تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو

تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو چیست و پارت نامبرهای مختلف چه معنایی دارند؟

اگر قصد خرید یک گوشی اپل دارید، اما تفاوت نسخه‌های مختلف گوشی‌های آیفون را نمی‌دانید؛ با برسی تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو همراه ما باشید.

اگر برای خرید یک گوشی آیفون ۱۵ به بازارهای حضوری و مجازی مراجعه کرده باشید، احتمالا انواع و اقسام پسوندی که در مقابل نام آیفون مد نظر خود مشاهده می‌کنید کمی شما را گیج کرده باشد. این آیفون‌ها چه تفاوتی با هم دارند؟ تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو چیست؟ و پارت نامبرهای مختلف چه معنایی دارند؟ اصلا آیا فروشندگان راست می‌گویند که گوشی آن‌ها از سایر فروشگاه‌ها بهتر است؟

اگر شما هم تفاوت آیفون‌های مختلف را نمی‌دانید و قصد دارید قبل از خرید یک آیفون، با تمام رازهای آن آشنا شوید تا از شما کلاه برداری نشود، در ادامه همراه گجت نیوز باشید.

آیفون اکتیو و نات اکتیو چه تفاوتی با هم دارند؟

بحث در خصوص آیفون‌های اکتیو و نات اکتیو کمی مهم‌تر از سایر موارد است، چرا که این دو نوع محصول با یک دیگر تفاوت قیمت دارند!

در ابتدا باید بدانید اکتیو بودن یک آیفون به معنای ریجستر بودن آن گوشی نیست و پس از خرید آیفون‌های اکتیو یا نات اکتیو رجیستر نشده، راهی برای فعال کردن سیم کارت ایرانسل یا همراه اول در آن‌ها وجود ندارد.

تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو

ماجرای حضور آیفون‌های اکتیو و نات اکتیو به بازار ایران از خانواده آیفون‌های 13 شروع شد. کشور ما تحت تحریم‌ کمپانی اپل قرار دارد و هیچ سرویس‌دهی و نمایندگی‌ای از سوی اپل به صورت مستقیم در ایران فعالیت نمی‌کند. همین موضوع سبب می‌شود تا فروشگاه‌های داخلی مجبور شوند این گوشی‌ها را از خارج به کشور وارد کنند. اما وارد کردن گوشی‌های موبایل فعال نشده (آکبند) به داخل کشور از مبادی گمرکی با محدودیت‌هایی همراه است و وارد کنندگان نمی‌توانند هرچه که می‌خواهند آیفون آکبند را از مرز عبور دهند. در نتیجه برای دور زدن این تحریم‌ها شخص وارد کننده یکبار گوشی را در کشور مبدا از کارتونش خارج می‌کند و مراحل اولیه فعالسازی آن را انجام می‌دهد، تا گوشی با IP  همان کشور در سایت اپل ثبت شود و سپس گوشی‌ها راهی ایران می‌شوند.

آیا گوشی‌های آیفون اکتیو، کارکرده محسوب می‌شوند؟

اگرچه گوشی‌های اکتیو از پلمپ خارج شده‌اند و برای دقایقی با آن‌ها کار شده است، اما گوشی کارکرده محسوب نمی‌شوند؛ این گوشی‌ها مجددا توسط وارد کننده بسته‌بندی می‌شوند تا شما بتوانید حس و حال آنباکس کردن گوشی جدید آیفون خود را تجربه کنید.

تکلیف گوشی‌های نات اکتیو هم مشخص است، این گوشی‌ها به صورت پلمپ شرکت اپل وارد کشور می‌شوند و به همان صورت نیز به مشتری فروخته می‌شوند.

گوشی‌های نات اکتیو قیمت بالاتری به نسبت گوشی‌های اکتیو دارند، در حالت عادی نیز خریداران ترجیح می‌دهند که قبل از خودشان کسی با گوشی کار نکرده باشد. همین موضوع تفاوت قیمت سبب می‌شود تا فروشندگان سودجو آیفون‌های اکتیو خود را به قیمت نات اکتیو به شما بفروشند. پس لازم است تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو را از هم بدانید.

راه‌های تشخیص گوشی آیفون اکتیو از نات اکتیو چیست؟

برای تشخیص گوشی‌های اکتیو و نات اکتیو دو راه حل وجود دارد:

پلمپ کارتون گوشی: چند سالی می‌شود که اپل برای آسیب کمتر به محیط زیست، جعبه‌ گوشی‌های خود را با پلاستیک نایلون پلمپ نمی‌کند و از یک نوع پلمپ خاص کاغذی استفاده می‌کند، که می‌توانید تصویر آن را در زیر مشاهه کنید. معمولا گوشی‌های نات اکتیو به این صورت پلمپ شده‌اند و گوشی‌های اکتیو با پلاستیک نایلون پلمپ هستند. اما این روش چندان قابل اتکا نیست و برای اطمینان بیشتر بهتر است از روش بعدی بهره گیرید.

تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو

استفاده از سایت اپل: گوشی‌های اپل یک ویژگی مثبت در این زمینه برای تشخیص دارند؛ اگر یک گوشی اپل روشن و راه‌ اندازی شود، سریال نامبر گوشی در سایت اپل ثبت شده و زمان فعال سازی گوشی مشخص می‌شود. برای اینکار کافیست سریال پشت کارتون گوشی را در قسمت Enter a Device serial Number  سایت Checkcoverage.apple.com وارد کنید. اگر گوشی شما نات اکتیو باشد، با اخطار “لطفا گوشی خود را فعال کنید” مواجه می‌شوید و اگر گوشی از قبلا اکتیو شده باشد، می‌توانید مدل گوشی و تاریخ فعالسازی آن را مشاهده کنید.

تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو

 

پارت نامبرهای مختلف آیفون چه معنایی دارند؟

پارت نامبرهایی آیفون، یک کد چند حرفی هستند که نشان می‌دهند گوشی آیفون با سیاست‌های کدام کشور سازگار است و برای عرضه در کدام کشور تولید شده است. قبل از هر موضوعی بزارید این نکته را برای شما روشن کنم که پارت نامبرهای مختلف آیفون هیچ تفاوتی از لحاظ کیفیت ساخت، دوربین و… با هم ندارند!

اما تفاوت پارت نامبرهای مختلف آیفون در چیست؟

وجود پارت نامبرهای مختلف آیفون تنها مختص بازار ایران است؛ چرا که در کشورهای دیگر آیفون‌ها تنها با پارت نامبر مخصوص همان کشور موجود هستند. اما در ایران به دلیل آنکه وارد کنندگان از قسمت‌های مختلف دنیا گوشی‌ها را به کشور وارد می‌کنند، پارت نامبرهای مختلف وجود دارند. اما این پارت نامبرهای مختلف به دلیل قوانین محلی کشورها با یک دیگر سبب ایجاد تفاوت‌های بسیار جزئی در گوشی‌های آفون شده است. از این تفاوت‌ها می‌توان به نوع بسته‌بندی محصول، محتویات درون جعبه، نصب نبون پیش‌فرض واچ تایم و… اشاره کرد. تفاوت در محتویات جعبه برای آیفون‌های سری 12 به بعد معنایی ندارد؛ چرا که از این سری به بعد اپل آداپتور شارژر را از جعبه محصولات خود حذف کرد. اما در سری‌های قبلی با توجه به پارت نامبر، آداپتور شارژر ممکن بود سه شاخه، دو شاخه تخت و… باشد یا مورد دیگری هم که می‌توان به آن اشاره کرد دفترچه راهنما به زیان‌های دیگری بغیر از انگلیسی بود که برای ما حضورشان تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو

پارت نامبر گوشی آیفون کجا نوشته شده است؟

در دو قسمت می‌توانید پارت نامبر گوشی آیفون را متوجه شوید.

جعبه گوشی: در پشت جعبه گوشی آیفون پارت نامبر به صورت یک کد نوشته شده است.

بتنظیمات گوشی: به این منظور پس از وارد شدن به تنظیمات گوشی ایفون، وارد بخش general شوید و سپس به پنجره about مراجعه کنید. در این مرحله در شاخه مدل نامبر، می‌توانید پارت نامبر را مشاهده کنید.

تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو

رایج‌ترین پارت نامبرهای آیفون در بازار ایران کدام موارد هستند؟

در این قسمت به پارت نامبرهای مختلف بازار ایران اشاره می‌کنیم تا شما به صورت دقیق‌تر تفاوت پارت نامبرها را متوجه شوید، در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

 

پارت نامبر ZA – Sangapor: این پارت نامبر فاقد هرگونه محدودیت بوده و از دو سیم‌کارت فیزیکی به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند و به نوعی بهترین پارت نامبر آیفون موجود در بازار ایران است.

پارت نامبر LL/A – USA: قبل از ورود آیفون‌های دو سیم کارته به بازار، این پارت نامبر محبو‌ترین و گران‌ترین پارت نامبر موجود در بازار ایران بود. گوشی‌های این پارت نامبر از یک سیم کارت فیزیکی و یک سیم کارت مجازی (E-Sim) پشتیبانی می‌کنند.

پارت نامبر CH – CHIN: گوشی‌های این پارت نامبر از دو سیم کارت فیزیکی به صورت همزمان پشتیبانی می‌کنند. به دلیل سیاست‌های دولت چین امکان سایلنت کردن صدای شاتر دوربین وجود ندارد و مکالمه صوتی فیس تایم بر روی این گوشی‌ها محدود شده است.

پارت نامبر ZP – Hong Kong: خط قرمز پارت نامبرها در ایران! این پارت نامبر از دو سیم کارت فیزیکی به صورت همزمان پشتیبانی نمی‌کند و بهتر است ایفونی با این پارت نامبر را تهیه نکنید.

پارت نامبر امارات AB – UAE: گوشی‌های این پارت نامبر تنها درگاه یک سیم کارت فیزیکی دارند و برنامه فیس تایم به صورت پیش‌فرض بر روی آن‌ها نصب نیست.

پارت نامبر J – Japan: در این پارت نامبر هم به دلیل قوانین کشور ژاپن همانند پارت نامبر چین نمی‌توان صدای شاتر دوربین را قطع کرد.

مراقب آیفون‌های ریفربیشد بازار باشید

با ممنوع شدن واردات ایفون‌های سری 14 به بعد، بازار ایفون 13 همچنان گرم است. با وجود آنکه خود شرکت اپل تولید این محصولات را محدود کرده است اما همچنان نسخه اکبند این محصولات در فروشگاه‌های داخلی موجود است، که معقوله به نام آیفون‌های ریفربیشد (ریپک) را در ذهن تداعی می‌کند. برای آنکه مطمعن شوید محصولی که می‌خرید ریفربیشد نیست، باید به سریال نامبر گوشی توجه کنید که در ادامه نحوه برسی آن را به شما آموزش خواهیم داد.

تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو

منظور از ریفربیشد بودن آیفون چیست؟

آیفون‌های ریفربیشد محصولاتی هستند که پس از رفع نقص نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری توسط نمایندگی‌های رسمی اپل، مجددا بسته‌بندی و راهی بازار می‌شوند. در واقع ایفون‌های ریفربیشد محصولاتی هستند که قبلا یکبار خریداری شده‌اند اما به دلیل وجود نقص به نمایندگی‌ها اپل برگشت‌ داده شده‌اند. این گوشی‌ها توسط مراکز جمع‌آوری اپل مجددا به چرخه تولید باز می‌گردند تا با رفع نواقص، امکان ارائه دوباره به بازار را داشته باشند. تمامی این آیفون‌ها، باتری و فریم بدنه و بسته بندی جدید دارند و به مدت یکسال به صورت ویژه توسط اپل گارانتی می‌شوند.

موضوع مهم در خصوص آیفون‌های ریفربیشد، قیمت این محصولات است. درست است که این محصولات توسط نمایندگی‌های مجاز اپل رفع ایراد شده‌اند و نواقصی در آن‌ها وجود ندارد؛ اما این محصولات با قیمت کمتری به بازار عرضه می‌شوند و شما هم باید مبلغ کمتری به نسبت یک آیفون معمولی بابت آن‌ها بپردازید.

چگونه آیفون‌های ریفربیشد را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص ایفون‌های ریفربیشد به بخش تنظیمات گوشی و پنجره جنرال مراجعه کنید و حال گزینه About را انتخاب کنید و به مدل نامبر گوشی توجه کنید. اگر مدل نامبر دستگاه با حرف M  آغاز می‌شود یعنی ایفون شما کاملا آکبند بوده و هیچ تغییری بر روی آن صورت نگرفته است. اما اگر حرف اول مدل نامبر با F یا N شروع شده باشد یعنی گوشی‌ای که خریداری کرده‌اید یک گوشی ریفربیشد است. حرف F نشان دهنده ان است که یک شرکت متفرقه مسئولیت رفع ایراد ایفون‌های دارای نقص را بر عهده داشته است که ما در گجت نیوز خرید این محصولات را به شما توصیه نمی‌کنیم و حرف N  نشان‌دهنده ان است که تمامی اقدامات سرویس‌دهی توسط خود اپل انجام شده است.

تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو

البته ممکن است مدل نامبر گوشی شما با حرف P نیز آغاز شود که به معنای شخصی‌سازی است. یعنی بعضی از شرکت‌ها با مجوز اپل، برخی تغییرات ظاهری را در گوشی ایجاد می‌کنند مانند حکاکی، قاب‌های طلایی و… که فقط بر روی گوشی‌های خاص قابل مشاهده است.

سوالات متدوال در خصوص خرید آیفون

گوشی ایفون را با چه پارت نامبری بخریم؟

همانطور که در مطلب اشاره شد، پارت نامبرهای مختلف آیفون تفاوت خاصی با یک دیگر ندارند، اما گوشی‌های بازار سنگاپور که با پارت نامبر za مشخص می‌شوند کمترین محدود برای استفاده را دارند.

آیا گوشی‌های آیفون پارت نامبر CH از خدمات گوگل پشتیبانی می‌کنند؟

بله، این گوشی‌ها در داخل ایران از خدمات شرکت گوگل پشتیبانی می‌کنند و از لحاظ کیفیت ساخت تفاوتی با سایر پارت نامبرها ندارند و می‌توانید با خیال راحت آن‌ها تهیه کنید.

آیفون ریپک چیست؟ بخریم یا نخریم؟

آیفون‌های ریپک همان آیفون‌های ریفربیشد هستند که به صورت کامل به آن‌ها پرداخته شد.

آیا آیفون 13 ارزش خرید دارد؟

تا به امروز خانواده آیفون 13 آخرین نسل از آیفون هستند که در بازار ایران با قابلیت ریجستری می‌توان تهیه کرد. با توجه به پشتیبانی 5 ساله نرم افزاری IOS هنوز می‌توان خرید این محصولات را منطقی دانست، اما گجت نیوز به شما این است که تا مشخص شدن تکلیف ریجستری آیفون SE نسل جدید از صبر کنید.

جمع‌بندی

هنگام خریدن گوشی‌های آیفون نو یا دسته دوم ممکن است با حقه‌های مختلف فروشندگان مواجه شوید، قبلا در گجت نیوز نکاتی که هنگام خرید آیفون دسته دوم باید رعایت کنید، را به شما آموزش دادیم. در این مطلب سعی کردیم آگاهی شما را در خصوص نسخه‌های مختلف گوشی‌های ایفون بالا ببریم تا بتوانید انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*