سرویس پلی استیشن پلاس

سرویس پلی استیشن پلاس سونی برای رقابت با گیم پس به کامپیوترها و موبایل می‌آید

سونی قصد دارید سرویس پلی استیشن پلاس – PlayStation Plus خود را روی کامپیوتر و موبایل عرضه کند تا رقابت نزدیک‌تری با ایکس باکس گیم پس مایکروسافت داشته باشد.

بر اساس اخبار جدید رسیده از سونی، بخش سرگرمی‌های تعاملی این کمپانی در صدد گسترش سرویس اشتراکی پلی استیشن پلاس به پلتفرم‌های دیگری غیر از کنسول‌های پلی استیشن است. اسناد جدید لو رفته در این خصوص گویای انتشار قریب‌الوقوع اشتراک پلی استیشن پلاس برای رایانه‌های شخصی، دستگاه‌های موبایل، مرورگرها و تلویزیون‌های هوشمند هستند. بنابراین به نظر می‌رسد سونی به دنبال تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی عرصه سرگرمی در ابعاد گسترده‌تر است.

شاخه‌های جدید سرویس پلی استیشن پلاس سونی برای رقابت نزدیک‌تر با ایکس باکس گیم پس

سرویس جدید PS Plus

بر اساس اسناد لو رفته سونی دسته‌بندی جدیدی را برای سرویس PlayStation Plus در نظر گرفته و قصد دارد هرچه زودتر این سرویس را روی پلتفرم‌های جدید عرضه کند. بنابراین دسته‌های زیر به‌زودی به لیست پشتیبانی سرویس PS Plus افزوده خواهند شد.

پلی استیشن پلاس موبایل

انتظار می‌رود سونی به‌زودی تعدادی از بازی‌های منتشر شده توسط خود و برخی عناوین شخصی ثالث پلتفرم پلی استیشن را برای پلتفرم‌های موبایل بهینه‌سازی کرده و در اختیار گیمرهای اندروید و iOS قرار دهد.

پلی استیشن PC

گسترش سرویس پلی استیشن پلاس به PC با توجه به روند اخیر سونی در انتشار عناوین اختصاصی کنسول‌های نسل هشتم و نهمش برای رایانه‌های شخصی کاملا قابل انتظار بود. این کمپانی قصد دارد از پتانسیل‌های فراوان PC برای جذب مخاطبین جدید کمک گرفته و سرویس پلی استیشن پلاس را در اختیار افراد جدیدی قرار دهد.

استریم بازی

علاوه بر گسترش PS Plus به رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های موبایل، سونی همچنین تصمیم گرفته استریم بازی‌های پلی استیشن را از انحصار کنسول‌های خود خارج کند؛ به‌طوری که امکان استریم این بازی‌ها روی دستگاه‌های موبایل، مرورگرها و تلویزیون‌های هوشمند را فراهم ساخته و محدودیت‌های اجرای این بازی‌ها را کاهش دهد.

در کنار این پلتفرم‌های جدید، سونی همچنین قصد دارد محتوای بیشتری در اختیار مشترکین تمامی دسته‌های سرویس اشتراکی PlayStation Plus قرار دهد تا بتواند آن‌ها را تا حد امکان در اکوسیستم خود نگه دارد و مشتریان جدیدی هم جذب کند. بر این اساس می‌توان انتظار عقد قراردادهای همکاری با دیگر کمپانی‌ها و ارائه محتوای اختصاصی و خلاقانه به مشتریان تمامی دسته‌های پلی استیشن پلاس را داشت.

البته باید توجه کرد که علیرغم عدم تایید هیچ‌یک از اخبار اعلام شده در خصوص سرویس PlayStation Plus، گسترش دامنه این سرویس به پلتفرم‌های بیشتری چیزی فراتر از صرفا یک شایعه است. مدتی قبل، نایب رئیس بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی، اریک لمپل، اعلام کرده بود که بیش از یک سوم مشترکین سرویس پلی استیشن پلاس دسته‌های گران‌تر و پرامکانات‌تر اکسترا یا پریمیوم را خریداری کرده‌اند. این نسبت فراتر از انتظار سونی بوده و حاکی از تمایل مشترکین سرویس PS Plus به خریداری سرویسی گران‌تر، اما با امکانات بیشتر بوده است. در همین راستا، سونی همچنین اخیرا قیمت اشتراک پلی استیشن پلاس خود در نقاط مختلف دنیا را نیز افزایش داد. این اتفاق البته با واکنش‌های ضد و نقیض زیادی روبرو شد؛ اما توانست در نقش یک سرمایه‌گذاری اولیه مطمئن برای آینده سرویس اشتراکی سونی عمل کند.

بر این اساس می‌توان انتظار روزی را کشید که پلی استیشن سونی تنها محدود به یک کنسول نشده و به یک سرویس نرم افزاری روی تمامی پلتفرم‌های مطرح دنیا تبدیل شود. البته به نظر می‌رسد سونی هنوز تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی دارد. از طرف دیگر اما مایکروسافت به‌خوبی در این مسیر گام براشته و توانسته سرویس ایکس باکس گیم پس خود را روی کنسول‌های Xbox، رایانه‌های شخصی، پلتفرم‌های موبایل و حتی فضای ابری منتشر نموده و پشتیبانی کند. آیا سرویس پلی استیشن پلاس سونی روزی قادر به رقابت با ایکس باکس گیم پس خواهد بود یا خیر؟

در گجت نیوز بخوانید:

ایکس باکس گیم پس مایکروسافت یا پلی استیشن پلاس جدید سونی؛ کدام سرویس اشتراکی بهتر است؟

گذر کردن فروش پلی استیشن 5 از 50 میلیون نسخه

سرویس پلی استیشن پلاس

در گزارشی دیگر سونی همچنین به‌طور رسمی تایید کرد که میزان فروش کنسول PlayStation 5 در سه سال عمر این کنسول از 50 میلیون دستگاه گذشته است.‌ البته PS5 برای رسیدن به این رکورد فروش فوق‌العاده به 161 هفته زمان نیاز داشته؛ درحالیکه کنسول PS4 ظرف 160 هفته به این میزان فروش دست یافته بود.

به این ترتیب سونی موفق به فتح قله‌ای مهم در مسیر تبدیل کردن پلی استیشن 5 به پرفروش‌ترین کنسول تاریخ شد. البته سلطان بلامنازع نسل کنونی نبرد کنسول‌ها بدون شک نینتندو سوییچ است که از سال 2017 فروش خارق‌العاده 132 میلیون دستگاهی داشته و هنوز فرسنگ‌ها جلوتر از پلی استیشن 5 ایستاده است. از سوی دیگر مایکروسافت معمولا آمار فروش کنسول‌های ایکس باکس خود را منتشر نمی‌کند. بنابراین در حال حاضر نمی‌توان مقایسه دقیقی میان میزان فروش دو کنسول PS5 و Xbox Series X|S داشت.

همچنین بخوانید:

۵ گجت جانبی که همراه پلی استیشن ۵ خود باید داشته باشید

بخش عمده‌ای از این فروش شگفت‌انگیز PS5 در ماه‌های اخیر به‌خاطر انتشار بازی Marvel’s Spider-Man 2 به‌طور انحصاری برای این کنسول بوده است. این بازی دنباله‌ای بسیار عالی برای نسخه اول اسپایدر من به شمار رفته و با استقبال خیره‌کننده مخاطبین و منتقدین روبرو شد.