هواپیمای ناسا اسکای راکت با رکورد ۲ برابر سرعت صوت

ناسا اسکای راکت: اولین هواپیمایی که دو برابر سرعت صوت پرواز کرد

ناسا اسکای راکت – Nasa Skyrocket، نخستین هواپیما در جهان بود که رکورد سرعت را شکست و با دو برابر سرعت صوت پرواز کرد تا انسان سرعت ۲ ماخ را هم تجربه کند.

نوآوری و حرکت به سمت جلو گاهی مواقع با خطر و ریسک از دست دادن جان همراه است. چاک یاگر، خلبان افسانه‌ای آمریکایی در اکتبر سال ۱۹۴۷ میلادی با هواپیمای جنگی Bell-X1 توانست رکورد سرعت ۱ ماخ را بشکند. او سال‌ها بعد در مصاحبه‌ای با Academy of Achievement درباره این شاهکار گفت که «این وظیفه شما به عنوان یک خلبان است که با هواپیما پرواز کنید. اگر در آن کشته شوید هم متوجه چیزی نمی‌شوید. پس نگرانی برای چرا؟». یاگر می‌گوید که مهم نیست چه کسی برای اولین بار دیوار صوتی را شکسته باشد، اما جان‌فشانی او بود که راه را برای دستیابی به سرعت‌های ۲ و ۳ ماخ هموار کرد.

بیشتر بخوانید:

۵ تا از سریع ترین جنگنده ها در تاریخ؛ از میگ تا نورث امریکن و لاکهید

یاگر سرعت صوت را شکست و برای اولین بار در تاریخ با سرعت ۱.۰۶ ماخ پرواز کرد. شش سال بعد، در نوامبر ۱۹۵۳ این رکورد دوبرابر شد و رکورد سرعت ۲ ماخ ثبت شد. این رکورد توسط یک خلبان آمریکایی به‌نام اسکات کراسفیلد و هواپیمای منحصر به‌فرد او، Skyrocket ناسا به دست آمده است.

هواپیمای ناسا اسکای راکت با رکورد ۲ برابر سرعت صوت توسط اسکات کراسفیلد

اسکات کراسفیلد، خلبان آمریکایی

در این مقاله به بررسی هواپیمای جت ناسا اسکای راکت از داستان آغاز توسعه او تا رکوردشکنی با کراسفیلد خواهیم پرداخت. اگر به اخبار نظامی و جنگ افزارها علاقه‌مندید، در ادامه این مقاله با گجت نیوز همراه باشید.

توسعه و تولید هواپیمای ناسا اسکای راکت

جت Skyrocket نسل جدید هواپیمای D-558-I Skytreak ناسا است که در دهه ۱۹۴۰ میلادی برای کسب اطلاعاتی در مورد پرواز مافوق صوت و تأثیر آن روی هواپیما و خلبانش طراحی شده بود. اسکای ترک در آگوست ۱۹۴۷ رکورد سرعت جدیدی را در صنعت هواپیماسازی به‌نام خودش ثبت کرد و درست در همان ماه بود که مجددا رکورد خودش را هم شکست!

نسل بعدی آن، اسکای راکت طراحی پیچیده‌تری داشت و از یک موتور موشک برخوردار بود. این هواپیما برای دستیابی به سرعتی بیش از آنچه یاگر با بل ایکس-۱ به‌دست آورده بود، از یک موتور قدرتمند به‌نام LR87 استفاده کرد. این موتور اغلب در پرتاب‌گرها و موشک‌های Titan II مورد استفاده قرار می‌گرفت.

هواپیمای ناسا اسکای راکت با رکورد ۲ برابر سرعت صوت

اسکای راکت هدف بزرگی برای ناسا داشت: آن می‌توانست سرعت لازم برای پرواز در فضا را به‌دست بیاورد. سرعت گریز از زمین ۱۱.۲ کیلومتر بر ثانیه است که چیزی حدود ۳۲.۶ ماخ می‌شود. گرچه به این سرعت دست پیدا نکرد، اما ۲ ماخ هم چیز کمی نیست و دو برابر سرعت صوت است.

سریع‌ترین پرواز Skyrocket

رکورد سرعت، بدان معناست که همیشه قرار نیست یک هواپیما با آن سرعت حرکت کند. در واقع شرایط مختلفی وجود دارد که روی سرعت یک پرواز تأثیرگذار است. اسکای راکت هم بارها و بارها آزمایش شد تا بتواند در یکی از پروازها به این سرعت دست پیدا کند. از شرایط نامساعد جوی گرفته تا خطاهای فنی و بسیاری از مسائل دیگر روی این موضوع تأثیرگذارند. در یکی از پروازها، همه چیز برای اسکای راکت عالی پیش رفت تا بتواند رکورد سرعت را بشکند و آن را ۲ برابری کند.

هواپیمای ناسا اسکای راکت با رکورد ۲ برابر سرعت صوت توسط اسکات کراسفیلد

اسکات کراسفیلد، خلبان آمریکایی

اسکات کراسفیلد، خلبانی بود که آن روز تاریخی مسئولیت به‌پرواز درآوردن اسکای راکت بود و به‌گفته ناسا، توانست رکورد سرعت ۲.۰۱ ماخ که حداکثر سرعت به‌پرواز درآمدن یک هواپیما در زمان خودش بود را ثبت کند. کراسفیلد در مورد این روز تاریخی می‌گوید:

هر کسی که در پایگاه بود می‌دانست که ما می‌خواهیم سعیمان را بکنیم، اما کمتر کسی فکرش را می‌کرد که به این هدف می‌رسیم. فقط باید از هواپیما بخواهید کار بیشتری از آنچه برایش طراحی شده را انجام دهد.

خوشبختانه همه‌چیز به‌نفع Skyrocket بود تا بتوان به این رکورد دست پیدا کند و با سرعت ۲.۰۵ ماخ از ۳۲ هزار پا به ارتفاع ۷۲ هزار پا برسد. شاید شاهکار کراسفیلد به‌اندازه یاگر خیلی سر زبان‌ها نیفتاد، اما نباید اهمیت کار او را کتمان کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*