اژدهای آبی در ژاپن

بقایای یک اژدهای آبی ۷۲ میلیون ساله در ژاپن کشف شد

بقایایی از یک اژدهای آبی مرموز در ژاپن کشف شده است؛ شکارچی خطرناکی که ۷۲ میلیون سال پیش اقیانوس آرام را به یک دریای ترسناک تبدیل کرده بود.

محققان طی حفاری‌های گسترده در ژاپن یک موزاسور عجیب که تا به حال مانند آن را ندیده بودند را کشف کردند. این موزاسور که آن را اژدهای آبی نام‌گذاری‌ کرده‌اند، جثه‌ای شبیه به کوسه سفید آزاد دارد و با توجه به داده‌ها و کارشناسی فسیل‌های کشف شده، ۷۲ میلیون سال قدمت دارد. کشف بقایای این اژدهای آبی کهن، اطلاعات جدیدی از جانوران آبزی دریاهای ماقبل تاریخ در پهنه اقیانوس آرام ارائه می‌دهد.

اژدهای آبی ژاپن ، شکارچی مخوف باستانی!

فسیل کشف شده از این موزاسور غول پیکر توسط یکی از نویسندگان آکیهیرو میساکی در استان واکایاما واقع در جزیره هونشو ژاپن کشف شد. موزاسورها گروهی از جانوران آبزی خزنده‌ای هستند که اولین نسل آنها در دوره کرتاسه و حدود ۱۴۵ میلیون سال پیش در کره زمین زندگی می‌کردند و به‌واسطه جثه بزرگی که داشته‌اند در دسته شکارچیان رأس هرم غذایی قرار می‌گرفتند.

اژدهای آبی در ژاپن

نام این موجود مرموز ژاپنی، واکایاما سوریو به‌معنی اژدهای آبی بوده و برگرفته از محل کشف شده فسیل این ابر شکارچی بزرگ و با الهام از اسطوره‌های ژاپنی نام‌گذاری شده است. این موزاسور به‌دلیل ابعاد استثنایی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد فیزیکی و بدنی بسیار مورد توجه محققان قرار گرفته و خود را از تمام نمونه‌های کشف شده تا به امروز متمایز می‌کند.

همچنین بخوانید

کشف دلیل انقراض دایناسورها با مدل‌های هوش مصنوعی

موزاسور یا Mosasaurinae چه جانورانی بودند؟

موزاسورها شکارچیان مخوف دریایی در دوران کرتاسه بودند که با ویژگی‌هایی همچون جثه بزرگ و قابلیت سازگاری با هر شرایط آبی، میلیون‌ها سال پیش بر اقیانوس‌های کره زمین حکمرانی می‌کردند. آناتومی موزاسورها ابتدا از ماهی‌های سنگفرشی و مارمولک‌ها شروع و به مرور تکامل یافته است. این موجودات دارای بدنی کشیده، طول تقریبی ۱۶ متر و باله‌های بزرگ برای حرکت سریع در آب بوده‌اند. ترکیب آرواره‌های قدرتمند و دندان‌های تیز مخروطی‌شکل موزاسورها برای بلعیدن هر طعمه‌ای مناسب بوده است و اغلب از رژیم غذایی متنوعی از جمله ماهی‌ها، نرم‌تنان، خزندگان و پرندگان تغذیه می‌کردند.

اژدهای آبی

بر خلاف دیگر موزاسورهای کشف شده، اژدهای آبی باله‌های پشتی بسیار بلندتر با شکل کوسه‌ای مانند دارد و همین ویژگی باعث افزایش سرعت و چابکی بیشتری به نسبت بقیه گونه‌ها ایجاد کرده است. همچنین در این گونه ما شاهد سر عظیم کروکودیل‌گونه‌ای هستیم که به احتمال زیاد به‌دلیل داشتن آرواره‌های قدرتمند هیچ شکاری فرصت فرار از دست این شکارچی مخوف را نداشته است.

انقراض و میراث اژدهای آبی

موزاسورها به‌همراه دیگر گونه‌های دوره کرتاسه حدود ۶۶ میلیون سال پیش، قربانی انقراض دسته جمعی شدند. این رویداد که ناشی از برخورد یک شهاب سنگ عظیم به سطح زمین بود موجب تغییرات شگرفی در آب و هوا و اکو سیستم زمین شد و این موجودات عظیم‌الجثه را منقرض کرد.

اژدهای آبی در ژاپن

دانشمندان زمین‌شناسی با بررسی فسیل‌های به‌جا مانده از این موجود، به آن نام علمی بالدار بزرگ را اعطا کردند که تعریف خوبی از بال‌های بزرگ و خاص این موزاسور است. آنها معتقدند کشف اژدهای آبی درک جدیدی از حیات آبزی و تکامل موزاسورها به ما می‌دهد و دانش ما را به چالش تحقیق و بررسی بیشتر در مورد اقیانوس‌ها و موجودات باستانی که زمانی سرتاسر سیاره‌ی غنی ما را فرا گرفته بودند دعوت می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*