قدرتمندترین کشورهای جهان

قدرتمندترین کشورهای جهان در سال 2023

نشریه معتبر فوربز در جدیدترین به‌روزرسانی و طبق سنت هر ساله خود، قدرتمندترین کشورهای جهان در سال 2023 را بر اساس معیارهای مختلف اعلام کرد.

عوامل مهمی که نشان دهنده قدرت یک کشور هستند، می‌توانند باعث اصلاح سبک زندگی، رفاه و امنیت مردمان آن کشور باشند؛ عواملی مانند قدرت اقتصادی، قدرت نظامی و قدرت فرهنگی. حال نشریه فوربز که سالیان سال به معرفی بهترین‌های جهان می‌پردازد در جدیدترین به‌روزرسانی خود، قدرت‌های برتر جهان در سال جاری را معرفی کرد.

معرفی قدرتمندترین کشورهای جهان 2023

در این لیست نام کشورهایی که هر سال قدرت و نفوذ خود را در سطح جهانی افزایش داده‌اند به چشم می‌خورد. در ادامه به معرفی 10 رتبه برتر قدرتمندترین کشورهای جهان در سال 2023 می‌پردازیم که بیشتر جنبه اقتصادی آن غالب است.

قدرتمندترین کشورهای جهان

رتبه 10: امارات متحده عربی

امارات

شاید بتوان نقطه عطف و عامل شکوفایی این کشور کوچک، اما باشکوه را کشف و استخراج منابع نفتی در اواسط قرن بیستم دانست. عاملی که توانست به‌سرعت اقتصاد امارات را متحول کند. به گزارش این نشریه، تولید ناخالص داخلی امارات در مقایسه با اکثر کشورهای اروپای غربی در یک تراز قرار می‌گیرد و در کشورهای جهان عرب نیز رتبه اول را در رقابت اقتصادی به خود اختصاص داده است. مجموع تولید ناخالص این کشور در سال جاری 509 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

رتبه 9: عربستان سعودی

عربستان سعودی

عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین و فعال‌ترین کشور تامین کننده نفت در جهان شناخته می‌شود. کشوری که اکنون با تفکراتی جدید در اوج تغییرات فرهنگی و اجتماعی به سر می‌برد و تخمین زده می‌شود که حدود 25 درصد از عرضه‌ی جهانی نفت را به خود اختصاص داده است. این کشور در سال گذشته در رتبه 11 این رده‌بندی حضور داشت و در سال 2023 با مجموع درآمد ناخالص 1.07 تریلیون دلار توانست با دو پله صعود در رتبه 9 قدرتمندترین کشورهای جهان قرار گیرد.

رتبه 8: کشور ژاپن

ژاپن

کشوری که به حق تکنولوژی از آن سرچشمه می‌گیرد و به یک‌باره از جنگ جهانی دوم تا به الان همیشه جزو کشورهای قدرتمند و پیشرفته جهان بوده است. ژاپن با دارا بودن سومین اقتصاد قدرتمند جهان و حضور پررنگ در عرصه تولید وسایل نقلیه، تجهیزات الکترونیک و صنعت گسترده فولاد، به یک قدرت بی‌بدیل در جهان تبدیل شده است. مجموع تولید ناخالص ژاپن در سال 2023 حدودا 4.23 تریلیون دلار بیان شده است.

رتبه 7: فرانسه

قدرتمندترین کشورهای جهان

فرانسه، کشور اروپایی که سابقه علم، سیاست و اقتصاد آن از دوران قدیم مطرح بوده است و اکنون به واسطه صنعت گردشگری و تولید و صادرات سلاح به کشورهای مختلف به یکی از قدرت های جهان بدل گردیده است. به‌جرات می‌توان گفت کشور فرانسه یکی از زیباترین کشورهای اروپاست و به همین واسطه در جذب توریست و درآمدزایی از این طریق بسیار موفق بوده است. مجموع تولید ناخالص داخلی این کشور 3.05 تریلیون دلار اعلام شده است.

رتبه 6: کره جنوبی

کره جنوبی

کره جنوبی بیشتر به‌واسطه برندینگ قوی و توسعه صنایع و صادرات آن‌ها در طی سالیان سال توانسته خود را به‌عنوان یک کشور پیشرفته و قدرتمند معرفی کند. کشوری که با شعار اقتصاد مبنی بر فناوری و صنایع پیشرفته، در رشد و شکوفایی روزافزون در تولید ناخالص ملی و در جهت اهداف بلندمدت خود قدم برمی‌دارد. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری رقمی بالغ بر 1.71 تریلیون دلار بوده است.

رتبه 5: بریتانیا

بریتانیا

کشور بریتانیا که سابقه‌ی طولانی در عرصه نفوذ جهانی و تسلط بر تعداد بی‌شماری کشور در طول تاریخ داشته، با تاریخ غنی از استعمار و جنگ خود دارای نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی قابل توجهی در سطح بین‌الملل است. همچنین شهر لندن به‌عنوان پایتخت این کشور یکی از بزرگترین مراکز مالی بین‌المللی در سطح جهان محسوب می‌شود. مجموع تولید ناخالص این کشور نیز امسال 3.33 تریلیون دلار اعلام شده است.

رتبه 4: آلمان

آلمان

کشور ژرمن‌ها به‌عنوان چهارمین کشور قدرتمند جهان شناخته می‌شود. اما بیشتر این قدرت را مدیون جمعیت بالای 85 میلیونی خود در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و همچنین معرفی به‌عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا در تولید و صنعت است. همچنین این کشور با مجموع تولید ناخالص داخلی 4.43 تریلیون دلار به‌عنوان بزرگترین صادرکننده و بزرگترین سازنده نیروی کار حرفه‌ای در اروپا شناخته می‌شود.

رتبه 3: روسیه

روسیه

این کشور پهناور که به‌عنوان بزرگترین کشور جهان از نظر وسعت شناخته می‌شود، با وجود تهاجم به کشور اوکراین در سال 2022 اما همچنان توانسته قدرت و رتبه خود را در جایگاه سوم ثابت نگه دارد. این کشور با دارا بودن صنایع گاز پیشرفته به‌همراه کشاورزی و تولید و صادرات سلاح توانسته است به قدرت زیادی دست پیدا کند. مجموع درآمد ناخالص ملی این کشور در سال 2023 بالغ بر 1.86 تریلیون دلار بوده است.

رتبه 2: چین

چین

چین که به عنوان سومین کشور جهان از نظر وسعت و همچنین دومین کشور جهان از نظر اقتصاد پیشرفته شناخته می‌شود، در طی 20 سال اخیر توانسته در همه صنعت‌ها به‌عنوان تولیدکننده تکنولوژی پا به عرصه رقابت بگذارد. این کشور از سال 1978 میلادی پس از اصلاحات گسترده تبدیل به سریع‌ترین اقتصاد رو به پیشرفت جهان شده است. به‌نحوی که طبق نظریه اکثر کارشناسان به‌زودی به یک قدرت کاملا مستقل و بی‌نیاز از سایر جهان در عرصه‌های مختلف تبدیل خواهد شد. مجموع تولید ناخالص داخلی چین در سال جاری 17.70 تریلیون دلار بوده است.

رتبه 1: ایالات متحده آمریکا

آمریکا

قدرتمندترین کشور این لیست طبق سنت و پیش‌بینی هر سال، کشوری نیست جز آمریکا. سرزمینی که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از نظر تولید ناخالص داخلی (مجموعا بالغ بر 26.95 تریلیون دلار) را دارد و همچنین به‌عنوان قدرتمندترین کشور دارای فناوری در جهان شناخته می‌شود. این کشور همچنین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز از نظر بهره‌برداری در جهان شناخته می‌شود و بزرگترین ذخایر زغال سنگ در جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور با نفوذ زیاد خود در تمامی عرصه‌های جهانی به‌عنوان قدرت غالب جهانی از نظر کارشناسان و نشریه فوربز محسوب می‌شود.

در لیست منتشر شده توسط فوربس، کشورهایی همچون اسرائیل، هند، کانادا، اوکراین، ترکیه، ایتالیا و استرالیا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. نام ایران در این گزارش به‌عنوان هجدهمین کشور قدرتمند جهان ذکر شده است. اما در مجموع می‌توان گفت رده بندی این لیست نشان‌دهنده قدرت واقعی یک کشور نیست و عوامل بسیار زیادی در تعیین این موضوع دخیل هستند که در این فهرست به برخی از آن‌ها اشاره نشده است.