سرویس مبتنی بر واقعیت افزوده همراه اول

همراه اول سرویس مبتنی بر واقعیت افزوده در صنعت مخابرات را در نمایشگاه تلکام رونمایی کرد

سرویس مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده در صنعت مخابرات با قابلیت تعمیر و نگهداری تجهیزات ارتباطی توسط همراه اول در زون ارتباطی این شرکت در نمایشگاه تلکام 1402 رونمایی شد.

همراه اول در نمایشگاه تلکام 1402 و در زون ارتباطی خود از سرویس مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده در صنعت مخابرات رونمایی کرد. فناوری واقعیت افزوده یا Augmented Reality که به‌اختصار با عنوان AR شناخته می‌شود، یکی از فناوری‌های پیشرو محسوب می‌شود که به‌شکل گسترده‌ای در صنایع مختلف مرتبط با مخابرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این فناوری می‌توان عناصر مجازی را با دنیای واقعی ادغام کرد و کاربران به‌وسیله آن می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های هوشمند خود، محیط اطراف خود را به‌طور بصری تغییر یا بهبود بدهند.

نیاز به بازدید میدانی همزمان با تعامل با آفیس و لزوم به‌کارگیری متخصصان باتجربه برای بازدید از سایت‌ها یکی از چالش‌های مهم در بهینه‌سازی و نگهداری سایت‌های مخابراتی محسوب می‌شود. اما ممکن است دسترسی به متخصصان باتجربه در تمامی مناطق کشور وجود نداشته باشد یا این افراد از مهارت‌های کافی برای تعمیر و نگهداری تجهیزات برخوردار نباشند. به همین دلیل همراه اول اقدام به طراحی و توسعه سرویس مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده در صنعت مخابرات به‌منظور تعمیر و نگهداری تجهیزات ارتباطی کرده است.

این سامانه مبتنی بر تکنولوژی AR برای تعمیر و نگهداری تجهیزات ارتباطی توسعه یافته و شبیه‌سازی سایت‌های مخابراتی و آموزش فرایندهای نصب و نگهداری تجهیزات به‌صورت واقع‌گرایانه از جمله قابلیت‌های آن محسوب می‌شوند. همچنین این سامانه باید امکان برقراری تماس و نشست ویدیویی مخاطبان را با هدف همکاری و هدایت یکدیگر در تعمیر تجهیزات به‌صورت از راه دور و با استفاده از فناوری واقعیت افزوده فراهم کند.

نحوه عملکرد سرویس مبتنی بر واقعیت افزوده همراه اول در صنعت مخابرات

اما فرایند عملیاتی این سامانه توسعه یافته توسط همراه اول چگونه انجام می‌شود؟ در بخش دستیار راه دور این سامانه، دو شخص می‌توانند با استفاده از فناوری واقعیت افزوده به یکدیگر متصل شوند. یکی از این افراد، متخصص سینیور و فرد دیگر، متخصص جونیور یا مشتری خواهد بود. شخص سینیور در این پلتفرم می‌تواند تصویر ویدیویی زنده دوربین فرد جونیور را در سیستم خود ببیند. همچنین فرد سینیور با استفاده از المان‌های از پیش تعیین شده و اسکچ کردن روی محیط فرد جونیور به‌صورت واقعیت افزوده، اقدام به راهنمایی وی در مراحل مختلف خواهد کرد.

مثلا در یک سناریو اگر فرد جونیور که در یک سایت مخابراتی مستقر شده، با مشکل مواجه شود، قادر خواهد بود از طریق این پلتفرم با فرد سینیور در مرکز تماس بگیرد و وی را در موقعیت خود قرار بدهد. فرد سینیور نیز در این سناریو مشکل را بررسی می‌کند و با کمک فناوری واقعیت افزوده، راهکارها و دستورالعمل‌های لازم را به‌صورت مرحله به مرحله در محیط فرد جونیور به او نشان داده و راهنمایی‌های لازم را برای حل مشکل، ارائه می‌کند.

با کمک این سامانه امکان اعمال دستورالعمل‌های مختلفی که به‌صورت سنتی روی کاغذ به کاربر منتقل می‌شوند، با استفاده از واقعیت افزوده و روی محیط واقعی وجود خواهد داشت. به این ترتیب برخی از عملیات‌ها توسط تکنسین حاضر در محل در سریع‌ترین زمان و بدون امکان سوءتفاهم در عملیات و بدون نیاز به متخصص ارشد انجام خواهد شد. امکان برقراری تماس تصویری بین کاربران سامانه، ابزارهای برچسب‌گذاری، دستورالعمل‌های کاری، مشاهده داده‌ها و اطلاعات فنی و ضبط جلسه از جمله قابلیت‌های کارکردی این سامانه محسوب می‌شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*