گوزن های شمالی - غذا خوردن در خواب

این حیوان عجیب حتی در خواب هم غذا می‌خورد

بررسی‌هایی که روی امواج مغزی گوزن های شمالی انجام شده، نشان می‌دهد که این حیوانات برای زنده ماندن می‌توانند حتی در خواب هم غذا بخورند.

با توجه به تمام داستان‌ و افسانه‌هایی که درباره‌ی گوزن‌های شمالی در روزهای نزدیک به سال جدید مانند کشیدن سورتمه در آسمان و یا راه رفتن روی پشت بام‌ها نقل می‌شود، غالبا این حیوان در فصل تابستان فعالیت بیشتری از خود نشان می‌دهد و برای روبه رو شدن با چالش‌های فصل زمستان به انجام چند کار متفاوت روی می‌آورد.

گوزن های شمالی در هنگام خواب عملی به نام نوشخوار را برای هضم بهتر غذا انجام می‌دهند و این عمل به شکل خوردن و خواب هم‌زمان، چرت زدن کوتاه در حین جویدن است. همچنین نشخوار به حیوانات کمک می‌کند تا در برخی از شب‌ها خستگی فعالیت‌های روزمره را با خواب مورد نیاز جبران کنند.

گابریلا واگنر جانورشناس نروژی بیان کرد: «تاکنون نشخوار منحصرا به عنوان بخشی از فرآیند گوارش تلقی می‌شد اما امروز ما کشف کرده‌ایم که کارهای بیشتری انجام می‌دهد».

واگنر و همکارانش روی 4 گوزن شمالی عمل نوار مغز غیرتهاجمی (EEG) را انجام دادند. در این روش برای نظارت بر امواج مغزی، سه موقعیت نوری مختلف را به کار بردند که شامل نور ثابت، تاریکی ثابت یا نیمه تاریک و نیمه روشن برای پیروی از ساعات مساوی روز و شب بوده است.

گوزن‌های شمالی چگونه در خواب غذا می‌خورند؟

در نهایت آن‌ها با بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که گوزن شمالی حدود یک ساعت در روز را نوعی از خواب حرکت سریع چشم REM یا همان نوعی از اختلال خواب و به‌ طور خاص خواب پریشی و همچنین حدود 5.5 ساعت در روز را یک خواب موج آهسته یا همان خواب عمیق را نیز تجربه می‌کنند.

گوزن های شمالی - غذا خوردن در خواب

 

واگنر در ادامه می‌گوید:

این یک شگفتی بزرگی بود. بدین علت که میزان خواب در گوزن‌ های شمالی به هیچ وجه تغییر نمی‌کند. این کشف همچنین شگفت‌انگیز بود؛ زیرا به نظر می‌رسد آن‌ها در طول روزهای طولانی تابستان زمانی برای خوابیدن ندارند، بنابراین تابستان بهترین زمان برای خوردن هرچه بیشتر غذا حین آمادگی در زمستان سخت و فصل تولید مثل است.

نشخوار به عنوان عملکردی شناخته می‌شود که در حیوانات مختلف دیگری مانند زرافه و گوسفند هم وجود دارد و خوراک این موجودات بیشتر مواد سرشار از سلولز است که که غالبا می‌توان آن‌ها را در علف و برگ‌ها پیدا کرد. این غذا به سختی تجزیه می شود، بنابراین نشخوارکنندگان دارای سیستم گوارشی منحصر به فرد با چند حفره هستند.

این حیوانات درحین غذا خوردن در اولین معده خود غذایشان یک دور هضم می‌شود تا زمانی دیگر غذا را با انتقال دادن دوباره به دهان بجوند و درنهایت تمام این مواد خوراکی را به دیگر حفره‌های معده انتقال می‌دهند. فراوری اضافی در بدن گوزن شمالی و سایر نشخوارکنندگان باعث می‌شود تا مواد مغذی‌ای که از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند را به حداکثر برسانند.

گوزن های شمالی - غذا خوردن در خواب

گوزن‌های شمالی با این شیوه‌ی هضم غذا می‌توانند خواب مورد نیاز خود در طول روز را به طور کامل داشته باشند. ملانی فورر عصب‌بیولوژیست بیان کرد: « این نوع از نشخوار فقط هضم غذا نیست و آن‌ها با این روش دو کار را هم‌زمان انجام می‌دهند».
طبق تحقیقات بیشتر روی چندین گونه مشخص شد که نشخوار در گوزن شمالی می‌تواند هم در بیداری و هم در خواب غیر REM رخ بدهد.

در ادامه واگنر اضافه کرد: «اطلاعات بسیاری در مورد نیاز گوزن های شمالی به دراز کشیدن در آرامش و نشخوار وجود دارد و این ویژگی‌ای که آن‌ها با آن متولد می‌شوند بسیار شگفت انگیز است».

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*