ساختمان عجیب

10 مورد از عجیب ترین خانه ها و ساختمان های جهان

ساختمان های عجیب با طراحی های غیرمعمول در جهان وجود دارد که معماران آن‌ها از عناصر خلاقانه استفاده کرده‌اند. در این مطلب 10 مورد از عجیب ترین خانه ها و ساختمان های جهان را به شما معرفی می‌کنیم.


طراحی و ساخت اصلاً کار آسانی نیست. به همین خاطر، معمارها زمان زیادی را صرف تحصیلات آکادمیک می‌کنند تا شایستگی لازم را به دست آورند. در حالی که اغلب معمارها مشغول ساخت بناهای رایج و کاربردی هستند، برخی دیگر به طراحی‌های عجیب روی آورده‌اند. این معمارها طرح‌های خاص و تجربی برای عجیب‌ترین خانه‌ها و ساختمان‌ها را به اجرا درآورده‌اند.
در ادامه با گجت‌نیوز همراه باشید تا ده مورد از عجیب‌ترین خانه‌ها و ساختمان‌ها را در سرتاسر دنیا به شما معرفی کنیم.

10. ساختمان سبد بزرگ در آمریکا

ساختمان ملقب به سبد بزرگ در نیویورک اوهایو قرار دارد و قبلاً واحد مرکزی شرکت ساخت سبدهای دست ساز از چوب افرا به نام لانگ برگر بوده است. این ساختمان در سال 1997 با هزینه 30 میلیون دلار در مساحت 55 هزار متر مربع و 7 طبقه مجزا، به شکل پرفروش‌ترین سبد شرکت لانگ برگر ساخته شد. ساختمان سبد بزرگ، دو دسته از جنس فولاد به وزن 75 تن دارد و دارای اجزای گرمایشی مفید برای پیشگیری از نفوذ سرما در فصول سرد سال است. همچنین نشان طلایی کمپانی لانگ برگر بالای سبد دیده می‌شود.

ساختمان سبد بزرگ، در ابتدا نشانه موفقیت لانگ برگر بود؛ اما این کمپانی در سال‌های آخر فعالیت خود با مشکلات جدی مانند کاهش سود و کمبود نیروی کار مواجه شد. کمپانی لانگ برگر در سال 2016 دست از فعالیت کشید و یک سازنده محلی ساختمان سبد را به ارزش 1.2 میلیون دلار در سال 2018 خریداری کرد. این ساختمان از آن زمان به عنوان یک مکان دیدنی عمومی میزبان گردشگران و علاقه‌مندان به سبد شده است. هنوز معلوم نیست که در آینده چه اتفاقی می‌افتد؛ اما شاید ساختمان سبد بزرگ به هتل، اقامتگاه خانوادگی یا بنای آموزشی تبدیل شود.

9. خانه نصف و نیمه در کانادا

در تورنتو ساختمان‌های عجیب متعددی از جمله خانه فیل، خانه مکعبی و خانه عروسکی وجود دارد. از طرفی خانه نصف و نیمه احتمالاً عجیب‌ترین ساختمان این شهر شناخته می‌شود. این ساختمان عجیب در اواخر قرن نوزدهم به عنوان بخشی از یک ردیف ساختمان شامل 6 خانه و در خیابان دامر بنا شد. همه این 6 خانه در طول سال‌های اخیر فروخته یا بازسازی و تغییر داده شد؛ به‌جز پلاک 54 و نیم که صاحبش تصمیم گرفت فقط نیمی از ساختمان را خراب کند.

ساختمان عجیب

روند خراب کردن این ساختمان با توجه به برداشتن دیوارهای باربر از میان خانه، بسیار دشوار به نظر می‌رسید و هر اشتباه کوچکی ممکن بود منجر به فرو ریختن همه سازه کند. خانه نصف و نیمه از آن زمان توانسته است از تغییرات و بازسازی‌های متعددی در منطقه جان سالم به در ببرد. صاحب‌خانه همچنین اواسط سال 2018 روند بازسازی خارجی را روی ساختمان اجرا کرد تا نمای مدرن و به‌روزتری به آن ببخشد. خانه نصف و نیمه در حال حاضر در تملک شخصی و خالی از سکنه است. این ساختمان در سال‌های اخیر بارها خرید و فروش شده اما صاحب اصلی آن خانواده والکو بوده است.

8. بنای جنگل مارپیچی در آلمان

جنگل مارپیچ با طراحی معمار اتریشی به نام فردنریش هاندرواسر، یک مجتمع مسکونی بی نظیر در دارمشتات آلمان است. این معمار اتریشی به نفرت از خطوط صاف و شکسته شهرت دارد و از آن‌ها تحت عنوان ابزار شیطان یاد می‌کند. او به همین خاطر طراحی بی نظیر خانه جنگلی را شکل مارپیچ و خطوط خمیده در سال 2000 تکمیل کرد.

مجتمع مسکونی جنگل مارپیچ با پشت بام سبز، برجی به شکل پیاز و دیوارهای متعدد رنگارنگ بنا شده است تا نمای جنگل چند طبقه به خود بگیرد. این ساختمان، آخرین ساخته معمارش پیش از مرگ در سال 2000 میلادی شناخته می‌شود. جنگل مارپیچ دارای 105 واحد آپارتمان، بیش از 1000 پنجره و بام مارپیچی با جنگلی از استخر، درختان افرا و لیمو است. گوشه‌ها در آپارتمان‌ها و پنجره‌های این بنای عجیب بدون زاویه حاد هستند و در برخی از آن‌ها هم درخت درآمده است. علاوه بر این، کافه برای بازدیدکنندگان روی پشت بام تاسیس شده است.

7. خانه سنگی در پرتغال

خانه سنگی با نام اصلی کاسا دو پندو، در منطقه نورت پرتغال قرار دارد. این ساختمان گاهی هم فلینت استونز خوانده می‌شود که به کارتون محبوب و قدیمی “عصر حجر” اشاره دارد. خانه سنگی در میان چهار تخته سنگ عظیم ساخته شده و نامش به معنی “قصر سنگی” است. این ساختمان در سال 1972 به دست یک مهندس پرتغالی به نام گیماریاس به عنوان تفرجگاه تعطیلات و برای یک خانواده محلی بنا شد.

برجسته‌ترین ویژگی خانه سنگی، یکپارچگی بنای سنگی با اطرافش است. استفاده از تخته سنگ‌های عظیم در طراحی خانه سنگی، باعث شده این بنا شکلی یکدست با نمای طبیعت اطراف خود پیدا کند. البته برخلاف نمای روستیک، طراحی داخل ساختمان همچنان استانداردهای مدرن خود را حفظ کرده است. راه پله چوبی و شومینه زمستانی از ویژگی‌های نمای داخلی این بناست.

ساختمان عجیب

 

پس از انتشار فیلم سینمایی پرتغالی “ماه” خانه سنگی شهرت پیدا کرد. البته این شهرت برای صاحب‌خانه، ویتور رودریگز، چندان خوشایند نبود؛ زیرا باعث شد گردشگران ناخوانده بسیاری برای سرزدن به خانه سنگی بیایند و حتی از او بخواهند آنجا را ترک کند. کاسا دو پنادو امروز دیگر مسکونی نیست و به عنوان یک موزه می‌توانید به آن سر بزنید.

6. قصر حباب‌ها در فرانسه

قصر حبابی با نام دیگر “پلس بولز” در جنوب کشور فرانسه واقع شده و صاحبش پیر کاردین، طراح مشهور، است. آنتی لواگ مجارستانی، طراح و معمار، این ساختمان عجیب را بین سال‌های 1975 تا 1989 بنا کرد. ساختمان مذکور در مساحت تقریبی 4 هزار متر مربع ساخته و روی دامنه سنگی کوه‌های “مسیف دو لسترل” واقع شده است.

طراحی آوانگارد در ساختمان حبابی شامل طاق‌های هلالی پیوسته به هم می‌شود که با سلیقه معمار آن در ترجیح خطوط خمیده به صاف در یک راستا قرار می‌گیرد. پیر کاردین معمولاً از این بنا برای برگزاری مراسم و رویدادهای خصوصی استفاده می‌کرد و همین موضوع باعث شهرت قصر حباب‌ها شد.

قصر حباب‌ها پس از مرگ پیر کاردین، حالا در فهرست املاک فروشی قرار دارد. این ساختمان خیره کننده دارای سالن آمفی تئاتر با ظرفیت 500 صندلی، 10 سوئیت با طراحی مدرن و لانژی با چشم انداز وسیع است.

5. ساختمان هبیتات 67 در کانادا

ساختمان هبیتات 67 در سال 1967 و در خلال برگزاری نمایشگاهی در مونترال رونمایی شد تا طراحی برخی معمارها و طراحان را به نمایش بگذارد. طرح اولیه و مفهومی این بنا را یک معمار اسرائیلی – کانادایی به نام موشه سفدی ارائه کرد. هبیتات 67 به عنوان طرحی از پروژه دولت برای فراهم کردن مجتمع مسکونی با کیفیت در محیط پر جمعیت شهری به نمایش گذاشته شد.

معمار اصلی هبیتات همچنین طرح خود را به عنوان پروژه درسی در حین تحصیل در دانشگاه مک گیل کانادا ارائه کرد. طرح اولیه از سال 1961 به بعد با تغییراتی توانست به پلانی فوق العاده تبدیل شود که شامل مراکز خرید، مدرسه و 100 واحد مسکونی با نقشه آینده نگرانه و ماژولی می‌شد. پس از آن، تعداد واحدهای مسکونی به دلیل محدودیت‌های بودجه توسط دولت کانادا به 158 تغییر کرد.

این مجتمع 13 طبقه‌ای با 354 ماژول یکسان ساخته شده است و 158 واحد مسکونی با نقشه و شکل متفاوت دارد. ساختمان هبیتات 67 برخلاف ظاهر تجربی و غیرکاربردی خود، با هدف ارائه امکانات مسکونی اقتصادی و مقرون به صرفه ساخته شده است.

همچنین بخوانید: برج بوگاتی در دبی با این ویژگی عجیب، به خاص‌ترین برج جهان تبدیل می‌شود

4. خانه برعکس در لهستان

خانه برعکس در سال 2007 توسط معمار لهستانی به نام دانیل چاپویسکی ساخته شد. این ساختمان نماد سیاسی و جاذبه گردشگری لهستان شناخته می‌شود و در شمبارک واقع شده است. طراح این خانه با برعکس کردن پلان و نما، می‌خواست به شکل نمادین حاکمیت کمونیست‌ها را به چالش بکشد. تکمیل این نوع طرح چالشی، پنج برابر نسبت به طراحی رایج بیشتر طول کنید؛ زیرا کارگران در حین کار دائماً گیج می‌شدند!

بازدیدکنندگان می‌توانند از پنجره زیرشیروانی وارد ساختمان شوند و روی سقف آن قدم بزنند. نمای داخلی خانه با وسایل دهه 1970 تکمیل شده و تصویر تلویزیونی قدیمی هم سعی دارد حال و هوای زمان حاکمیت کمونیسم بر لهستان را نشان دهد. بازدیدکنندگان علاوه بر فضای آبستره و پیام سیاسی درون خانه برعکس، همچنین گزارش کرده‌اند که به دلیل ساختار برعکس دچار سرگیجه و حالت تهوع شده‌اند.

3. خانه دیوانه در ویتنام

مهمانخانه هانگ نگا همچنین ملقب به خانه دیوانه در شهر دالات ویتنام و منطقه‌ای کوهستانی از بخش جنوبی این کشور قرار دارد. این ساختمان به خاطر طراحی غیر معمول مشهور شده است که شامل عناصر مجسمه‌ای به شکل حیوانات، قارچ، تار عنکبوت و غار می‌شود. این نمای عجیب باعث شده خانه دیوانه شبیه توصیفات داستان‌های افسانه‌ای به نظر برسد.

مهمانخانه هانگ نگا توسط معمار مشهور ویتنامی به نام دانگ ویت نگا ساخته و در سال 1990 پس از رونمایی به خاطر طراح اکسپرسیونیستش معروف شد. نگا در طراحی این ساختمان از معمار کاتالون به نام آنتونی گودی الهام گرفته است.

خانه دیوانه با مسیرهای پیچ در پیچ، سطوح موج دار و نمای رنگارنگش طراحی شده است تا بازدیدکنندگان خود را به یاد طبیعت بیندازد. البته معمار اثر در خلق این ساختمان از شکستن سنت‌ها هم غافل نشده و بار دیگر خطوط خمیده را ترجیح داده است. خانه دیوانه 10 اتاق به نام‌های حیوانات و گیاهان دارد و در ساخت آن از فولاد، چوب و بتن استفاده شده. ساختمان مذکور همچنین اقامتگاهی برای میزبانی از میهمانان در اتاق‌هایی با طراحی تنه درخت است.

2. خانه کج و کوله در لهستان

ساختمان عجیب و کج و کوله دیگری هم در لهستان واقع شده که به خاطر ظاهرش “خانه مست” هم نام گرفته است. خانه کج و کوله در سال 2004 توسط دو معمار به نام‌های زودینسکی و زالسکی با مساحت چهار هزار متر مربع ساخته شد. معمارها این طرح را ابتدا بر اساس یک افسانه مصور ارائه دادند که منجر به ساخت بنایی با نمای کاملاً سورئال و توهم گونه شد.

خانه کج و کوله برخلاف نمای توهم گونه‌اش، بر پایه پلان اساسی و علمی ساخته شده و دارای واحدهای مسکونی، مرکز خرید، رستوران، کافه و دفاتر تجاری است.

این ساختمان شگفت انگیز یکی دیگر از بناهای چشمگیر در سرتاسر جهان است که سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از آن و نمای بی نظیرش به لهستان سفر می‌کنند.

1. خانه رقصان در چک

خانه رقصان یک ساختمان سمبلیک و ساختارشکنانه در پراگ است. ساخت این بنا در سال 1992 آغاز شد و در 1996 به پایان رسید. از آن زمان تاکنون، خانه رقصان یک مکان دیدنی در پراگ شناخته می‌شود که بازدیدکنندگان برای عکاسی مقابل آن از کشورهای مختلفی به جمهوری چک سفر می‌کنند.

ساختمان عجیب

یک معمار اهل چک – کرواسی به نام ولادو میلونی و معمار کانادایی – آمریکایی دیگری به نام فرانک گری با همکاری یکدیگر خانه رقصان را طراحی کردند. علاوه بر این، از خانه رقصان تحت عنوان “فرد و جینجر” به خاطر نام دو رقصنده معروف دیگر هم یاد می‌شود. گفته می‌شود که طراحی این بنا، در واقع دو رقصنده را نشان می‌دهد.

نمای ساختمان رقصان در ابتدا به خاطر فاصله عجیبی که از سبک معماری باروک، گوتیک و آرت نووی پراگ گرفته بود، مورد انتقاد قرار گرفت؛ اما رئیس جمهور قبلی چک از آن حمایت کرد. ظاهراً نمای ساختمان رقصان، سمبل تغییر چک و اسلواکی در زمان حکومت کمونیسم به دموکراسی پارلمانی حال حاضر است.

ساختمان عجیب

ساختمان رقصان به خاطر مفهوم سیاسی و اجتماعی خود مورد توجه قرار گرفت و بانک ملی جمهوری چک تصویر آن را روی یکی از سکه‌های رایج حک کرد. همچنین طراحی این ساختمان شگفت انگیز موفق شد برنده بهترین طراحی مجله تایم در سال 1997 شود. خانه رقصان، حالا شامل یک هتل لوکس، واحدهای تجاری و اداری، رستوران و بهترین بالکن‌ها با چشم انداز وسیع به پراگ می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*