قطار هایپرلوپ ایلان ماسک

رویای ایلان ماسک برای ساخت عجیب‌ترین قطار جهان به کام مرگ رفت

هایپرلوپ وان که روی اجرای ایده قطار هایپرلوپ ایلان ماسک کار می‌کرد، تعطیل شد. این بن‌بستی تازه برای طرح جاه‌طلبانه این کارآفرین مشهور است.

نگاهی به کارنامه ایلان ماسک نشان می‌دهد که او با کارآفرین‌های سرمایه‌دار عادی تفاوت دارد و همواره ایده‌های بلندپروازانه‌ای را در سر می‌‌پرورانده است. احتمالاً اظهار نظر ماسک مبنی بر لزوم سکونت در مریخ و چندسیاره‌ای شدن انسان را شنیده باشید که نشان از چشم‌انداز متفاوت این کارآفرین پرسر و صدا دارد. «هایپرلوپ» (Hyperloop) هم یکی دیگر از ایده‌های جذاب او بود که هدف از فراهم‌سازی حمل و نقل پرسرعت در لوله‌های خلا داشت. با این حال، جدیدترین اخبار تکنولوژی حکایت از این دارند که مانعی جدید برای طرح قطار پرسرعت ایلان ماسک به وجود آمده است.

شکستی جدید برای ایده قطار ایلان ماسک

قطار هایپرلوپ ایلان ماسک

«هایپرلوپ وان» (Hyperloop One) نام شرکتی بود که شروین پیشه‌ور و «بروگان بام بروگان» (Brogan BamBrogan) سال 2014 جهت اجرای طرح هایپرلوپ تاسیس کردند. به گزارش بلومبرگ، این شرکت آمریکایی در پی درگیری با مسائل مالی طی چند وقت اخیر و همچنین ناتوانی در دستیابی به قراردادی قابل اتکا برای توسعه هایپرلوپ، به مرحله تعطیلی رسیده. حتی یکی از کارکنان آن هم در گفتگو با وب‌سایت انگجت تعطیلی شرکت را تایید کرده است.

بنا به شنیده‌های اخیر، هایپرلوپ وان بخش عمده کارکنان خود را اخراج کرده و بقیه اعضای باقی‌مانده هم تا انتهای سال جاری میلادی این شرکت را ترک می‌کنند. به نظر می‌رسد در این مدت این اعضا وان فروش دارایی‌ها از جمله ماشین‌آلات و محل‌های آزمایش را پیگیری می‌کنند و حتی دفتر هایپرلوپ وان در لس آنجلس تعطیل شده است.

هایپرلوپ وان توسعه سیستمی برای حمل و نقل بار و مسافر داخل کپسول‌هایی شبیه به قطار در لوله‌های خلا با سرعتی در حد و اندازه هواپیما را دنبال می‌کرد. حتی «گروه ویرجین» (Virgin Group)، شرکت سرمایه‌گذاریِ کارآفرین معروف ریچارد برانسون هم در آن سرمایه‌گذاری کرد؛ به همین دلیل بود که از سال 2017 تا 2022 این شرکت با نام «ویرجین هایپرلوپ وان» شناخته می‌شد. با وجود این، هایپرلوپ وان تماماً روی ارائه حمل و نقل بار متمرکز شد و ویرجین هم به دنبال آن اعلام کرد که تصمیم به حذف نام خود از برندینگ این شرکت گرفته‌اند.

البته در مقطع کنونی شرکت‌های متعددی روی تجاری‌سازی ایده قطار ایلان ماسک کار می‌کنند و باید منتظر ماند و دید که چه آینده‌ای پیش رو این طرح خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*