هواپیمای Beriev Be-12 روسیه

هواپیمای عتیقه روسیه برای جنگ اوکراین آماده شد + عکس

این هواپیمای قدیمی روسیه که متعلق به دوران جنگ سرد است، برای مقابله با شهپادهای انتحاری اوکراین در دریای سیاه، لباس رزم به تن کرد.

ارتش روسیه یکی دیگر از جنگ‌افزارهای قدیمی خود را در جنگ با اوکراین به‌خدمت گرفت؛ این‌بار هواپیمای بری‌یف Be-12 که وظیفه گشت‌زنی و تجسس در آب‌های اطراف شبه‌جزیره کریمه را برعهده دارد.

این هواپیمای آبی-خاکی که در دهه پنجاه میلادی ساخته شد، ابزاری موثر برای شناسایی قایق‌های کوچک نظیر شهپادهای کامیکازه اوکراین (شناورهای بدون سرنشین انتحاری) است.

شهپادهای نه‌چندان گران اما انفجاری اوکراین، تاکنون دردسرهای زیادی برای ناوگان دشمن ایجاد کرده‌اند و روسیه برای شناسایی و خنثی‌سازی آن‌ها، حتی ناگزیر به استفاده از هلیکوپترها و جت‌های جنگنده شده است. اما Be-12 قابلیت‌هایی دارد که آن را گزینه بهتری برای کشف و حمله به چنین شناورهایی می‌سازد: توانایی پرواز طولانی‌مدت، سرعت ملایم و مخزن بمب ویژه!

اتحاد جماهیر شوروی، این هواپیمای دوزیست را در دهه 1950 طراحی و در سال 1960 وارد ناوگان دریایی-هوایی خود کرد. در آن دوران از Beriev Be-12 به‌عنوان یک ضد زیردریایی و برای گشت‌زنی دریایی استفاده می‌شد. تجهیزات مختلفی هم داشت که می‌توانیم به رادار، شناساگرهای مغناطیسی، شناورهای هیدروآکوستیک و قابلیت حمل اژدر و مین‌های دریایی اشاره کنیم.

معمولا Be-12  چهار سرنشین؛ شامل یک اپراتور بی‌سیم و حسگرها، یک رهیاب و دو خلبان دارد و می‌تواند با سرعتی حدود 530 کیلومتر بر ساعت، در ارتفاع 3000 متری پرواز کند.