فسیل هیولای دریایی

فسیل یک هیولای دریایی با ابعادی ترسناک در انگلیس کشف شد + عکس

فسیل سالم و دست نخورده یک هیولای دریایی باستانی برای اولین بار در انگلیس کشف شد. این موجود ترسناک آبزی به ماشین کشتار معروف بوده است.

بقایای سالم یک فسیل هیولا گونه که نوعی شکارچی خطرناک در اقیانوس باستانی محسوب می‌شود، در ساحل ژوراسیک واقع در جنوب غربی انگلستان کشف شد.

به‌گزارش بی‌بی‌سی، این بقایا متعلق به یک موجود دریایی غول پیکر به‌نام «پلیوسور» است که حدود 150 میلیون سال پیش می‌‌زیسته و با ویژگی‌هایی نظیر جثه‌ عظیم، آرواره‌های قوی و گردن کوتاه شناخته می‌شوند.

فسیل این هیولای دریایی که تقریبا سالم و دست نخورده باقی مانده قرار است در برنامه دیوید آتنبرو که برای اولین روز از سال نوی میلادی تدارک دیده شده، از شبکه BBC One پخش شود.

فسیل هیولای دریایی

استخراج فسیل هیولای دریایی از میان صخره‌های مرتفع

جمجمه عظیم این خزنده‌-ماهی باستانی که طولی بیش از اغلب انسان‌ها دارد، اولین بار به‌طور تصادفی توسط استیو اچ 74 ساله مشاهده شد. او از 40 سال پیش مشغول جمع‌آوری انواع فسیل است.

وی و همکارش فیل جاکوبز در حین قدم زدن در امتداد ساحلی در نزدیکی خلیج کمبریج، به‌‌طور تصادفی به نوک پوزه پلیوسور در مجاورت ساحل برخوردند. آنها با ساخت یک برانکارد موقت، این قطعه سنگواره سنگین را به مکانی امن منتقل کردند.

در گام بعد، یک هواپیمای بدون سرنشین برای یافتن قسمت‌های باقی‌مانده جمجمه، صخره‌ای مرتفع را مورد بررسی قرار داد که در نهایت به کشف جمجمه این هیولای دریایی در ارتفاع 15 متری ساحل منجر شد.

با این حال، برداشتن جمجمه سنگین از چنین ارتفاعی با چالش‌هایی همراه بود. آنها طی همکاری با کارشناسان دیگر، نقشه‌ای اختصاصی برای استخراج جمجمه این موجود منقرض شده از صخره را طراحی کردند.

تیم حفاری با آویزان شدن روی طناب‌هایی از صخره در حال تخریب، کار حفاری جمجمه را پیش بردند. خوشبختانه در نهایت تلاش‌ها نتیجه داد و فسیل به‌خوبی حفظ شده این هیولای دریایی استخراج شد.

مستند مورد انتظار دیوید آتنبرو، به جزئیات بیشتری در مورد این تلاش خطرناک برای بازیابی جمجمه عظیم فسیل دریایی که از صخره در حال فرسایش به‌دست آمده، پرداخته است.

فسیل هیولای دریایی

اچ در ارتباط با این کشف به بی‌بی‌سی گفت:

این یکی از بهترین فسیل‌هایی است که تا به‌حال روی آن مطالعه کرده‌ام. سالم و کامل بودن آن، وجه تمایز این فسیل از سایر نمونه‌ها است.

وی در ادامه افزود:

فک پایین و جمجمه فوقانی، هم‌چنان اتصال خود را به یکدیگر حفظ کرده‌اند. در سراسر جهان به‌ندرت چنین نمونه‌ای با این سطح از جزئیات یافت می‌شود و حتی اگر هم پیدا شوند، بسیاری از قطعات آن گم شده‌ یا دست خورده‌اند.

دیرینه‌شناسان تاکید دارند که در عصر دایناسورها، این هیولای دریایی یک ماشین کشتار جمعی برای سایر موجودات آبزی بوده است. یکی از ویژگی‌های قابل توجه پلیوسورها، نیروی بالقوه گزش آنها بوده که با دندان‌های بزرگ و مخروطی شکل و آرواره‌های قوی هر موجودی را با چالش مواجه کرده است. جالب اینجاست که این فسیل، 130 دندان موجود را در خود حفظ کرده و به نمایش گذاشته است.

طول یک پلیوسور بالغ تقریباً 10 تا 12 متر است و دارای چهار زائده قدرتمند باله مانند برای حرکت سریع در آب است. این جمجمه قرار است در موزه محلی Etches Collection که در حال حاضر میزبان مجموعه‌ای چشمگیر از 2800 فسیل جمع آوری شده از منطقه خلیج کیمریج است، به نمایش گذاشته شود.

محققان بر این باور هستند که قسمت‌های دیگر از بقایای این موجود همچنان ممکن است در این صخره مدفون باشد. با این حال، آنها تاکید دارند که بررسی نمونه جمجمه کشف شده به تنهایی می‌تواند جزئیات ارزشمندی را در مورد این شکارچی باستانی آشکار کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*