد نزدیک‌تر و حتی شکست سامسونگ وارد میدان خواهد شد.

همچنین در بخش اندازه نیز صحبت از تلویزیون‌هایی با سایر 98 تا 110 اینچی است! البته قرار نیست قیمت این تلویزیون‌ها سر به فلک بکشد؛ چرا که برندهایی مانند TCL در بازار حضور دارند تا این تلویزیون‌های غول‌پیکر را با قیمت‌هایی مناسب‌تر در اختیار کاربران قرار دهند. از سوی دیگر، هایسنس نیز رقیب بزرگی برای تی سی ال در حوزه تلویزیون‌های بزرگ اقتصادی به شمار می‌رود. بنابراین نبرد این دو نیز می‌تواند رقابت در این دسته بازار را داغ‌تر کند.

از طرف دیگر تی سی ال و هایسنس هر دو سال گذشته تلویزیون‌های مبتنی بر فناوری مینی ال ای دی خود را رونمایی کرده و میزان روشنایی بالاتر از 5000 نیت و مناطق کم‌نور بسیار بیشتری را در اختیار علاقمندان قرار داده‌اند. میزان روشنایی ارائه شده توسط این نمایشگرها تقریبا دو برابر چیزی است که گران‌قیمت‌ترین مدل‌های تلویزیون‌های 4K سامسونگ قادر به ارائه‌شان هستند. بنابراین ممکن است سامسونگ هم در CES 2024 تصمیم بگیرد به این حوزه وارد شود و تلویزیون‌های فوق‌العاده روشن خود را رونمایی کند. البته مطمئن نیستیم که آیا همه ما به این میزان روشنایی نیاز داریم یا خیر! با این وجود شاید با کار کردن با این تلویزیون‌های فوق‌العاده پرنور متوجه تفاوت آن‌ها با نمونه‌های کنونی شده و نسبت به خریدشان ترغیب شویم.

پردازشگرها

پردازشگرها

سال 2023 سالی شگفت‌انگیز برای دنیای پردازش سخت افزاری و نرم افزاری در دنیا بود. رشد انفجاری هوش مصنوعی در این سال در کنار ابزارهای مبتنی بر AI نظیر ChatGPT ماه‌ها نوآوری و خلاقیت در تکنولوژی را به ارمغان آوردند و مسیر فوق‌العاده روشنی را برای آینده صنعت پردازش ترسیم نمودند. بر این اساس، هوش مصنوعی را باید داغ‌ترین موضوع سال 2024 دانست و رویداد CES 2024 هم به‌خوبی گویای همین مساله است.

با توجه به این مساله به نظر می‌رسد CES 2024 با حضور بزرگانی چون اینتل، انویدیا و کوالکام در حال تبدیل شدن به یک رویداد مخصوص دستاوردهای پردازشی است! در همین خصوص کوالکام قصد دارد کنفرانسی اختصاصی را در نمایشگاه پیش رو برگزار کرده و در آن از پتانسیل‌های فوق‌العاده چیپست‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی این کمپانی صحبت کند.

همچنین مدیر عامل اینتل، پت گلسینگر نیز قصد دارد در رویدادی مشابه در خصوص آینده هوش مصنوعی و جایگاه کمپانی متبوعش در آینده صحبت کند. از طرف دیگر با توجه به تم «هوش مصنوعی در همه جا» می‌توان انتظار داشت که انویدیا هم به موضوع AI ناخنکی بزند! انویدیا معمولا در رویدادهای CES تکنولوژی‌ها و پلتفرم‌های جدیدش را معرفی می‌کند. بنابراین تعجبی ندارد اگر شاهد معرفی معماری کارت گرافیک Blackwell در CES 2024 باشیم.

بعلاوه، می‌توان پیش بینی کرد که کمپانی‌های صاحب نامی مثل ایسر، ایسوس یا لنوو هم حضور درخشانی در نمایشگاه CES 2024 داشته باشند و مدل‌های جدید از لپ تاپ‌هایشان که به پردازنده‌های جدید Meteor Lake اینتل یا Hawk Point ای ام دی مجهز هستند را رونمایی کنند. در این میان، جانبی‌سازانی چون ریزر، لاجیتک یا هایپر اکس نیز بدون شک محصولات جدید خود را رونمایی نموده و علاقمندان به PC و بازی با آن را شگفت‌زده خواهند کرد.

فناوری‌های صوتی

نمایشگاه CES 2024

در نمایشگاه‌های سی ای اس معمولا برندهای سرشناس بازار ادوات صوتی مثل سونی، Bose یا سایرین محصولات جدیدشان را رونمایی نمی‌کنند؛ چرا که این کمپانی‌ها ترجیح می‌دهند محصولات جدید و پرچمدارشان را در رویدادهایی جداگانه معرفی کنند. به همین جهت انتظار می‌رود در CES 2024 شاهد هوشمندتر شدن تجهیزات صوتی مختلف یا تعبیه آن‌ها داخل اعضای دکوراسیون منزل باشیم.

بنابراین اسپیکرهای باکیفیت از نام‌های شناخته شده در کنار ایربادهای بلوتوثی احتمالا محوریت رویداد CES 2024 در بخش صوتی را تشکیل خواهند داد. البته باید توجه کرد که سن‌هایزر (Sennheiser) یکی از نام‌هایی است که به‌شدت به CES معتقد است و احتمالا سورپرایزهای بزرگی برایمان خواهد داشت.

گجت‌های پوشیدنی و سلامت

گجت های پوشیدنی

در دنیای پوشیدنی‌ها، نمایشگاه CES سال گذشته عرصه درخشش ساعت‌های هوشمند بدون صفحه نمایش بود. به نظر می‌رسد این روند در سال 2024 هم ادامه داشته باشد و حتی عرصه پوشیدنی‌ها با رونمایی از رینگ‌های هوشمند، عینک‌های هوشمند و سایر محصولات مشابه گسترده‌تر هم شود.

عینک‌های هوشمند به‌طور خاص می‌توانند ستاره‌های رویداد CES امسال باشند. با توجه به اینکه یکی از شعارهای رویداد امسال «بازی کردن فراتر از لذت» است، این گجت‌های پوشیدنی می‌توانند با بهره‌گیری از خلاقیت‌های نرم افزاری و نوآوری‌هایی که در سخت افزار ارائه می‌کنند، بسیاری افراد را به ورزش و فعالیت بیشتر از طریق انجام بازی‌های فیزیکی وادارند. قابلیت‌های نوآورانه‌ای از جنس صفحه نمایش‌های HUD اپل فیتنس پلاس که در دستگاه‌هایی مانند Engo نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند، می‌توانند باعث پررنگ‌تر شدن نقش عینک‌های هوشمند در نمایشگاه CES 2024 شود.

همچنین در بخش سخت افزار نیز حسگرهای پیشرفته‌تر سنجش دما که درون رینگ‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های پوشیدنی تعبیه شده‌اند می‌توانند حضور درخشانی در CES داشته باشند و خصوصا نزد بانوان بسیار محبوب شوند.‌ البته نگرانی‌های امنیتی در خصوص این حسگرهای عموما چینی یک نگرانی همیشگی برای سازندگان آن‌هاست. با این وجود پیشرفت تکنولوژی در این زمینه‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. از طرف دیگر با توجه به بالاتر رفتن هزینه‌های زندگی در تمام دنیا ممکن است در رویداد سی ای اس 2024 بار دیگر شاهد بازگشت پایشگرهای سلامتی ساده به سرکردگی گلکسی فیت 3 سامسونگ باشیم. البته حتی در این صورت نیز نمی‌توان انتظار درخشش چندانی از این دسته گجت‌ها داشت؛ چرا که دوره درخشش آن‌ها مدت زیادی‌ست که گذشته است!

رویداد CES همچنین همواره محل درخشش خودروهای الکتریکی بوده و به نظر می‌رسد امسال هم همین اتفاق رخ دهد.‌ خصوصا با در نظر گرفتن این نکته که مینی و آئودی در صدد عرضه دوچرخه‌های الکتریکی خود در آینده نزدیک هستند. به‌طور کلی نمایشگاه CES فرصت فوق‌العاده‌ای برای خودروسازان به شمار می‌رود تا جدیدترین محصولاتشان را به معرض نمایش گذاشته و تازه‌ترین فناوری‌های خود در زمینه اتومبیل‌های الکتریکی را با علاقمندان به اشتراک بگذارند.

منزل هوشمند

نمایشگاه CES 2024

بسیاری کارشناسان و صاحب نظران پیش‌بینی می‌کنند که منزل هوشمند مهم‌ترین بخش رویداد CES 2024 باشد و توجهات فراوانی را به خود جلب کند. سال گذشته، بسیاری بزرگان تکنولوژی‌های هوشمند در دنیا، استاندارد جدید Matter را معرفی کردند و امسال پس از گذشت یک سال کامل از تولد این پلتفرم جدید، نوبت ثمردهی آن فرا رسیده است! به این ترتیب احتمالا نخستین دستگاه‌های خانگی هوشمند با قابلیت پشتیبانی از Matter در این رویداد رونمایی خواهند شد.

در حال حاضر همه‌روزه دستگاه‌های زیادی به لیست محصولات قابل پشتیبانی Matter افزوده می‌شوند و از این پلتفرم جدید بهره می‌برند.‌ با این حال تمرکز ویژه روی هوش مصنوعی و اتوماسیون باعث شده که پای آن‌ها به لوازم خانگی هوشمند هم کشیده شود. به این ترتیب چمن‌زن‌های هوشمند یا اسپیکرهایی که قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مولد را ارائه می‌کنند از جمله محصولاتی هستند که قرار است نمایشگاه CES 2024 را زیر و رو کنند.

علاوه بر این، پایداری (Sustainability) به‌عنوان یکی از تم‌های اصلی CES امسال نقش پررنگی در این نمایشگاه خواهد داشت و دستگاه‌های هوشمندی که با کاهش مصرف انرژی و بالطبع کاهش هزینه‌ها بتوانند زندگی بشر را ساده‌تر کنند، بدون شک بسیار مورد توجه قرار خواهند گرفت. بعلاوه، استفاده از هوش مصنوعی در جاروبرقی‌های رباتیک هم مساله حائز اهمیت دیگری است که اخیرا به موضوعی داغ در میان علاقمندان به تکنولوژی تبدیل شده است. بنابراین رونمایی از جاروبرقی‌های رباتیک مبتنی بر AI هم می‌تواند دیگر اتفاق قابل انتظار در نمایشگاه CES 2024 باشد.